Kumpi tulee halvemmaksi, vuokrakämppä vai omistuskämppä?

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
En tiedä miten päin sen laskisi että olisi halvempaa asua vuokralla kuin maksaa omaa vaikka asuntojen hinnatkin laskisivat. Aina jää jotain käteen jos laittaa mökin lihoiksi mutta vuokrat ovat silkkaa menoa.

Suurin kynnys on saada se eka asuntolaina eli siihen riittävä alkupääoma/vakuudet.
esim. Siten perin, että sattuu olemaan poikkeuksellisen halpa vuokra.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26881
En tiedä miten päin sen laskisi että olisi halvempaa asua vuokralla kuin maksaa omaa vaikka asuntojen hinnatkin laskisivat. Aina jää jotain käteen jos laittaa mökin lihoiksi mutta vuokrat ovat silkkaa menoa.
Jos joutuu ottamaan niin ison asuntolainan, että lyhennys+korko+vastike on reilusti suurempi kuin vuokra ja siinä vaiheessa kun saisi mahdollisesti velkansa maksettua on todennäköisesti rusinana vanhainkodissa. Tällainen tilanne voi olla esim. eläkeläisillä jotka muuttavat perämettän homeisesta torpastaan uuteen kerrostaloasuntoon palvelujen äärelle.

esim. Siten perin, että sattuu olemaan poikkeuksellisen halpa vuokra.
Itselläni oli tuollainen tilanne, koska meillä oli vuokraisännän kanssa win-win -tyyppinen ratkaisu. Minä maksoin kiltisti vuokrani ajallaan enkä valittanut, vaikka kämppä oli remontin tarpeessa. Vastineeksi vuokraisäntä korotti ensimmäisen kerran vuokraani vasta lähes seitsemän vuotta kämpässä asuttuani (vaikka yhtiövastike nousi joka vuosi). Tuolloin valitinkin sitten homeisesta kylppäristä ja puoli vuotta myöhemmin ostin oman kämpän seinän toiselta puolelta sen verran halvalla ettei tarvinnut lainaa ottaa. Siinä vaiheessa asumiskulut lähes puolittuivat.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En tiedä miten päin sen laskisi että olisi halvempaa asua vuokralla kuin maksaa omaa vaikka asuntojen hinnatkin laskisivat. Aina jää jotain käteen jos laittaa mökin lihoiksi mutta vuokrat ovat silkkaa menoa.

Suurin kynnys on saada se eka asuntolaina eli siihen riittävä alkupääoma/vakuudet.
Jos nyt ottaa vaikka 250000 euron asuntolainan niin 25 vuoden päästä kun laina on maksettu on kustannuksia ollut lähemmäs 500000 kun laskee mukaan vastikkeet. Siis mukana ei ole peruskorjauksia, putkiremontteja tai mitään muuta. Jos vuokrais samankaltaisen kämpän vaikka 1000 euroa kuussa niin 25 vuodessa jäisi about 200000 euroa käteen verrattuna siihen että ostaisi asunnon. Sen voi sitten sijoittaa haluamallaan tavalla vaikka maksullisiin naisiin. Asunnon ostaneella on ehkä 300000 euron edestä omaisuutta, mutta se on kiinni siinä homeisessa neuvostokuutiossa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26881
Jos nyt ottaa vaikka 250000 euron asuntolainan niin 25 vuoden päästä kun laina on maksettu on kustannuksia ollut lähemmäs 500000 kun laskee mukaan vastikkeet. Siis mukana ei ole peruskorjauksia, putkiremontteja tai mitään muuta. Jos vuokrais samankaltaisen kämpän vaikka 1000 euroa kuussa niin 25 vuodessa jäisi about 200000 euroa käteen verrattuna siihen että ostaisi asunnon. Sen voi sitten sijoittaa haluamallaan tavalla vaikka maksullisiin naisiin.
Mutta mitä sitten jää perinnöksi huoran penikoille, HÄH? Kyllä pitää kuutio tai torppa jättää jälkipolville ja kerätä se mahdollisimman täyteen tilpehööriä, mitään ei kannata heittää pois, lapset saattavat vielä tarvita!
 

Örfil

Guest
Ohhoh, minä nyt olen ollut tälläisessä 100 000 -150 000 e:n budjetissa eli ihan normiasumisessa. Tarkoitan per nuppi! Ökyilyyn ei ole koskaan ollut varaa. Reppu selässä on kotoa lähdetty ja kaikki itse hankittu.

Jos on kaksi velallista, niin summahan tuplaantuu, mutta velkaosuus on sama ja on edelleen ihan riistetyn työläisenkin maksettavissa.

