Kulttuuri rikastuu

Mäcci

Well-known member
Danien Wretströmin murha ja nykypäivän Ruotsi
Nykypäivän Ruotsi

Salem, Tukholman esikaupunki-alue, 9. joulukuuta 2000. Kello on juuri lyönyt yli puolenyön kun noin viidentoista henkilön monikulttuurinen joukkio lähestyy Säbytorgsvägenin bussipysäkillä seisovaa ruotsalaista poikaa. Juhlista tulossa oleva poika, aika lyhyt ja laiha sellainen, odottelee bussia kotiinsa. - Vitun rasisti! Joukkio huutaa lähestyessään häntä. Vaalea, pitkähiuksinen ruotsalainen tyttö huutelee hänelle ulkomaisella aksentilla. - Vitun rasisti! Uskallatko jäädä?! Pelottaako?! Viikkoja ennen tapausta media oli aloittanut ruotsalaisiin patriootteihin kohdistetun vihakampanjan. Muiden asioiden lomassa he väittivät että ”oikeistoradikaalit” olivat murhanneet 6-vuotiaan ulkomaalaisen pojan Saksassa. Syytökset olivat täysin perättömiä ja myöhemmin paljastuikin että se kaikki oli valhetta. - Hakatkaa se hengiltä! Tyttö huutaa aggressiiviselle joukkiolle, joka on jo vainunnut uhrinsa. Joukkio tietää että on hyväksyttävämpää hyökätä ihmisten kimppuun, joita he epäilevät rasisteiksi. Pari päivää aiemmin pääministeri Göran Persson kertoi yhdessä Ruotsin suurimman sanomalehden kansallismielisiä koskevissa artikkelissa että ”me murskaamme heidät” Tämä monikulttuurinen nuorisojengi on tänä yönä päättänyt tehdä Perssonin sanoista totta. Kun pahoinpitely alkaa, nuori poika välittömästi ymmärtää hänen heikon asemansa; hän on yksin puukepein ja muilla esineillä aseistautunutta verenhimoista joukkoa vastaan. Hän yrittää hakeutua turvaan heittäytymällä ohikulkevan auton konepellille. Poika anelee kuljettajalta ”pyydän, auta minua” toivoen että kuljettaja vie hänet turvaan. Yksi jengiläisistä huutaa jotakin auton kuljettajalle ja samantien kuljettaja yrittää tiputtaa pojan pois ajoneuvonsa päältä ajelemalla edestakaisin. Nuori poika rimpuilee henkensä edestä joukkion repiessä hänet auton päältä maahan. Auto ajaa pois ja hakkaaminen jatkuu. Nyt hakkaaminen kiihtyy, jengi potkii ja hakkaa poikaa laudoilla päähän ja ympäri kehoa. Hetkisen kuluttua hän makaa lähes elottomana ojassa. Yksi hyökkääjistä ottaa 1,5 metriä pitkän laudan ja hakkaa sillä toistuvasti pojan päähän eikä lopeta ennen kuin paikalle sattunut teinityttö huutaa hysteerisenä ja anelee häntä lopettamaan. Yksi pahoinpitelyyn osallistuneista tytöistä huutaa protestoivalle tytölle että ”tuo rasisti ansaitsee sen” ja lautaa pitävä jengiläinen kohottaa aseensa uhkaavasti silminnäkijää kohden. Tässä vaiheessa eräs jengiläisistä, joka oli aiemmin poistunut paikalta hakeakseen isoveljensä paikalle, palaa takaisin. Hän alkaa pomppia lähes hengettömän uhrinsa pään ja niskan päällä. Paikalle saapunut vanhempi veli on tullut hoitamaan yhden näistä vastenmielisistä rasisteista, jotka murhaavat ”pieniä lapsia” ja ovat uhka ”demokratialle”. Nyt hän tuntee raivonsa kiehuvan yli. - Pois tieltä, minulla on veitsi! Hän huutaa innostuksesta juosten samalla yhä elottomammalta vaikuttavamman nuoren pojan luokse. Muut jengiläiset tekevät tilaa Khaled Odehille, joka istahtaa maassa makaavan pojan selän päälle. Hän lyö veitsellä poikaa selkään ainakin neljä kertaa ennen kuin terä katkeaa. Sitten Khaled ottaa pojan päästä kiinni vasemmalla kädellään ja vetää sitä taaksepäin. Khaled tuntee suurta vihaa nuorta, pahoinpideltyä, poikaa kohtaan. Poikaa, jonka hän tietää uhkaavan demokratiaa, poikaa joka murhaa pieniä lapsia, hän tietää että tämän nuoren pojan täytyy tuhoutua. Joten Khaled päättä mitä tehdä. ”Minä tapan hänet”. Nämä sanat menevät