Kysymyksiä Risto Virtaselle

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18373
Risto Virtasen kanssa sovittiin, että annetaan F1-forumin käyttäjille mahdollisuus tutustua hänen uraansa keskustelualueen kautta kysymysten muodossa.

Risto on jo vuosia toiminut asiantuntijakommentaattorina mm Eurosport- ja Canal+ - TV-kanavilla.
Risto on toiminut vuodesta 2006 Premier Events Oy:n pääkouluttajana.

Kilpauraa vuosien varrelta
KARTING:
1985-1987 Mini class 12 podium finishes
1988-1989 Formula Junior 14 wins
1991 Formula Nordic Finnish Championship 5th overall. Scandinavian Championship 3rd overall
1992 Formula Nordic Scandinavian Champion. Finnish Championship 2nd overall. Intercontinental-A Winner CIK/FIA Viking Trophy. Formula-A Finnish Championship 5th overall
1993 Formula-A 3rd World Championship, 4th Suzuka. World Cup, 5th European Championship. Finnish Karting Driver Of The Year
1994 Formula Super-A Scandinavian Championship 2nd overall. Finnish Karting Driver Of The Year
1995 Formula Super-A Finnish Champion, Suzuka World Cup- Pole Position, European Championship 5th overall, Le Mans 24h 2nd position

FORMULA FORD:
1995 Scandinavian Championship 1 race, 4th position. Formula Ford Festival 3rd overall

FORMULA 3
1996 British Championship 4 races, best result 7th. Japanese Championship 2 races, best result 5th
1997 Japanese Championship 3 races, best result 5th
1998 Japanese Championship 7 races, best result 4th
1999 Japanese Championship 9 races, best result 1st. 3rd overall in the championship

FORMULA 3000
1997 Japanese Formula Nippon
1998 Japanese Formula Nippon

TOURING CARS
1999 N1 Japanese Touring Cars Endurance
2001 Nürburgring 4 h race, BMW M3, 1st in the class GT-CARS
2002 Belcar, French GT, Spa 24 hours with Marcos LM600
2003 Belcar, BMW Z3 GT 5.0, Porsche GT3, Zolder 24 hours with Porsche 996 turbo
2004 V de V-Championship, 2 races with Marcos LM 600 Belcar, Zolder 24 hours with Audi TT GT-car
2005 Belcar, Marcos LM 600
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18373
Päädyit japaniin kuulemma mukaan Mika Salon suihteilla 5 Zigen tiimin, eikö riittänyt että 5zigen kämmäsi jo Salon kanssa?, oliko sinulla sillä hetkellä muita sarja vaihtoehtoja japanin lisäksi joihin olisit voinut mennä?.

Japanin jälkeen päädyit eurooppaan ja Belcar/GT autojen pariin, miten GT vuodet meni ja oliko mahdollisuutta siirtyä missään vaiheessa isoihin GT/LMP/Touring tiimeihin.
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Olit F3000-kuljettajana lupaava, mihin ura tyssäsi?

Ajoit Formula Ford Festivaaleilla vuonna 1995, tutustuitko kilpakumppaneihin noin muuten? Tunsitko sellaista kaveria kuin Ian Smythe (kirjoittelee aktiivisesti eräällä toisella forumilla ja oli noissa kekkereissä kärkikymmenikössä)?
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1405
Sijainti
Home
Millainen tuo Marcos LM 600 oli autona ja millainen muutos oli Formula autoista siirtyä koppiautoihin sinun kohdallasi.
 
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
23
Tervehdys,

Vastailen kysymyksiin ensi viikosta alkaen. Tässä kohtaa täytyy ottaa pienet nokoset Le Mans urakan jälkeen.

-rv
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ensinäkin haluaisin sanoa, että on erittäin loistavaa saada lisää oikeita kuljettajia, kuten Risto Virtanen, keskustelemaan asioista. Tässä muutamia basic kyssäreitä mitä tuli mieleen.

Olet yksi Suomen kaikkien aikojen menestyksekkäimpiä karting kuljettajia. Kuinka päädyit aloittamaan kartingin harrastamisen?

Mistä luulet johtuvan, että kotimaisen kartingin taso oli niin kova 90-luvun alkupuolella?

Oliko vaikeaa päästä TonyKartin tehdaskuljettajaksi?

Entä, kerro jotain mielenkiintoisia sattumuksia karting uraltasi?

