Kuskien kootut toiveet syksyn sarjoista.

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
Pasi73:
-Oma autovalinta: Sammy ja Dominic.

-Kiinteät tallit: Petteri, Mie, Charlie, VJR, PekPoy, Arcanum, West.

-2 kisaa per auto: Zoom, Jape, Pasi, Mikko, PeePee, Sajaja, Marko, KKK, Zande, Akjanu.

-Ihan sama: Niko ja DonJoe.

-Jonkunmoinen arvonta ennen kisaa: Mikko_A

Millä ihmeellä saadaan reilusti jaettua autot ettei niitä tarvi väkisin sitten vaihtamaan kesken kauden (kuten aiemmin Jeren ja Arcanumin kanssa on tehty). Se on aivan selvää että kun kausi on pitkä niin joku voi kehittyä kauden aikana melkoiseksi cycloksi wink . Kuinka porukat jaksaa ajella jos kausi alkaa menemään kisasta toiseen että kärjessä on aina samat naamat ja varmasti jotkut ajattelevat muutakin kuin +15 sijoja kun menevät kisoihin mukaan. Kun autot vaihtuu niin varmasti on jotain järkeä kisailuun.. ja mielenkiintoa ajaa kausi kokonaan loppuun asti.

Mä en toivo mitään riitoja tämän asian takia. Ja sarjan alkua on Arcanumin toivomuksesta siirretty... milloin se olikaan että sarja vois aloittaa sun puolesta, oliko se lokakuun 10pv:stä eteenpäin?
Taitaapi tällä hetkellä olla niin, että kuljettajien kehitys on hidastunut, kun sarjaa ollaan pidempään tahkottu, suuria loikkia ei enää tapahdu, paitsi vasta aloittelevien osalta. Veikkaisin, että ns. Cyclot olis tehty jo aikoja sitten, jos jollain olis ollu siihen eväksiä.

Tämä on nyt aikalailla kaksipuolinen juttu, osa kuljettajista ei jaksaisi ruveta treenaamaan uusilla autoilla jokaiseen kisaan ja osa taas omaa jo reilusti kokemusta kaikista menopeleistä. Tällöin syntyy juurikin näitä turhautumisia. Kun auto ei taitu alle, niin se ei taitu, itselläni ei hirvittävästi olisi motivaatiota ajella jatkuvasti vaihtuvilla autoilla. Toisten kuljettajien identifointikin helpottuu, kun alla on aina sama pirssi. Autot jaettaisiin tietenkin neuvottelemalla, jokainen saa esittää toivomuksia ja sitten tutkaillaan porukalla, onko ko. kuljettaja liian hyvä ko. autoon. Onhan meillä nyt jo aika kattava kuva kunkin kuljettajan nopeudesta.

Enpä minäkään toki mitään riitoja kaipaa. 9.10 kotiudun, joten sarja voi hyvinkin alkaa sen jälkeen, ennen sitä osallistuminen voi olla hankalaa. Eiköhän tuo lykkäänny ihan luonnollisestikin tuonne, kun setvitään näitä kauteen liittyviä asioita. On hyvä valmistella kausi kunnolla, kuin katua muutaman kisan jälkeen, että mitä tulikaan valittua. Voisinpa melkein väittää, että viime kauden suurin moka oli se, että kaikki ajoivat samalla autolla.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Kaikkea uutta pitää koittaa, eli nyt on testattu:

- Pisteiden mukaan menevä autovalinta joka kisaan uusi autovalintarumpa, kausi: kevät 2002.

- Rankin mukaan määrätty kiinteät autot per kuski, kausi: 1 div. syys 2002.

- Joka kisassa kaikilla samat autot, kausi: kevät: 1 div. kevät 2003.

- Tuo 2 kisaa per auto olis ainakin jotain uutta. :p

Seuraava kausi vois olla suosiolla syys/kevät samassa... Jouluksi kunnon tauko ja loppu keväästä on aina kouluissa kauheen kova koerumpa ja sen takia kisoissa on vähän porukkaa.
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
2 kisaa per auto ehdottomasti, vaihtelua mielenkiintoista taktikointia ja saa tuntumaa kaikkiin merkkeihin.
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
Mietinpä tässä vain sellaista, että autothan voidaan laittaa tietynlaiseen nopeusjärjestykseen.

Lotus, Eagle, Ferrari, Brabham, Cooper, Honda, BRM

Nyt näyttäisi vahvasti siltä, että tulee tuo 2 kisaa/auto, joten ehdottaisin myös seuraavaa vaihtoehtoa siihen. Elikkä, jos nyt kuitenkin jostain syystä haluaa ajaa jollain huonommalla autolla enemmän kisoja, kuin on määrätty, niin on se mahdollista. Voi siis aina korvata huonommalla autolla paremman, jos vain haluaisi. Tarkoitan tässä nyt sitä, että on jo käyttänyt vaikkapa kaikki muut, paitsi 1xLotus, 1xBrabham ja 1xHonda, mutta haluaisi ajaa vaikkapa Ferrarilla, niin tällöin se miinustetaan korkeimmasta jäljellä olevasta ajoneuvosta. Tarkoittaen sitä, että Esim. Eaglella voisi ajaa maksimissaan 4 kisaa, jos sillä korvaa Lotukset. Tällä idealla on myös mahdollista ajaa BRM:llä koko kauden, jos huvittaa.
Hondalla pystyisi samalla systeemillä ajamaan 12 kisaa, sillä BRM:llä ei pysty korvaamaan Hondaa.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Mun mielestä olisi yksinkertaisempaa että olisi 2 kisaa per auto. Tässä hyvä esimerkki fgplc div50 tallitilanteesta ekan kisan jälkeen. Esim.

<small>[ 24-09-2003, 10:45: Message edited by: Pasi73 ]</small>
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Ajetaan kaikki BRM:llä alkuunsa ja sit jos haluui parempaan talliin ni se maksaa 4 pistettä. No tää oli vitsi.

Sama auto kesät talvet.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Pasi73:
Mun mielestä olisi yksinkertaisempaa että olisi 2 kisaa per auto. Tässä hyvä esimerkki fgplc div50 tallitilanteesta ekan kisan jälkeen. Esim.
Tos on se ero, että meitin porukassa on myös näitä vähemmän huippukuskeja kuten minä. Autoja vaihtelemalla kaudesta tulee edelleen huippujen keskinäistä hauskanpitoa, jota ei tavis juurikaan pääse osalliseksi.
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
Pasi73:
Mun mielestä olisi yksinkertaisempaa että olisi 2 kisaa per auto. Tässä hyvä esimerkki fgplc div50 tallitilanteesta ekan kisan jälkeen. Esim.
Miksi pitäisi käyttää jotain toisesta liigasta otettua systeemiä? Tallisysteemihän on meidän liigassa osoittautunut ihan hyväksi. Alkukauden jälkeen kisat olivat todella tasaisia ja voittajien kirjo oli lukuisa:

Arcanum, Akjanu, Henkka, Jape, VJR, West, Jere, PekPoy, Wilpuri

Mielestäni 9 eri voittajaa 14 kisassa on hyvä asia ja sallittakoon sen jatkuvan.

Keväällä voittajia oli huomattavasti vähemmän:

Jape, Pasi, Henkka, PekPoy, Niko, VJR

Syksyllä kärki oli hyvin yhtenäinen ja paljon kuljettajia oli muutaman kymmenen pisteen sisällä.

89, 85, 77, 75, 74, 66, 60, 60, 52, 48.

Kun taas keväällä haitari oli aikalailla kärkikymmeniköllä laajempi, vaikka pisteytystä oltiin muutettu tasaista sarjaa silmälläpitäen.

145, 85, 79, 71, 49, 48, 42, 42, 39, 35.

Tästä voidaan melkolailla hyvin päätellä, että tallisysteemi ja samana pysyvä auto tuovat tasaisuutta kisaan.

Jatkuvasti vaihtuva auto syö myös hieman vähemmän ajaneiden kuljettajien motivaatiota ja lisää virheherkkyyttä, kun aina tarvitsisi opetella ajamaan uudella autolla. Se ei käy aina niin helposti, sillä kaikilla ei vain ole aikaa/motivaatiota treenata, vaikka kisaan osallistuisivatkin. Sammyhan sen jo sanoikin.

<small>[ 24-09-2003, 11:37: Message edited by: Arcanum ]</small>
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Sammyllä on nyt tuossa pointti. Kokeneemmat kuskit haltsaavat useamman auton hyvin ja pääsevät huonoillakin autoilla suht' kovaa. Kokemattomammat tas voivat olla aika hukassa BRM:n tai Hondan ratissa. Parasta kisaa saataisiin, kun kaikki saisivat ajaa koko kauden samalla rassilla ja siten tottua autoonsa ja oppia ajamaan sillä kovaa.

EDIT: Ja Arcillakin on tuossa pointti kyllä. wink

EDIT2: Tuohon motivaatiohommaan sen verran vielä, että vaikka viime kauden alussa luulin aivan muuta, niin vaihtuva auto söi ainakin minulta motivaatiota. Jokainen rata vaatii vähän erilaista lähestymistapaa, ja kun vielä auto vaihtuu, niin pitää olla aika hyvin säädöt kohdillaan. Itselläni ei ollut, ja ajo olikin välillä aikamoista hakemista. Eikä viitsisi hirveästi kisojen lisäksi "testiä" ajaa, ettei mene taas homma aivan pakkopullaksi. Samalla autolla kun ajetaan, voi kisaan lähteä jotakuinkin tietoisena siitä, millä tavalla pitäisi lähteä ajelemaan.

<small>[ 24-09-2003, 11:45: Message edited by: PekPoy ]</small>
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Arcanumillakin on Monsters rank ajettuna, eli joka automerkillä ajaminen kyllä sujuu wink . Ja enimmistöllä (nopeasti katsottuna rankista) koko porukasta on Monster rank... ja joilta se puuttuu niin useat niistä haluaisivat ajaa 2 kisaa per auto .

Eli asia aika selvä... ja suosittelen lämpimästi ajamista joka automerkillä, se kehittää aivan varmasti ajotaitoja GPL:ssä.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Pasi73:
Eli asia aika selvä... ja suosittelen lämpimästi ajamista joka automerkillä, se kehittää aivan varmasti ajotaitoja GPL:ssä.
Totta, mutta olisi kiva kisoissa kisata eikä harjoitella. :p Arc tuskin on puhunut omasta puolestaan sanoessaan, ettei ajo useammalla eri autolla suju, kuten en minäkään. Lähinnä sitä tässä on ajettu takaa, että kaikilta se ei suju. Vaikka olisi rankissa minkälaisia aikoja, ei se tarkoita että olisi kykenevä ajamaan kyseisellä autolla kisamitan.
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Heh... Periaatteessa Arcanumin ja PekPoyn kanssa samoilla linjoilla, mutta se vaihtelu tekis eetua, imo. Arcanumin aiempi ehdotus oli sinne päin, mutta voimasuhteita ei oikeestaan sen paremmin otettu huomioon.

Jottei menis liian helpoksi ni voisin yrittää ehdottaa vielä yhtä systeemiä...

Otetaan yksi cyclo referenssimieheksi ja lotus referenssiautoksi.
Rankit, yhteenlaskettu aika vakioradoilta (s) ja prosenttia lotarista kaikilla autoilla:

<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">code:<hr /><pre style="font-size:x-small; font-family: fixed;">Brabham -70.629 1449.589 101.0031
BRM -51.809 1468.643 102.3307
Cooper -58.754 1461.464 101.8305
Eagle -81.206 1439.012 100.2661
Ferrari -74.517 1445.701 100.7322
Honda -58.992 1461.226 101.8139
Lotus -85.025 1435.193 100.0000
Keskiarvo 101.1395</pre><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Arial">Noista prosenteista saa voimasuhteet riittävän tarkasti (toki tulis ottaa huomioon, että esim. cyclon lotus-rankki (9.) on huonompi kuin esim. cooper-rankki (2.), mutta nyt ei välitetä wink )

Annetaan lotukselle arvo, esim. 40 pistettä ja prosentista saa aina 10 pistettä hyvitystä.

Toisin sanoen tällöin autopisteet ois:

Lotus 40 pistettä
Eagle 37
Ferrari 33
Brabham 30
Honda 22
Cooper 22
BRM 17
Keskiarvo 29

Tässä siis perusarvot, joita voi toki tviikkaa, mutta ne on kai jo aika hyvät.

Nyt vois käyttää kisaa kohti keskimäärin 29 pistettä. Jos ois 14 kisaa, ois 14*29=406 pistettä millä mällätä.
Joka kisaan saa valita auton siten, että jää kaikkiin loppukisoihin vähintään BRM:n verran pisteitä. Kisasta pois jääminen rokottaa yhden BRM:n verran pisteitä. (Kauden lopussa voi vaikka vielä muuttaa autopisteitä pisteiksi, esim. 10 autopistettä on yksi sarjapiste, mutta ei kai nyt sentään).
Kuten kaikki arvaa, tällähän ei vielä eroja juuri tasotella. Nytpä seuraakin se haastava osuus. Taviskuski sais 29 pistettä per kisa. Pro-kuski saiski paljon vähemmän ja sunnuntaitunari paljon enemmän. Noi pistejaot on tietty hankala tehä, mutta jonkunlainen kokemus-/rank-/vanhat tulokset -tyyppinen ratkasu ja hyvässä hengessä.
Tällä yritin nyt tähdätä siihen, että kuskien tasoeroja kompensoitaisiin sikäli kun se autovalinnalla on mahdollista, annettaisiin saumaa taktikoinnille ja ennenkaikkea se vaihtelun mahdollisuus, jota ei tuu yhellä autolla tahkotessa. Jos haluu hilaa koko kauden samalla autolla, fine.
Itestä esimerkki: Mä voisin esim. ajaa vaikka koko kauden pääasiassa Hondalla, mutta haluisin joissain kisoissa sentään kokeilla ajaa voitosta. (Kuten sillä vakiotallikaudella, BRM:llä meni hyvin koko kausi ja hauskaa oli, mutta oikeestaan vain kerran pääsin haastamaan kärkeä (no okei, Wilpuri voitti BRM:lläkin :p ).)
Ottaisin 22 pistettä per kisa ja voisin ajaa kaikki kisat muuten Hondalla, mutta kaksi kisaa Bemarilla, jotta saisin ajaa kerran Brabilla.

Jos tää tuntuu tuulesta temmatulta, eikä ole syytä jatkokehittää ni palaan vanhaan vastaukseen: ihassama. :p
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Ja minä olen sarjan "ulkopuolinen" henkilö tuon jälkeen kun ajopäiväksi määräytyi tiistai, töiden takia. Missä menee se raja kenen toiveet pitää huomioida? Eli yksittäisten kuskien tunteen ilmaisut äänestyksen tuloksista on ihan normaalia.

bw. Mielessäni ajattelin jo tallipaikkoja, kun en jaksa enää väitellä asiasta:

brm: niko, vjr, pekpoy, kelju.
honda: akjanu, sajaja, arcanum, zande.
cooper: tsuum, west, jape, mikko.r.
brabham: marko, mikko.a, sammy...
ferrari: charlie, dominic, lotus72...
eagle: kaikki uudet lupaukset

eli.. neljä kuskia per automerkki ja kun kisoista on aina jonkun verran väkeä poissa niin kaikkien pitäis sopia yhteen divariin. Ja uudet kuskit tai vähemmän ajaneet sijoitettaisiin aina eaglelle ja kovat naamat aina huonoimpiin autoihin koska muuten tasoerot ei pysy hallinnassa.