hänen ajatustensa läpi samalla kun hän työntää veitsen puolikkaan pojan kaulaan. Tyytyväisenä siitä että hän on vapauttanut yhteiskunnan rasistista hän nousee ylös jaloilleen. Hänen käsiään peittävä veri on yhä lämmintä. Khaled katselee ympärilleen ja huutaa häntä ympäröiville ihmisilleen että kukaan heistä ei ole nähnyt häntä. Tämän jälkeen hän säntää sankarina pois paikalta veljensä perässään. Loput joukkiosta hajaantuvat omille teilleen ja katoavat. ”Murskaa rasismi!” joku heistä huudahtaa pimeydestä. Mutta Khaled Odeh on nähty. Brutaalia pahoinpitelyä todistanut ruotsalainen tyttö lähestyy poikaa kyyneleet silmissään. Pahoinpitelyn uhri yrittää nostaa päätään, mutta epäonnistuu. Pojan vaatteet ovat kaulavaltimosta pumppaavan veren tahrimat. Hän epätoivoisesti yrittää hengittää mutta hänen suustaan pääsee vain pieni äännähdys kun hänen päänsä osuu jälleen ojan pohjalle. Daniel Wretströmin elämä hiipuu vaikka tyttö epätoivoisesti yrittää pelastaa hänet. Danielin äidin mietteitä
Kun Daniel oli vielä elossa hän levitti iloa ja naurua ympärilleen. Perhe ja ystävät kuvailivat häntä harkitsevaksi, kiltiksi ja erittäin pidetyksi henkilöksi. Hänen silmiensä palo sammutettiin hänen ollessa vain seitsemäntoista vuoden ikäinen ja koko elämän ollessa vasta edessä. Minun poikani Daniel oli herkkä ja iloinen poika, jolla oli pilkettä silmäkulmassa, hänen äitinsä kertoo meille. Hän todella piristi elämää hänen huumorillaan ja piloillaan. Aina elo ei ollut auringonpaistetta, mutta kaikki minkä koimme yhdessä teki meistä läheisempiä. Hän löysi rauhan ja rentoutumisen kalastuksesta ja hän saattoi istua veneellä tuntikausia, vain mietiskellen ja nauttiakseen rauhasta. Opinkin nopeasti olemaan päästämättä Danielia kalastusvälinekauppaan, koska kesti ikuisuuden ennen kuin hän tuli sieltä ulos. Hän rakasti kalastusta, tyttöjen tapaamista, rumpujen soittamista ja hänen perhettään. Minun silmissäni hän oli mahtava heppu, josta olin hyvin ylpeä. Jos joskus riitelimme, sanat ”anteeksi” olivat tärkeitä. Hän sanoi usein ”äiti, minä rakastan sinua” ja vaikka Danielin ystävät olivat samaan aikaan paikalla häntä ei nolottanut lainkaan. Daniel oli poika, joka teki suuren vaikutuksen tapaamiinsa henkilöihin ja hän voitti useiden ihmisten sydämiä puolelleen. Joka kerta kun katson ulos keittiön ikkunasta ja näen Danielin pienen talon tummat ikkunat, ilman valoja, minä mietin - miksi he ottivat elämäsi? Rikos & rangaistus
Laillisia seuraamuksia on kuvattu farssiksi, sillä tuomarit ja lautamiehet julistivat ruotsalaisien nuorison rikollisiksi ilman mitään lain suojaa. Tappaja, Khaled Odeh, tuomittiin taposta psykiatriseen hoitoon, koska oikeus tuli tulokseen että hän oli tilapäisessä mielenhäiriössä kun hän teki rikoksensa. Kun tuomio annetaan tällä perusteella, ei ole epätavallista että tuomittu julistetaan terveeksi noin vuoden päästä ja hänet päästetään vapaalle jalalle. Vain kuutta hänen rikostoveriaan syytettiin. Kolme heistä tuomittiin 44:n tunnin yhdyskuntapalveluun ja pakotettiin maksamaan 1800 ruotsin kruunua (n 200 euroa) sakkoina. Onko ruotsalaisen pojan henki noin vähän arvoinen? Vähemmän kuin ylinopeussakon? Mitä tehdä?
Et ole kuitenkaan yksin halutessasi yhteiskunnan säästyvän tuhoutumiselta ja häpäisyltä. Joka vuosi järjestetään muistomarssi murhan vuosipäivän aikoihin, jotta valta-eliitin uhrialttarille vuodatettu ruotsalaisnuorten veri ei menisi hukkaan. Vuonna 2001 Salemiin kokoontui 1400 mielenosoittajaa protestoimaan kiihtynyttä ja valtion hyväksymää väkivaltaa ruotsalaisia vastaan.

