Lajin luonne ja menestyvän kuljettajan profiili

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Heti kärkeen yksi tarkennus: kaikki tässä jutussa mainitut kuljettajat toki ovat menestyneitä. Kyse on siitä kuka tai ketkä ovat menestyneet enemmän kuin muut. Ja siitä, minkälaiset kuljettajat pystyvät hankkimaan voittoja ja mestaruuksia. Vai onko sillä kuskin luonteella ja tavalla ajatella asioista lopulta mitään merkitystä.
Loebin yhdeksän mestaruutta on käsite. Näin voi kait sanoa. Ogierilla on viisi. Kankkusella ja Mäkisellä neljä. Mikä näitä yhdistää? Kaikki tuntuvt profiloituneen tietyllä tapaa, vaikka ovatkin eri aikakausien kuskeja, samaan muottiin. On nopeutta, on taitoa, kykyä ajaa kaikilla alustoilla, mutta myös on sitä harkintakykyä, malttia ja tietynlaista kykyä ajatella kilpailua pitkälle eteenpäin (ratapuolella Prostilla sanottiin olleen sama kyky)
Vastaavasti lajin historia tuntee ilman mestaruutta jääneet Alenin ja Toivosen (Henkan mukaan ottaminen ehkä vähän epäreilua), yhden mestaruuden Vatasen ja McRaen. Nämä herrat taas edustivat aivan toisenlaista kuljettajatyyppiä kuin Loeb, Ogier, Kankkunen ja Mäkinen. Kyse on ns. all in kuskeista. Niistä, joilla on kaikki aina pelissä. Ja kaasupolkimessa on vain kaksi asentoa: on ja off.
Voidaanko tehdä johtopäätös. että ralliautoilu on luonteestaan, monipäiväiset kilpailut, erilaiset/vaihtelevat olosuhteet, erilaiset alustat, johtuen laji jossa varmemmin pärjää silloin kun pitää järjen ja maltin mukana. Onko kuskeilla jotka osaavat ja malttavat sopeuttaa vauhtiaan eri olosuhteisiin ja tilanteisiin sopiviksi, paremmat saumat kerätä menestystä kuin näillä ns. reuhaajatyypin edustajilla?
Vai voiko tällaista jakoa edes tehdä? Tunteehan historia esim. Hannu Mikkolan, joka ei koskaan varsinaisesti minään reuhaajan maineessa tainnut olla. Silti vain yksi mestaruus.
Onko sillä mihin kuskigenreen kukin asettuu vähemmän merkitystä kuin sillä, millaisella kalustolla ajetaan? Sanotaan, että b-ryhmä oli kuin tehty suomalaisten "kahva edellä"-ajotyylille. B-ryhmän aikakausi 82-86 tuotti kolme mestaruutta (83, 85-86) jos otetaan huomioon ennen b-ryhmää käytössä ollut ryhmä neljä ja B:n jälkeen tullut ryhmä A, mestaruuksien määrä 80-luvulla nousee viiteen.
Kumpi vaikuttaa voittamisen enemmän. Kuskin profiili, millainen rattimies on kyseessä? Vai onko ympäristötekijöillä sittenkin enemmän merkitystä Millaiseen tiimiin sattuu pääsemään, henkilökemiat tallin johdon, mekaanikkojen ja muiden kuskien kanssa, millaisilla autoilla milloinkin ajetaan jne.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Hyvä avaus. Varmasti menestyneellä kuskilla pitää olla malttia.

Mikkolan vain yksi mestaruus johtunee siitä, että suuri osa urasta ajettiin ennen kuljettajien mestaruuksia. Kun ensimmäinen mestaruus jaettiin, Mikkola oli jo 37-vuotias. Tuokaan mestaruus ei jäänyt kovin kauas, Waldegårdilla oli piste enemmän. Ja voittojakin Mikkolalla oli neljä ruotsalaisen kahta vastaan. 1981 meni Audin kehittämiseen, 1982 täysin Audin luotettavuusongelmiin, mutta 1983 se mestaruus viimein tuli Audilla tuolloin jo 41-vuotiaana. Vuodesta 1985 eteenpäin Mikkolalla ei ollut kalustoa, jolla taistella mestaruudesta vaan korkeintaan osakilpailuvoitoista.

