Kumpaa 'Lotusta' kannatat?

Kumpaa 'Lotusta' kannatat?


  • Äänestäjiä yhteensä
    57

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lotus-nimi olisi pitänyt jäädyttää 1994 jälkeen.
Eikös kaikkea ruuasta ihmisiin jäädytetä juuri siksi, että niitä voitaisiin hyödyntää myöhemmin uudelleen?
Koska nuorimmat F1-fanit eivät edes muista Team Lotusta, on senkin vuoksi jo hyvä, että nimi on "back in the ring" ja tätä kautta alkuperäinenkin Team Lotus voi saada uusia faneja.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jatkuva nimien venkslaaminen on saanut ehkä osan Lotus-faneista ajattelemaan noin. Kysytäänpä asiaa taas vaikka vuoden päästä.
Itse sanoisin, että Cateham F1 Teamin suosio Lotus-fanien joukossa selittyy muutamalla syyllä. Jätin Lotus-fanin määritteen aika löyhäksi, Lotus Bakeries-fanit jätin kuitenkin ulkopuolelle. Lotus-faneissa on tod. näk. paljon alkuper. Team Lotuksen faneja, jotka eivät niinkään ole välittäneet GL:stä, talli oli heidän faniutensa ainoa kohde. Heille tallissa voi merkitä nyt muukin kuin Lotus-nimi.

Lisäksi, Lotus Carsin uudet mallit ovat hylänneet Lotuksen perinteisen käyttäjäkunnan. Näille Caterham on potentiaalinen uusi suosikkimerkki, ja he saattavat fanittaa siksi Caterhamia.

Todennäköisin Lotus F1 Teamia kannattava Lotus-fani onkin GL:n fani, jolle kaikki kaikessa on ollut se, että GL on edelleen sama itsensä Colin Chapmanin perustama firma, jota Chapmanien suku tukee.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
399
Kumpaakin kuskia kannustan, mutta Heikkiä ehkä enemmän kun naapuripitäjän poikia on. Talleista Caterhamia.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No Lotus-faneja saa olla joka sorttia. Mielenkiintoista on mielestäni pohtia myös sitä olisiko minkään muun kohtalaisesti menestyneen autonvalmistajana ja F1-tallina tunnetun nimen takaisin tuonti F1:iin (äkkiseltään keksittynä vaikka Matran) yhtä sekavasti saanut aikaan vastaavanlaisen tunnekuohun.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No Lotus-faneja saa olla joka sorttia. Mielenkiintoista on mielestäni pohtia myös sitä olisiko minkään muun kohtalaisesti menestyneen autonvalmistajana ja F1-tallina tunnetun nimen takaisin tuonti F1:iin (äkkiseltään keksittynä vaikka Matran) yhtä sekavasti saanut aikaan vastaavanlaisen tunnekuohun.
Tuskin.

Lotus nyt on kuitenkin F1:n legendaarisuusarvossa seuraava Ferrarin jälkeen ja fefehän vaikuttaa edelleenkin sarjassa. Muita ei edeltä lie löydy.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
No Lotus-faneja saa olla joka sorttia. Mielenkiintoista on mielestäni pohtia myös sitä olisiko minkään muun kohtalaisesti menestyneen autonvalmistajana ja F1-tallina tunnetun nimen takaisin tuonti F1:iin (äkkiseltään keksittynä vaikka Matran) yhtä sekavasti saanut aikaan vastaavanlaisen tunnekuohun.
Ei Lotus Racingin mukaantulo minusta aiheuttanut mitään tunnekuohua, lähinnä tuo Group vs. Team nimikiista. Jos vanha tallinnimi elvytetään entisen tallin taustahenkilöiden tuella, se on tehty tyylipuhtaasti, kuten Lotus Racingin ensimmäinen kausi. Mutta, esim Litespeed Team Lotus olisi voinut olla kiistellympi, kun siltä puuttui ainakin GL:n ja aika varmasti siitä syystä myös Chapmanien tuki. Ja jos vaikka Ligier alkaisi vauhdittaa mopoautojen myyntiä ryhtymällä HRT:n nimikkosponssiksi, ja sanoisi Ligier HRT:n olevan aito Ligier-talli, herättäisi se kohua, toisin kuin jos tallin auto olisi Ligier.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoista on mielestäni pohtia myös sitä olisiko minkään muun kohtalaisesti menestyneen autonvalmistajana ja F1-tallina tunnetun nimen takaisin tuonti F1:iin (äkkiseltään keksittynä vaikka Matran) yhtä sekavasti saanut aikaan vastaavanlaisen tunnekuohun.
Nimenomaan tuo "sekavasti" nostatti sen kuohun. Jos Fernandesin tiimi olisi saanut rauhassa ajattaa Lotuksia pari vuotta joukon jatkona, asia olisi hyväksytty ja unohdettu nopeasti. Alkukohu siihen toki liittyi, aivan kuten liittyi yritykseen tuoda Brabham takaisin. Typerä taistelu nimen käytöstä piti Lotuksen kuitenkin tapetilla.

