Kulutustottumukset

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin lienee paikallaan tiedustella miten äärimmäisen globaalissa taloudessa kuuluu vielä kansallinen ääni.Itse yritän suosia kotimaista kaikessa mahdollisessa ostamassani niin pitkälle kuin ikinä vain mahdollista.Vaikka sitten esim, hinta olisikin kovempi.

Tätä voi perustella monilla eri argumenteilla.Ekologisuus, rahankierto kotimaassa, kansallisen maatalouden ja lähiruoan tuotannon säilyminen vahvana, työpaikkojen säilyminen, pienet lähikaupat ym...

Markkinoille tulleita ulkomaisia ketjuja esim, Lidliä boikotoin täysin.Samoin kaikin mahdollisin keinoin tietenkin muitakin ylikansallisia yrityksiä.

Sana on vapaa :)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Opiskelijan miljoonatuloilla yleensä halvinta mahdollista, mutta jos on valita kotimaisempi/ekologisempi vaihtoehto sopuhintaan, niin otan sen.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Itse en juuri jaksa selvitellä kauppaketjujen omistussuhteita tai jonkun tavaran alkuperää kuin poikkeustapauksissa. Ostan sitä mikä on mielestäni hyvää ja mitä tarvin.

Jos nyt pakko jostain on jeesustella, niin töitä suomalaisille tarjoaa jokainen käyttämäni kauppa. Ja minä käytän tasaisesti kaikkia ;)
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Törni sanoi:
Jos nyt pakko jostain on jeesustella, niin töitä suomalaisille tarjoaa jokainen käyttämäni kauppa. Ja minä käytän tasaisesti kaikkia ;)
Jep. Vaikka ketjun omistaja ois saksalainen, kuten vaikkapa Lidlin (Kai se on saksalaisomistuksessa?), tarjoaa tuotteen matka mahdollisesta suomalaisesta tuotantolaitoksesta suomalaisen kuluttajan kotiin, töitä todella monelle suomalaiselle. Tuottajille, kuljetusliikkeen porukoille, kaupan kassoille ja varastotyöntekijöille, vartijoille, siivoojille, pankeille, jätehuoltofirmoille jne. jne.
Vaikka kyseessä ois ulkomaalaisperäinenkin tuote, työtä sellainenkin tarjoaa todella paljon ko. logistiikka- ja myyntiketjuun kuuluville.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mä ostan usein logistisesti helpoiten ja käyttötarkoitukseen parhaiten sopivaa tavaraa. Tyttöystävä, vaikka niitten porukoilla on maatila, niin ei se mitään sinilippuja niistä vahtaa. Ja Lidlistä saa muuten jotain ihan hyviökin juttuja, mitä se viereinen smarket ei tarjoa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin korostan että tämän ei ole tarkoitus olla mikään syyttelytopic. Allekirjoittaneen puhdasta uteliaisuutta ja keskustelua varten vain.Joten ne palot pois nenistä :p

JOC sanoi:
Tyttöystävä, vaikka niitten porukoilla on maatila, niin ei se mitään sinilippuja niistä vahtaa.
Ei tietenkään se että on maanviljelijäperhe tarkoita sitä että talossa suosittaisiin välttämättä yhtään sen enempää suomalaista kuin esim tavallisessa perheessä kaupungissa.Usein näin toki on, mutta ei lähellekään aina.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jep. Vaikka ketjun omistaja ois saksalainen, kuten vaikkapa Lidlin (Kai se on saksalaisomistuksessa?)
On joo. Lidlin omistaa saksalainen Dieter Schwarz.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Törni sanoi:
Itse en juuri jaksa selvitellä kauppaketjujen omistussuhteita tai jonkun tavaran alkuperää kuin poikkeustapauksissa. Ostan sitä mikä on mielestäni hyvää ja mitä tarvin.
Sama.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jep. Vaikka ketjun omistaja ois saksalainen, kuten vaikkapa Lidlin (Kai se on saksalaisomistuksessa?), tarjoaa tuotteen matka mahdollisesta suomalaisesta tuotantolaitoksesta suomalaisen kuluttajan kotiin, töitä todella monelle suomalaiselle. Tuottajille, kuljetusliikkeen porukoille, kaupan kassoille ja varastotyöntekijöille, vartijoille, siivoojille, pankeille, jätehuoltofirmoille jne. jne.
Vaikka kyseessä ois ulkomaalaisperäinenkin tuote, työtä sellainenkin tarjoaa todella paljon ko. logistiikka- ja myyntiketjuun kuuluville.
Toki näinkin, mutta asialla on myös toinen puoli.Jostain Lidlin myynti on aina täällä pois.Ymmärtääkseni Lidlin valikoimista vain hyvin pieni osa on Suomessa tehtyä suomalaista.Suurin osa on siis rahdattu maan rajojen ulkopuolelta.Kun asiakas menee halvimman tarjouksen perässä, on Lidl aina voittaja, kansallinen häviäjä.Eli pienentyvät menekit suomalaisyrityksillä -> talousvaikeuksia -> irtisanomisia.Puhumattakaan minkälaisia vaikeuksia tämä aiheuttaa esim, pienille kaupoille.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ostan sitä mikä on halvinta. Jos kotimainen on halvinta, on ostokynnys huomattavan alhainen.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Black Leopard sanoi:
Toki näinkin, mutta asialla on myös toinen puoli.Jostain Lidlin myynti on aina täällä pois.Ymmärtääkseni Lidlin valikoimista vain hyvin pieni osa on Suomessa tehtyä suomalaista.Suurin osa on siis rahdattu maan rajojen ulkopuolelta.Kun asiakas menee halvimman tarjouksen perässä, on Lidl aina voittaja, kansallinen häviäjä.Eli pienentyvät menekit suomalaisyrityksillä -> talousvaikeuksia -> irtisanomisia.Puhumattakaan minkälaisia vaikeuksia tämä aiheuttaa esim, pienille kaupoille.
Meinaatko, että (pienissä) kotimaisissa kaupoissa sitten olisi huimasti enemmän kotimaista raaka-ainetta / sapuskaa?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mutku sanoi:
Meinaatko, että (pienissä) kotimaisissa kaupoissa sitten olisi huimasti enemmän kotimaista raaka-ainetta / sapuskaa?
Yksilöllisiähän nuo ovat, mutta oman empiirisen tutkimukseni perusteella: Kyllä väitän.

