Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kiitos kausiraportista, Markus. Näitä sinun viestejäsi on aina mukava lukea. Toivottavasti ihme tapahtuu ja nähdään sut Daytonassa. *peukku ylös*
 

JGTP

Well-known member
Liittynyt
11.6.2015
Viestit
87
Mulla olisi kysymys Markukselle, jos hän jotain vastausta siihen osaa antaa. Saa toki muutkin mulle vastata jos osaa.

Opiskelen siis ajoneuvotekniikkaa Metropoliassa ensimmäistä vuotta ja kysymys koskeekin sitä, että voiko tuolla ajoneuvotekniikan insinöörin tutkinnolla työllistyä mahdollisesti inssiksi esimerkiksi johonkin GT-tiimiin tai LMP-tiimiin WEC- tai Blancpain-sarjoissa? Tämä on tietysti aika isoa haaveilua, mutta jos tuolla autoinsinöörin tutkinnolla tämä olisi mahdollista niin millä tavalla kannattaisi yrittää edetä tavoitteeseen?

Suhteita moottoriurheiluväkeen ei kyllä valitettavasti löydy, ainakaan vielä ja moottoriurheilussa mukana en ole ollut kuin yleisönä. Metropolia Motorsportiin olisi kyllä ensivuonna tarkoitus hakea, joten sieltä osaamista ja suhteita varmaan saa jos vain sinne pääsen. Arvosanat kursseista on ollut tähän asti hyvät ja englannin kielitaito on hyvällä tasolla. Saksan kielestäkin alkeita osaan.

Ja jos täältä Suomesta onkin lähes mahdotonta työllistyä kilpa-autoilun pariin GT- ja LMP-luokkiin niin parempi sekin tietää mieluummin nyt, kuin sitten lähellä mun valmistumista :D



Sitten toinen kyssäri vähän kevyemmästä aiheesta. Tähän saavat myös muutkin vastata mielellään. Menen siis Span 6:n tunnin kisaa seuraamaan paikanpäälle keväällä ja siihen jos olisi antaa jotain vinkkejä? Esimerkiksi pääseekö varikolla jututtamaan tiimien henkilökuntaa/kuskeja ja katsomaan autoja lähietäisyydeltä ja mistä löytyy radan varren paras paikka seurata itse kilpailua ja tietysti rata-alueella ja sen ympäristössä liikkumisesta jos muutaman sanan osaisi Markus/joku muu antaa vinkkiä.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Menen siis Span 6:n tunnin kisaa seuraamaan paikanpäälle keväällä ja siihen jos olisi antaa jotain vinkkejä? Esimerkiksi pääseekö varikolla jututtamaan tiimien henkilökuntaa/kuskeja ja katsomaan autoja lähietäisyydeltä ja mistä löytyy radan varren paras paikka seurata itse kilpailua ja tietysti rata-alueella ja sen ympäristössä liikkumisesta jos muutaman sanan osaisi Markus/joku muu antaa vinkkiä.
Siellä on lyhyt pit walk jolloin pääsee kuskeja ja autoja näkemään, autot tosin tallissa sisällä. Tungosta tietysti on. Kaikkiin katsomoihin pääsee ja varikolle, kuuden tunnin aikana ehtii kyllä kiertämään vaikka radan ympäri. Ja tapahtuma toki kestää kauemmin, oheisluokkiakin pari on. Pääsylipun sai ennakkoon ostamalla vähän halvemmalla.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Marcvds:än sivujen mukaan lopettavat kokonaan autopuolen. Eli, kun Rellut loppuu, loppuu autoajot kokonaan:eek:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Marcvds:än sivujen mukaan lopettavat kokonaan autopuolen. Eli, kun Rellut loppuu, loppuu autoajot kokonaan:eek:
Kunnes taasen keksivät jotain mielenkiintoista puuhasteltavaa. Nääs kun sen autoilun piti loppua jo taannoin, mutta niin vaan tulivat mukaan tuohon Renault Sport sarjaan.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Mulla olisi kysymys Markukselle, jos hän jotain vastausta siihen osaa antaa. Saa toki muutkin mulle vastata jos osaa.

Opiskelen siis ajoneuvotekniikkaa Metropoliassa ensimmäistä vuotta ja kysymys koskeekin sitä, että voiko tuolla ajoneuvotekniikan insinöörin tutkinnolla työllistyä mahdollisesti inssiksi esimerkiksi johonkin GT-tiimiin tai LMP-tiimiin WEC- tai Blancpain-sarjoissa? Tämä on tietysti aika isoa haaveilua, mutta jos tuolla autoinsinöörin tutkinnolla tämä olisi mahdollista niin millä tavalla kannattaisi yrittää edetä tavoitteeseen?

Suhteita moottoriurheiluväkeen ei kyllä valitettavasti löydy, ainakaan vielä ja moottoriurheilussa mukana en ole ollut kuin yleisönä. Metropolia Motorsportiin olisi kyllä ensivuonna tarkoitus hakea, joten sieltä osaamista ja suhteita varmaan saa jos vain sinne pääsen. Arvosanat kursseista on ollut tähän asti hyvät ja englannin kielitaito on hyvällä tasolla. Saksan kielestäkin alkeita osaan.

