Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3987
Sijainti
Event horizon
Siellä on vielä suunnitelmat tältä osin auki. Varmasti etsivät tiimiä koko Blancpain GT -sarjaan, jotta saisivat siten osallistumisoikeuden myös Span kisaan!
Miten kova juttu ns. sisäpiireissä on Spa 24:n voitto vs. GTE-luokkavoitto LeMansen 24:ssa?
Itselle jotenkin tökkii näiden luokkavoittojen hehkuttaminen vs. yleiskilpailu. Eihän jotain pikkuluokkien voittajiakaan kutsuta Rallin Maailmanmestareiksi....
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
337
Sijainti
Belgium
Yksi vaihtoehtohan tietenkin olisi ajattaa WEC:n puolella muista urheiluautosarjoista irrallaan 90-luvun GT1-tyylisiä "kvasi-prototyyppejä". Toki tuossa oli silloin oma sisäänrakennettu ongelmansa, käytännössähän noilla ajettiin tosissaan vain 1997, 1998 oli jo pelkkää Mersua.
Idea toimii, jos mukaan lähtisi riittävän monta automerkkiä. Tuskin kuitenkaan lähtisi, valitettavasti.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
337
Sijainti
Belgium
Miten kova juttu ns. sisäpiireissä on Spa 24:n voitto vs. GTE-luokkavoitto LeMansen 24:ssa?
Itselle jotenkin tökkii näiden luokkavoittojen hehkuttaminen vs. yleiskilpailu. Eihän jotain pikkuluokkien voittajiakaan kutsuta Rallin Maailmanmestareiksi....
Erittäin hyvä kysymys. Siksi mietinkin vastausta monta kuukautta... :cool:

Kisana Le Mans on isoin ja tunnetuin sekä sen voitto arvostetuin. Pääosa suuren yleisön huomiosta keskittyy kuitenkin LMP1 -luokkaan / yleiskilpailuun ja GTE jää valitettavan vähälle huomiolle. Spa puolestaan on maailmanlaajuisesti tärkein pelkkien GT-autojen kilpailu.

Itse arvostan kuljettajana enemmän Span tai Nürburgringin yleiskilpailun voittoa kuin luokkavoittoa Le Mansissa, mutta monen mielestä Le Mans on kovin, vaikka miten päin kääntäisi kisan suuruuden vuoksi. Le Mansin luokkavoitoista GTE Pro on LMP1:n jälkeen tärkein, LMP2 (Pro-Am) ja GTE-Am ovat hieman kakkosluokan juttuja. Varsinkin GTE-Am, jonka olemassaoloa en oikein ymmärrä, jos ei lasketa lähtöruudukon täyttämistä ja gentlemannien aseman nostamista. Kuskina oli tietenkin hieno ajaa GTE-Amissa kisoja 2012-2014 Le Mansissa ja WECissä.

Spassa viivalla on n. 60 samanveroista autoa, automerkkejä kolminkertainen määrä ja huomattavasti enemmän eri tehtaiden tukemia tiimejä. Karkeasti 30 autoa on täysin ammattilaiskuskeilla. Le Mansissa GTE Pro:ssa oli viime vuonna 4 automerkkiä ja 9 autoa. Toki pitää muistaa, että noiden 9 auton taso on kovin mahdollinen ja kilpailu todella tiukkaa ja ammattimaista. Silti, Spassa yhtä kovien autojen määrä on isompi.

Nürburgringillä on hieman vastaava tilanne. Paljon tehtaita mukana, GT3 on pääluokka ja sen autojen määrä pyörii 30 nurkilla.

