Antsa Rieppo
Well-known member
DIY?Mmmmitä?
DIY?Mmmmitä?
Ja tampereelle vois tulla Tapolan ratikka. Vähä niinku Koffin kaliakierros.En asettune asumaan rakenteilla olevan ratikkareitin varrelle, mutta siinähän rakentavat.
Voihan sitä tietty tulevaisuudessa mennä ainakin Keskustorilta Taysiin ratikalla säädättämään lääkitystä.
Yo!Nopeana sällinä huomasin vikaa otsakkeessa. "Kupunkilaisille", eikä saa kännykällä säädettyä ojennukseen...voi ny länsimetro vieköön!
Länsimetro:Se maksoi miljardin,
mutta vessat unohtuivat
Mikä on kohtuullinen ajoaika, jonka jälkeen metrojunankuljettajan on päästävä vessaan? Tämä kysymys kuumentaa tunteita HKL:ssä, kun metroliikenne laajeni vajaa viikko sitten Espooseen. Kävi nimittäin niin, että yli miljardin maksaneesta länsimetrosta unohtuivat vessat.....
.....
Okei. Kuvittelin että ovat sen tienneet ainakin jo muutaman vuoden ennen kuin sen piti aloittaa 2016.Käsittääkseni ei kovinkaan montaa vuotta, vaan melko loppumetreille saakka oli tarkoitus tehdä automatisoitu ratkaisu.
Voi olla, että olen väärässä.
Ps. Mikä vitun motiivilehti?
2014 taisivat edellisen kerran automatisoinnista luopua. Sitä ennen 1979. Mahdollisesti ens vuosikymmennellä taas yrittävät automatisoida, koska hoksasivat tehdä manuaaliajosta entistä vähemmän kannattavampaa rakentamalla liian lyhyet laiturit (junia tarvitaan enemmän).Käsittääkseni ei kovinkaan montaa vuotta, vaan melko loppumetreille saakka oli tarkoitus tehdä automatisoitu ratkaisu.
Ok. Seison korjattuna.2014 taisivat edellisen kerran automatisoinnista luopua. Sitä ennen 1979. Mahdollisesti ens vuosikymmennellä taas yrittävät automatisoida, koska hoksasivat tehdä manuaaliajosta entistä vähemmän kannattavampaa rakentamalla liian lyhyet laiturit (junia tarvitaan enemmän).
Mitä sitä Helsingin asuntopulaa ja kaupunkirakenteen leviämistä korjaamaan, kun se hidastaa muualta tulevien autoilijoiden ajoaikaa 5 minuuttia. Tosiasiassa bulevardisointi ja sen mahdollistama lisärakentaminen lyhentävät ihmisten keskimääräistä matka-aikaa keskustaan, kun 80 000 uutta asukasta muuttaa lähemmäs sitä. Tässä asiassa ympäryskunnilla ei pitäisi olla minkäänlaista sananvaltaa.https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/614472-kuuma-kunnat-yrittavat-kaataa-helsingin-bulevardit-vetoavat-nyt-liikenneministeriin
Siinä on aika nihkeetä päästä lentokentälle tai kehä kolmoselle tai kehä ykköselle pohjoisen suunnasta jos tuusulanväylästä tulee bulevardi... Keskustasta puhumattakaan. Tolla saadaan varmaan aika hyvin tulpattua koko pk-seudun liikenne. Siihen päälle ruuhkamaksut.
Paitsi että todellisuudessa se on enemmän kuin 5min ja vaikuttaa muualle kuin pelkästään sille bulevardiosuudelle.Mitä sitä Helsingin asuntopulaa ja kaupunkirakenteen leviämistä korjaamaan, kun se hidastaa muualta tulevien autoilijoiden ajoaikaa 5 minuuttia. Tosiasiassa bulevardisointi ja sen mahdollistama lisärakentaminen lyhentävät ihmisten keskimääräistä matka-aikaa keskustaan, kun 80 000 uutta asukasta muuttaa lähemmäs sitä. Tässä asiassa ympäryskunnilla ei pitäisi olla minkäänlaista sananvaltaa.
5-7 minuuttia kaupungin ulkopuolelta keskustaan mennessä on arvio, jonka olen nähnyt. Saattaa se toki todellisuudessa olla enemmänkin. Joka tapauksessa noita on kyllä simuloitu kattavasti suunnitelmia tehdessä.Paitsi että todellisuudessa se on enemmän kuin 5min ja vaikuttaa muualle kuin pelkästään sille bulevardiosuudelle.
Asuntopula ei johdu siitä että kaikki kehyskunnissa asuvat haluaisivat muuttaa Helsinkiin. Eivätkä kaikki ole matkalla keskustaan.
Olisi vaan ehkä parempi yhdistää Espoo, Vantaa ja Helsinki niin asuntopula olisi ratkaistu. Sinne Espoon perukoille vaan rakentamaan ja kutsuu sitä Helsingiksi.
Varmaan meinaat väylällä kaistaa? Eivät nykyiset väylät mihinkään katoa, ne vain hidastuvat hieman. Kyllä bulevardeilla on tarkoitus olla (ainakin?) kaksi kaistaa suuntaansa, kuten nykysilläkin bulevardityyppisillä kaduilla kuten Mannerheimintiellä ja Mäkelänkadulla. Enempää kaistoja ei oikein kannata rakentaa, koska kaupungeissa autoja liikkuu suurilla väylillä tasan niin paljon kuin niitä sinne mahtuu kaistojen määrästä riippumatta. Kaupunkibulevardeilla muutos nykyiseen on se, että liikennevalot siirtyvät keskustasta pois päin joitakin kilometrejä ja nopeusrajoituksia lasketaan samalla matkalla. Kaupunki siis alkaa aikaisemmin. Bulevardisointi vapauttaa rakennusmaata, kun voidaan rakentaa heti tien varteen. Ja on niitä hyötyjä aika paljon muitakin, kuten kaupunkitilan viihtyisyys.Hmmmmm. Tässä kun päivittäin ajaa kehyskunnasta hesan stadin ytimeen ja ruuhka-aikana ajoaika on kolminkertainen normaaliin verrattuna, on vaikea ymmärtää miten kahden väylän käytöstä poistaminen lisäisi matka-aikaa vain viidellä minuutilla. Tusari ja Lahdenväylä on molemmat niin tukossa ruuhkiksena, että ei lie etene jono enää lain kun lyödään ne kaikki autot lahdenväylälle.
Tunnelit varmaan olisivat ihan jees, mutta niiden rakentaminen on kaikin puolin pirun kallista ja niiden suuaukot vievät todella paljon tilaa ja luovat estevaikutuksen kevyelle liikenteelle. Aukot pitäisi suunnitella alueille, joilla ei ole fiksumpaa käyttöä, eli käytännössä sen verran kauas kaupungista, että hyöty suhteessa kustannuksiin alkaa kyseenalaistua.Oikeissa suurkaupungeissa (+Tampereella) on tapana viedä vilkkaimmat autotiet maan alle.
Esim. Prahassa on tollanen 5,5 kilometrinen autoputki: