Kuskispekulaatiot 2021

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
192
Olisi mielenkiintoista nähdä Hamilton Ferrarilla, ihan jo vaihtelunkin vuoksi. Jos hän vie mestaruuden ensi kaudella, nähtäisiin mahdollisesti Ferrarilla tehdyn ikuisena pidetyn ennätyksen rikkominen Ferrarilla. Tiettyä symboliikkaa siinäkin. En tiedä, miten paljon isolla staralla on sanomista tallin henkilöstöön tai toimintatapoihin, mutta ainakin Hamiltonilla on tietoa ja näkemystä, miten hommat hoidetaan maaliin ilman makaronien sähläämistä. Leclercillä tuskin on sanomista, kuka toista autoa ajaa eikä hänellä ala puntti tutisemaan Hamiltonia vastaan, kun ei Vettelinkään kanssa ole ollut ongelmia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2462
Omat veikkaukseni laitan tiskiin jo tässä vaiheessa. Kirjoitin jo vuosi sitten, että Hamilton menee Ferrarille siinä tapauksessa, että hän voittaisi seitsemännen mestaruuden ja nousisi Schumin kanssa tasoihin. Tällöin hän voi ottaa riskin ja tavoitella uutta ennätystä*, mikä olisi mestaruuden voittaminen kolmen eri tallin väreissä. Tähän olettamaan nojaa myös alla oleva lottokuponkini. Muussa tapauksessa vaikka Ferrari olisi ensi kaudella hieman niskan päällä ja Hampan seitsemän mestaruus vaikuttaisi epätodennäköiseltä, niin Hamilton saattaisi kokea asemansa turvallisemmaksi Mercedesillä, missä hänen ykkösasemaansa ei uhata niin vahvasti kuin mitä Leclerc Ferrarilla tekisi.

* Toki Fangio voitti neljän eri tallin autoilla mutta tämän mukaan laskeminen on vähän turhanpäiväistä henkilönpalvontaa, kun tuolloin Formula 1 oli pelkkää puuhastelua.

  • Hamilton Ferrarille.
  • Verstappen Mersulle.
  • Vettel Red Bullille.
  • Ricciardo Red Bullille.
  • Alonso Renaultille (80 %) tai McLarenille (20 %).
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2462
Enemmän minä pohtisin tässä vaiheessa sitä, siirtyykö Verstappen Ferrarille vai Mercedesille. Jos vain sokeasti valkkaa sen tallin, jonka auto voittaa ensi maaliskuussa Australiassa, niin menestystä ei kyllä automaattisesti ole luvassa.

Red Bull on toisaalta ollut erittäin vahva juuri silloin, kun sääntökirja menee mittavasti uusiksi. Se nousi ensimmäistä kertaa voittajaksi kaudella 2009, jolloin autoista karsittiin aerodynamiikkaa pois rankalla kädellä (huomaa yhtäläisyys kauteen 2021). Lisäksi kun säännöt vedettiin taas kerran uusiksi 2014, niin Red Bull oli moottoriongelmistaan huolimatta sarjan toiseksi paras talli ja Mercedesin ohella ainoa voittoihin yltänyt talli. Kauden 2014 sääntömuutokset koskivat ensisijaisesti toki moottoriosastoa mutta sillä oli merkittävä vaikutus myös auton mekaanisiin ja aerodynaamisiin ominaisuuksiin. Samalla myös FIA pakotti autojen keulat matalammalle, mikä eliminoi hyvin pitkälti Red Bullin aiemman vahvuuden, joka oli auton etupään ilmavirtojen ohjailu peräpäähän ja diffuusorille. Tästä huolimatta Red Bull oli erittäin vahva myös kaudella 2014.

Ferrari sen sijaan on ollut huono mukautumaan suuriin muutoksiin. Kauden 2009 auto oli lähinnä sovitettu uusiin aerosääntöihin ilman suurempia muutoksia. Auto oli pettymys. Kaudella 2014 jälleen kerran Ferrari valitsi konseptin täysin väärin ja autosta tuli suorastaan katastrofi. Onko talli sitten oppinut viimeinkin?