Entä mitkä olivat mielestäsi parhaimpia onnistumisia / pahimpia pettymyksiä karting uraltasi?

Mitä muuta sisältää valmistautuminen siirtymiseen kartingista formula luokkiin (muuta kuin tietysti vaaditun rahoituksen löytyminen lama Suomessa)?

Kuinka adaptoituminen kartingista BF3:siin sujui 1996?

Kuinka koet, että F3set muuttuivat autoina 96-99?

Millaiselta muutokselta hyppy ADR:lta 5Zigenille tuntui / kuinka vertailisit englantilaista ja japanilaista ammattilaistiimi/rata-ajo genreä?

Kuinka sopeutuminen japanilaiseen kulttuuriin ja tiimiin sujui, kenties jotain hauskoja kulttuurierojuttuja varikolta?

Asuitko 5Zigen vuodet Japanissa / kuinka hyvin koit tuntevasi tiimiin (henkilökunnan)?

Millaista kilpaileminen kaiken kaikkiaan Japanissa oli? Esim. jossain VM:n jutussa sanoit että JF3:sissa kuljettajat ajavat aggressiivisesti kuin kartingissa..

Mikä oli mieluisin japanilainen rata F3sille, entä F3000sille?

Entä minkä eri tekijöiden takia 5Zigen F3000 / 5Zigen yhteys kaiken kaikkiaan loppui?

Olisiko sen jälkeen ollut mitään mahdollisuuksia jatkaa formulae puolella ilman todella mittavia sponsoreita, esim. Japanissa, Jenkeissä?

Entä jos Salo ei olisi ollut mukana ADR ja 5Zigen kuvioissa, niin mitä vaihtoehtoisia skenaarioita oli tarjolla ihan kartingin jälkeen?

Oletko testannut muita mainitsemisen arvoisia kilpalaitteita, kuin millä olet ajanut kilpaa?

Oletko testannut/pelannut/pelaatko autopelejä/-simuja? Jos niin mitä ja miksi?

Vaikka tuossa lopussa nyt tuli osittain tuollaisia what if tyylisiä kyssäreitä, niin ei todellakaan ole tarkoitus hakea mitään negatiivisia fiboja ketjuun. Toivottavasti saadaan paljon mielenkiintoisia kyssäreitä&vastauksia tänne, kuten esim. Palttalalle. Ja kaikkea tsemiä Ristolle jatkoon. Toivottovasti nähdään sut myös jossain vaiheessa kilpailemassa..
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo näitä kyllä mielellään lukee ehdottomasti!
Markuksen lisäksi hienoa saada tänne todellakin muita Suomea maailmalla edustaneita kokeneita kuljettajia, omalla nimellään kirjoittamaan.
Todella loistavaa!

Mutta missä on JJ Lehto!?
Olisi pari, tai useampikin...tai aika useitakin kysymyksiä Hänelle koskien McLaren aikakautta 1995-1997.... :cool:
 
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
23
Päädyit japaniin kuulemma mukaan Mika Salon suihteilla 5 Zigen tiimin, eikö riittänyt että 5zigen kämmäsi jo Salon kanssa?, oliko sinulla sillä hetkellä muita sarja vaihtoehtoja japanin lisäksi joihin olisit voinut mennä?.

En nyt olisi ihan noin kriittinen, että 5Zigen olisi kämmännyt Salon kanssa. Mika teki hyvää työtä Japanissa ja sitä kautta hänelle avautui paikka myös Formula ykkösiin. Suurimpana ongelmana 5Zigenillä oli Yokohaman renkaat.

Itselläni ei oikeastaan ollut muita vaihtoehtoja kuin mennä Japaniin. Hommat kariutuivat Englannissa 1996 heti alkukaudesta ja Mika ehdotti Japaniin lähtöä. Siihen aikaan Japani oli ainoa paikka mihin vielä pääsi ajamaan ilman rahasäkkiä. Päätin tarttua tilaisuuteen enkä ole katunut sitä hetkeäkään.


Japanin jälkeen päädyit eurooppaan ja Belcar/GT autojen pariin, miten GT vuodet meni ja oliko mahdollisuutta siirtyä missään vaiheessa isoihin GT/LMP/Touring tiimeihin.

