kouvotsvoni
Banjottu
Mitä pahaa Alonso on tehnyt?
Montezemolo kertoo Alonsolle, että tämä (siis Alonso) ajaa tallille, ei itselleen. :idea:
Mites pimppaus?Tuunaus, tuunattu, tuunataan, jne...
Liekö minun rallipuolen viestini innoittama? Tuunaus sinällään kyrsii minuakin, mutta mikä olisi sille tuota varsin vakiintunutta nykytermiä parempi sana?Tuunaus, tuunattu, tuunataan, jne...
ehostaminen? (jos puhutaan ulkonäön "tuunauksesta")mutta mikä olisi sille tuota varsin vakiintunutta nykytermiä parempi sana?
Eikös toi ulkonäön 'tuunaus' olekaan restaurointia?ehostaminen? (jos puhutaan ulkonäön "tuunauksesta")
sievistäminen?ehostaminen? (jos puhutaan ulkonäön "tuunauksesta")
virittäminen (jos puhutaan suorituskyvyn parantamiseen tähtäävästä "tuunauksesta")
Se kattaa suurinpiirtein kaiken muokkaamisen vissiin. Jos esimerkiksi ompelee kangasmerkin takkiin, niin silloin ei ommella kangasmerkkiä takkiin, vaan sitä takkia tuunataan.Tajusin just, etten tiedä mitä tuunaus kaikkiaan kattaa. Olen käsittänyt, että kattaa virittämisen ja ehostamisen. Oikeasti mulla ei ole hajuakaan.
Ok.sievistäminen?
Se kattaa suurinpiirtein kaiken muokkaamisen vissiin. Jos esimerkiksi ompelee kangasmerkin takkiin, niin silloin ei ommella kangasmerkkiä takkiin, vaan sitä takkia tuunataan.
Samoin.Jaa, minä ajattelin, että kyse oli tuningista, siis nimenomaan autojen "laittelusta". Tosiaan muutakin parantelua kutsutaan nykyään tuunaukseksi.
Tuunata, ei laajentaa. :ahem:Täytynee laajentaa tajuntaa tältä osin.
Arrrgh.Tuunata, ei laajentaa. :ahem:
Tuo nyt sattuneesta syystä Suomessa tuskin leviää koko kansan sanavarastoon.Mites pimppaus?
:thumbup:"Sutenööriytä mun kyyti"
Ei ole. Yleisellä tasolla vaan ärsyttää tuunaaminen. Esimerkiksi mopojen.Liekö minun rallipuolen viestini innoittama? Tuunaus sinällään kyrsii minuakin, mutta mikä olisi sille tuota varsin vakiintunutta nykytermiä parempi sana?
No, kuten rallipuolellakin termiä käytin, miellän tuunauksen nimenomaan muunlaiseksi "paranteluksi" kuin virittämiseksi tai virittelyksi, vaikka englanninkielinen kantasana tuning siihen viittaakin. Eli enempi ulkonäön "ehostamiseen" (vaikka minun silmissäni ulkonäköä lähes poikkeuksetta huononnetaankin). En varmaan edes puhuisi moottorin suorituskyvyn parantamisesta tuunauksena, vaan virittelynä(-ämisenä).Ei ole. Yleisellä tasolla vaan ärsyttää tuunaaminen. Esimerkiksi mopojen.
Virittäminen on paljon parempi ilmaisu, ja se on ollut käytössä iät ja ajat. Mielestäni taas kerran turha anglismi tuo tuunaus. Yök!