(suomentanut tai postannut eräälle toiselle foorumille nimimerkki "ss wiking")

Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Mäcci sanoi:
Suomi on pieni kansa pohjolassa ja nykyisen avoimella maahanmuutto-politiikalla voisin pitää faktana, että tulevaisuudessa alkuperäinen, valkoinen väestönosa ja kristityt on omassa maassa vähemmistönä!
Minä en pidä tätä ongelmana, koska minulle on sama, minkä näköisiä suomalaiset ovat ja liian suppeasta perimästä on lisäksi haittaa. Sen sijaan olen sitä mieltä, että monikulttuurisuus ei perustu realismiin ja on käytännössä suuressa mittakaavassa mahdotonta. Ihmettelen itsekin sen ihannointia. Lisäksi Suomessa vieraiden kulttuurien ihannoinnista ja ymmärtämisestä on tullut omituinen itseisarvo samalla, kun omaa kulttuuria väheksytään.

Racer21_90

Well-known member
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Hurmurisija sanoi:
Minä en pidä tätä ongelmana, koska minulle on sama, minkä näköisiä suomalaiset ovat ja liian suppeasta perimästä on lisäksi haittaa. Sen sijaan olen sitä mieltä, että monikulttuurisuus ei perustu realismiin ja on käytännössä suuressa mittakaavassa mahdotonta. Ihmettelen itsekin sen ihannointia. Lisäksi Suomessa vieraiden kulttuurien ihannoinnista ja ymmärtämisestä on tullut omituinen itseisarvo samalla, kun omaa kulttuuria väheksytään.
Eiköhän se ole niin että eri maiden kultuurit ovat tulos eri vaikutteista eri tahoilta. Niin myös suomalainen kultuuri - ja tämä on jopa täkeää maan kehitykselle. Eristäytyminen on aina pahasta - täytyy vain valita parhaat palat muista kultuureista ja kehittää omaansa.. :rolleyes:

Hurmurisija

Well-known member
Racer21_90 sanoi:
Eiköhän se ole niin että eri maiden kultuurit ovat tulos eri vaikutteista eri tahoilta. Niin myös suomalainen kultuuri - ja tämä on jopa täkeää maan kehitykselle. Eristäytyminen on aina pahasta - täytyy vain valita parhaat palat muista kultuureista ja kehittää omaansa.. :rolleyes:
Minulla ei ole mitään Suomeen muuttavaa afrikkalaista vastaan ja tapaan mielelläni eri kulttuureista olevia ihmisiä. Ongelmat alkavat siinä vaiheessa, kun massa on niin suuri, että kulttuurit eivät sopeudu ja sulaudu, vaan alkavat kokea toisensa uhkana. Fundamentalistinen kristillisyys ja fundamentalistinen islam ovat epäsopusuhtainen pari. Siksi kulttuurivaihdon pitäisi olla niin hidasta, että sulautuminen ehtii tapahtua hallitusti.

Minusta sekä monikulttuurisuus että moniarvoisuus ovat sangen harhauttavia sanoja, koska kuitenkin niissä on kysymys tietystä rajatusta ja määritellystä ilmiöstä. Moniarvoiseksi itsensä nimeävät ihmiset hyväksyvät useimmiten vain ne arvot, joiden he katsovat kuuluvan moniarvoisuuteen. Moniarvoisuuteen kuuluu mm. hyväksyä seksuaaliset vähemmistöt mutta ei rasismia.

Mäcci

Well-known member
Racer21_90 sanoi:
Kauniita ajatuksia, mutta miksi muista kulttuureista pitäisi ottaa "parhaita paloja" ja sekoittaa omaamme? Mitä meiltä puuttuu, että pitää ottaa vaikutteita muista kulttuureista jotka herättää lähinnä vastenmielisyyttä: vai mitä mieltä olet amerikan äärikapitalismista tai muslimi-kulttuureista, en keksi ainakaan jälkimmiäisestä yhtäkään hyvää asiaa, negatiivisia sitäkin enemmän.

Jos pitää valita kahesta asiasta jompikumpi; eristäytyminen muista tai noi täysin mahdolliset uhkakuvat tulevaisuudesta mitkä odottaa massiivisen ja vuosi vuodelta kiihtyvän maahanmuuton seurauksena, lienee valinta aika helppo?

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Mäkki, ehkäpä jenkkien ja muslimien kulttuurit herättävät sinussa vastenmielisyyttä koska sinulla ei ole niistä muuta kokemusta kuin mitä TV:ssä ja lehdistössä näkyy?

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Kansalliset rajat ovat monesti vähän teennäiset.
Monikulttuurisuus vaarantaa kantaväestön kulttuurin
Onhan Suomen kansallisten rajojen sisälläkin monia eri kulttuureja (saamelaiset, savolaiset, suomenruotsalaiset...)
Voisihan tuon ekan "reportaasin" kaltaisen kuvauksen tehdä vaikkapa siitä kuin SUOMALAINEN Martikainen hyppi ja pomppi SUOMALAISEN Eveliinan päällä tuolla Imatralla. Tai kuinka SUOMALAINEN Butt vähän kaverinsa kanssa paloitteli ihmisiä...

Hurmurisija

Well-known member
Jarto sanoi:
Mäkki, ehkäpä jenkkien ja muslimien kulttuurit herättävät sinussa vastenmielisyyttä koska sinulla ei ole niistä muuta kokemusta kuin mitä TV:ssä ja lehdistössä näkyy?
Minusta kulttuurisia tapoja tai piirteitä ei voi arvottaa. Käytännössä hommat eivät vain onnistu, jos yksi pitää siestaa ja toinen ei ja kolmas rukoilee kesken tärkeän kokouksen ja neljäs lähtee pos töistä koska ei huvita tai lineaarinen aikakäsitys on epäselvä. Ainoa mahdollisuus on sulauttaa kulttuurit yhteen, mutta silloin ei ole enää kysymys monikulttuurisuudesta vaan uudesta kulttuurista. Sulauttaminen ei taas ole mikään yksinkertainen prosessi ja kokemusten valossa näyttää siltä, että se kenties ei onnistu ollenkaan.

