Kuskispekulaatiot 2020

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Racing Pointilla ajaminen on vähän kaksiteräinen miekka Perezin tapauksessa. Tallikaveri on helppo voittaa, mutta kääntyykö se itseään vastaan ja Strollia aletaan suosimaan. Tosin luulisi että sijoittajien omistamassa tiimissä ei olla niin tyhmiä, vaan ymmärretään että keskiryhmässä jokainen valmistajien piste on tärkeä tuli se sitten kumman kuskin ajamana.

Pereziä ja Oconia jos verrataan niin tilastot ei valehtele ja muutenkin pidän Pereziä parempana kuljettajana. Lisäksi sillä on sponsoreitakin takana, toisin kuin Oconilla, joten en oikein ymmärrä tätä hypetystä. Ehkä Ocon osaa nuoleskella oikeita henkilöitä oikeista paikoista paremmin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5183
Lancella on niin hyvä suojatyöpaikka Racing Pointilla, että tuskin tallin tarvitsee yhtään enempää Lance-pojun oloa helpottaa. Racing Point on tasoltaan niin hyvä ja ainakin historian valossa vakaa suorittaja, ettei tuon kovempaan talliin Lancella ole mitään mahdollisuuksia.

Péreziä taas saattaa ottaa päähän, että hän torjui Renaultin tarjouksen kolme vuotta sitten. Toisaalta Pérez ajaa ensi vuonnakin Racing Pointilla kaiken järjen mukaan siinä, missä Renault-diiliin tarttunut Hülkenberg saanee kylmää vettä niskaansa. Ja sitten taas toisaalta Haasilla on potentiaalia olla Racing Pointin tasolla, joten liekö Hulkinkaan kohtalo lopulta niin irvokas. Renault voi ensi vuonna ajaa viimeistä kauttaan. Uutta concorde-sopimusta ei kai mikään talli ole vielä allekirjoittanut?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5183

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Racing Pointilla ajaminen on vähän kaksiteräinen miekka Perezin tapauksessa. Tallikaveri on helppo voittaa, mutta kääntyykö se itseään vastaan ja Strollia aletaan suosimaan. Tosin luulisi että sijoittajien omistamassa tiimissä ei olla niin tyhmiä, vaan ymmärretään että keskiryhmässä jokainen valmistajien piste on tärkeä tuli se sitten kumman kuskin ajamana.