Alénin pätee varmasti tuo kova yrittäminen. Markkukin oli kuitenkin Fiatilla/Lancialla Fia Cupin voittaja 1978 ennen kuin mestaruuksia jaettiin. 1982 ja 1985 ei ollut kilpailukykyistä kalustoa.

Mihin luokitellaan Salonen? Mies hassasi ison osan parhaista vuosistaan Datsunilla hyväpalkkaisissa hommissa. Kun viimein 1985 tuli kilpailukykyinen auto, ei sarjasta löytynyt oikein ketään, joka olisi pysäyttänyt. Toki auto oli ylivoimainen, mutta ilmiömäisen nopea Vatanenkaan ei pysynyt Löysän kyydissä, kun Peugeotiin saatiin ohjaustehostin. 1986:kin Salosella riitti nopeus Kankkusen, Alénin ja Toivosen kanssa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Salonen taisi sanoa että ei enää edes yrittänyt mestaruutta kaudella 1986. Kuljettajien mestaruus oli muutenkin erilainen systeemi noina vuosina. Täydet sallitut kisat ajoi 3-4 kuskia. Ja kuten aiemmin mainittua, Mikkolakin oli jo aika jäähdyttelevä veteraani mestaruutensa voittaessaan.

Suomalaisten aiempaan menestykseen vaikutti se, että etelä-Eurooppalaiset ei tuolloin osanneet ajaa soralla niin kovaa ja suuri osa kaudesta oli soraa. Ei ne suomalaisetkaan usein asfaltilla voittaneet.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tommi Mäkinen ainakin sanoi joskus, että kaikki wrc-tason kuskit osaavat ajaa kovaa, mutta se ratkaiseva tekijä, miksi toiset on nopeampia on keskittyminen. Tarkoitti tällä siis lähinnä sitä, että pystyy sulkemaan kaiken muun mielestään ja kuuntelemaan sataprosenttisesti nuottia ja luottamaan siihen.

Tuo on varmasti tärkeä tekijä, mutta yksi piirre toistuu mielestäni myös parhaiten menestyvillä: He tuntuvat tietävän tarkkaan mitä tekee ja mihin pyrkii. He ovat hirveän määrätietoisia ja itsevarmoja tekemisessään ja voitonnälkä on kova. Ovat myös tietyllä "hyvällä tavalla" itsekkäitä, etteivät anna kenenkään muiden vaikuttaa tekemisiinsä ja päätöksiinsä. He tietävät osaavansa homman ja haluavat näyttää sen myös kaikille epäilijöille. Tämä hiljainen, sisäinen itsevarmuus ja määrätietoisuus näkyy päällepäin sellaisena rauhallisena ja keskittyneenä olemuksena. Tästä hyviä esimerkkejä on esim. Loeb, Ogier,Tommi Mäkinen, Hannu Mikkola. Kaikki sen oloisia kuskeja, että kenelläkään ei olisi ollut pokkaa mennä neuvomaan ja ehdottamaan miten tätä rallia kannattaa ajaa. Varmuus ja määrätietoisuus paistaa olemuksesta kauas. Sähläys, koheltaminen, epävarmuus, pumppailu,epäröinti ei kuulu näiden kavereiden piirteisiin. He vetävät kypärän päähän ja ajattelevat: minä tiedän miten tämä homma tehdään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Varmuus ja määrätietoisuus paistaa olemuksesta kauas. Sähläys, koheltaminen, epävarmuus, pumppailu,epäröinti ei kuulu näiden kavereiden piirteisiin. He vetävät kypärän päähän ja ajattelevat: minä tiedän miten tämä homma tehdään.
Hyvin sanottu. Moottoriurheilun vastustajat useinkin vetävät sen "kaikkihan nyt autoa osaavat ajaa"-kortin. Mutta ei se vain ole näin. Ei erikoiskoerallissa, ei rata-ajossa, ei edes ovaalikisoissa. Ne oikeat ajolinjat ja pidon rajoilla ajaminen tulevat joillain ihan luonnostaan. Kaikilla ei edes opettelemalla.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Mitäs Kankkusen Juha sanoikaan kerran? Jokainen osaa ajaa kovaa, mutta kaikki eivät osaa ajaa kilpaa. Eli tarkoitti sitä, että joka tilanteessa se jalka suoraksi ja nimi lehteen ei rallin kaltaisessa lajissa ole paras ratkaisu.