Alfa Romeo tuli takaisin 70-luvun lopussa ja kyllähän sekin jonkinlaista huomiota sai, mutta siihen aikaan F1-media oli lapsenkengissä verrattuna nykyiseen. Eikä asiassa ollut mitään epäselvää. Merkin legendaarisuus unohtui aika nopeasti, kuten olisi käynyt Lotuksenkin tapauksessa ilman Group Lotuksen halua vängätä apajille, jossa jo yksi Lotus (alunperin sen valtuuttamana) ajoi. Toistaiseksi palkintona on ollut lähinnä imagotappio (jota Kimin palkkaaminen paikkaa kummasti nimikiistan nyt hälvennyttyä).

Matra ei ehkä ole ihan samaa kaliiberia, mutta jonkin BRM:n paluu ulkomaisin voimin voisi kohua synnyttää. Syntyisikö lihava riita onkin eri juttu. Brabhamista olisi ilmeisesti syntynyt, ainakin merkit olivat ilmassa. Sekään nimi kun ei ollut alkuperäisen suvun hallussa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2677
Enstonen Lotus-tallissa on ilmeisesti yli 500 työntekijää, joten Kimi on saanut pestin kohtalaisen isossa tallissa. Caterhamin F1-tallissa on kai työntekijöitä jotain 250:n ja 300:n välillä. Caterham on siis huomattavasti pienempi (ja nuorempi, vielä kasvuiässä oleva) talli.

Olisihan se tietysti hienoa, jos Kimi ja Heikki pääsisivät kisaamaan keskenään suurin piirtein samantasoisilla autoilla, mutta tämä taitaa toteutua aikaisintaan 2013. Tai mistäpä sen tietää -- jos Lotus vähän epäonnistuu tämänvuotisen autonsa kanssa tai jos Caterham on tehnyt talven aikana oikein jättiharppauksen kilpailukyvyssä, niin ehkä F1-sarjassa nähdään jo tänä vuonna hyvä SM-skaba. :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nimenomaan tuo "sekavasti" nostatti sen kuohun. Jos Fernandesin tiimi olisi saanut rauhassa ajattaa Lotuksia pari vuotta joukon jatkona, asia olisi hyväksytty ja unohdettu nopeasti.
Kauankohan tämän kuohun laantumiseen menee ja milloinka tallien nykyinen nimiasetelma hyväksytään? Mun puolesta Caterhamia saa kyllä pitää Team Lotuksen ja muiden lopettaneiden, legendaaristen brittitallien perinteen jatkajana, mutta Kimin tallia kutsun Lotukseksi olivat sen omistussuhteet, mitkä tahansa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Enstonen Lotus-tallissa on ilmeisesti yli 500 työntekijää, joten Kimi on saanut pestin kohtalaisen isossa tallissa. Caterhamin F1-tallissa on kai työntekijöitä jotain 250:n ja 300:n välillä. Caterham on siis huomattavasti pienempi (ja nuorempi, vielä kasvuiässä oleva) talli.
Olen siinä käsityksessä, että Caterham ei tee niin pajoa itse, vaihteistot ym. tulee Red Bullilta...