Pereziä ja Oconia jos verrataan niin tilastot ei valehtele ja muutenkin pidän Pereziä parempana kuljettajana. Lisäksi sillä on sponsoreitakin takana, toisin kuin Oconilla, joten en oikein ymmärrä tätä hypetystä. Ehkä Ocon osaa nuoleskella oikeita henkilöitä oikeista paikoista paremmin.
Entä valehteleeko tilastot kun pisteissä Stroll on Perezin edellä (kun itse näen Oconissa potentiaalia voitettuaan Perezin aika-ajotilastoissa)? Ja Lance on itseasiassa jokaisella kaudellaan kerännyt ihan kelpo pisteet suhteessa kalustoonsa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5183
Totta kai valehtelevat. Lance pullatti Saksan sadekisasta neljännen sijan ja triplasi pistepottinsa. Hän keräsi yhdestä kisasta saman verran pisteitä kuin Pérez koko kaudella ja kaksi kertaa enemmän kuin mitä hänellä itsellään oli siinä vaiheessa. Miehen meriitiksi voitaneen kuitenkin laskea se, että hän selvisi kisan maaliin ja hyvillä pisteillä. Pérez päräytti ulos muistaakseni ihan omin avuin ja keskeytti.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Olen vissiin ainoa, mutta mielestäni Stroll on ajanut hyvin ja on selvästi mainettaan parempi rattimies. Saa aivan liikaa rapaa niskaan suorituksiin nähden, ja vain siksi että Isänsä omistaa osan tallista. Niitä tallipaikkoja on ostettu kovalla rahalla aina, on sitten kyse mukana tulevista sponsoreista tai taustajoukkojen keräämistä rahoista. Tietenkin tämä että joku lähisukulainen ostaa tallin on vähän harvinaisempaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Olen vissiin ainoa, mutta mielestäni Stroll on ajanut hyvin ja on selvästi mainettaan parempi rattimies. Saa aivan liikaa rapaa niskaan suorituksiin nähden, ja vain siksi että Isänsä omistaa osan tallista. Niitä tallipaikkoja on ostettu kovalla rahalla aina, on sitten kyse mukana tulevista sponsoreista tai taustajoukkojen keräämistä rahoista. Tietenkin tämä että joku lähisukulainen ostaa tallin on vähän harvinaisempaa.
Pari viestiä ylempänäkin mainitsin, mutta alkaa profiloitumaan jo tasaisena pisteidentuojana joka kausi. Naureskelijoita silti riittänee koska pelkästään isin rahat.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5183
Pari viestiä ylempänäkin mainitsin, mutta alkaa profiloitumaan jo tasaisena pisteidentuojana joka kausi. Naureskelijoita silti riittänee koska pelkästään isin rahat.
Ohhoh. Debyyttikaudellaanhan Lance oli aivan kusessa. Kuitenkin hän ihmeellisesti pullatti podiumin Bakussa, missä Massa keskeytti hänen edeltään. Massalla olisi ollut kaikki mahdollisuudet taistella jopa kisan voitosta tuolloin. Bakun kisan ansiosta pisteet menivät Massalle vain 43–40. (Kolmannen sijan arvo on 15 pts.) Pistesijoitukset Massalle 13–7 ja jos aletaan laskea vasta Strollin kuitattua ekat pisteensä, niin 9–7, mutta Massa keskeytti paljon useammin. Viime kaudella Williams oli umpisurkea ja Stroll toi pisteitä vain kahdesta kisasta, tallikaverinsa yhdestä, joten en tiedä, miten tuota voi kutsua tasaiseksi pisteiden keruuksi. Tällä kaudella se on toki ollut tasaista siinä mielessä, että irtopinnoja tulee noin 3–4 kilpailun välein.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8411
Sijainti
Vantaa
Pari viestiä ylempänäkin mainitsin, mutta alkaa profiloitumaan jo tasaisena pisteidentuojana joka kausi. Naureskelijoita silti riittänee koska pelkästään isin rahat.
Kolme kautta, josta kauden pisteet ovat tulleet pääosin melkeinpä jonkun lottokisan myötä. Tällä kaudella Saksa ja v. 2017 Baku. Tälläkin kaudella on ollut kyllä umpisurkea Pereziin nähden aika-ajoissakin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ocon ei ole esittänyt koko urallaan mitään mikä tukisi miehen olevan parempi kuin Hulkenberg. Sääliksi käy Nicoa. No eiköhän paikka löydy miehen parhaan kaverin Magnussenin viereltä Haasilta. :D
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5183
Kirjoitin jo kuukausi, pari sitten, että Hülkenbergista on tulossa syntipukki Renault'n surkealle menestykselle, vaikka oikeasti se on tallipäällikkö, jonka pitäisi katsoa peiliin. Ehkä on pieni riski vaihtaa kokenut Hulkki kokemattomampaan Oconiin, joka on kaiken lisäksi kärsinyt välivuoden taakasta. Hän joutuu käyttämään paljon aikaa päästäkseen sinuiksi edes auton kanssa. Tästä syystä jään vähän jännittämään, että mahtaako aspergerpäällikkö malttaa antaa Hulkin ajaa kauden loppuun vai ruvetaanko Venäjän tai Japanin jälkeen jo kampeamaan Oconia rattiin viimeisiin kisoihin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8411
Sijainti
Vantaa
Ocon ei ole esittänyt koko urallaan mitään mikä tukisi miehen olevan parempi kuin Hulkenberg. Sääliksi käy Nicoa. No eiköhän paikka löydy miehen parhaan kaverin Magnussenin viereltä Haasilta. :D
Oconilla on sarjan ärsyttävin virne.

Ei ole esittänyt mitään enkä usko Wolffinkaan harkinneen Oconia missään vaiheessa. Ocon olisi ollut erittäin helppo ottaa täksi kaudeksi Mersulle Bottaksen viime kauden suoritusten perusteella irtisanoen sopimus. Talli tietää, että Ocon ei kykene haastamaan Hamiltonia Bottaksen tapaan.

Veikkaan, että tallit tietävät enemmän kuin me kuskeista ja siksi Hulkenbergään ei ole päässyt huipputalliin.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Perez ja Racing Point kirjoittivat kolmen vuoden jatkopahvin. Huh huh.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Oconilla on sarjan ärsyttävin virne.
Tuo on niin totta. En yhtään ihmettele että Verstappen kävi Oconiin käsiksi viime vuonna Brasiliassa. :D
https://www.youtube.com/watch?v=ZvJ_mF074rs

Ja kuten ylempänä olikin keskustelua aiheesta, niin tosiaan harmi Hulkenbergin kannalta. Viime vuonna hän oli ns. B-sarjan mestari ollessaan 7. mm-pisteissä. Tänä vuonna auton luotettavuus ja nopeus on niin paljon huonompi, että pistetaulukko ei kerro kaikkea. Samalla logiikalla Ricciardo pitäisi potkia pois kun viime vuonna voitti kisoja mutta Rellulla napsii vain irtopisteitä silloin tällöin. Yleensäkin tuo että jostain on aina tehtävä syntipukki, ei pidemmän päälle toimi. Esimerkkinä vaikkapa Ferrarin tallipäällikön tuulinen pesti.