Aiemmin oli puhetta Salosesta. Moni tuntuu unohtavan, että hän oli 86 alkukaudesta ainoa joka pysyi Henkka Toivosen vauhdissa. Ja Ruotsissa edelläkin. Ihan reilusti ajamalla. Korsikan tapahtumat taisivat vaikuttaa häneen kaikista eniten. Siitä lähtien Kankkunen oli Peugeot kuskeista selvästi niskan päällä. Pois lukien Jyväskylä ja RAC.
Jos Korsikan tapahtumia ei olisi ollut, olisiko mm-kamppailu ollut Henkka vastaan Timo?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Salosella hajosi jousitus Kreikassa, Uudessa-Seelannissa tapahtui muistaakseni kolari siirtymällä, San Remossa Pösöt hylättiin, Jyskälän ja RAC:n hän voitti. Vauhtia ei puuttunut loppukaudestakaan
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Tuo on varmasti tärkeä tekijä, mutta yksi piirre toistuu mielestäni myös parhaiten menestyvillä: He tuntuvat tietävän tarkkaan mitä tekee ja mihin pyrkii.
Tätä aihetta sivuttiin eilen ralli-illassa kun Tarkiaiselta kysyttiin että miksi Hokkala valittiin. Tarkiainen sanoi että raadissa mukana olleen Kuortaneen urheiluopiston rehtorin Tapio Korjuksen sanoneen että Hokkalan kanssa keskustellessa hänen silmistään näkee sen palon mitä menestyvällä urheilijalla pitää näkyä jos maailman kärkeen meinaa mennä. Ja luulen että Korjus on omalla urallaa ja nykyisessä roolissaan nähnyt sekä niitä monen lajin tulevia ja nykyisiä maailman huippuja, kuin myös tuhottoman määrän niitä jotka eivät ole sinne kärkeen koskaan nousseet. Määrätietoisuus ja voitontahto on syntymässä tulleita ominaisuuksia joita voi jonkin verran kehittää mutta jos ne puuttuu niin melkein turha yrittää...

Eräs seikka joka joskus pisti itsellä silmään mm. Loebin kohdalla. Hän ei ole lähellekään sellainen stereotyyppinen ranskalainen kohkaaja vaan enemmän rauhallisen oloinen skandinaavi luonteeltaan... Sama oikeastaan Ogierin kohdalla. Kumpikin on aika rauhallinen auton ulkopuolella ja vaikuttavat hyvin määrätietoisilta ilman että tarvitsee vöyhkätä suuremmin. Kypärä päässä se voitontahto sitten puskee pintaan ja löytyy sitä luonnettakin mutta niinhän sitä on löytynyt myös näiltä meidän omiltakin mestareilta...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Salosella hajosi jousitus Kreikassa, Uudessa-Seelannissa tapahtui muistaakseni kolari siirtymällä, San Remossa Pösöt hylättiin, Jyskälän ja RAC:n hän voitti. Vauhtia ei puuttunut loppukaudestakaan
Joo, ei Salosen suoritustason ja Korsikan tapahtumien osalta voi mitään yhtenäistä kuvaajaa piirtää. Timollahan oli 1986 aivan tolkuttoman paljon huonoa tuuria. Ruotsissa meni varma voitto Peugeotille todella epätyypilliseen tekniseen vikaan. Portugalissa Salonen ei saanut edes mahdollisuutta puolustaa edellisvuoden voittoaan. Korsikalla vauhti oli hurjaa, ja "ulosajokin" oli käytännössä vain huonoa tuuria ohitustilanteessa. Kreikassa 12 pohjaa (vrt. Kankkunen 5 pohjaa) vaikka matka jäikin yllä mainitusta syystä kesken. U-Seelannissa Kankkunen oli ajamallakin nopeampi (?) ja San Remossa Timo veti pihalle - ne taisivat olla kauden "heikoimmat" suoritukset. Suurajot ja eritoten RAC olivat todellisia mestarin taidonnäytteitä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Eräs seikka joka joskus pisti itsellä silmään mm. Loebin kohdalla. Hän ei ole lähellekään sellainen stereotyyppinen ranskalainen kohkaaja vaan enemmän rauhallisen oloinen skandinaavi luonteeltaan... Sama oikeastaan Ogierin kohdalla. Kumpikin on aika rauhallinen auton ulkopuolella ja vaikuttavat hyvin määrätietoisilta ilman että tarvitsee vöyhkätä suuremmin. Kypärä päässä se voitontahto sitten puskee pintaan ja löytyy sitä luonnettakin mutta niinhän sitä on löytynyt myös näiltä meidän omiltakin mestareilta...
Telinevoimistelua harrastaneen Loebin kohdalla voisi myös laittaa yhden asian merkille: kokonaisvaltainen kehon hallinta. Loebilta taittuu myös urheiluautot ja avopyöräisetkin mitä ei voi suomi-kuskeista sanoa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Telinevoimistelua harrastaneen Loebin kohdalla voisi myös laittaa yhden asian merkille: kokonaisvaltainen kehon hallinta. Loebilta taittuu myös urheiluautot ja avopyöräisetkin mitä ei voi suomi-kuskeista sanoa.
Esapekka Lapilla ja Teemu Sunisellahan on kartingtaustaa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
Noitten edellämainittujen lisäksi Latvalalla on jääkiekkotaustaa. Samaten Tulevaisuuden toivo Hokkalalla.