Mikä siis selittää tiiminkokoa myös.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kauankohan tämän kuohun laantumiseen menee ja milloinka tallien nykyinen nimiasetelma hyväksytään?
Itse kuohu on jo ohi. Mutta tuskin tämä unohtuu, oli se sen verran typerä riita.
Mun puolesta Caterhamia saa kyllä pitää Team Lotuksen ja muiden lopettaneiden, legendaaristen brittitallien perinteen jatkajana, mutta Kimin tallia kutsun Lotukseksi olivat sen omistussuhteet, mitkä tahansa.
Niin kutsun minäkin, mutta faktat ovat faktoja, eikä tehtyä saa tekemättömäksi. Nimiriita on samalla tavalla osa pysyvää Lotus-historiaa kuin legendaariset saavutuksetkin.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Koska nuorimmat F1-fanit eivät edes muista Team Lotusta, on senkin vuoksi jo hyvä, että nimi on "back in the ring" ja tätä kautta alkuperäinenkin Team Lotus voi saada uusia faneja.
Eihän Team Lotusta ole nytkään mukana. Lotus kyllä sponsorina, mutta Team Lotus ei missään muodossa.

Ja kysymykseesi koska tämä laantuu niin tuskin vähään aikaan jos kerran viikkoon tulet ja nostat aiheen framille...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eihän Team Lotusta ole nytkään mukana. Lotus kyllä sponsorina, mutta Team Lotus ei missään muodossa.
Kyse olikin nyt nimenomaan Lotus-nimestä.

Ja kysymykseesi koska tämä laantuu niin tuskin vähään aikaan jos kerran viikkoon tulet ja nostat aiheen framille...
Niin, se että pitää Lotus F1 Teamia Lotuksena on siis mielestäsi aiheen nostamista framille, eikä se, että järjestää oikein äänestyksen asiasta?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin, se että pitää Lotus F1 Teamia Lotuksena on siis mielestäsi aiheen nostamista framille, eikä se, että järjestää oikein äänestyksen asiasta?
Mangelo ihan oikein käytti nimitystä Heikin ja Kimin talleista, Caterham vs. Enstone.
Aiheessa ei kysytty tai puhuttu nimisekoilusta, vaan siitä kumpaa tiimiä kannattaa.
Sinä taas onnistuit taas hyppäämään aiheeseen nimikiista, onnittelut siitä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mangelo ihan oikein käytti nimitystä Heikin ja Kimin talleista, Caterham vs. Enstone.
Aiheessa ei kysytty tai puhuttu nimisekoilusta, vaan siitä kumpaa tiimiä kannattaa.
-Kumpaa 'Lotusta' kannatat?-
No eikös ännestyksen nimikin olisi sitten pitänyt olla vaikka kannatako "nyky- vai ex-Lotusta?" tai ylipäätänsä vain kumpaa tallia kannattaa?
-No oli miten oli, minä kyllä hyväksyn Caterhamin fanit.

Sinä taas onnistuit taas hyppäämään aiheeseen nimikiista, onnittelut siitä.
-Kiitos, sitä samaa!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mangelo ihan oikein käytti nimitystä Heikin ja Kimin talleista, Caterham vs. Enstone.
Aitona ja oikeana Lotuksena pelkästään sponsorointiin keskittyvää Lotusta on tosiaan aika vaikeata pitää. Caterhamia voi sentään perustellusti pitää jonkunlaisena jatkumona Team Lotukselle.

Vitsihän on siinä, että tallin uusi autokin nimetään E-alkukirjaimella Enstonen mukaan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ja kysymykseesi koska tämä laantuu niin tuskin vähään aikaan jos kerran viikkoon tulet ja nostat aiheen framille...
Niin, se että pitää Lotus F1 Teamia Lotuksena on siis mielestäsi aiheen nostamista framille, eikä se, että järjestää oikein äänestyksen asiasta?
Jos nyt väännetään rautalankaa oikein kaksin käsin. Itse sörkit sitä hiillosta (ainoana, muuten) korostamalla kerta toisensa jälkeen, että pidän sitäsuntätä. Jos sulla on asiaa Lotuksesta, niin kirjota Lotuksesta. Jos joku sanoo, että ei pidä Lotusta Lotuksena koska *syy* niin tunnista se provoksi, mitä se on ja anna olla tai laita report postia.

Tosin muutkin voivat kyllä vähentää tuota tarkoituksellista Jellinekin provoamista ja hankkia muun harrastuksen. Vaikka asia onkin noin, miten Follo tuossa kirjoittaa, niin kyllähän täällä asiasta vastapuolelta edelleenkin provoillaan. Sen osoittaa jo se, eddä about puolet sen moderaattoriaikani report posteista on tullut Lotus-kiistan tiimoilta.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
En käytännössä kannata kumpaakaan, sympatiapisteitä annan enemmän Caterhamille.
 
Ylös