Jos yksi ihminen nappaa heti 250 000 lainaa, niin en ole kykenevä tuollaiseen kommentoimaan laisinkaan :eek!:

Asuntolaina on pakkosäästämistä. Ja jos on nuuka mies, niin sitä vastaanhan voi perillisiä kusettaakseen ottaa sen käänteisen asuntolainan sitten kun alkaa parta harmaantua. Täytyy sanoa että varsin houkutteleva ajatus sekin...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jos nyt ottaa vaikka 250000 euron asuntolainan niin 25 vuoden päästä kun laina on maksettu on kustannuksia ollut lähemmäs 500000 kun laskee mukaan vastikkeet. Siis mukana ei ole peruskorjauksia, putkiremontteja tai mitään muuta. Jos vuokrais samankaltaisen kämpän vaikka 1000 euroa kuussa niin 25 vuodessa jäisi about 200000 euroa käteen verrattuna siihen että ostaisi asunnon. Sen voi sitten sijoittaa haluamallaan tavalla vaikka maksullisiin naisiin. Asunnon ostaneella on ehkä 300000 euron edestä omaisuutta, mutta se on kiinni siinä homeisessa neuvostokuutiossa.
Tuossa ei vain huomioida asumisen tasoa, jossa on noilla summilla eroa. 1000€ vuokralla et saa kämppää, jonka arvo on 250 000€.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ohhoh, minä nyt olen ollut tälläisessä 100 000 -150 000 e:n budjetissa eli ihan normiasumisessa. Tarkoitan per nuppi! Ökyilyyn ei ole koskaan ollut varaa. Reppu selässä on kotoa lähdetty ja kaikki itse hankittu.
No ei kyllä kovinmoinen ökyasunto tartte olla, että maksaa Helsingissä 250 000€
 

Örfil

Guest
No ei kyllä kovinmoinen ökyasunto tartte olla, että maksaa Helsingissä 250 000€
Niin, jos haluaa asua Helsingissä (puhumattakaan keskustasta) :eek:

Minulle riitti aikanaan aluksi Veikkola ja sitten Nummela ja vanha paska Polo jolla ajelin 80 km päivässä työmatka-ajoja. Kuluja nekin sekä yhtiövastikkeet mutta silti saldo on sama ja koko ajan menee/meni rahaa säästöön pakkosäästämisellä.

Asuin puolisen vuotta vuokralla eron jälkeen Konalassa (ei edes lähellä keskustaa, slummi) ja minulle riitti se rahan heitto kankkulan kaivoon.

On ökyä asua Hgin liepeillä, jos siihen ei ole varaa.
 

Örfil

Guest
Kouvokin on liki sotaveteraani, kun asuu rintamamiestalossa - ajatelkaa, tuota statusta ei saa vuokrakämpässä :thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Taidan pentele tehdä kaavioita historiaan pohjautuen..
Asuntojen arvo 20 vuodessa keskimäärin lisääntynyt jotain 3,1% vuosivauhtia vaikka inflaatio onkin mukana.. Tosin aika paljon enämpi pääkaupunkiseudulla kuin jossain Lieksassa, mutta KESKIMÄÄRIN.

*monologisoi havaintojaan*

Näh..Ei jaksa enempää.

Mutta jos historia jatkuu kuten tähänkin asti, niin vuokrat nousevat maailman tappiin ja asuntojen hinnat kanssa (pitkällä aikavälillä, vaikka 90-luvun lama toistuisi).. Hautaan kun vie sitten säästyneet rahansa, niin voi kuolinvuoteella hymyillä.

Toki vuokrakämpästä on helpompi lähteä menemään ja vähemmän hankalaa pitää katto päänsä päällä, vaikka työ menisi alta. Kukin asuu miten tykkää.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mulla on tietty poikeustapaus kun, vaikka asun melkein pääkaupunkiseudulla, asuntojen hintataso täällä oli ostaessani todella alhaalla. Mutta nyt, kymmenisen vuotta täällä asuttuani, joka kuukausi tulee selkeetä voittoa siihen verrattuna kuin jos olisin asunut vuokralla tämän ajan. :)

Espanjan asunnossa tämä on, jos mahdollista, vieläkin selkeämpää: Kiinteät kulut ovat vuodessa 120 euroa, eli kiinteistövero joka sisältää "urbanisaatiomaksun" eli käytännössä jätehuollon. Mitään muita kiinteitä kuluja ei ole. Vain asumisen aiheuttamia. (vesi, sähkö, internet, asunnon kuluminen) Vastaavan asunnon vuokra vapailta markkinoilta on 400-2400 euroa/kk, riippuen vuoden ajasta. (Kesällä siitä vois pyytää 400/viikko, talvella 400-500/kk + vesi ja sähkö) Kauaahan tuossa ei tartte siis asua, kun erotus kuittaa asunnon koko hinnan :)
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Sen voi ilman käppyröitäkin sanoa, että varastettu ruoka tulee halvemmaksi ku maksettu. Kyllä näin o.
 

Örfil

Guest
Mulla on tietty poikeustapaus kun, vaikka asun melkein pääkaupunkiseudulla, asuntojen hintataso täällä oli ostaessani todella alhaalla. Mutta nyt, kymmenisen vuotta täällä asuttuani, joka kuukausi tulee selkeetä voittoa siihen verrattuna kuin jos olisin asunut vuokralla tämän ajan. :)
Niinhän siinä kävi. Myin Nummelan kämpän n. 1.4 x hinnalla mitä itse siitä maksoin. Siirryin velattoman miehen statukselle Treelle silloin kun sieltä Nummelasta lähdin.

Nyt on taas vähän velkaa (otin vaimon veloista osan itselleni), mutta jos tämä myydään niin hyvä tili siitä tulee = oma, vanhan talon kunnostustyö realisoituu euroiksi.

Harkitsemme vakaasti sen käänteisen velan ottoa aikanaan ja hassaamme rahat täpöllä ennen kuin arkku kutsuu :ahem:

Vuokralle: ei ikinä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Saatte kohta tilaston, mutta ensin. Missä olisi arviota keskimääräisistä VASTIKKEISTA? Tiedä häntä onko noita tilastoitu lain.
 
Ylös