Kuvien säilyttämiskyselypälli

Miten sinä kuviasi säilytät/arkistoit?

• Äänestäjiä yhteensä
    41
  • Äänestys suljettu. .

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Olen kesän aikana katsellut eräitäkin vanhoja valokuvia. Osa niistä on ollut siististi albumeissa, osassa vieläpä selitykset kuvauspaikoista ja ajankohdista. Suuri määrä kuvista on irrallaan laatikoissa ja pusseissa.

Miten sinä valokuvia säilytät?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Isän luona äidin täyttämissä albumeissa. Itsellä ei ole kuvia kuin 'sähköisessä' muodossa. Oikeastaan kaiken kaikkiaan on tosi vähän kuvia mulla ja musta. Varsinkin ikävuosilta 13-35. Harmi.

Tosin ei meillä ollut edes kameraa...:D

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Sekaversio. Äiti oli järjestänyt kaikki kuvat albumeihin, mutta hänen jälkeensä arkistointi onkin ollut ihan avutonta. Hyvä äiti! :thumbup: Minulla on pari-kolme albumia ja loput kuvat ovat irrallaan tai koneella, tikuilla, takuilla tms. En ole kovin tyytyväinen omaan arkistointitapaani. Ei ole muka milloinkaan aikaa järjestellä.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Mullakin on Segaversio.

Koneella aikajärjestyksessä ja aihepiireittäin. Pääkansiot on vuosilukujen mukaan, alakansiot aihepiireittäin ja joissakin alakansioissa on ala-alakansioita.

Paperikuvat ovat paremman puoliskon hallinnoimia ja ovat enimmäkseen aikajärjestyksessä (tai hukassa).

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
Viimeisen kuuden vuoden kuvat tietokoneella ja kahdella ulkoisella kiintolevyllä järjestyksessä. Sitä vanhemmat kuvat on siellä täällä albumeissa. Pitäisi joskus saada nekin siirrettyä digiaikaan. :ahem:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Hyvin sekamelskainen. Osa kuvista on albumeissa, osa komerossa pahvilaatikoissa, osa lipaston laatikoissa valokuvausliikkeen paketissa ja osa tämän koneen kiintolevyllä. Muistaakseni myös muistitikulla on muutamia otoksia.

markoj

Custom User
Seka, mutta just nyt kohtalaisen hyvin järkätty. Digitaalisista on varmuusvälinein kopiot, tai jopa useat. Paperiset on kansiossa, laatikoissa ja pusseissa, mutta kuitenkin suht järjestyksessä. Osasta vanhoja kuvia on digiversiot, joita olen vaihtelevalla menestyksellä retusoinut ja jälleen paperisiksi muunnellu.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kymmenet tuhannet kuvat siellä täällä sikin sokin.
Kustakin (5 kpl) kamerasta siirrettäessä menevät keskenään erinäköisiin kansioihin ja eri paikkoihin koneen kovalevyllä.
Suurin osa vanhoista kuvista otsikoimattomilla rompuilla jossain muiden, kymmenien otsikoimattomien romppujen seassa.
Pahvilaatikollinen paperikuvia jossain (en tiedä missä sekin on).
Mahdoton salaatti selvitettäväksi. Olen luovuttanut.

Viimeksi muokattu:

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Osa paperikuvista on jopa aiheittain kansioissa. Suurin osa on kuitenkin laitettu kansioihin siinä järjestyksessä, kun ne on laatikosta käteen sattunut. Laatikoissa on sitten läjittäin kuvia, ja niitä löytyi mm. oman kirjoituspöytäni laatikosta (aiheen mukainen setti toki) kirjekuoressa.

Digitaaliset kuvat on... kateissa suuri osa. Reilu neljä gigaa kuvia on jollain kovalevyllä, mutta enpä ole niitä pitkään aikaan nähnyt, vaikka olen etsinyt. Osa niistä on toki varmuuskopioituna mm. gspacen avulla gmailiin, osa oli Kuvaboxissa, ja nyttemmin siellä... mihin ne sieltä pitikään siirtää.
JOS ne kovalevyillä olevat kuvat on vielä jossain tallessa, ne on päivämäärän mukaisesti kansioittain automaagisesti järjestettynä. Ikävä kyllä en edes muista miten ne päivämäärät on niihin merkitty, vai onko päivämäärä ainoastaan kansiossa, ja jos on, niin missä muodossa. Se vaikeuttaa jonnin verran etsimistä.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Digikuvat järjestyksessä ulkoisella usb-levyllä. Diakuvat enimmäkseen järjestyksessä lippaissa ja säilytyskoteloissa. Valokuvat missä lie, osa kuitenkin (muiden kokoamissa) kansioissa.