Muutenkin tuo Abiteboul vaikuttaa paitsi ärsyttävältä, mutta myös jotenkin osaamattomalta ja lyhytnäköiseltä. Tuntuu olevan vaikeaa myöntää että tiimi ei ole onnistunut kehittymään kilpailijoiden tahdissa. Jopa Haasin tallipäälliköstä Steineristä pidän jollain oudolla tavalla. Saattaa tiuskia radioon että "shut up!" mutta pystyy kuitenkin myöntämään että auton konseptin kanssa on tällä hetkellä ongelmia eikä kaikki ole yksinomaan kuskien tai jomman kumman kuskin syytä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8411
Sijainti
Vantaa
Tuo on niin totta. En yhtään ihmettele että Verstappen kävi Oconiin käsiksi viime vuonna Brasiliassa. :D
https://www.youtube.com/watch?v=ZvJ_mF074rs

Ja kuten ylempänä olikin keskustelua aiheesta, niin tosiaan harmi Hulkenbergin kannalta. Viime vuonna hän oli ns. B-sarjan mestari ollessaan 7. mm-pisteissä. Tänä vuonna auton luotettavuus ja nopeus on niin paljon huonompi, että pistetaulukko ei kerro kaikkea. Samalla logiikalla Ricciardo pitäisi potkia pois kun viime vuonna voitti kisoja mutta Rellulla napsii vain irtopisteitä silloin tällöin. Yleensäkin tuo että jostain on aina tehtävä syntipukki, ei pidemmän päälle toimi. Esimerkkinä vaikkapa Ferrarin tallipäällikön tuulinen pesti.

Muutenkin tuo Abiteboul vaikuttaa paitsi ärsyttävältä, mutta myös jotenkin osaamattomalta ja lyhytnäköiseltä. Tuntuu olevan vaikeaa myöntää että tiimi ei ole onnistunut kehittymään kilpailijoiden tahdissa. Jopa Haasin tallipäälliköstä Steineristä pidän jollain oudolla tavalla. Saattaa tiuskia radioon että "shut up!" mutta pystyy kuitenkin myöntämään että auton konseptin kanssa on tällä hetkellä ongelmia eikä kaikki ole yksinomaan kuskien tai jomman kumman kuskin syytä.
Abiteboulilla on tapana tehdä kuskeista syntipukin. Kovalaisen Heikki voinee vahvistaa asian. Onhan se jotain, jos McLaren on ajanut vuodessa tallin ohi. McLaren voinee tällä tahdilla kolkuttaa podiumia ensi kaudella ja mestaruuksista 2021 - 22.

Villi veikkaukseni on, että Renault lopettaa ensi kauden jälkeen ja McLarenista tulee tehdastalli.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Perez ja Racing Point kirjoittivat kolmen vuoden jatkopahvin. Huh huh.
Ei välttämättä huono ratkaisu kummankaan osapuolen kannalta. Monesti sellainen jatkuvuus tuottaa parhaiten tulosta, kuten vähän isommassa mittakaavassa ollaan nähty esim. Mersulla.

Talli tarvitsee kokeneen kuljettajan, Perez tuntee tallin hyvin ja kärkitiimien paikat jaetaan todennäköisesti nykyisten kärkikuskien, sekä tiimien omien juniorikuskien kesken. Lisäksi kuski pystyy keskittymään täysillä nimenomaan ajamiseen kun ei ole jatkuvasti työpaikka vaakalaudalla. Eli ei välttämättä tule samanlaista ailahtelua kuten Bottaksella tai yliyrittämistä kuten Red Bullin ja Toro Rosson kuskeilla löysässä hirressä.

Keskiryhmässä Racing Pointilla lienee nykyään budjetti kunnossa ja on hyvä mahdollisuus nousta takaisin 4. parhaaksi tiimiksi. Ja kauden 2021 sääntömuutokset voivat keikauttaa voimasuhteita suuntaan tai toiseen.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
885
Itsekin kyllä uskon Racing Pointin mahdollisuuksiin nousta jälleen. Täytyy muistaa, että tämän kauden notkahdus lienee hyvin pitkälle viime kauden sekavan tilanteen syytä, mistä varmasti tämänkin vuoden auton kehitys kärsi. Talli on kuitenkin monena edelliskautena tehnyt loistavaa työtä pieneen budjettiin nähden. Nyt vielä kun pitäisi olla rahoituksen ja jatkuvuuden kunnossa, en näe esteitä sille etteikö viime vuosien tasolle olisi mahdollista palata. Toki 2021 on arvoitus ja voi vaikuttaa voimasuhteisiin isostikin, mutta se on toki periaatteessa sama kaikille.
 
Ylös