Kyllä minä olen jääkiekkoa katsonut ja seurannutkin hyvin aktiivisesti.. Teen sitä edelleenkin silloin tällöin, mutta vain seurallisista syistä. Laji on tylsä, yksinkertainen, hyvin yllätyksetön eikä herätä tunteita lajina. Eihän jääkiekko tai sen MM-kisat sinäänsä ole Suomessa kovinkaan suosittuja, suosittua on ainoastaan Suomen maajoukkue. SM-liigasta voidaan katsoa mikä on jääkiekon todellinen suosio Suomessa. Sen suosio ei kasva mihinkään, vaan on pysähtynyt staattiseksi jo vuosia sitten.
Yleensä en jaksa selittää asioita ihmisille, jos he eivät niitä itse tajua, mutta koitetaan nyt jos jaksaisin selittää miksi jalkapallossa "näytellään" kun jääkiekossa sitä ei tehdä lähellekään samassa mittakaavassa. Jalkapallo on todella kova kontaktipeli, jossa yleensä taitavampi hyökkääjä on pysäytettävä n. kymmenen kertaa pelin aikana yleensä vähemmän taitavan puolustajan toimesta. Tämä tarkoittaa sitä, että pysäytyksen on oltava sellainen, mihin hyökkääjä myös pysähtyy. Jalkapallossa tämä tarkoittaa käytännössä jalkojen käyttöä pysäytyksessä liukutaklausten, toisen jaloille potkimisen ja voimakkaan vartalokontaktin kautta. Jääkiekossa sama tehdään joko vartalokontaktilla, sitomalla laitaan tai heiveröisen mailan avulla. Jääkiekossa suojavarusteet ovat massiiviset, jalkapallossa lähes olemattomat.
Sitten kun nämä perusasiat on ymmärretty, ruetaan miettimään miten vaarallisia nämä kontaktit kummassakin lajit ovat. Erilaiset polvi-, metatarsaaliluu ja nilkkavammat ovat jalkapallossa käsittämättömän tavallisia ja tuhoavat pelaajien kausia joka vuosi. Se on jokaisen oma valinta potkun säärelleen saadessa, että esittääkö ettei satu ja ottaa kohta vastaan kovemman liukutaklauksen vaikka nilkkaansa niin että varmasti pysähtyy. Monen pelaajan ura on tuhoutunut pitkiin loukkaantumisiin. Jääkiekossa taas tavallisimmat vammat ovat jatkuvasta rasituksesta seuraavia kulumia. Ylävartalo kestää enemmän osumia kuin jalat ja puinen maila ei tuhoa saa yleensä aikaan.
Se mitä jääkiekko loppujen lopuksi on, on sitä kun isot betoniin vuoratut äijät törmäilevät kaukalossa. Pelin taktinen elementti on täysin mitätön eikä materiaaliylivoimaa pysty kompensoimaan käytännössä mitenkään. Maalivahdit ratkaisevat yli puolet peleistä. Pelissä suvaitaan tarkoituksellisesti liittojen taholta ruma sikailu liian pienillä pelirangaistuksilla, jotta peli olisi markkinointisyistä kiinnostavampi. Vai väittääkö joku että nyrkkitappeluita ei pystyttäisi mitenkään poistamaan pelistä? Laji ei ole tasapuolinen joka pojan peli vaan kallis ja vaatii tiettyjä ominaisuuksia pelipaikasta riippumatta (koko, nopeus ja taas koko). Nähty on ja hyvät asiat eivät todellakaan aukene minulle.