WebSlave

Trackman
Ihanasti rempallaan. Paperikuvat ovat alkuperäisissä valokuvausliikkeen pusseissaan, kaikki jokseenkin samassa paikassa kuitenkin. Lapsuus- ja koulukuvat albumissa, no thanks to me. Digikuvat vähän siellä täällä muistikorteilla- ja tikuilla ja kovalevyillä.

Asenteeni on se, että valtaosa kuvista on joka tapauksessa sellaista roskaa, ettei niitä mihinkään näytille albumeihin laiteta. Rullallisesta kuvia hyviä tulee ehkä kahdesta kolmesta (vika ei niinkään ole kuvaajassa, vaan kuvaajan kriteereissä). Muistoarvo on toki sitten toinen juttu ja pois heittämisen taitoa minulla ei muutenkaan ole.

Digikuvista voi onneksi tehdä parempia kuin ovatkaan. ;)

Timanfaya

Group Speed Devils
Kaikki kuvat ovat järjestyksessä. Kuvia on albumeissa ja koneella.

jjv

Arschloch
Vuoteen 2007 asti kuvasin filmikameralla ja ne kuvat on kehitettynä, aiheen mukaisesti järjestettynä albumeissa. Niukka enemmistö kuvistani on digikameralla otettuja ja ne on kahdella eri koneella aiheen mukaisesti järjestettynä. Ja yhdessäkään mun ottamassa kuvassa ei näy minua eikä ketään tuntemaani henkilöä. :eek:

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Kuvia olen alkanut ottamaan sen jälkeen kun sain muistikortin kännykkään. Nyt odottais vajaat 180 kuvaa + 1 tunnin videopätkä koneelle lataamista ja vielä mahtuisi reilut 32 000 kuvaa lisää muistiin sellaisenaan.

Valokuvat on jonkinlaisessa kansiossa, digikuvista varmaan lähemmäs 100 % on jo kadonnut bittiavaruuteen.

FIAT

Womanpower
Sijainti
in Finland
Nykyään ei enää tule tavan valokuvia ,kun kuvat on netissä.Vanhat valokuvat on täydellisessä epäjärjestyksessä .

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Valokuva kansion kuvat eivät ole kovin järjestyksessä ja koneella ei mahda pahemmin kuvia olla.

Archie

Well-known member
Vuoteen 2001 asti kansioissa. Siitä eteenpäin teetetyt kuvat (n. 500) ovat parissa nipussa, jotka ovat pussissa. N-kpl digikuvia ja videoita on kovalevyllä ja varmistuksena USB -levyllä.

Taannoin mietin, että ei tässä mitään järkeä ole... siis kuvien jatkuvalla näpsimisellä ja tallentamisella.. ja siihen liittyvällä oheistoiminnalla, kuten varmuuskopioinnilla. Eihän niitä kuvia yleensä kukaan edes katso. Siksipä olenkin vähentänyt kuvaamista, eikä jokaisilta syntymäpäiviltä tai muista kissanristijäisistä ole välttämättä yhtään kuvaa tai sitten on muutama.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Yks albumi on jonka äiti teki, olikohan joululahjaksi jonain vuonna. Siinä on kuvat nyytistä lakkiaisiin kronologisessa järjestyksessä. Noin muuten ei paperikuvia olekaan ja sähköset kuvat on koneella kaaoksen vallassa. Aikaakin olis niitä setviä, muttei inspiraatiota.

Edit: Ilmeisen perinnöllistä muuten.. se on se valokuvavarasto kotonakotona myös melko kaoottinen. Pari hassua albumia lykätty täyteen, kirjahyllyn ovien takana otoksia nipuissa niin että tarvis pari tusinaa albumia niille..

Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Jaskattu polli!

Albumeissa on kaikki kuvat vuoteen 2000/2001 asti aika-järjestyksessä. Äitini kun keräsi lapsistaan otetut kuvat omiin albumeihin ja antoi ne meille sitten pesästä lentämisen aikoihin..

Omaan kotiin muutettuani olen kerännyt valokuvia tietokoneelleni, ja ne ovat siellä jonkinlaisessa aiheen mukaisessa järjestyksessä. Myöskin suurin osa albumilla olevista kuvista on skannattu digitaaliseen muotoon.