No jokainen voi ottaa selvää minkälaista Ruotsissa on nyt, niin näkee minkälaista se tulee tulevaisuudessa Suomessa olemaan, mikäli sama linja jatkuu.

Esim. tällaista näin: http://aeonflux.exctazy.org/brl/misc/welcome_to_sweden.mpg

Humanitäärisistä syistä pakolaisia (sanan varsinaisessa merkityksessä) voi ja pitääkin ottaa, mutta tuo maahanmuutto ei todellakaan saa olla mikään itseisarvo. Ihan yleisesti ottaenkaan ajatus Euroopasta Eurabiana vuonna 2050, jolloin itse olen toivottavasti vielä hengissä, ei houkuttele.

Mäcci

Well-known member
Mutku sanoi:
Kansalliset rajat ovat monesti vähän teennäiset.

Onhan Suomen kansallisten rajojen sisälläkin monia eri kulttuureja (saamelaiset, savolaiset, suomenruotsalaiset...)
Voisihan tuon ekan "reportaasin" kaltaisen kuvauksen tehdä vaikkapa siitä kuin SUOMALAINEN Martikainen hyppi ja pomppi SUOMALAISEN Eveliinan päällä tuolla Imatralla. Tai kuinka SUOMALAINEN Butt vähän kaverinsa kanssa paloitteli ihmisiä...
Miten joku voi missata noin pahasti pointin "reportaasista" ja sitä seuranneesta postauksesta??

Kuulostaa samalta ku äärisuvaitsevaiden teinien argumentit jos vaikka oulussa 3 mustaa miestä on raiskannu valkoisen naisen (tositapaus hiljattain):
"no kyllähän suomalainenkin teki sillon sitä ja kyllähän suomalainenki tätä ja suomalaiset on sitäpaitsi syyllisiä maahanmuuttajien rikoksiin, koska niillä ulkomaalaisilla on niin paha olla". tai jotain vastaavaa ala-arvosta.

Voiko oikeesti säälittävämpää perustelua olla?

"Onhan Suomen kansallisten rajojen sisälläkin monia eri kulttuureja (saamelaiset, savolaiset, suomenruotsalaiset...)" :frank: hohhoijaa

DFiaA

I told you so
Monikulttuurisuus ei ole riski, vaan riski on suvaitsemattomuus kulttuurien välillä. Ja yleensä fundamentalistit tuppaa olemaan suvaitsemattomia. Ja koska euroopassa omat fundamentalistit on aika vähissä, suurin riski on tänne tulevat fundamentalistit.

Suurin ongelma islamilaisissa maahanmuuttajissa on että he lisääntyvät liian tehokkaasti. Jos samanlainen tahti jatkuu eurooppa saattaa olla pian islamilaisten fundamentalistien halllinnassa. Tärkeintä onkin siis sopeuttaa tänne tulevat eurooppalaiseen vapaamielisyyteen. Jos vain osoitamme vapaamielisyyttämme heitä kohtaan olemme kohta tuhon omat.

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
J.Heldenview sanoi:
Monikulttuurisuus ei ole riski, vaan riski on suvaitsemattomuus kulttuurien välillä. Ja yleensä fundamentalistit tuppaa olemaan suvaitsemattomia. Ja koska euroopassa omat fundamentalistit on aika vähissä, suurin riski on tänne tulevat fundamentalistit.
Jaa omat fundit vähissä? Euroopassa natsit saivat aikaan maailmanhistorian suurimman sodan ja joukkomurhan. Ja eurooppalaiset uusnatsit vielä nykyään palvovat heitä. Eikä kannata unohtaa Jugoslavian alueella mellastaneet fundamentalistit jotka vuonna 1995 systemaattisesti mestasivat ja videokuvasivat 7000 muslimia. Ja piisaahan niitä fundeja myös Espanjassa (ETA) ja P-Irlannissa (IRA).

