Petri Piira
Olivier Gavetta
- Liittynyt
- 5.3.2002
- Viestit
- 2779
Siellä on lyhyt pit walk jolloin pääsee kuskeja ja autoja näkemään, autot tosin tallissa sisällä. Tungosta tietysti on. Kaikkiin katsomoihin pääsee ja varikolle, kuuden tunnin aikana ehtii kyllä kiertämään vaikka radan ympäri. Ja tapahtuma toki kestää kauemmin, oheisluokkiakin pari on. Pääsylipun sai ennakkoon ostamalla vähän halvemmalla.Menen siis Span 6:n tunnin kisaa seuraamaan paikanpäälle keväällä ja siihen jos olisi antaa jotain vinkkejä? Esimerkiksi pääseekö varikolla jututtamaan tiimien henkilökuntaa/kuskeja ja katsomaan autoja lähietäisyydeltä ja mistä löytyy radan varren paras paikka seurata itse kilpailua ja tietysti rata-alueella ja sen ympäristössä liikkumisesta jos muutaman sanan osaisi Markus/joku muu antaa vinkkiä.
Kunnes taasen keksivät jotain mielenkiintoista puuhasteltavaa. Nääs kun sen autoilun piti loppua jo taannoin, mutta niin vaan tulivat mukaan tuohon Renault Sport sarjaan.Marcvds:än sivujen mukaan lopettavat kokonaan autopuolen. Eli, kun Rellut loppuu, loppuu autoajot kokonaan
Esimerkiksi Oikarisen Ossi osaisi varmasti neuvoa tässä asiassa paremmin, mutta Suomesta ei missään nimessä ole mahdotonta lähteä töihin urheiluautotiimeihin, onhan suomalaisia insinöörejä ja mekaanikkoa nähty F1:ssä asti. Ongelmana on enemmänkin se, että GT- ja LMP-tiimit etsivät yleensä kavereita, joilla on reilusti kokemusta erilaisista kilpa-autoista, joten se kokemus pitäisi ensin käydä hankkimassa.Mulla olisi kysymys Markukselle, jos hän jotain vastausta siihen osaa antaa. Saa toki muutkin mulle vastata jos osaa.
Opiskelen siis ajoneuvotekniikkaa Metropoliassa ensimmäistä vuotta ja kysymys koskeekin sitä, että voiko tuolla ajoneuvotekniikan insinöörin tutkinnolla työllistyä mahdollisesti inssiksi esimerkiksi johonkin GT-tiimiin tai LMP-tiimiin WEC- tai Blancpain-sarjoissa? Tämä on tietysti aika isoa haaveilua, mutta jos tuolla autoinsinöörin tutkinnolla tämä olisi mahdollista niin millä tavalla kannattaisi yrittää edetä tavoitteeseen?
Suhteita moottoriurheiluväkeen ei kyllä valitettavasti löydy, ainakaan vielä ja moottoriurheilussa mukana en ole ollut kuin yleisönä. Metropolia Motorsportiin olisi kyllä ensivuonna tarkoitus hakea, joten sieltä osaamista ja suhteita varmaan saa jos vain sinne pääsen. Arvosanat kursseista on ollut tähän asti hyvät ja englannin kielitaito on hyvällä tasolla. Saksan kielestäkin alkeita osaan.
Ja jos täältä Suomesta onkin lähes mahdotonta työllistyä kilpa-autoilun pariin GT- ja LMP-luokkiin niin parempi sekin tietää mieluummin nyt, kuin sitten lähellä mun valmistumista
Sitten toinen kyssäri vähän kevyemmästä aiheesta. Tähän saavat myös muutkin vastata mielellään. Menen siis Span 6:n tunnin kisaa seuraamaan paikanpäälle keväällä ja siihen jos olisi antaa jotain vinkkejä? Esimerkiksi pääseekö varikolla jututtamaan tiimien henkilökuntaa/kuskeja ja katsomaan autoja lähietäisyydeltä ja mistä löytyy radan varren paras paikka seurata itse kilpailua ja tietysti rata-alueella ja sen ympäristössä liikkumisesta jos muutaman sanan osaisi Markus/joku muu antaa vinkkiä.