<small>[ 24-09-2003, 12:29: Message edited by: Pasi73 ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Noista Pasin alustavista tallipaikkahahmotteluista sen verran, että eikö myös Eaglen voisi ottaa mukaan? Tuossa oli 18 kuskia listalla, ei kai juuri enempää enää mahdu mukaan... Eagle kun olisi mukana niin tulisi kolme kuskia per talli.
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
japs. samaa mieltä charlien kanssa.

brm: niko, vjr, pekpoy.
honda: kelju, akjanu, sajaja. (Arcanum)
cooper: arcanum,(sajaja) zande, tsuum
brabham:, west, jape, mikko.r.
ferrari: marko, mikko.a, sammy
eagle: charlie, dominic, lotus72

Muutoksen jälkeen lista näyttäisi tältä. Palikoita on tökkäisty vain hieman eteenpäin. Itse toki voin ajaa jollain muulla, kuin Cooperilla, sillä eiköhän se ole tullut jo tutuksi wink

<small>[ 24-09-2003, 14:30: Message edited by: Arcanum ]</small>
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Joitakin nimeä puuttuu tuosta listasta... mutta mulle aivan sama.. ehkä kuitenkin olisi ekaksi paikallaan se äänestys autovalinta systeemistä, joka ratkaisisi koko homman... ettei koko touhu menisi sähläämiseksi.
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Arcanum:
japs. samaa mieltä charlien kanssa.

brm: niko, vjr, pekpoy.
honda: kelju, akjanu, sajaja. (Arcanum)
cooper: arcanum,(sajaja) zande, tsuum
brabham:, west, jape, mikko.r.
ferrari: marko, mikko.a, sammy
eagle: charlie, dominic, lotus72

Muutoksen jälkeen lista näyttäisi tältä. Palikoita on tökkäisty vain hieman eteenpäin. Itse toki voin ajaa jollain muulla, kuin Cooperilla, sillä eiköhän se ole tullut jo tutuksi wink
Hmmm...totas nuin...eikös cuuppa ole hoonompi aato ku brabi? Eli omasta mielestäni kuuluisin tuossa kastissa enemmin cooper tiimiin kuin brabham?
Zande ehkäpä Brabhamille?

Tai sitten mulla on vaan itseluottamus liian kova :D
 

Mikko.R

Well-known member
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
67
Sijainti
a galaxy far far away
joo... musta toi ainakin näyttää toi päivitetty lista aika hyvältä

<small>[ 24-09-2003, 17:28: Message edited by: Mikko.R ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Arcanum:
brm: niko, vjr, pekpoy.
honda: kelju, akjanu, sajaja. (Arcanum)
cooper: arcanum,(sajaja) zande, tsuum
brabham:, west, jape, mikko.r.
ferrari: marko, mikko.a, sammy
eagle: charlie, dominic, lotus72
No nyt näyttäisi juuri siltä kuin toivoinkin. :) Minulle sopisi nimittäin hyvin tuo Eagle, kun olen sillä juuri opettelemassa ajamaan. Rankkinikin on vielä plussalla, joten ei tuo liian nopea auto voi olla... Ferrarilla taas olen ajanut edellisen kauteni kakkosessa.

Luulisi nyt että noista lopuistakin paikoista päästäisiin sopuun. :)
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Jape:
Hmmm...totas nuin...eikös cuuppa ole hoonompi aato ku brabi? Eli omasta mielestäni kuuluisin tuossa kastissa enemmin cooper tiimiin kuin brabham?
Zande ehkäpä Brabhamille?

Tai sitten mulla on vaan itseluottamus liian kova :D
Heh, Jape Brabilla vaan - voitosta voittoon. :p Tai siis ei kuitenkaan.

<small>[ 24-09-2003, 17:38: Message edited by: NS ]</small>
 
Ylös