Toisaalta, jos tehdas suuntaa panostuksen Le Mansiin GTE -luokkaan, niin se on silloin sille se kovin juttu. Esim. Ferrari on perinteisesti siellä aina mukana ykkösmiehityksellä, mutta lähtee Spahan tukemaan vain asiakasprojekteja Pro-Amiin. Monet muut automerkit ovat päättäneet keskittyä GT3-sarjoihin, joissa voi yhdistää bisneksen (autojen myynti) ja tehdastiimitoiminnan (Spa, NBR) - näitä ovat mm. Audi, BMW, Bentley, McLaren, Mercedes ja Nissan.

Spa elää muutoksien mukana. Välillä kurvattiin vakioautoilla ja sitten erilaisilla GT-autoilla. Viime aikoina Span taso on kohonnut vuosi vuodelta ja viime vuonna puhuttiin, että se olisi ollut kovin Span 24h kisan historiassa. Le Mans on aina kova, vuosikymmenestä toiseen. Voikin hyvin olla, että Le Mansin luokkavoitto kuulostaa kiikkustuolissa paremmalta.

Span voitto oli joka tapauksessa hieno sulka hattuun monen vuoden punnertamisen jälkeen. Toki Le Mans ja Nyrre vielä uupuu..
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3066
Sijainti
Lohja
Toisaalta, jos tehdas suuntaa panostuksen Le Mansiin GTE -luokkaan, niin se on silloin sille se kovin juttu. Esim. Ferrari on perinteisesti siellä aina mukana ykkösmiehityksellä, mutta lähtee Spahan tukemaan vain asiakasprojekteja Pro-Amiin. Monet muut automerkit ovat päättäneet keskittyä GT3-sarjoihin, joissa voi yhdistää bisneksen (autojen myynti) ja tehdastiimitoiminnan (Spa, NBR) - näitä ovat mm. Audi, BMW, Bentley, McLaren, Mercedes ja Nissan.
Hyvä pointti tässä kohtaa. GT3, vaikka luokkaa nyt silloin tällöin kuulee haukuttavan, on nykymuodossaan täyttänyt tietynlaisen markkinaraon. BoPattu GT3 mahdollistaa tietynlaiset perinne -ja brändijutut ihan eri tavalla kuin GTE. Nykyään kun automerkkiä ei kiinnosta lähteä mukaan nolaamaan itseään ihan vain kilpailun itsensä vuoksi. Toki GTE:ssä on omat waiverinsa, mutta voidaan kuitenkin puhua joissain määrin yhtenevistä tekniikkasäännöistä.

GT3-puolella taas, mikäli säännöt määrittäisivät vain ja ainoastaan suurimman kuutiotilavuuden ja minimipainon, jollain Bentleyllä tuskin olisi mahdollisuuksia menestyä ja tehdas olisi vetäytynyt aika äkkiä. Ja kalusto olisi kisoissa koostumukseltaan melko homogeenista, sanoisinko että suomalaisen "vetomies"-syndrooman vaivaamaa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
337
Sijainti
Belgium
Hyvä pointti tässä kohtaa. GT3, vaikka luokkaa nyt silloin tällöin kuulee haukuttavan, on nykymuodossaan täyttänyt tietynlaisen markkinaraon. BoPattu GT3 mahdollistaa tietynlaiset perinne -ja brändijutut ihan eri tavalla kuin GTE. Nykyään kun automerkkiä ei kiinnosta lähteä mukaan nolaamaan itseään ihan vain kilpailun itsensä vuoksi. Toki GTE:ssä on omat waiverinsa, mutta voidaan kuitenkin puhua joissain määrin yhtenevistä tekniikkasäännöistä.

GT3-puolella taas, mikäli säännöt määrittäisivät vain ja ainoastaan suurimman kuutiotilavuuden ja minimipainon, jollain Bentleyllä tuskin olisi mahdollisuuksia menestyä ja tehdas olisi vetäytynyt aika äkkiä. Ja kalusto olisi kisoissa koostumukseltaan melko homogeenista, sanoisinko että suomalaisen "vetomies"-syndrooman vaivaamaa.
Juuri näin. Toisaalta vuosia sitten GTE:n teknisiä sääntöjä avattiin, jotta mukaan saatiin muitakin merkkejä kuin Porsche ja Ferrari. Lisäksi BoP on siellä nykyään yhtä merkittävässä roolissa kuin GT3-sarjoissa, vaikka tarvittavat muutokset ovatkin ehkä pienempiä kuin GT3:ssa.