GT-autot olivat mielenkiintoinen haaste formuloiden jälkeen. GT-autoilla en päässyt ajamaan kokonaista ehjää kautta vaan se oli enemmänkin paikkojen hakemista mihin ei tarvinnut kantaa rahaa. Suurimpana ongelmana edelleenkin budjetit ja se, että olin ollut 4 vuotta Japanissa, joten kukaan ei tuntenut minua euroopassa. Pääsin kuitenkin ajamaan useilla erilaisilla GT-autoilla aina vuoteen 2005 asti, jolloin päätin lopettaa.
.
 
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
23
Olit F3000-kuljettajana lupaava, mihin ura tyssäsi?

Siirtyminen kolmosista F-Nipponiin tuli itselleni melkoisenä yllätyksenä. Ajoin ainoastaan muutaman kilpailun kolmosilla Japanissa vuonna 1996, jonka jälkeen 5Zigenin päällikkö halusi siirtää minut seuraavaksi vuodeksi F-Nipponiin. Itse olisin ehdottomasti halunnut ajaa seuraavan kauden kolmosia ja opetella Japanin radat ja saada kokemusta formuloista kartingin jälkeen.Tallikaverikseni F-Nipponiin oli pestattu belgialainen Marc Goossens. Kauden 1997 kolmannen kilpailun jälkeen testasin japanilaiskuljettaja Tajimaa vastaan, mutta hänestä ei ollut vastusta. Seuraavaan kilpailuun talli oli kuitenkin pestannut kyseisen kuljettajan. Tallin virallinen ilmoitus oli, että tallin sponsorit olivat vaatineet myös japanilaista kuljettajaa. Liekö Tajiman sponssirahoilla ollut osuutta asiaan... Siitä eteenpäin ajoin ainoastaan testejä Nipponilla. Sain vuosittain muutamia tarjouksia ajaa F-Nipponia, mutta mielestäni ne eivät olisi olleet tarpeeksi kilpailukykyisiä autoja, joten pysyin kolmosissa.

Ajoit Formula Ford Festivaaleilla vuonna 1995, tutustuitko kilpakumppaneihin noin muuten? Tunsitko sellaista kaveria kuin Ian Smythe (kirjoittelee aktiivisesti eräällä toisella forumilla ja oli noissa kekkereissä kärkikymmenikössä)?

Ajoin Fordeilla ainoastaan kaksi kilpailua, PM-kilpailu Ahvenistolla ja Festarit, joten en ehtinyt tutustumaan muihin kuljettajiin. Valitettavasti en muista kaveria nimeltä Ian Smythe.
 
Liittynyt
9.6.2010
Viestit
23
Millainen tuo Marcos LM 600 oli autona ja millainen muutos oli Formula autoista siirtyä koppiautoihin sinun kohdallasi.

Marcos oli melko omalaatuinen autona. Pitkä keula ja penkki lähes takarenkaassa kiinni, oli jotain muuta kuin mihin olin tottunut formuloiden ratissa. Myös oikealta ohjaus vaati alkuun hivenen totuttelemista. Autossa olisi ollut todella paljon potentiaalia, kunhan olisimme testanneet tarpeeksi. Tehoja siinä oli suunnilleen saman verran kuin F-Nipponissa eli reilut 600hv, mutta painoa olikin tuplaten. Ensimmäinen tuntuma oli kuin olisi ajanut mutkat hidastetussa filmissä ja jarrutusmatkat olivat todella pitkiä formuloihin verrattuna. Formuloissa oli tottunut "raittiiseen" ulkoilmaan, mutta Marcos oli sisältä kuin sauna.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kotoisempaa puolta hieman, eli Suzukartia :)
Olit muistaakseni radan suunnittelussa mukana, ajatuksia tuolta ajalta?
(lähinnä se miksi juuri tämä profiili, oliko jotain tiettyä mielessä silloin)
Onko palavaa halua nykypäivänä kehittää edelleen ko. paikkaa, rataprofiilihan on jo hieman pidempään ollut sama ja varmasti selkeää tilausta alueella olisi yhdelle firmalle joka on monipuolisempi...

Muutaman kerran suhun törmännyt siellä, ja hienoa että nyt täällä forallakin :)

Niin ja jottei menis ihan nelitahteihin, niin mitä mieltä olet pituudestasi formuloiden suunnalla?
Tiedän että Webber on pitkä heppu myös ja päässyt huipulle asti, mutta miten tuolloin 90-luvulla, oliko se isokin haitta?

