Kulkuneuvosi kulutus

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
jos sun Focuksen pienin kulutus on ollut tähän mennessä "vähän alle 5,5", niin miten voit laskea keskikulutukseksi autolle 5,3?
Jos heittelee kulutuslukemat 5,5-6,5 niin eikös silloin kannattaisi laskea abt. 6,0:n mukaan?
(tän takia otinkin vähän isomman bensakoneen vertailuun jotta ero kulutuksen suhteen korostuisi hieman edes)
ööö. koska silloin kun mietin näitä niin mulla ei ollut mitään tietoa kulutuksesta, otin molempiin Fordin virallisen "yhdistetty" kulutuksen. Käytännön ero näihin tullee melko lailla samankokoisena on sitten kyseessä bensa tai diesel.

Vertailukohtana mun edellisen Focuksen (bensa 1,6 5-ovinen) kulutus vaihteli melko tasasesti 7 ja 8 välillä. Pari kertaa oltiin alle 7, pari kertaa yli 8n. Eli sen perusteella tuon bensankin kulutus olisi pitänyt nostaa reilusti ylemmäs.

-> ei noihin virallisiin kulutuksiin todellisessa ajossa päästä.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
edit. jos vero on vuodessa 489€, niin se tekee 5v. aikana 2445€, joka kääntää bensa-auton mun laskukaavassa
n. 1500€ plussalle (vaikka ero kulutuksessa on 2l/100km ja hintaero litrahinnassa on 35c/l)
Toki, jos hintaero on luokkaa 4k€, mutta kun mun tapauksessa vaihtoehtojen välinen ero oli alle 1k€
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kakslitrasissa näköjään melkoiset hintaerot hankinnassa :eek:

1,8:ssa hintaeroa on tosiaankin alle tonni: 23597€ (1,8 Titanium) 24 491 (!,8 TDci Titanium)
juuh, vertasin hintoja ja 1,6 hylkäsin koska aika harva varmaan tohon 1,6 dieseliin kääntyy kuitenkaan, 1,8 bensan kulutuksista ei mitään hajua, 2,0:n bensan lukemat otin omasta niin pysyy ees suht hyvin hanskassa...
(njoo, kieltämättä uossa 2.0 koneissa on ero aika suuri, täytyy varmaan laskee se noiden 1,8 mukan vielä uusiksi nyt kunverokin tiedetään)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
-> ei noihin virallisiin kulutuksiin todellisessa ajossa päästä.
jeps, siksi otinkin tohon laskelmaan 2.0 koneisen (pykälää isomman) auton kulutuksen, ja sun 1,8:sta n. keskiarvon, eli ei ainakaan tule sanomista että bensan kulutusero on liian kapea :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
teimpä uusiksi :)
keskikulutuksen pidin molemmissa samoina, lienevät molemmissa hieman yläkanttiin, mutta tuskin paljoa, pitäisi olla aika realistinen...
Oletusarvona uusi auto (esimerkkiä käyttäen Ford Focus farmari, 1,8 koneella, jota pidetään "firmassa" 5v. =
Diesel: 20 000km/v., keskikulutus 6l/100km, dieselin hinta 1€/litra = 1200€/v.
Bensa: 20 000km/v., keskikulutus 8l/100km, bensan keskihinta 1.35€/litra = 2160€/vuosi

Erotus siis pelkkien polttoainekulujen mukaan tän hetkisillä keskihinnoilla on aika raju, 960€/vuosi jopa.

Ostohinnat (ovh):
Diesel: Ford Focus 1,8 TDCi Titanium Wagon 24491,35€
Bensa: Ford Focus 1,8 Titanium Wagon 23597,10€

Eli, kokonaissummat 5v. ajalta:
(ei sisällä huoltoja, korjauksia tai muita lisäkuluja)
Diesel: 32936,35€ (sisältää 2445€ diesel-veroja)
Bensa: 34397,10€

Erotusta siis 5v. ajalta tulee 1460,75€

Huoltoja en laskenut mukaan kun en tiedä huolto-ohjelmien eroista, renkaat yms. kuluvat osat olettan että menee +/- 0...
edit. niin, selityksiä valinnoille:
- 1,8TDCi Focus koska jaskalta saatiin tietoa dieselverosta yms.
- 5v. käyttöiäksi koska 2-3v. on aika epärealistinen jos auton ostaa uutena, muuten tulee vaihtaessa takkiin liikaa
(ja 20tkm/v. ajavalle se tarkoittaa n. 100tkm lopputulosta)
- hintaeroja eri konemallien välillä näköjään on aika paljonkin, tuo 1,8 koneinen näytti olevan dieselille suotuisa
- bensan & dieselin keskihinnat katsottu tän hetken mukaan, tietty hinta-ero vaihtelee välillä rajustikin

Tuon laskukaavan mukaan diesel tosiaan tulee tuossa konekoossa ja tuolla varustelulla tuossa autossa halvemmaksi selkeästi,
ja tietty se kertaantuu jos ajaa vielä enemmän...
Jokainen tehköön valintansa siis itse ajotavan mukaan :)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vertailukohtana mun edellisen Focuksen (bensa 1,6 5-ovinen) kulutus vaihteli melko tasasesti 7 ja 8 välillä. Pari kertaa oltiin alle 7, pari kertaa yli 8n. Eli sen perusteella tuon bensankin kulutus olisi pitänyt nostaa reilusti ylemmäs.
no mun keskikulutus oli 1,6 corollalla samanlaista, mutta käytännössä vuoden tasolla liikuttaessa keskikulutus siinä jäi 7,2 litraan sadalle (maantiellä alle 6,5 ja motarilla 7,5, kaupungissa sitten 8) kun sitä joskus aikanaan laskin pidemmällä aikavälillä...