Ja WRC2:ssa olevalla Greensmithillä futistaustaa. Taitaa olla nykyään enemmänkin sääntö kuin poikkeus et rallia ennemmin on ollut joku toinenkin laji taustalla.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Ja WRC2:ssa olevalla Greensmithillä futistaustaa. Taitaa olla nykyään enemmänkin sääntö kuin poikkeus et rallia ennemmin on ollut joku toinenkin laji taustalla.
Ihan yleisestikin ottaen suurimmalla osalla minkä tahansa lajin huipuista löytyy taustalta monipuolinen urheilutausta junnuvuosilta. Liian aikainen erikoistuminen ei ole hyvästä.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Entisillä "mestareilla" oli aina tavoitteena voittaa kilpailu. Nykyään katsellaan alussa muiden vauhtia tai asetetaan tavoitteet kolmen sakkiin :nope:

Kuten yllä mainittua, Markku Alen oli "All in" kuljettaja tai kuten hänestä sanotaan, Maximum Attack. Olen aina ihaillut hänen voitontahtoaan ennen kisaa, kuten myöskin kisan aikana. Silloin ei aina ole toimittajillekaan aikaa.

Esimerkkinä 1985 Jyväskylä. Testeissä kuvatulla videolla Markku kertoo että ei ole vielä varma kisaan osallistumisesta jos ei voitosta pysty ajamaan:
https://youtu.be/CQYzWaIxQFc?t=2m6s

Kaikki varmaan muistaa kuinka kisassa kävi. Markku johti ekan päivän jälkeen "kolmeseiskalla", vaikka vastassa oli Pösön Evo2, Audin S1 jne.. lisäksi taisi olla vielä sadekeli :eek!:

Eli tulosta voi syntyä jos sitä vaan haluaa..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Kaikki varmaan muistaa kuinka kisassa kävi. Markku johti ekan päivän jälkeen "kolmeseiskalla", vaikka vastassa oli Pösön Evo2, Audin S1 jne.. lisäksi taisi olla vielä sadekeli :eek!:

Eli tulosta voi syntyä jos sitä vaan haluaa..
Olikos tää just se vuosi kun haistattelija kysyi Saloselta jonkun EK:n maalissa että seurasitko yhtään edellä ajaneen Aleenin ajolinjoja. Salonen sitten siihen naureskellen että ei helvetissä niitä voi seurata kun Markku vetelee ojasta ojaan... :D

Aleeni veteli 037:lla märällä tiellä ilmeisen isolla riskillä ja vauhti oli täydet ja vähän yli.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Kyllähän Alénin kaltaiset suuret persoonallisuudet tuovat hyvää maustetta lajiin. Tulisieluinen taistelija ja vielä italialaisessa autossa. Mikä voisi olla parempaa?