Missään GT-sarjassa ei ole pitkään aikaan enää ollut sitä tilannetta, että parhaan auton kehittäjä kävelee muiden yli. Tämä on siitä hyvä, että miljoonien käyttäminen autojen kehittämiseen ei kannatta ja kisat ovat tasaisia. Tästä johtuen kuitenkin tuplahintaisten GTE-autojen tarve on pienentynyt - yhtä hyvin voitaisiin käyttää GT3:sta viritettyjä versioita ja saada mukaan muutama uusi automerkki. Tätä yritettiin pari vuotta sitten, mutta yksi tai kaksi autonvalmistajaa torppasivat uudistuksen.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
389
Sijainti
EP
Jatko Turnerilla näyttää jotakuinkin varmalta ja sen päälle yritän löytää hyvän penkin Euroopan pitkiin kisoihin. Keskustelen muutaman tehtaan kanssa ja kiinnostusta on. Palataan aiheeseen, kun saan nimiä papereihin.
Turnerilla hommat jatkuivat, hyvä niin, mutta pystytkö yhtään valottamaan tilannettasi Le Mansin , Nyrren ja Span kisojen suhteen?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
337
Sijainti
Belgium
Turnerilla hommat jatkuivat, hyvä niin, mutta pystytkö yhtään valottamaan tilannettasi Le Mansin , Nyrren ja Span kisojen suhteen?
Le Mansia en aja. Meillä oli yhden tiimin kanssa projekti ajaa ELMS ja LM24 Corvettella, mutta se peruuntui viime metreillä.

Spahan minulla ei vielä ole diiliä, mutta juttelen parin tiimin kanssa. Suurin ongelma on se, että en pysty ajamaan koko Blancpain Endurance -sarjaa ja vain Spahan osallistuvia autoja on todella vähän. Yhden tiimin kanssa on keskustelut aika pitkällä, toivottavasti se toteutuu.

Nyrrellä ajan BMW:lle, Rowen autossa #22 Westbrookin, Catsburgin ja Grafin kanssa. Olemme juuri nyt Nyrrellä odottamassa josko lumet sulaisi..
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
591
Le Mansia en aja. Meillä oli yhden tiimin kanssa projekti ajaa ELMS ja LM24 Corvettella, mutta se peruuntui viime metreillä.

Spahan minulla ei vielä ole diiliä, mutta juttelen parin tiimin kanssa. Suurin ongelma on se, että en pysty ajamaan koko Blancpain Endurance -sarjaa ja vain Spahan osallistuvia autoja on todella vähän. Yhden tiimin kanssa on keskustelut aika pitkällä, toivottavasti se toteutuu.