Tuon 8 litran kulutuksen katsoin nykyisen Aveni mukaan, se on kuitenkin 2L koneella ja pykälää isompi auto kuin Focus, ihme on jos se 1,8 Focus imee yli 8 keskikulutusta pitkässä juoksussa...
Sun Focus taas oli ääripäät 6,5 ja 5,5 jotenka olettaa saattaa keskikulutuksen jäävän sinne 6:n tuntumaan....
Pitäis pitää paikkansa suht hyvin vaikka nyt arvailemaan joutuukin :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
juuh, vertasin hintoja ja 1,6 hylkäsin koska aika harva varmaan tohon 1,6 dieseliin kääntyy kuitenkaan,
Tuota... Itse asiassa varsin moni on tainut sen aikaisemmin valkata, koska Fiikus oli yksi vaihtoehto vaimon autoa valkatessa ja just noita 1,6 kiisseleitä oli varsin paljon saatavilla. Itse rankkasen sen osittain siksi pois, että tuolloin epäilin, että kannattaako ottaa FORDIN konetta, jossa on pienemmillä litroilla otettu irti yhtä paljon tehoja kun meikäläisen 1,9 TDi:stä... Sit lopulta otettiin 1,4 TDi, jossa lähes saman verran kilowatteja :alppu:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jäi mainitsematta Audi A4 farkku 2.0 TFSI quattro, joka vei noin 7 ltr/100 km.
Miten niin alhaiseen pääsi? Manuaalilaatikko?
A4 2.0 turbo bensa, neliveto, automaattilaatikko, vm 2006, mittarissa nyt 78000km koht'silleen.
Maantie : 7,5 - 8,5 litraa (jos ilman kovin kiihdyttelyohituksia niin 7,5 aikalailla)
Kaupunki : 11,0 - 14,0 litraa (täysin riippuvainen miten poljettaa)
Keskikulutus : aikalailla sen 10,5 litraa (yleensä noilla huitevilla kun tankatessa laskee tankatut litrat per ajetut kilsat).

Tankkailen 98E:tä ja omasta pussista.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Citroen Xantia HDi jotain 5,5l/100km normiajossa, eli puolet motaria, neljäsosa kaupunkia ja neljäsosa maantietä ilmastointia ja eberiä käytellen. Vähimmillään kesäreissulla mennyt jotain 4,6l/100km.

Mopedi VFR750F näyttäs menevän jonkun verran alle viiden, ei oo tullu vielä niin tarkkaan seurattua. Tankillisella pääsee helposti kuitenkin 400km.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Miten niin alhaiseen pääsi? Manuaalilaatikko?
A4 2.0 turbo bensa, neliveto, automaattilaatikko, vm 2006, mittarissa nyt 78000km koht'silleen.
Maantie : 7,5 - 8,5 litraa (jos ilman kovin kiihdyttelyohituksia niin 7,5 aikalailla)
Kaupunki : 11,0 - 14,0 litraa (täysin riippuvainen miten poljettaa)
Keskikulutus : aikalailla sen 10,5 litraa (yleensä noilla huitevilla kun tankatessa laskee tankatut litrat per ajetut kilsat).

Tankkailen 98E:tä ja omasta pussista.
Manuaaliaski ja valtaosin rauhallista maantieajoa.
Alhaisimmillaan pääsin tankkausvälin jopa 6 litran kulutuksella. Se tosin vaati jo tarkoitushakuista yritystä.
Mulla on tämä ajotapa melko taloudellinen muutenkin. Tähän saakka jokaisella autolla olen päässyt ajoni alle valmistajan ilmoittaman EU-keskikulutuksen.

Täytyy kuitenkin muistaa, että mulla on ollut kaupunkiajoa äärimmäisen vähän.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Tänään tankkasin tankin varmuuden vuoksi täyteen. Edellisestä piripinta-täydestä tankkauksesta kilometrejä oli kertynyt 757 km. Tankkiin meni piripintaa tavoitellen ripsauksen yli 47 litraa. En jaksa laske kulutusta itse.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Manuaaliaski ja valtaosin rauhallista maantieajoa.
Alhaisimmillaan pääsin tankkausvälin jopa 6 litran kulutuksella. Se tosin vaati jo tarkoitushakuista yritystä.
Mulla on tämä ajotapa melko taloudellinen muutenkin. Tähän saakka jokaisella autolla olen päässyt ajoni alle valmistajan ilmoittaman EU-keskikulutuksen.

Täytyy kuitenkin muistaa, että mulla on ollut kaupunkiajoa äärimmäisen vähän.
Nose.
Taitaa tuo tippi viedä puolisen litraa tms.
Itellä taas meinaa olla vähän liiankin rouhea ajotapa henkilöautolla. Rekkaa kun ajoi niin silloin kyllä oli aika alhaiset lukemat. Säästökin on niillä hieman eri luokkaa.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Taman hetken autoista
- Audi A6 farkku 2.0 TDi aikalailla 6.7 keskiarvolla
- Chevy Transusportti 3.4 bensa, 9.9 keskiarvolla
- BMW K 1200 RS: aikalailla 6 pintaan

Vanhoista bilikoista:
- MB CLK 230 kompura: 8.5 pintaan
- Toyota Celica 2.0 GTi: 7.8 keskiarvolla
- Honda CB 750: seiskan pintaan plus oljya jonkun verran
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13715
Seka-ajossa menee joku 6-7L varmaankin. Autot meillä siis 1.33 Corolla ja 1.32 323F.
 
Ylös