Kumpi mielummin 'Marskiksi' elokuvaan?

Mannerheimiksi paremmin sopii

• Äänestäjiä yhteensä
    29

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Sanoiko jakkues jopa sanan "neekeri"? Eikös se ole kielletty sana!
Ei minun sanavarastossani. Kyseessä on kuitenkin virallinen suomenkielen sana, vaikka sen jotkut mieltävätkin halventavaksi. Minusta se ei ole halventava ja monet tummaihoiset kutsuvat itsekin itseään neekeriksi ja nauravat päälle.

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Minkä takia se koetaan lähtökohtaisesti pilkkaavaksi jos Mannerheim esitetään tummaihoisena, vai vaikkapa homona? Sen nukketailteilijan versio oli ilmeisesti tarkoitettu kansalaissodan kaunoista kumpuavaksi pilkkaversioksi, mutta jos lähtökohta on neutraali, ei eri seksuaalisessa suuntautumisessa tai etnisellä taustalla ole mitääm väliä. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että viime sodissa Mannerheim taisteli suvaitsevaisen yhteiskunnan puolesta, ja suvaitsematonta yhteiskuntaa vastaan, eli suvaitsemalla eri tulkintoja kansallissankarista, kunnioitamme niitä arvoja, joiden takia Suomi on joidenkin tulkintojen mukaan top 10 -maiden joukossa.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Minkä takia se koetaan lähtökohtaisesti pilkkaavaksi jos Mannerheim esitetään tummaihoisena, vai vaikkapa homona? Sen nukketailteilijan versio oli ilmeisesti tarkoitettu kansalaissodan kaunoista kumpuavaksi pilkkaversioksi, mutta jos lähtökohta on neutraali, ei eri seksuaalisessa suuntautumisessa tai etnisellä taustalla ole mitääm väliä. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että viime sodissa Mannerheim taisteli suvaitsevaisen yhteiskunnan puolesta, ja suvaitsematonta yhteiskuntaa vastaan, eli suvaitsemalla eri tulkintoja kansallissankarista, kunnioitamme niitä arvoja, joiden takia Suomi on joidenkin tulkintojen mukaan top 10 -maiden joukossa.
:thumbup: Näinpä juuri!

Örfil

Guest
Ei minun sanavarastossani. Kyseessä on kuitenkin virallinen suomenkielen sana, vaikka sen jotkut mieltävätkin halventavaksi. Minusta se ei ole halventava ja monet tummaihoiset kutsuvat itsekin itseään neekeriksi ja nauravat päälle.
Kyllä neekeri -sana on kielletty, se viittaa "nigger" sanaan. Päivitä vokabuläärisi. Itse asiassa jakkuesille pitäisi antaa pannia moisen sanan käytöstä, mutta eihän se onnistu koska "selänpesurinki" :D

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Jos ei muuta niin näkee noista elokuvaideoista ainakin tekijänsä poliittisen suuntautumisen. Jos olisi enemmän oikealle kallellaan tekijä, niin voisi tehdä käsikirjoituksen, jossa rasistisia pilkkakommentteja kaikesta ja kaikista heittelevät rautalangasta tehdyt stalinistinuket seisoisivat vesiletkun päällä Mannerheimin yrittäessä sammuttaa orpokodissa syttynyttä tulipaloa. Kyseessä voisi olla vaikka pohjanmaalaiseen legendaan perustuva kansantarina, jossa mainittuja asioita on kärjistetty ja peilattu nykyajan ongelmia historialliseen ajankohtaan etäännytysefektin aikaansaamiseksi.

Knoukka

Well-known member
Mitä pahaa on isänmaallisuudessa?
Ei isänmaallisuudessa sinänsä, mutta sulla on tapa määrittää ainoa ja oikea tapa olla isänmaallinen. Ja tapasi vaikuttaa erittäin ahdasmieliseltä, konservatiiviselta ja tuomitsevalta.

Pahinta on kuitenkin sellaisen isänmaallisuuden vaatima vaikeneminen vaikeista tai ristiriitaisista asioista. Sellainen isänmaallisuus on rakennettu tabujen ja salaisuuksien varaan. Sellainen ei mun mielestä ole edes isänmaallisuutta. Päinvastoin.

Knoukka

Well-known member
Minkä takia se koetaan lähtökohtaisesti pilkkaavaksi jos Mannerheim esitetään tummaihoisena, vai vaikkapa homona?
Kyseessähän on ns. rasistin ja homofoobikon paljastustesti. Yleensä kärähtävät!