J.Heldenview sanoi:
Suurin ongelma islamilaisissa maahanmuuttajissa on että he lisääntyvät liian tehokkaasti. Jos samanlainen tahti jatkuu eurooppa saattaa olla pian islamilaisten fundamentalistien halllinnassa. Tärkeintä onkin siis sopeuttaa tänne tulevat eurooppalaiseen vapaamielisyyteen. Jos vain osoitamme vapaamielisyyttämme heitä kohtaan olemme kohta tuhon omat.
Vilpittömät onnittelut satojen miljoonien ihmisten leimaamisesta fundamentalisteiksi.

Lukaiskaapa mitä fundamentalismi on. "Suomi suomalaisille"-aatteet ovat varsin fundamentalistisia :)

Mäcci

Well-known member
Jarto sanoi:
Tää viimeinen viesti mulla tähän topic:iin. Rekisteröidyin forumille nimenomaan F1:sten fanina, en koe olevani oikea henkilö,tai asioista tarpeeksi perillä oleva ihminen viemää näin raskaasta aiheesta olevaa keskustelua eteenpäin, aihe kun vielä on mitä suurin tabu nyky-yhteiskunnassa. Luen kyllä vielä mielenkiinnolla viestejä jos tulee.

Postasin ton Danien:in tarinan vaan hetken mielijohteesta kun luin sen eilen ensimmäistä kertaa ja oli niin järkyttävä tapaus. Onko ihmisen arvo todellakin enää 200€, oma kansalainen, syntyperäinen viaton poika. Kylmäveristä tappajaa sen sijaan hyysätään ja vuoden päästä tapon jälkeen vapaalle jalalle tappamaan lisää rasismin nimissä. Voiko yhteiskunta olla enää enempää sairas? Jos oli natsien temput WWII:sessa kokonaisen kansakunnan hävittämisessä oli todella sairaiden ihmismielten tekosia, niin toinen ääripää löytyy nykyisestä ruotsista, pääministeri Perssonin lausunnot, siis omaa kansaansa kohtaan, sen isänmaan miehistä "me murskaamme heidät". Milloin sama Suomessa?

Jartolle vastaus: Mun omat kokemukset on todellaki tv, lehdistö ja internet pääasiassa. Viimesen kuukauden tai pari-kolme viikkoa mä olen vasta tutustunut ja saanu vaikutteita niin kotimaisilta kun yhdeltä ulkolaiselta foorumilta (lue:äärioikeisto). Siellä ainakin asiat kerrotaan suoraan hyssyttelemättä ja asioita ei vääristellä. Ne kaikki jutut pistää tosissaan ajattelemaan, en ois uskonu et noinki paljon. Vähä niinku ois silmät ois avautunu et kaikki sama mitä Ruotsissa ja Euroopassa tapahtuu, tulee tapahtumaan viiveellä myös Suomessa, väistämättä. Joku veikkasi, että 10-12 vuotta, voi olla hieman enemmänkin, jopa 20 vuotta, koska ei Suomalaiset kuitenkaan ole ehkä ihan niin lampaita kuin länsinaapurit. Tarkoitan ihmisiä jotka päättävät maahanmuuttopolitiikasta.

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Mäcci sanoi:
Jartolle vastaus: Mun omat kokemukset on todellaki tv, lehdistö ja internet pääasiassa. Viimesen kuukauden tai pari-kolme viikkoa mä olen vasta tutustunut ja saanu vaikutteita niin kotimaisilta kun yhdeltä ulkolaiselta foorumilta (lue:äärioikeisto). Siellä ainakin asiat kerrotaan suoraan hyssyttelemättä ja asioita ei vääristellä.
Aluksikin haluaisin nostaa hattua varsin rehellisestä vastauksesta.

