Länsimetro & Treen ratikka - Infraa kaupunkilaisille jämsäänien selkänahasta

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
En asettune asumaan rakenteilla olevan ratikkareitin varrelle, mutta siinähän rakentavat.

Voihan sitä tietty tulevaisuudessa mennä ainakin Keskustorilta Taysiin ratikalla säädättämään lääkitystä.
Ja tampereelle vois tulla Tapolan ratikka. Vähä niinku Koffin kaliakierros.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nopeana sällinä huomasin vikaa otsakkeessa. "Kupunkilaisille", eikä saa kännykällä säädettyä ojennukseen...voi ny länsimetro vieköön!
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Hei vittu nyt oikeesti!!. Montakohan vuotta on ollut tieto, että noita junia ajaa ihminen eikä robotti?
Länsimetro:Se maksoi miljardin,
mutta vessat unohtuivat


Mikä on kohtuullinen ajoaika, jonka jälkeen metrojunankuljettajan on päästävä vessaan? Tämä kysymys kuumentaa tunteita HKL:ssä, kun metroliikenne laajeni vajaa viikko sitten Espooseen. Kävi nimittäin niin, että yli miljardin maksaneesta länsimetrosta unohtuivat vessat.....

.....
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Eikös kusenhajuiset metrot ja -laiturit kuulu suurkaupungin miljööseen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Käsittääkseni ei kovinkaan montaa vuotta, vaan melko loppumetreille saakka oli tarkoitus tehdä automatisoitu ratkaisu.

Voi olla, että olen väärässä.

Ps. Mikä vitun motiivilehti?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Käsittääkseni ei kovinkaan montaa vuotta, vaan melko loppumetreille saakka oli tarkoitus tehdä automatisoitu ratkaisu.

Voi olla, että olen väärässä.

Ps. Mikä vitun motiivilehti?
Okei. Kuvittelin että ovat sen tienneet ainakin jo muutaman vuoden ennen kuin sen piti aloittaa 2016.

Sama tutummassa palvelussa, joka myös kertoo tuon vitun motiivilehden tiedot.

https://yle.fi/uutiset/3-9945989

Asiasta kertoo Julkisten ja hyvinvointialojen liiton (JHL) jäsenlehti Motiivi (siirryt toiseen palveluun).
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Käsittääkseni ei kovinkaan montaa vuotta, vaan melko loppumetreille saakka oli tarkoitus tehdä automatisoitu ratkaisu.
2014 taisivat edellisen kerran automatisoinnista luopua. Sitä ennen 1979. Mahdollisesti ens vuosikymmennellä taas yrittävät automatisoida, koska hoksasivat tehdä manuaaliajosta entistä vähemmän kannattavampaa rakentamalla liian lyhyet laiturit (junia tarvitaan enemmän).
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
2014 taisivat edellisen kerran automatisoinnista luopua. Sitä ennen 1979. Mahdollisesti ens vuosikymmennellä taas yrittävät automatisoida, koska hoksasivat tehdä manuaaliajosta entistä vähemmän kannattavampaa rakentamalla liian lyhyet laiturit (junia tarvitaan enemmän).
Ok. Seison korjattuna.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/614472-kuuma-kunnat-yrittavat-kaataa-helsingin-bulevardit-vetoavat-nyt-liikenneministeriin

Siinä on aika nihkeetä päästä lentokentälle tai kehä kolmoselle tai kehä ykköselle pohjoisen suunnasta jos tuusulanväylästä tulee bulevardi... Keskustasta puhumattakaan. Tolla saadaan varmaan aika hyvin tulpattua koko pk-seudun liikenne. Siihen päälle ruuhkamaksut.
Mitä sitä Helsingin asuntopulaa ja kaupunkirakenteen leviämistä korjaamaan, kun se hidastaa muualta tulevien autoilijoiden ajoaikaa 5 minuuttia. Tosiasiassa bulevardisointi ja sen mahdollistama lisärakentaminen lyhentävät ihmisten keskimääräistä matka-aikaa keskustaan, kun 80 000 uutta asukasta muuttaa lähemmäs sitä. Tässä asiassa ympäryskunnilla ei pitäisi olla minkäänlaista sananvaltaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mitä sitä Helsingin asuntopulaa ja kaupunkirakenteen leviämistä korjaamaan, kun se hidastaa muualta tulevien autoilijoiden ajoaikaa 5 minuuttia. Tosiasiassa bulevardisointi ja sen mahdollistama lisärakentaminen lyhentävät ihmisten keskimääräistä matka-aikaa keskustaan, kun 80 000 uutta asukasta muuttaa lähemmäs sitä. Tässä asiassa ympäryskunnilla ei pitäisi olla minkäänlaista sananvaltaa.
Paitsi että todellisuudessa se on enemmän kuin 5min ja vaikuttaa muualle kuin pelkästään sille bulevardiosuudelle.

Asuntopula ei johdu siitä että kaikki kehyskunnissa asuvat haluaisivat muuttaa Helsinkiin. Eivätkä kaikki ole matkalla keskustaan.