Mercedesin kohdalla kysymysmerkkinä voisi pitää sitä, miten se onnistuu reagoimaan uusiin nouseviin haasteisiin. Ferrari on ollut nopea jo parin vuoden ajan mutta sen MM-haaveet ovat kaatuneet erityisesti tallin sisäiseen sekoiluun. Nyt on merkkejä siitä, että Red Bullin ja Hondan paketti tulee myös nousemaan vauhdillisesti samalle tasolle. Pitkään on jo spekuloitu sitä, että Ferrari on löytänyt jotain uutta moottoripuolella. Onnistuuko Mercedes kaventamaan syntyneen eron vai johtaako se esimerkiksi teknisiin ongelmiin, mistä Renault ja Honda kärsivät useiden vuosien ajan?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Ferkku vahvisti Hämis-neuvottelut.

Ferrarin toimitusjohtaja Louis Camilleri vahvisti keskiviikkona Ferrarin joululounaalla, että neuvotteluja Hamiltonin kanssa on toden totta käyty. Asiasta kertoo muun muassa Guardian.

–  Julkisuuteen on kerrottu, että Lewis on keskustellut meidän puheenjohtajamme kanssa, Camilleri kertoi Maranellossa.

– Olemme tietysti hyvin imarreltuja, että juuri Lewis ja muutkin kuskit haluavat liittyä talliimme. Jokainen kuljettaja varikolla haluaisi ajaa Ferrarilla.

Camilleri jatkoi, että Ferrarin F1-kuskeista Charles Leclercillä on pitkä sopimus ja Sebastian Vettelin sopimus umpeutuu ensi kauden jälkeen.

– On vielä liian aikaista tehdä päätöksiä. Tarkastelemme vaihtoehtojamme ja katsomme, mikä sopii meille parhaiten.
https://www.iltalehti.fi/formulat/a/730c1fbe-a48b-4d7d-8c74-115a0bd02ed4


Maikkarin puolella uutisoidaan vähän eri tavalla.
Ferrarin kauden päätöstilaisuudessa italialaisyhtiön toimitusjohtaja Louis Camilleri paljasti totuuden ”neuvotteluiden” takaa.

– Kyse oli tapahtumasta, minkä sisältöä on paisuteltu. Se oli yleinen tilaisuus. Heillä on yhteisiä ystäviä, Camilleri totesi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ferrari-pomo-paljasti-totuuden-lewis-hamilton-neuvotteluista-max-verstappenin-tulevaisuudesta-uutta-tietoa/7658756#gs.lyw4nx
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Ja saamallaan veto-oikeudellaan Ferrari tyrmää C. Wolfin FIA-pestin.

Ferrarin joululounaalla saatiin keskiviikkona sinetti sille, ettei Wolffin F1-pesti tule toteutumaan. Tästä pitää huolen Ferrari.

Toimitusjohtaja Louis Camilleri vahvisti marras-joulukuun vaihteessa ajetun Abu Dhabin GP-viikonlopun yhteydessä, että Ferrarilla on vastedeskin tuttu, voimakasta vastustusta herättänyt veto-oikeutensa.

Keskiviikkona Camilleri sanoi, että Ferrari on valmis käyttämään oikeuttaan torpatakseen Wolffille huhutun pomopestin.

– Se, että joku, joka on toiminut viime vuodet jossakin tallissa aktiivisessa ja tärkeässä roolissa, ottaisi vastuun F1-sarjasta, aiheuttaisi eturistiriidan. Se, että Wolff johtaisi F1:tä, ei olisi hyvä asia, Camilleri sanoi joululounaalla muun muassa Guardianin mukaan.

– Jos meidän tallipäällikkömme Mattia Binotto olisi ehdokas korvaamaan Chase Careyn, muut tallit eivät olisi tyytyväisiä. Meidän veto-oikeutemme on viimeinen keino. Mikäli eteen tulisi tilanne, että Toto olisi korvaamassa Chasen, tekisimme kantamme hyvin selväksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2462
Se ei sitten ollut veto'n paikka, kun Jean Todt asettui ehdolle FIA:n presidentiksi heinäkuussa 2009. Vielä maaliskuussa hän oli istunut Ferrarin hallituksessa.

