Kuljettajien siirtohuhuilut ja siirrot kaudelle 2013

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vettel on kaikessa Hamiltonin edellä.
Tämä menee toki puhtaasti arvailuosastolle, mutta sanoisin, että hämärässä "raakanopeudessa" Hamilton saattaisi olla jopa hivenen parempi. Molemmat ovat hyviä aika-ajossa, mutta pitää muistaa, että Vettelin viimeaikaiset (no, aiempien Red Bull-kausien) suoritukset johtuvat pitkälti auton aika-ajoon räätälöidyistä ominaisuuksista.

Lewis on kehittänyt itselleen heikohkot kisahermot (uusi tiimi saattaisi laukaista osan siitä), mutta ei Vettelkään ole parhaimmillaan kun ei lähde paalulta - jos ei ole Red Bullkaan. Aika pitkälti kaluston sopiminen käteen ja renkaiden toimivuus ratkaisisi.

Varsin tasavertaisena parina pitäisin. Kun erot on eri talleissakin kymmenyksiä, niin kuinka pieniä ne olisivatkaan samassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
ei Vettelkään ole parhaimmillaan kun ei lähde paalulta
Yleisesti ottaen on vaikeampaa voittaa kun joutuu lähtemään paalua taaempaa. Varsinkin jos paaluttomuuden syy on se ettei vauhtia riitä kisassakaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yleisesti ottaen on vaikeampaa voittaa kun joutuu lähtemään paalua taaempaa. Varsinkin jos paaluttomuuden syy on se ettei vauhtia riitä kisassakaan.
Itsestäänselvyydet sikseen, tässä kai puhuttiin kuskin kyvyistä. Auto toki vaikuttaa merkittävästi, mutta ei Vettel ole tehnyt ainakaan minuun suurta vaikutusta "racecraftin" suhteen. Toki joitain väläyksiä on nähty, mutta jää (aiemman) Hamiltonin ja Kobayashin varjoon. Ja Alonson, varsinkin jos puhutaan tärkeistä alkukierroksista.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Btw. Autosportin foorumilla oli joku laskeskellut voittojen ja paalujen suhteita eri kuskeille.

Koodi:
Driver		Poles	Wins	Wins per pole

Button		7	13	1,9
Alonso		20	28	1,4
Schumacher	68	91	1,3
Raikkonen	16	18	1,1
Hamilton	21	17	0,8
Webber		9	7	0,8
Vettel		31	22	0,7
Massa		15	11	0,7
Kertooko tämä sitten jotain kuljettajan kyvyistä, niin mene ja tiedä. Buttonin kohdalla jotain trendiä on ainakin nähtävissä, osansa on varmaan näillä härökisoilla, joista voittajana tuntuu aina selviävän Jenson. Alonson vahvuus kisamatkalla on tullut huomattua aina Renault-ajoilta lähtien. Ja Schumacher nyt oli ennen Ferrarin dominointia tunnettukin siitä, että voitti kisoja joita hänen ei olisi aika-ajojen perusteella pitänyt voittaa. Kimillä voisi olla muutama voitto enemmänkin, jos Mersun pannu olisi aikoinaan ollut vähän kestävämpi. Hyvän kisakuskin mainetta nämä luvut näyttäisi kuitenkin pönkittävän.


Vertailun vuoksi Prostilla luku on 1,5 ja Sennalla 0,6.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Btw. Autosportin foorumilla oli joku laskeskellut voittojen ja paalujen suhteita eri kuskeille.

Koodi:
Driver		Poles	Wins	Wins per pole

Button		7	13	1,9
Alonso		20	28	1,4
Schumacher	68	91	1,3
Raikkonen	16	18	1,1
Hamilton	21	17	0,8
Webber		9	7	0,8
Vettel		31	22	0,7
Massa		15	11	0,7
Veikkaan että saataisiin vielä havainnollisempia tuloksia esim. Vettelin ja Massan suhteen Kimiin ja Alonsoon, jos näkisi, kuinka moni voitoista on tullut nimenomaan paalulta ja kuinka usein on pystynyt voittamaan muista ruuduista. Kun tässähän on vain kaikki paalut ja voitot ja niiden suhde. Eikös esim. Massalla todella suuri osa voitoista ole tullut paalulta. Kimin kohdalla, veikkaisin/muistelisin, että vaikka paalujakin on 16, niistä aika harva on johtanut voittoon.