Esim, Monestakohan Lidlin tuotteesta löytyy joutsenlippu?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Black Leopard sanoi:
Yksilöllisiähän nuo ovat, mutta oman empiirisen tutkimukseni perusteella: Kyllä väitän.

Esim, Monestakohan Lidlin tuotteesta löytyy joutsenlippu?
joutsenlippu :D vieläkö se on olemassa?

Jos menee vaikka Citymarkettiin niin kotimaista tuotantoa löytyy melkeinpä vain vihannesosastolta... Varsinkin kotimaisetkin kauppaketjut teettävät omat tuotteensa siellä mistä halvimmalla saadaan ja kylkeen sitten Pirkka tai joku muu. Sama vaatteissa, yms.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mutku sanoi:
joutsenlippu :D

Jos menee vaikka Citymarkettiin niin kotimaista tuotantoa löytyy melkeinpä vain vihannesosastolta... Varsinkin kotimaisetkin kauppaketjut teettävät omat tuotteensa siellä mistä halvimmalla saadaan ja kylkeen sitten Pirkka tai joku muu. Sama vaatteissa, yms.
Todella ikävää mikäli tuo jalo symboli aiheuttaa moisen reaktion :nope:

Ja kyllä, tiedän tuon mainitsemasi ilmiön valitettavan yleiseksi.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Black Leopard sanoi:
Todella ikävää mikäli tuo jalo symboli aiheuttaa moisen reaktion :nope:
Sehän on melkein kuin vitsi koska "kotimaisuusastetta" tiputtiin aikalailla (liekkö enää edes käytössä?) ja sitten on avainlippua, Pohjoismaista ympäristömerkkiä jne. jne.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
Ostan suomalaista aina kun vaan suinkin mahdollista. Hinta ei ole ratkaiseva tekijä vaan laatu ja kotimaisuus. Vertailen toki hintoja eri kaupparyhmittymien välillä ja yleensä ostan sieltä, mistä kyseisen tuotteen edullisimmin saa, (lähes poikkeuksetta S-Market).

Kesäisin, ja mahdollisuuksien mukaan muutenkin, suosin paikallisten tuottajien tuotteita esim. salaateissa ja vihanneksissa (Suonenjoen mansikat, perunat, salaatit, vihannekset, leivät jne.)

Aika harvoin tulee ulkomaisia elintarvikkeita ostettua. Soija, maissi, oliiviöljy jne. ovat niitä ulkomaisia, joita tulee kauppakassiin ostettua.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Suosin lähiruokaa, luomua ja suomalaista mahdollisuuksien mukaan. Jos jotain todella haluan niin siinä ei eettiset tai ekologiset mietinnät paljoa paina. Mutta päivittäisessä kaupassa näin. Ja aina mieluummin laatua ja käsintehtyä kuin tusinatavaraa. Oikeastaa noissa ruokatottumuksissakin painaa enemmän makuasiat kuin muut- luomu ja lähiruoka maistuu mulle paremmin. Sesonkitavaran ja erikoistavaran kanssa on tietenkin hankalampaa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Soitin Lidlin asiakaspalveluun ja yritin selvittää kotimaisten päivittäistavaroiden prosentuaalista määrää heillä sekä niiden pakkausmerkintöjä.
Vastaukset olivat kertakaikkiaan omituisia.

Melko vapaa referaatti puhelusta:

Minä: "Hei, voisitko kertoa, miten suuri osa Lidlin päivittäistavaroista on suomalaisia ja miten ne erottaa pakkausmerkinnöiltään muisa?"
Aspa: "Nuo prosenttiosuudet on sellaisia asioita, että niitä mulla ei ole lupa kertoa asiakkaalle päin" (MIKS IHMEESSÄ? Mun käsittääkseni prosenttiosuus on kuitenkin paljon korkeampi kuin yleinen käsitys on)
Minä: "Mites nämä pakkausmerkinnät sitten, mistä mä erotan suomalaista alkuperää olevan tuotteen?"
Aspa: "No kyllä esim. sen Hookoon sinisen sieltä suomalaiseksi erottaa"
Minä: "En tarkoittanut nyt tätä. Vaan sitä, että televisiossa mainittiin, että Lidlillä on jonkinlainen oma avain- tahi joutsenlippusymbollia vastaava merkintä, millainen se on ja mitä se tarkoittaa...miten suomalainen se on?"
Aspa: "Nämä on taas niitä asioita, joita mulla ei ole oikeus kertoa kuluttajalle päin".
Minä: "MILLANEN se merkintä sit on, joku lippusymbooli vai millainen?"
Aspa: "Tää on taas sellanen asia jota en saa kertoa"
Minä: "Onpa perin merkillistä, ettet saa kertoa, koska se merkintähän on siinä juuri siksi, että kuluttajat näkisivät sen ja tarkoitus on myös että sen merkitys ymmärretään".

Lopuks lupas kuitenkin soitella mulle takaspäin, ehkä huomenissa, ja selvittää mitä saisi asiasta kertoa. :rolleyes:

Tuollaisesta asiakaspalvelusta ja salailusta Lidlille tasan nolla pistettä. :mad:
 
Ylös