Ja saamallaan veto-oikeudellaan Ferrari tyrmää C. Wolfin FIA-pestin.
Ei se ole FIA:n vaan sarjan omistavan tahon eli FOM:n pesti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2462
Totta kai asemastaan epävarma kuljettaja käy neuvotteluita muiden tallien kanssa. Sitä paitsi McLareninhan kerrottiin tavoitelleen Vetteliä jo 2015, puhuttiin jopa parista Vettel-Alonso. Kyllä hän toki keskustelee monen muunkin tallin kanssa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2462
Mattia Binotto ja Leclerc vahvistavat suhdettaan: Leclerc on tehnyt jatkosopimuksen aina kauden 2024 loppuun asti.

Tämän jälkeen on selvää, että neuvottelipa Ferrari kenen kanssa tahansa, niin ainoastaan Vettelin paikalla on tilaa. Ferrarilla ei myöskään selvästi ole mitään kiirettä neuvotella Vettelin kanssa mutta heidän uusi kultapoikansa haluttin sitoa talliin pitkällä aikavälillä.

So long, sucker.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
364
Tämä varmasti vahvistaa Vettelin lähtöhaluja mikäli sellaisia on. On selvää mihin koriin munat on ladattu.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
192
Nopeasti kyllä kelkka kääntyi, mikä nyt ei ole Ferrarin tapauksessa yllättävää. Niin oli Vettel ykkösten ykkönen vielä kauden alussa. Jos ei ensi kausi lähde lentäen liikkeelle, niin liekö ura siinä. Mitä sitä nelinkertaisena mestarina turhia jäähdyttelemään.
 

Alfaukko

asian tunteva
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
288
Halpa sopimus Ferrarille. Palkka Bottaksen tasoa, ei moninkertaisen mestarin. Olisikohan Vettelin aika Ferrarilla tulossa täyteen. Ensi kausi on jo kuudes, ja Alonsokin oli siellä vain viisi kautta. Ehkäpä jatko on vielä mahdollinen, jos ensi kausi alkaa hyvin ja suostuu palkan alennukseen. Tai sitten paikka on jo varattu Hamiltonille, ja Leclercin sopimus laitettiin kerralla kattamaan yli Hamiltonin kokeilun.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Well-known member
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
653
Halpa sopimus Ferrarille. Palkka Bottaksen tasoa, ei moninkertaisen mestarin. Olisikohan Vettelin aika Ferrarilla tulossa täyteen. Ensi kausi on jo kuudes, ja Alonsokin oli siellä vain viisi kautta. Ehkäpä jatko on vielä mahdollinen, jos ensi kausi alkaa hyvin ja suostuu palkan alennukseen. Tai sitten paikka on jo varattu Hamiltonille, ja Leclercin sopimus laitettiin kerralla kattamaan yli Hamiltonin kokeilun.
Samaan kiinnitin itsekin huomiota kuinka pieni liksa ja vielä noin pitkällä sopparilla. Mutta taitaa olla samoilla linjalla Verstappenin nykysopparin liksan kanssa. Tosin nykynäytöillä Verstappen tulee neuvottelemaan helposti ainakin tuplasti kovemman liksan missä ikinä ajaakin 2021.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
7750
Halpa sopimus Ferrarille. Palkka Bottaksen tasoa, ei moninkertaisen mestarin. Olisikohan Vettelin aika Ferrarilla tulossa täyteen. Ensi kausi on jo kuudes, ja Alonsokin oli siellä vain viisi kautta.
Ehkäpä jatko on vielä mahdollinen, jos ensi kausi alkaa hyvin ja suostuu palkan alennukseen. Tai sitten paikka on jo varattu Hamiltonille, ja Leclercin sopimus laitettiin kerralla kattamaan yli Hamiltonin kokeilun.
Bottas: yhden kauden sopimuksia, Leclerc: 5 vuoden. :rolleyes: Nooh, Ferrari taisi tehdä omasta mielestään edullisen sopimuksen.. olikohan sopimus luonteeltaan sellainen, ettei siitä voinut kieltäytyä.. :confused:

Yksi mestaruus vielä Hamiltonille ja sitten rahat pois Ferrarilta ja jäähdyttelemään. ;)

Vettel lopettaa.
 
Ylös