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Kyllä neekeri -sana on kielletty, se viittaa "nigger" sanaan. Päivitä vokabuläärisi. Itse asiassa jakkuesille pitäisi antaa pannia moisen sanan käytöstä, mutta eihän se onnistu koska "selänpesurinki" :D
Ei se mikään kielletty ole, ihan suomen kielen sana se on. Se että joku kokee sen loukkaavaksi, on mielestän ihan sama kuin että joku ei pidä sanasta läski :D

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pahinta on kuitenkin sellaisen isänmaallisuuden vaatima vaikeneminen vaikeista tai ristiriitaisista asioista. Sellainen isänmaallisuus on rakennettu tabujen ja salaisuuksien varaan. Sellainen ei mun mielestä ole edes isänmaallisuutta. Päinvastoin.
Samoille perustuksille rakennetaan esimerkiksi uskonnollisuutta ja suvaitsevaisuutta, joten onhan niiden oltava hyvät.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
En äänestänyt kumpaakaan, sillä Marski ei ollut kumpaakaan. En vain pidä historiallisista epätarkkuuksista elokuvissa. Tarina toki olkoon fiktiivinen, muutenhan voisi olla melko vähän tarinoitavaa, mutta puitteiden tulisi silti olla kunnossa. Muutoin rainan arvo laskee automaagisesti.

edith piaf: Lisättäköön nyt vielä, että yllä oleva on vain miun henkilökohtainen leffamakuasia.

Örfil

Guest
Ei isänmaallisuudessa sinänsä, mutta sulla on tapa määrittää ainoa ja oikea tapa olla isänmaallinen. Ja tapasi vaikuttaa erittäin ahdasmieliseltä, konservatiiviselta ja tuomitsevalta.

Ei nyt olla ihan samalla tontilla. Nyt on asiat hyvin. Eikö olekin? Mikä siis on mennyt aiemmin pieleen?

Suomi on nyt hyvä maa ja kaikki on johtanut juuri tähän. Vanhojen paskojen kaivaminen ei auta yhtään mitään.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Tuossa ei nyt vissiin viitata Mannerheimin ihon väriin tai seksuaaliseen suuntautumiseen :doubtful: :idea:.

Knoukka

Well-known member
Ei nyt olla ihan samalla tontilla. Nyt on asiat hyvin. Eikö olekin? Mikä siis on mennyt aiemmin pieleen?

Suomi on nyt hyvä maa ja kaikki on johtanut juuri tähän. Vanhojen paskojen kaivaminen ei auta yhtään mitään.
Kyllä sillä peräänkuuluttamallasi vaikenemisella on hintansa ollut. Ja on vieläkin. Sivistysvaltiossa pitää pystyä käsittelemään kipukohdatkin. Ja tuo että sotaa näkemätön mies sanelee sen mistä sotien kokemuksista ja seuraamuksista saa puhua ei ole kyllä mitään muuta kuin ylimielistä mukavuudenhalua ja oman "isänmaallisuuden" koskemattomuuden suojelemista.

Archie

Well-known member
Olisivat edes valinneet Samuel L Jackosonin...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mitä pahaa on isänmaallisuudessa?
Suomalaisia se Mannerheimkin on lahdannut. Ei kauhean isänmaallista lain. Ja sitten vellihousuilut jatkosodassa ja pyrkimykset erillisrauhaan kun olis ollut niitin paikka. Ja tupeksi Viipurin vielä naapurille.

Kyllä isänmaallinen saa olla krittinen ja realisti. Eikä se kaikki kunnia Marskille kuulu. Oli siellä taitavia upseereja ja miehistöäkin.

Asuivat korsuissa ilman palvelijaa, vorsmakkia ja marskinryyppyä. ;)

Örfil

Guest
Kyllä sillä peräänkuuluttamallasi vaikenemisella on hintansa ollut. Ja on vieläkin. Sivistysvaltiossa pitää pystyä käsittelemään kipukohdatkin. Ja tuo että sotaa näkemätön mies sanelee sen mistä sotien kokemuksista ja seuraamuksista saa puhua ei ole kyllä mitään muuta kuin ylimielistä mukavuudenhalua ja oman "isänmaallisuuden" koskemattomuuden suojelemista.
Meidän suvussa on tarpeeksi tätä asiaa käyty läpi. Kolme äidin veljistä oli sodassa, kaksi palasi. Mun oma isoisä ei ja se tuntuu vieläkin. Missä siis mukavuudenhalu? Missä ylimielisyys? Olen itse asepalvelukseni suorittanut ihan ok pitemmän kaavan mukaan. Missä sodassa sä olet muuten ollut, vai menikö baarin puolella koko 8 kk?