Länsimetro & Treen ratikka - Infraa kaupunkilaisille jämsäänien selkänahasta

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Asun hyvin mielelläni hyvän matkan päässä Hellsingistä ja käyn siellä niin vähän kuin mahdollista.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Valitettavasti en luota yhtään suomalaisten kykyyn simuloida liikennemääriä ja -käyttäytymistä. Jokainen suurempi pk-seudun liikenneratkaisu on ollut jo valmistuessaan alimitoitettu ja monessa paikkaa sokea kanakin näki heti ettei ratkaisu tule toimimaan. Bulevardit ovat yksi esimerkki siitä että vaikutuksia ei ajatella muutamaa metriä kauemmaksi. Ideologia ohjaa ja toivotaan että valmistuessa ongelmat jotenkin vain katoavat itsestään.
Missä mielessä alimitoitettu? Länsimetron asemalaitureiden pituus toki on tätä, ja asiaa päätettäessä Espoo kieltämättä teki jonkin sortin tyhmyyden Suomen ennätyksen liikennesuunnittelun saralla. Autoiluinfraa kaupunkialueelle rakennettaessa pätee edelleen sama juttu josta aiemmin kirjoitin, eli mitoituksesta riippumatta väylän kapasiteetti tulee olemaan valmistumisensa jälkeen tapissa. Jos aihe kiinnostaa, niin hakutermillä induced demand löytyy paljon jännää luettavaa. Kaupunkibulevardien suunnittelussa ei ole sen suurempaa ideologiaa kuin kaupunkirakenteen tiivistäminen ja lisärakentamisen mahdollistaminen. Se hidastaa hieman liikennettä, mutta saavutettavat hyödyt yhteiskunnan eri osa-alueilla ovat moninkertaiset. Helsinki ei ole maailman ensimmäinen paikka, jossa kaupunkimoottoriteitä bulevardisoidaan.

Helsinki ei voi yksin ratkaista pk-seudun asuntopulaa ja liikenneongemia (julkinen ja autoliikenne). Ihmisten pitäisi liikkua julkisilla, mutta bulevardit eivät tuo sen suhteen mitään uusia ratkaisuja. Hidastavat vain autoilua. Liikennevalojen siirtäminen ja nopeusrajoitusten laskeminen vain siirtää liikenneruuhkat kauemmaksi. Helsingin pitäisi aloittaa siitä että lopettavat yksityisautoilun tukemisen. Helsingin asuntojen hinnoissa on erittäin suuri kupla, joka johtuu mm. asumistuista (13 % helsinkiläisistä kuuluu ruokakuntaan joka saa asumistukea). PK-seudulle pumpataan puoli miljardia vuodessa asumistukea, joka mahdollistaa ihmisten asumisen sellaisessa paikassa johon heillä siihen ei muuten olisi varaa. Hieman järjetöntä touhua.
Bulevardit parantavat kaupungin kokonaissaavutettavuutta mahdollistamalla asuinrakentamisen lähemmäs keskustaa hyvien julkisten liikenneyhteyksien lähelle. Bulevardien myötä rakennetaan myös pikaratikkaverkosto, joka sekin parantaa julkista liikennettä. Siinä hieman kärsivät kaupungin ulkopuolella asuvat yksityisautoilijat, mutta se on pieni haitta hyötyihin nähden. Yksityisautoilun tukemisen lopettaminen tuskin on poliittisesti realistista, sillä siitä aiheutuisi melkoisesti sanomista. Jos vaikkapa parkkipaikoista ja pysäköinnistä alettaisiin perimään markkinahintaa, voisivat vastalauseet olla melko rankkoja. Asumistuen järjettömyydestä olen periaatteessa samaa mieltä, mutta järjestelmän muuttaminen on valtava urakka eikä se ole tehtävissä nopealla aikataululla. Lisärakentaminen taitaa olla ainoa järjellinen ja realistinen keino. Tähän tarjoan yhtenä lääkkeenä kaupunkibulevardeja.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Kai ne bussikaistoja saavat käyttää? Vai saavatko? Vähän toki tulee takkiin väistämättä, sen 5-10 minuuttia luultavasti.
Saa mut jos nopeusrajoitukset alenee ja tulee lisää liikennevaloja.
 
Ylös