E: Kun nyt otin asian esille, päätin vähän katsella tilastoja. Jos Wikipediaan voi luottaa:

Kimin 18 voitosta 6 paalulta. 0,33
Massan 11 voitosta 8 paalulta. 0,72
Vettelin 22 voitosta 17 paalulta. 0,77
Alonson 28 voitosta 13 paalulta. 0,46
Buttonin 13 voitosta 4 paalulta. 0,31
Hamiltonin 17 voitosta 9 paalulta. 0,53

Koodi:
Driver		Wins	Wins from pole	

Button		13	       4	      0,31
Räikkönen	18	       6	      0,33
Alonso        	28	      13              0,46
Hamilton	17	       9	      0,53
Massa	        11	       8              0,72
Vettel		17	       7              0,77
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6692
Sijainti
Täällähä mä
Lisää autosportilta :
Kuskien starteissa keräämät sijoutukset

+21 Massa
+15 Kovalainen
+13 Alonso, Glock
+11 Raikkonen
+8 Maldonado
+8 Perez ***
+7 Schumacher*
+6 Kobayashi, Senna, Vergne
+5 Hamilton
+3 Button
+2 Pic

+2, Karthikeyan
+1 Rosberg, Di Resta, Petrov
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Lisää autosportilta :
Kuskien starteissa keräämät sijoutukset
Eipä tuostakaan listasta oikein mitään voi lukea..

Muutaman seikan:

Eli Massa ryssii aika-ajon.
Kovalainen ottaa ok startin.
Alonso niin ikään ryssii quolissa
Glock kerää ne irtopisteet jotka jää raan varteen
Räikkösellä aika-ajoissa jotain pientä hässäkkää niin luonnollisesti startissa kohenee.
Sitten on kamikaze kolmikko.
Vergen ja Sennan suorituksia ihmettelen.
Schumi ryssii aika-ajot tapansa mukaan.
McLareni lähtee jo suht kärjestä niin ei paljoa kohennettavaa.
Red Bullit ajaa sijasta 5 joten ei plussia..

Semmonen lista se.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Mielummin kuulen "Fernando is faster than you" -käskyjä, kuin: "No tossa lopussa oli hyvä satsi renkaita niin pystyttiin melkein samoihin aikoihin Toro Rossojen kanssa."
Tämä oli aika hyvä. :ahem:

Itse en usko, että Heikki kärkitalleihin enää pääsee, ikävä kyllä. Keskikastin kautta korkeintaan, jolloin saattaisi tsägällä irrota kauden aikana muutama sijoitus TOP 8:iin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä oli aika hyvä. :ahem:

Itse en usko, että Heikki kärkitalleihin enää pääsee, ikävä kyllä. Keskikastin kautta korkeintaan, jolloin saattaisi tsägällä irrota kauden aikana muutama sijoitus TOP 8:iin.
Realistisesti ajateltuna Heikki ei koskaan tule voittamaan mestaruutta ykkösissä, mutta hyvällä autolla voittoja voisi saada lisää. Jos jostain huipputallista tarjotaan kakkoskuskin paikkaa hyvällä palkalla, siihen olisi syytä tarttua.

Toisaalta tällä hetkellä kenkään kuskin päällä ei ole sellaista sädekehää kuin Alonson ja varauksin Vettelin, että heillä olisi saumoja neuvotella ykköskuskin asemasta. Muiden osalta valta on tallilla ja tilanne ratkaisee ykköset ja kakkoset. Enpä kyllä näe Heikillä mitään erityistä neuvotteluvalttia lupaavimmista keskikastin paikoistakaan. Että jos tuollainen mahdollisuus huipputalliin avautuu, ei siitä kannata kieltäytyä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä tuostakaan listasta oikein mitään voi lukea..

Muutaman seikan:

Alonso niin ikään ryssii quolissa
Räikkösellä aika-ajoissa jotain pientä hässäkkää niin luonnollisesti startissa kohenee.
Vergen ja Sennan suorituksia ihmettelen.

Semmonen lista se.
Ferrari ei ennen Espanjaa ollut erityisen hyvä aika-ajossa, ja Australiassa Alonso jopa tippui Q3:sta. Mutta kyllä tuo myös kertoo miehen kyvystä ajaa kylmillä renkailla ja täysillä tankeilla.

Sama Kimillä. Aika-ajo kevyellä ei ole vahvin alue (ainakaan tällä kaudella) ja mokasi Australiassa, mutta Kimi on Alonson tapaan hyvä starttaaja ja osaa ohittaa ensimmäisellä kierroksella raskaalla lastilla. Ei nämä kaverit turhaan ole mestareita ja kokemusta löytyy.

Vergnen ja Sennan tapauksessa kyse varmaan on osin samasta, eli alkukierrosten yrityksestä ja keskikastin kyseessa ollessa myös riskinotosta (ja muiden mokien hyödyntämisestä), mutta ainakin Williams on myös hyvä auto.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toisaalta tällä hetkellä kenkään kuskin päällä ei ole sellaista sädekehää kuin Alonson ja varauksin Vettelin, että heillä olisi saumoja neuvotella ykköskuskin asemasta. Muiden osalta valta on tallilla ja tilanne ratkaisee ykköset ja kakkoset.
No eipä mitään ykköskuskin paikkaa ole tällä hetkellä oikein missään kärkitallissa tarjollakaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Realistisesti ajateltuna Heikki ei koskaan tule voittamaan mestaruutta ykkösissä, mutta hyvällä autolla voittoja voisi saada lisää. Jos jostain huipputallista tarjotaan kakkoskuskin paikkaa hyvällä palkalla, siihen olisi syytä tarttua.

