Soitin Lidlin asiakaspalveluun ja yritin selvittää kotimaisten päivittäistavaroiden prosentuaalista määrää heillä sekä niiden pakkausmerkintöjä.
Vastaukset olivat kertakaikkiaan omituisia.
Melko vapaa referaatti puhelusta:
Minä: "Hei, voisitko kertoa, miten suuri osa Lidlin päivittäistavaroista on suomalaisia ja miten ne erottaa pakkausmerkinnöiltään muisa?"
Aspa: "Nuo prosenttiosuudet on sellaisia asioita, että niitä mulla ei ole lupa kertoa asiakkaalle päin" (MIKS IHMEESSÄ? Mun käsittääkseni prosenttiosuus on kuitenkin paljon korkeampi kuin yleinen käsitys on)
Minä: "Mites nämä pakkausmerkinnät sitten, mistä mä erotan suomalaista alkuperää olevan tuotteen?"
Aspa: "No kyllä esim. sen Hookoon sinisen sieltä suomalaiseksi erottaa"
Minä: "En tarkoittanut nyt tätä. Vaan sitä, että televisiossa mainittiin, että Lidlillä on jonkinlainen oma avain- tahi joutsenlippusymbollia vastaava merkintä, millainen se on ja mitä se tarkoittaa...miten suomalainen se on?"
Aspa: "Nämä on taas niitä asioita, joita mulla ei ole oikeus kertoa kuluttajalle päin".
Minä: "MILLANEN se merkintä sit on, joku lippusymbooli vai millainen?"
Aspa: "Tää on taas sellanen asia jota en saa kertoa"
Minä: "Onpa perin merkillistä, ettet saa kertoa, koska se merkintähän on siinä juuri siksi, että kuluttajat näkisivät sen ja tarkoitus on myös että sen merkitys ymmärretään".
Lopuks lupas kuitenkin soitella mulle takaspäin, ehkä huomenissa, ja selvittää mitä saisi asiasta kertoa.
Tuollaisesta asiakaspalvelusta ja salailusta Lidlille tasan nolla pistettä.