Toisessa ääripäässä maagista tulosta teki kirjanpitäjän näköinen kaveri rööki huulessa. Mutta tulokset puhuivat puolestaan ja Salosen kommentit olivat kuolemattomia.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Kyllähän Alénin kaltaiset suuret persoonallisuudet tuovat hyvää maustetta lajiin. Tulisieluinen taistelija ja vielä italialaisessa autossa. Mikä voisi olla parempaa?

Toisessa ääripäässä maagista tulosta teki kirjanpitäjän näköinen kaveri rööki huulessa. Mutta tulokset puhuivat puolestaan ja Salosen kommentit olivat kuolemattomia.
Nykypäivänä rallin mm-sarjan yksi ongelmista on todellisten thtien ja persoonallisuuksien puute. Tästä vanhat jermut ovat itsekin puhuneet. Alenmainen tsemppi ja taisteluhalu ja Salosmaiset onelinerit loistavat poissolollaan. Kaikki tuntuu olevan jotenkin tasaista harmaata massaa. Mikä sinällään näin sosiaalisen median aikakaudella on ymmärrettävää. Taistelutahtoa ja tsemppaamista pätkillä tallit eivät tietenkään kiellä, mutta sitä mitä haastatteluissa sanotaan, valvotaan varmaan tiukemmin kuin ennen. Ja tämä kontrollointi ei tietenkään koske pelkästään rallia. Sama ongelma on kaikessa urheilussa. Näin urheilijoista lajiin katsomatta on tullut persoonattomia, värittömiä, puhuvia päitä.
Ja nortin vetäminen pätkällä johtaisi nykypäivänä todennäköisesti totaaliseen kaaokseen ja someraivoon. Eipä sitä silloin 80-luvullakaan kovin hyvällä taidettu katsella.

Alenista vielä. On sääli, että joutui ajamaan parhaat vuotensa kaksivetoisella Lancialla Audin ja Peugeotin nelipotkuisia vastaan. Kolme-seiska, jos mikä oli Markun auto (S4 oli sitten enemmän Henkan). On tietysti turha jossitella, mutta joskus tulee miettineeksi, millaista jälkeä Alen olisi tehnyt, jos 037 olisi ollut nelivetoinen.
Pitää kuitenkin muistaa, että 86 ja 87 pääsi yritämään tosissaan mestaruutta nelivetoisella Lancialla. Ensin b-ryhmän S4:lla ja vuotta myöhemmin A-ryhmän Delta HF:llä. 86 pihalle johtoasemasta Suurajoissa, 87 ulkoilut San Remossa ja RAC:ssä. Noilla kaadoilla oli ratkaisevat panokset mm-kamppailussa. Molemmilla kausilla paremmin ojien välissä pysynyt Juha Kankkunen kuittasi tittelin.
Eli, saadaanko näistä tapahtumista lisänäyttöä sille, että kuskit, joilla on se järki ja maltti mukana savuttavat todennäköisemmin menestystä kuin sellaiset, jotka ovat kylläkin nopeampia kuin edellämainitut, mutta painavat joka tilanteessa jalka suorana. Kankkunen esimerkiksi taisi juuri 86 Suurajoissa ajaa enemmän maailmanmestaruudesta kuin osakilpailuvoitosta.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2208
Ralli on moninkertaisesti ammattimaisempaa kuin 80-luvulla. Ei ole varaa istua iltamyöhään kaljateltassa. Kuskit on urheilijoita ja vapaa-ajalla katsotaan incartallenteista seuraavan päivän pätkiä.

Jotain bestoffikasetteja katsellessa helposti jää mielikuva, että kaikki oli ennen suuria persoonia ja aina suuta aukoessa lensi toinen toistaan värikkäämpiä tarinoita. Kuitenkin nykykuskeistakin saisi samaan tapaan bestoffit leikattua. :alppu:
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
473
Olisiko Alénin mestaruuden puuttuminen kuitenkin lähinnä MM-sarjan aloituksesta johtuvaa. Jonkun FIA-cupin hän voitti kuitenkin.
 
Ylös