Nyrrellä ajan BMW:lle, Rowen autossa #22 Westbrookin, Catsburgin ja Grafin kanssa. Olemme juuri nyt Nyrrellä odottamassa josko lumet sulaisi..
Mutta olet siis Blancpainissa mukana edes jossain määrin?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
337
Sijainti
Belgium
Mutta olet siis Blancpainissa mukana edes jossain määrin?
Toistaiseksi en, mutta neuvottelen osallistumisesta Paul Ricard 6-tuntiseen ja Span 24:ään. Pari kyselyä tuli koko Endurance-sarjaan, mutta Silverstonen ja Nürburgringin kisat menee päällekäin muiden kuvioiden kanssa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
591
Toistaiseksi en, mutta neuvottelen osallistumisesta Paul Ricard 6-tuntiseen ja Span 24:ään. Pari kyselyä tuli koko Endurance-sarjaan, mutta Silverstonen ja Nürburgringin kisat menee päällekäin muiden kuvioiden kanssa.
Toivottavasti saat sopparin. Viime vuonna oli jännä seurata Spa 24h:ta kun sieltä löytyi selkeä suosikkiauto, joka vielä meni ja voitti!
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mitenkäs tuo VLN-kisa viime lauantaina meni? 17. sija, mutta nopein kierros, eli varmaankin autossa kyllä potentiaalia on. Millainen fiilis jäi uudesta Bemarista Nürren 24h:n suhteen? Ja onko vielä ohjelmassa (teikäläisellä/tallilla) VLN-kisoja ennen tuota 24h:ta?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
337
Sijainti
Belgium
Mitenkäs tuo VLN-kisa viime lauantaina meni? 17. sija, mutta nopein kierros, eli varmaankin autossa kyllä potentiaalia on. Millainen fiilis jäi uudesta Bemarista Nürren 24h:n suhteen? Ja onko vielä ohjelmassa (teikäläisellä/tallilla) VLN-kisoja ennen tuota 24h:ta?
Erittäin positiivinen fiilis jäi sekä uudesta tiimistä että ensimmäisistä kierroksista M6:lla Nyrrellä. Ammattimaista porukkaa ja auto tuntui heti käteen sopivalta.

Perjantain treenit jäi huonon kelin vuoksi ajamatta, joten keskityimme kisassa täysin testaamiseen. Jokainen kuski kävi omalla ajovuorollaan kerran varikolla säätämässä jotain. Kolme ylimääräistä stoppia tietenkin pudottivat meidät kauas kärkikahinoista, joihin vauhti olisi muuten riittänyt.

Itse kävin hakemassa eri seoksen renkaat alle ja oli todella mukava saada molemmilla pyörillä fiilistä, kun niiden väliltä pitää sitten isossakin kisassa välillä valita.

Omat valmistautumiset jäi tuohon yhteen päivään, mutta tiimi taitaa vielä pariin kisaan osallistua ennen kaksnelosta. Kiirettä pitää niilläkin, kun osallistuvat myös Blancpain Sprint ja Endurance -sarjoihin. Vauhti näytti hyvältä, mutta vaikea sanoa minkä verran muilla on takataskussa. BMW:n osalta paketti vaikuttaa nopealta, mutta toki tuoreessa autossa on vielä paljon pientä säätämistä ja luotettavuuden hiontaa. Kilsoja vaan lisää, niin hyvä siitä tulee.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2770
Moro Markus, niinku uhkasin niin tehtäis comeback täällä. Ei sul oo ku koko kauden kuulumiset läpikäytäväksi, joten annan aikaa. Elikkäs, mites 2016 kausi sujui? :D
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
337
Sijainti
Belgium
Moro Markus, niinku uhkasin niin tehtäis comeback täällä. Ei sul oo ku koko kauden kuulumiset läpikäytäväksi, joten annan aikaa. Elikkäs, mites 2016 kausi sujui? :D
Aloitetaan tarina taustoilla. Marc VDS:n GT-tiimi lopetti 2015-kauden päätteeksi eli edellisten kuuden kauden pääduuni loppui. Harmittava tilanne, mutta toisaalta avasi uusia mahdollisuuksia.

Ensimmäisenä soitin Turnerille Amerikkaan ja sanoin, että pääsen '16 ajamaan kaikki IMSAn kisat (edellisinä vuosina jäi aina joku kisa väliin päällekkäisyyksien vuoksi). Sitten yritin löytää korvaavaa ohjelmaa Eurooppaan ja siinä oli hyviä keskusteluja kolmen autonvalmistajan kanssa. VDS teki kuitenkin "comebackin" ja päätti lähteä Renault Sport Series -sarjaan R.S.01 -autolla. Tämä rajoitti Euroopan kuvioita ja päädyin tekemään BMW:n kanssa diilin pelkästä Nyrren projektista. Span 24:ään en mahtunut, kun en päässyt ajamaan koko Blancpainia ja heillä oli jo riittävästi kuskeja, joten lähdin Emil Freyn Jaguar-tiimiin. Tämän lisäksi ajoin koppiautoilla Belcaria opastaen junnukuskeja sekä yhden RCN:n opastaen vähän varttuneempaa junnua.

Alunperin tästä syntyi 26 kisaviikonlopun kalenteri, tosin taisi kolme kisaa matkan varrella peruuntua. Ohjelmaltaan hieno ja kiireinen kausi, mutta tuloksellisesti vähän pettymys.

Jenkeissä oli hyviä yrityksiä, mutta jäi aina vajaaksi. Daytonassa M6 GT3:n debyyttikisassa kurvattiin kolmen joukossa, mutta lopun pienet tekniikkamurheet pudottivat viidenneksi. Sebringissä lähdettiin viimeiselle pätkälle kakkosena, mutta lopun hässäkässä käteen jäi 7. sija. Muutamassa kisassa oli vauhti kateissa joko omasta syystä tai BoP:n ansiosta ja muutamassa oltiin kärkivauhdissa. Kauden eka podium tuli lopulta vasta Petit Le Mansissa ja sekin yhden auton hylkäyksen vuoksi. Hauskaa oli silti.

Nyrren 24 jäi kesken tiimikaverin kolarin vuoksi. Omat ajot jäivät yhteen tuplastinttiin. Pienenä highlightina nousin kuutospaikalta kärkeen uusintälähdössä, joten oma tontti tuli hoidettua.

Jaguar-projekti hieman viivästyi ja siellä jäi edeltävät testit ja Blancpain-kisat ajamatta ja aloitimme uudella autolla Spassa. Odotukset nolla, auto melko hankala ajaa (meinasin heittää voltin Eau Rougissa, kun otti ilmaa alleen aika-ajossa), mutta jotenkin kampesimme sen kärkitaisteluun muutaman tunnin aikana. Sitten tiimikaveri ajoi toista hanuriin kuuden tunnin kohdalla ja vietimme varikolla pitkän korjausstopin. Ei tulosta, mutta viikonlopusta jäi hyvä fiilis. Tuotiin uusi auto maaliin ja väläyteltiin vähän alkumetreillä isoja tehdastiimejä vastaan täysin odotusten vastaisesti.

Rellu-sarja sujui sikäli hyvin, että voitimme 3 neljästä tittelistä. Tiimimestaruus, endurance-mestaruus ja tiimikaverin Am-sarjan mestaruus. Itse jäin Pro-sarjassa kolmanneksi, mikä sekin oli ihan OK, kun yksi viikonloppu jäi väliin ja parina muuna oli vähän ahdasta. Se R.S.01 on muuten todella hieno ajaa. Monta sekuntia GT3/GTE-autoja nopeampi ja muistuttaa fiilikseltään enemmän DTM:ää tai formulaa. Hiilikuitukori ja -jarrut, tehoa ja downforcea. Hieno kokemus ja harmi, että Renault päätti lopettaa sarjan keskittäessään panostuksensa fykkösiin.

Kausi päättyi 2 viikkoa sitten Meksikossa Baja 1000 -aavikkorallissa, josta kuin ihmeen kaupalla selvisimme hengissä.

Viime viikkoina tuli toinenkin huono uutinen Rellun päätöksen lisäksi, kun tiimikaveri jenkeissä joutuu lopettamaan ajamisen kokonaan. Ainakin toistaiseksi. Siellä oli jo diili selvä, mutta nyt tiimillä on kiire löytää budjettia ennen tammikuun Daytonaa. Jos siellä ei tapahdu ihmeitä, ajan kolmen vuoden tauon jälkeen taas pääosin Euroopassa, mutta palataan tähän, kun saadaan nimet paperiin.
 
Ylös