Ja jos täältä Suomesta onkin lähes mahdotonta työllistyä kilpa-autoilun pariin GT- ja LMP-luokkiin niin parempi sekin tietää mieluummin nyt, kuin sitten lähellä mun valmistumista :D

Sitten toinen kyssäri vähän kevyemmästä aiheesta. Tähän saavat myös muutkin vastata mielellään. Menen siis Span 6:n tunnin kisaa seuraamaan paikanpäälle keväällä ja siihen jos olisi antaa jotain vinkkejä? Esimerkiksi pääseekö varikolla jututtamaan tiimien henkilökuntaa/kuskeja ja katsomaan autoja lähietäisyydeltä ja mistä löytyy radan varren paras paikka seurata itse kilpailua ja tietysti rata-alueella ja sen ympäristössä liikkumisesta jos muutaman sanan osaisi Markus/joku muu antaa vinkkiä.
Esimerkiksi Oikarisen Ossi osaisi varmasti neuvoa tässä asiassa paremmin, mutta Suomesta ei missään nimessä ole mahdotonta lähteä töihin urheiluautotiimeihin, onhan suomalaisia insinöörejä ja mekaanikkoa nähty F1:ssä asti. Ongelmana on enemmänkin se, että GT- ja LMP-tiimit etsivät yleensä kavereita, joilla on reilusti kokemusta erilaisista kilpa-autoista, joten se kokemus pitäisi ensin käydä hankkimassa.

Toinen reitti on miettiä lajia laajemmin ja kysellä suomalaisilta tiimeiltä, joita nyt on esimerkiksi pikkuformuloissa, Moto3:ssa ja WRC:ssä. Osaavia inssejä rekrytoidaan näiden lajien väliltä usein, joten sieltä voi hyvin löytää tien urheiluautoihin.

Isommissa tiimeissä tai autotehtaiden motorsport -osastoilla voi insseillä olla apuinssejä ja he voivat tulla suoraan koulun penkiltä, mutta ne tapaukset, joita minä tiedän, ovat opiskellessaan erikoistuneet moottoriurheiluun. Tämän vuoksi ehdottomasti suosittelen hakemista Metropolian Motorsportiin, sillä se varmasti auttaa CV:ssä. Sitten vain lähettämään sitä CV:tä jokaiseen mahdolliseen tiimiin ja jokaiselle tehtaalle.

Kisoihin mennessä kannattaa hankkia varikkopassi, muuten olet jumissa radan ulkopuolella :)
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Marcvds:än sivujen mukaan lopettavat kokonaan autopuolen. Eli, kun Rellut loppuu, loppuu autoajot kokonaan:eek:
Pomo otti Rellun päätöksen vähän henkilökohtaisesti, kun juuri paria viikkoa aiemmin olivat kovasti vakuutelleet, että sarja kasvaa, autoja tulee lisää, kisat pitenevät ja lisää viikonloppuja ja sitten töpseli seinästä. Päätti, että autourheilupuolella ei voi luottaa kehenkään ja keskittyy jatkossa vain prätkiin.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Kunnes taasen keksivät jotain mielenkiintoista puuhasteltavaa. Nääs kun sen autoilun piti loppua jo taannoin, mutta niin vaan tulivat mukaan tuohon Renault Sport sarjaan.
Viime vuonna se GT-tiimin lopettamispäätös tuli meille kaikille täysin puskista ja pomo harmitteli sitä aika pian päätöksensä jälkeen. Oli lähellä ettemme jatkaneet GT-kisoissa ja lopulta Rellusta löytyi hänelle mieluinen sarja. Tämä toinen lopetus tuntuu lopulliselta, mutta eihän sitä tiedä, mitä jatkossa tapahtuu..
 

JGTP

Well-known member
Liittynyt
11.6.2015
Viestit
87
Esimerkiksi Oikarisen Ossi osaisi varmasti neuvoa tässä asiassa paremmin, mutta Suomesta ei missään nimessä ole mahdotonta lähteä töihin urheiluautotiimeihin, onhan suomalaisia insinöörejä ja mekaanikkoa nähty F1:ssä asti. Ongelmana on enemmänkin se, että GT- ja LMP-tiimit etsivät yleensä kavereita, joilla on reilusti kokemusta erilaisista kilpa-autoista, joten se kokemus pitäisi ensin käydä hankkimassa.

Toinen reitti on miettiä lajia laajemmin ja kysellä suomalaisilta tiimeiltä, joita nyt on esimerkiksi pikkuformuloissa, Moto3:ssa ja WRC:ssä. Osaavia inssejä rekrytoidaan näiden lajien väliltä usein, joten sieltä voi hyvin löytää tien urheiluautoihin.