Ei kannata muodostaa liian negatiivista käsitystä maailmasta TV:n, lehdistön ja internetin pohjalta. Tiedostusvälineet korostavat negatiivisia uutisia. Ne ovat myös täynnä virheitä. Jos tutkit Indy-kisan uutisia, huomaat jo että eri lähteiden faktat seilaavat villisti laidasta laitaan. Jos vedän johtopäätökset esim. tässä kaupungissa järjestetystä Rockperry-festarista lehtikirjoitusten mukaan, on se vaarallinen paikka jossa joutuu pahoinpidellyksi ja jossa naisia raiskataan. Onhan nuo rikokset vakavia mutta noin 20000 muuta musiikinystävää eivät joutuneet rikoksen uhriksi, eivät tehneet itse rikoksia eivätkä ansaitse tulla uutiskynnyksen ylittävien mustien lampaiden vuoksi.

Ja pysy nyt hemmetissä poissa niiltä äärioikeiston sivuilta. Ne poimivat ja korostavat maailman tapahtumista vain ja ainoastaan uutiset jotka tukevat heidän mielipiteitään.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Mäcci sanoi:
"Onhan Suomen kansallisten rajojen sisälläkin monia eri kulttuureja (saamelaiset, savolaiset, suomenruotsalaiset...)" :frank: hohhoijaa
Jaksamisia :alppu:

Mäcci sanoi:
mä olen vasta tutustunut ja saanu vaikutteita niin kotimaisilta kun yhdeltä ulkolaiselta foorumilta (lue:äärioikeisto). Siellä ainakin asiat kerrotaan suoraan hyssyttelemättä ja asioita ei vääristellä.
JAKSAMISIA :nope:

Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Sijainti
Savonlinna
Mäcci sanoi:
...yhdeltä ulkolaiselta foorumilta (lue:äärioikeisto). Siellä ainakin asiat kerrotaan suoraan hyssyttelemättä ja asioita ei vääristellä.
ROLF!1 :D

Toisaalta onhan se ihan kiva että olet löytänyt netistä seuraa, mutta... :thumbdown :thumbdown

DFiaA

I told you so
kohta paukkuu suomessakin - äärimuslimit lietsovat vihaa

Turun Sanomat

Terroristien värväystoiminta suojelupoliisin tutkimusten kohteeksi
Muslimien ääriainekset lietsovat vihaa Suomessa

Eurooppalaisen islamilaisuuden kehitys kohti fundamentalismia näkyy myös Suomessa.

Suojelupoliisin ylitarkastaja Paavo Selin myöntää, että yksittäiset ryhmät muuten varsin maltillisessa muslimiväestössä ovat alkaneet lietsoa Suomessa vihaa. Samat ryhmät ovat aiheuttaneet ennenkin poliisille hankaluuksia.

Ensi viikolla voimaan tuleva uusi laki sallii poliisin käyttää puhelinkuuntelua, ja se helpottaa Selinin mukaan ryhmien valvontaa.

- Lontoon iskun jälkeen on silti tarpeen arvioida tutkintaa uudelleen. Meidän on alettava seurata terroristiryhmien värväystoimintaa, sitä missä ja miten värväys tapahtuu ja ketkä ovat kohderyhminä.

Lontoon itsemurhaiskujen tekijät olivat tiettävästi Englannissa syntyneitä muslimeja, jotka oli värvätty veriseen tehtäväänsä kotimaassaan. Ruotsin kokonaismaanpuolustuksen tutkimuslaitoksen tutkijan Magnus Norellin tietojen mukaan terroristivärväystä tapahtuu nykyään paitsi islamilaisten moskeijoissa myös Euroopan suurissa korkeakouluissa ja yliopistoissa.

- Meidän pitää oppia tuntemaan terrorismin kasvot, jotta voisimme suojautua. Mutta ainakin Ruotsissa se on vaikeata, sillä rasistin nimitys lentää helposti silmille, kun alkaa tutkia muslimiyhteisöjä. Silti meidän on voitava etsiä terroristeja sieltä, missä he ovat, Norell vetoaa.
Että näin. Se siitä kulttuurin rikastuksesta.