Olisi vaan ehkä parempi yhdistää Espoo, Vantaa ja Helsinki niin asuntopula olisi ratkaistu. Sinne Espoon perukoille vaan rakentamaan ja kutsuu sitä Helsingiksi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tehkää vaikka koko kusimaasta kukkaketo kunhan paunulaisen kulkua ei hidasteta, perkele.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Paitsi että todellisuudessa se on enemmän kuin 5min ja vaikuttaa muualle kuin pelkästään sille bulevardiosuudelle.

Asuntopula ei johdu siitä että kaikki kehyskunnissa asuvat haluaisivat muuttaa Helsinkiin. Eivätkä kaikki ole matkalla keskustaan.

Olisi vaan ehkä parempi yhdistää Espoo, Vantaa ja Helsinki niin asuntopula olisi ratkaistu. Sinne Espoon perukoille vaan rakentamaan ja kutsuu sitä Helsingiksi.
5-7 minuuttia kaupungin ulkopuolelta keskustaan mennessä on arvio, jonka olen nähnyt. Saattaa se toki todellisuudessa olla enemmänkin. Joka tapauksessa noita on kyllä simuloitu kattavasti suunnitelmia tehdessä.

Ja asuntopulassa ei pointti ole siinä, että ihmiset haluaisivat asua Helsingissä, vaan kaupunkimaisessa ympäristössä. Asuntojen hinnoista ja vuokrista kantakaupungin alueella (sekä näiden kehityksestä) voinee päätellä, että kysyntää kaupunkimaiselle asumiselle on enemmän kuin tarjontaa. Bulevardien ideana on rakentaa enemmän oikeaa kaupunkia, ei haitata autoliikennettä. Helsinkiä on viimeiset 50 vuotta suunniteltu autoilun ehdoilla, mutta nyt on huomattu, että se ei ole järkevää taloudellisesti eikä liikenteellisesti. Kaupunkirakenteen leviäminen (joka johtuu menneiden vuosikymmenien kaupunkisuunnittelusta) on muutenkin harvaan asutussa Helsingissä ongelma, joka mm. lisää juurikin niitä ruuhkia (hyvänä esimerkkinä Kalifornia) ja tulee monilla muillakin tavoilla kaupungille kalliiksi. Espoon perukoille rakentaminen vain pahentaa asiaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Oikeissa suurkaupungeissa (+Tampereella) on tapana viedä vilkkaimmat autotiet maan alle.

Esim. Prahassa on tollanen 5,5 kilometrinen autoputki:
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Hmmmmm. Tässä kun päivittäin ajaa kehyskunnasta hesan stadin ytimeen ja ruuhka-aikana ajoaika on kolminkertainen normaaliin verrattuna, on vaikea ymmärtää miten kahden väylän käytöstä poistaminen lisäisi matka-aikaa vain viidellä minuutilla. Tusari ja Lahdenväylä on molemmat niin tukossa ruuhkiksena, että ei lie etene jono enää lain kun lyödään ne kaikki autot lahdenväylälle.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Kun satelliittikuvaa katsoo huvittaa että taloille täytyisi raivata tilaa moottoritien penkalta. Kehä kolmosen sisällä kuiteski aika paljon metsää, peltoa, omakotitaloalueita ja golf-kenttäkin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hmmmmm. Tässä kun päivittäin ajaa kehyskunnasta hesan stadin ytimeen ja ruuhka-aikana ajoaika on kolminkertainen normaaliin verrattuna, on vaikea ymmärtää miten kahden väylän käytöstä poistaminen lisäisi matka-aikaa vain viidellä minuutilla. Tusari ja Lahdenväylä on molemmat niin tukossa ruuhkiksena, että ei lie etene jono enää lain kun lyödään ne kaikki autot lahdenväylälle.
Varmaan meinaat väylällä kaistaa? Eivät nykyiset väylät mihinkään katoa, ne vain hidastuvat hieman. Kyllä bulevardeilla on tarkoitus olla (ainakin?) kaksi kaistaa suuntaansa, kuten nykysilläkin bulevardityyppisillä kaduilla kuten Mannerheimintiellä ja Mäkelänkadulla. Enempää kaistoja ei oikein kannata rakentaa, koska kaupungeissa autoja liikkuu suurilla väylillä tasan niin paljon kuin niitä sinne mahtuu kaistojen määrästä riippumatta. Kaupunkibulevardeilla muutos nykyiseen on se, että liikennevalot siirtyvät keskustasta pois päin joitakin kilometrejä ja nopeusrajoituksia lasketaan samalla matkalla. Kaupunki siis alkaa aikaisemmin. Bulevardisointi vapauttaa rakennusmaata, kun voidaan rakentaa heti tien varteen. Ja on niitä hyötyjä aika paljon muitakin, kuten kaupunkitilan viihtyisyys.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Oikeissa suurkaupungeissa (+Tampereella) on tapana viedä vilkkaimmat autotiet maan alle.

Esim. Prahassa on tollanen 5,5 kilometrinen autoputki:
Tunnelit varmaan olisivat ihan jees, mutta niiden rakentaminen on kaikin puolin pirun kallista ja niiden suuaukot vievät todella paljon tilaa ja luovat estevaikutuksen kevyelle liikenteelle. Aukot pitäisi suunnitella alueille, joilla ei ole fiksumpaa käyttöä, eli käytännössä sen verran kauas kaupungista, että hyöty suhteessa kustannuksiin alkaa kyseenalaistua.
 
Ylös