Pomo otti Rellun päätöksen vähän henkilökohtaisesti, kun juuri paria viikkoa aiemmin olivat kovasti vakuutelleet, että sarja kasvaa, autoja tulee lisää, kisat pitenevät ja lisää viikonloppuja ja sitten töpseli seinästä. Päätti, että autourheilupuolella ei voi luottaa kehenkään ja keskittyy jatkossa vain prätkiin.Marcvds:än sivujen mukaan lopettavat kokonaan autopuolen. Eli, kun Rellut loppuu, loppuu autoajot kokonaan
Viime vuonna se GT-tiimin lopettamispäätös tuli meille kaikille täysin puskista ja pomo harmitteli sitä aika pian päätöksensä jälkeen. Oli lähellä ettemme jatkaneet GT-kisoissa ja lopulta Rellusta löytyi hänelle mieluinen sarja. Tämä toinen lopetus tuntuu lopulliselta, mutta eihän sitä tiedä, mitä jatkossa tapahtuu..Kunnes taasen keksivät jotain mielenkiintoista puuhasteltavaa. Nääs kun sen autoilun piti loppua jo taannoin, mutta niin vaan tulivat mukaan tuohon Renault Sport sarjaan.
Kiitos vastauksista! Muistin, että olin jo käynyt täällä laittamassa kiitokset, mutta en ollut sitten luultavasti kiireessä kerennyt kirjautua. Tässä kun on ollut aika hiljaista rata-autoilun isojen sarjojen osalta ja samoin opiskelut ovat senverran paljon vieneet aikaa että on vähän myös unohtunut käydä foorumilla. Tosiaan tavoitteissa on, että kakkosvuonna pääsisin sinne metropolia motorsportiin ja sieltä saada kokemusta. Myös muihin moottoriurheilutiimeihin jne. on tarkoitus hakea, mutta voi olla etten vielä pääse niihin. Ei se toki hakemasta estäEsimerkiksi Oikarisen Ossi osaisi varmasti neuvoa tässä asiassa paremmin, mutta Suomesta ei missään nimessä ole mahdotonta lähteä töihin urheiluautotiimeihin, onhan suomalaisia insinöörejä ja mekaanikkoa nähty F1:ssä asti. Ongelmana on enemmänkin se, että GT- ja LMP-tiimit etsivät yleensä kavereita, joilla on reilusti kokemusta erilaisista kilpa-autoista, joten se kokemus pitäisi ensin käydä hankkimassa.
Toinen reitti on miettiä lajia laajemmin ja kysellä suomalaisilta tiimeiltä, joita nyt on esimerkiksi pikkuformuloissa, Moto3:ssa ja WRC:ssä. Osaavia inssejä rekrytoidaan näiden lajien väliltä usein, joten sieltä voi hyvin löytää tien urheiluautoihin.
Isommissa tiimeissä tai autotehtaiden motorsport -osastoilla voi insseillä olla apuinssejä ja he voivat tulla suoraan koulun penkiltä, mutta ne tapaukset, joita minä tiedän, ovat opiskellessaan erikoistuneet moottoriurheiluun. Tämän vuoksi ehdottomasti suosittelen hakemista Metropolian Motorsportiin, sillä se varmasti auttaa CV:ssä. Sitten vain lähettämään sitä CV:tä jokaiseen mahdolliseen tiimiin ja jokaiselle tehtaalle.
Kisoihin mennessä kannattaa hankkia varikkopassi, muuten olet jumissa radan ulkopuolella
Hyvää kuuluu, kiitos. Kausi saatiin juuri pakettiin Barcelonassa reilu viikko sitten ja nyt on pitkä talvitauko edessä.Mitäs hra Palttalalle kuuluu? Miten on vuosi 2017 mennyt? Tulevaisuuden suunnitelmia?