Toisaalta tällä hetkellä kenkään kuskin päällä ei ole sellaista sädekehää kuin Alonson ja varauksin Vettelin, että heillä olisi saumoja neuvotella ykköskuskin asemasta. Muiden osalta valta on tallilla ja tilanne ratkaisee ykköset ja kakkoset. Enpä kyllä näe Heikillä mitään erityistä neuvotteluvalttia lupaavimmista keskikastin paikoistakaan. Että jos tuollainen mahdollisuus huipputalliin avautuu, ei siitä kannata kieltäytyä.
Heikillä on minun mielestäni parhaat mahdollisuudet hankkia niitä voittoja pysymällä Caterhamilla, jos vaan saavat parannettua autoaan vuodesta toiseen. Williams oli viime vuonna keskikastin hännillä, mutta on jo napannut voiton tällä kaudella. Jos Caterham liittyy mukaan keskiryhmään tämän kauden kuluessa, niin ensi kaudella Caterhamile saattaa jo irrota tuurivoitto, mikäli koko pakka pysyy yhtä tiiviinä kuin tälläkin kaudella.

Tällä kaudella Caterhamin kilpailukyky ei ole parantunut viime vuodesta, mutta lisäkehitystä pitäisi olla luvassa ennen kauden päättymistä. Palkkaneuvottelujen kannalta on tietysti hyvä asia, jos Kovalainen antaa ymmärtää katselevansa paikkoja muistakin talleista.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ferrari ei ennen Espanjaa ollut erityisen hyvä aika-ajossa, ja Australiassa Alonso jopa tippui Q3:sta. Mutta kyllä tuo myös kertoo miehen kyvystä ajaa kylmillä renkailla ja täysillä tankeilla.

Sama Kimillä. Aika-ajo kevyellä ei ole vahvin alue (ainakaan tällä kaudella) ja mokasi Australiassa, mutta Kimi on Alonson tapaan hyvä starttaaja ja osaa ohittaa ensimmäisellä kierroksella raskaalla lastilla. Ei nämä kaverit turhaan ole mestareita ja kokemusta löytyy.

Vergnen ja Sennan tapauksessa kyse varmaan on osin samasta, eli alkukierrosten yrityksestä ja keskikastin kyseessa ollessa myös riskinotosta (ja muiden mokien hyödyntämisestä), mutta ainakin Williams on myös hyvä auto.
Joo.

Ajatus oli nimenomaan se, että tuo lista ei näytä mitään paremmuutta. Eli siitä ei pysty kattomaan, että Massa on hyvä starttaaja, tai että kärkiporukka siinä listassa epäonnistuu aika-ajoissa, tai että Ferrari on hyvä startissa, tai sitäkään että tuossa listassa kärjessä on ne jotka on parhaita kylmillä renkailla.
Tuo lista ei ole minkään paremmuusjärjestys.

Tämä siis aiheuttaa sen, että tuota listaa voi enintään selittää. Ja jokaiselle kuskille löytyy oma selitys siitä, miksi plussia on paljon tai vähän. Tuosta ei voi tehdä yhtä johtopäätöstä.
Eli semmonen nice to know lista..


Mutta totta varmastikin tuo mitä sanoit Alonsosta ja Kimistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajatus oli nimenomaan se, että tuo lista ei näytä mitään paremmuutta. Eli siitä ei pysty kattomaan, että Massa on hyvä starttaaja, tai että kärkiporukka siinä listassa epäonnistuu aika-ajoissa, tai että Ferrari on hyvä startissa, tai sitäkään että tuossa listassa kärjessä on ne jotka on parhaita kylmillä renkailla.
Tuo lista ei ole minkään paremmuusjärjestys.
Ei tietenkään ole, sehän on itsestäänselvää. Ainahan tilastoja pitää osata lukea. Tuo vaatisi rinnalleen vähintään keskimääräisen lähtöpaikan selittämään. Mutta lajia tarkemmin seuraava fani muistaa ja ymmärtää ne tilaston taustalla olevat tekijät ilman että niitä kaikkia tarvitsee laittaa näkyviin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Jaime Alguersuari on kuulemma ensimmäisenä jonossa Force Indialle ensi kaudeksi, jos tiimistä vapautuisi toinen kuljettaja paikka ensi vuodelle.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ylös