Isommissa tiimeissä tai autotehtaiden motorsport -osastoilla voi insseillä olla apuinssejä ja he voivat tulla suoraan koulun penkiltä, mutta ne tapaukset, joita minä tiedän, ovat opiskellessaan erikoistuneet moottoriurheiluun. Tämän vuoksi ehdottomasti suosittelen hakemista Metropolian Motorsportiin, sillä se varmasti auttaa CV:ssä. Sitten vain lähettämään sitä CV:tä jokaiseen mahdolliseen tiimiin ja jokaiselle tehtaalle.

Kisoihin mennessä kannattaa hankkia varikkopassi, muuten olet jumissa radan ulkopuolella :)
Kiitos vastauksista! Muistin, että olin jo käynyt täällä laittamassa kiitokset, mutta en ollut sitten luultavasti kiireessä kerennyt kirjautua. Tässä kun on ollut aika hiljaista rata-autoilun isojen sarjojen osalta ja samoin opiskelut ovat senverran paljon vieneet aikaa että on vähän myös unohtunut käydä foorumilla. Tosiaan tavoitteissa on, että kakkosvuonna pääsisin sinne metropolia motorsportiin ja sieltä saada kokemusta. Myös muihin moottoriurheilutiimeihin jne. on tarkoitus hakea, mutta voi olla etten vielä pääse niihin. Ei se toki hakemasta estä :D

Tosiaan myös mietin, että onko tuo AMK-tutkinto, jota opiskelen riittävä, mutta kokemus moottoriurheilusta on varmaan tärkeämpää, kuin se, onko tutkinto AMK vai yliopistotutkinto. Saas nähdä, miten opiskelu etenee. Oletan myös että arvosanojen pitää olla hyvät ja fysiikan ja matematiikan osaaminen hyvällä tasolla.

Ja varikkopassi on tarkoitus hommata toki :D
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Mitäs hra Palttalalle kuuluu? Miten on vuosi 2017 mennyt? Tulevaisuuden suunnitelmia?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Mitäs hra Palttalalle kuuluu? Miten on vuosi 2017 mennyt? Tulevaisuuden suunnitelmia?
Hyvää kuuluu, kiitos. Kausi saatiin juuri pakettiin Barcelonassa reilu viikko sitten ja nyt on pitkä talvitauko edessä.

Kulunut kausi oli varmasti heikoin moneen vuoteen, mutta mahtui sinne muutama kohtuullinen viikonloppu. Nyrren 24-tuntisen kakkossija oli kovin saavutus ja myös Blancpain Sprintin Brands Hatchin viikonloppu meni hyvin, kun pääsimme ekassa lähdössä kakkoseksi.

Tavallaan surullista, että käteen jäi yksi ainoa podium koko Blancpain -sarjassa, sekä minulle että koko tiimille, mutta se ei kyllä ollut täysin omissa käsissä riittävän usein. BoPista en jaksa täällä itkeä, mutta keskimäärin olimme lähemmäs sekunnin nopeimmasta lähes joka viikonloppuna ja silloin noin tasaisessa sarjassa on vaikea ajaa tasaisesti kärjessä.

Itseä lohduttaa se, että tiimin ja BMW:n kauden kolme parasta sijoitusta tuli Jessen ja minun ajamina sekä tietenkin tuo Nyrren sijoitus, joka myöskin oli vahvin BMW-tulos.

Hieman harmitti, että Spassa pudottivat Pro-Am -luokkaan, joten en taaskaan päässyt puolustamaan parin vuoden takaista voittoa. Toisaalta oli mukava ajaa uudessa tiimissä ja meillä oli hyvät saumat pärjätä luokassa. Hölmöiltiin itsemme kuitenkin viidenneksi ja käteen jäi vain kisan nopein kierros.

Tänä vuonna jäi keikkahommat paljon vähemmälle, kun nyt täyspäiväisenä BMW:n kuskina ei oikein muilla merkeillä sovi ajella. Jotain poikkeuksia on mahdollista saada, mutta esim. Daytona evättiin. Zolderin 24-tuntisessa ajoin pikku-BMW:llä luokassa kolmanneksi, mutta siellä ei taso päätä huimannut. Kivaa oli silti.

Yhteenvetona kisaviikonloppuja tuli 18, kun viime vuosina niitä on ollut 25-30. Suurin ero oli se, että en jatkanut jenkeissä ja se samalla tiputti matkapäivien määrää lähes sadalla, joten mukavan leppoisa vuosi takana. Toki palaisin vanhaan heti, jos tilaisuus tulee..

Jokunen viikko sitten ajelin muutaman päivän BMW:n uudella GTE-autolla. Kyllä siitä menevä peli tulee.

Ensi vuoden suunnitelmista en tiedä yhtään mitään. Sopimukseni jatkuu samanlaisena ensi kauden loppuun, mutta ensin pitää saada tehtaan ja tiimien suunnitelmat kuntoon ja sitten aletaan nimeämään kuljettajia. Jos pitää veikata, niin samantyylinen ohjelma kuin tänä vuonna.
 
Ylös