Yleisesti pakko sanoa että hienoa työtä kommentaattorina, aikakin jo saada hyvää väkeä selostuskoppiin.
Hoidat asiantuntevasti homman, mutta sieltä onneksi puuttuu se ylimielisyys joka monesti on JJ:n puheesta havaittavissa.
Tasapainoinen paketti siis, toivottavasti tie vie F1 puolellekin selostamaan vielä :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Nyt kun tuossa edellä otettiin herra JJ puheeksi, niin nykypäivänä, kun kaikenlaisiin imago- ja PR-kysymyksiin kiinnitetään kohtuuttomastikin huomiota, niin ans kattoo olisiko Maikkarilla kommentaattorin paikka pian avoinna.... JJ:n viimeisin episodi kun on takuulla PR-osaston painajainen.
Sikäli kuin muut sopimukset eivät ole liiallisina hidasteina, niin Ristosta voisi tulla hyvä kommentaattori JJ:n paikalle.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Nyt kun tuossa edellä otettiin herra JJ puheeksi, niin nykypäivänä, kun kaikenlaisiin imago- ja PR-kysymyksiin kiinnitetään kohtuuttomastikin huomiota, niin ans kattoo olisiko Maikkarilla kommentaattorin paikka pian avoinna.... JJ:n viimeisin episodi kun on takuulla PR-osaston painajainen.
Sikäli kuin muut sopimukset eivät ole liiallisina hidasteina, niin Ristosta voisi tulla hyvä kommentaattori JJ:n paikalle.
En nyt halua vähätellä ketään mutta eikös JJ:n paikalle olis hyvä ottaa joku F1 asiantuntija. Risto oli kyllä taas sitten Le Mansin kisassa loistava, mutta tietääkö hän fykkösistä niin paljon`?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
En nyt halua vähätellä ketään mutta eikös JJ:n paikalle olis hyvä ottaa joku F1 asiantuntija. Risto oli kyllä taas sitten Le Mansin kisassa loistava, mutta tietääkö hän fykkösistä niin paljon`?
Mistäs niitä F1-asiantuntijoita nyt sitten repäset? Salo ei kerkiä, Häkkisen ulosanti ei riitä ja tuskin olis käytettävissäkään, Kimi ei rallattelultaan kerkiä eikä hänkään ole suorastaan tunnettu sujuvasta ulosannistaan. Mustakari ja Kyllönen pysyköön mahdollisimman kaukana selostamosta ja mikrofonista kuin suinkin mahdollista. Jäljelle jäis Keke, joka taatusti osaa hinnoitella itsensä ja osaa vittuilla selostajille koko rahalla eikä muutoinkaan istu maikkarin nykyiseen muka hauskaan kommentointi-tyyliin....

JJ vois jatkossa keskittyä kommentoimaan vaikka tuota veneurheilua....:D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En nyt halua vähätellä ketään mutta eikös JJ:n paikalle olis hyvä ottaa joku F1 asiantuntija. Risto oli kyllä taas sitten Le Mansin kisassa loistava, mutta tietääkö hän fykkösistä niin paljon`?
Riston selostusta F3 puolella oli ilo kuunnella myös.
Taipuu tuo ammattitaito meinaan monokokkeihinkin, toki F1 on oma maailmansa kuin Le Mans tai F3, mutta yleisesti ottaen tietämys open-wheel sarjoista varmasti on eduksi,
samoin pitkä ajajaura sekä hyvä ulosanti selostuksissa.
Toki ei samanlaista karismaa ole kuin Kekellä tai Mikoilla, mutta jos he eivät pääse, niin ilman muuta pistäisin Ristolle soittoa maikkarin miehenä :ahem:
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Riston selostusta F3 puolella oli ilo kuunnella myös.
Taipuu tuo ammattitaito meinaan monokokkeihinkin, toki F1 on oma maailmansa kuin Le Mans tai F3, mutta yleisesti ottaen tietämys open-wheel sarjoista varmasti on eduksi,
samoin pitkä ajajaura sekä hyvä ulosanti selostuksissa.
Toki ei samanlaista karismaa ole kuin Kekellä tai Mikoilla, mutta jos he eivät pääse, niin ilman muuta pistäisin Ristolle soittoa maikkarin miehenä :ahem:
Samaa mieltä. Ainakaan en huomannu Ristolla mitään toistuvia sanontoja mitä JJ:llä on koko aika "siinä vaa" "ja niinku näkyy" "ketä pelaa tän pelin oikein tässä pelissä voittaa tän koko pelin"
 
Ylös