Laptop/Läppäri/Kannettava.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Noniinno.

Soon asia niin, notta yks kaveri (tyttö) lähtee opiskelemaan biologiaa Turkuun.
Ja hää ostais opiskelukoneekseen kannettavan. Ja ku hänellä, eikä vanhemmillaan ei juurikaan ole kokemusta tietokoneista, pyysivät yllekirjoittanutta tukihenkilöksi hankintaan. (On niillä lukiota varten ostettu 4 v. vanha pöytäkone).

Prosessori, muistit, kovalevy, DVD-asema, kortinlukijat jne. oli helppo valita tulevaisuutta silmällä pitäen. Mut mulla ei oo ollenkaan kokemusta kannettavan näytöstä, sillä en ole omistanut läppäriä lain'.

Hyvä olis saaha hieman suosituksia kannettavan näytöistä.

Ja myös siitä,et ostaako ns. valmis paketti Mustasta Pörssistä, Veikon Koneesta tms. ? Näissä on ainakin pitkät takuut yms. käyttöturvat ?

Vai tietokoneliikkeestä toiveidenmukainen kone ?

Omat pöytäkoneeni olen aina ostanu tietokonekaupasta mielen mukaan räätälöitynä.

Vaan en tiijä päteekö sama kannettaviin ?

Neuvoja & mielipiteitä otan kiitollisuudella vastaan.

Kiitos.

JOC

tavallinen virtanen
Itse ostin omani tosta Tietoasemasta. Acer Travelmate 4101, ja hyvältä peliltä on tuntunut. Laajakuvanäyttö 1280*800 resolla. Ja lähti alle tonnilla. Kannettavissa ei juuri räätälöintivaraa ole.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
HP nx9110 käytössä ollut vähän reilun vuoden. Ei ongelmia. Siskolla Fujitsun joku (en muista mallia, saman ikäinen kuin toi HP ja molemmat maksoi silloin 2000€) ja siinä on akun kanssa ropleemaa (ei voi kauaa työskennellä akulla). Toisaalta isälläni on Fujitsu (oliskohan 2v vanha) ja ihan hyvin se pelittää, tosin ilmeisesti siinäkään (ainakaan enää) akku kovin kauaa kestä. Meidän firman aluepomollaki on Fujitsu (ja ilmeisesti about kaikki muutkin firman läppärit) ja se on ihan OK pelittänyt, muista firman läppäreistä en tiedä kokemuksia.

Eli itse ostaisin näitä tunnettuja merkkejä ja kuten JOC sanoi niin kauheana ei ole säätövaraa. Wide näyttö löytyy minun ja siskon kannettavista. Tuollainen 1280x800 reso on passeli tuollaiselle 14", vai onkos noi 15", widenäytölle. Kantolaukku ainakin kannattaa heti ostaa, ei paljon maksa. Ja sitten funtsia sitä, että kanniskellaanko konetta paljon. Isompi näyttö kasvattaa koneen fyysistä kokoa ja painoa samalla ja tietysti kuluttaa myös virtaa enämpi.

Niin, toi siskon Fujitsu on AMD Athlon XP3000 (jos oikein muistan...), mulla on Intel Pentium4 3.2GHz. Kummatkin on pöytäkoneversioita eli virransäästön (läppärikäyttöön) kannalta eivät ole optimaalisia. Isän ja aluepomon Fujitsut on muistaakseni molemmat (samoin pöytäkonemallisia) Intel Pentium4:sia, 2.4GHz ellen väärin muista. Lämmön ja virrankulutuksen kannalta tärkeä seikka tuokin että millaisella prosessorilla varustetun kannettavan laittaa.

Viimeksi muokattu:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Haa.

Joo, nuita Fujitsuja ja HP:ja näyttä olevan valtaosa kodinkoneketjuissa myytävistä. Ja ominaisuudet näköjään paranee, mitä enemmän lyöpi rahaa tiskiin... Varsinainen räätälöinti on näköjään hankalaa...

Käymmä huomenissa vielä paikallisessa tietokoneliikkeessä kahtelemassa.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Ensin pitää selvittää budjetti. Seuraavaksi tarpeet. Tytölle en missään nimessä suosittele laajakuvakannettavaa, vaan nimenomaan pientä. Muuten kannettava muuttuu äkkiä raahattavaksi niiden kaikkien kirjojen, meikkien, kondomien, ym kera.

Itse suosittelen joko IBM tai HP/Compaq. Muut jättäisin suosiolla hyllylle (ihan kokemuksen perusteella). Kannettavassa kannattaa kiinnittää ehdottomasti huomioita seuraaviin asioihin:

Takuu
akun kesto
Muistin määrä (tärkeämpi kuin se cpu)
Jos on musiikiaddikti, niin kovalevyn kokoon.

Kannettavasta saa tänäpäivänä tehtyä täysin pöytäkoneen korvaajan, joten mahdollinen telakkamahdollisuus on hyvä olla olemassa, jos konetta aiotaan käyttää pidempään, ja siinä käytetään lisälaitteita (näppis, hiiri, tulostin/skanneri (mahdollinen monitoimilaite), ratti jne. Näytön resoluutiolla ei ole niinkään suurta merkitystä, mikäli sen liittää telakan kautta ulkoiseen näyttöön. Jos ei ole aikomusta sellaiseen, niin sitten kannattaa kiinnittää huomiota siihenkin enemmän. Periaatteessa 1024x768 riittää, mutta jos rahaa riittää, niin ostaa koneen, jonka näyttö kykenee 1400x1050 resoluutioon.

Jos raha ei ole este, niin IBM T43 on loistava valinta. Myös HP/Compaq NC6230 on erinomainen valinta, hieman IBM:ää edullisempi. NÄmä ovat toki yrityssarjan kannettavai, mutta mikäli hankinta tehdään pidempää käyttöikää ajatellen, ei noita "kuluttaja" malleja edes (mielestäni) kannata harkita.

Sony vaio koneista ei ole kokemusta, mutta ne ovat kuulemma myös hyviä

Onnea

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Mikään ei ole niin vaikeaa kuin tasapainosen, kaikilta komponenteiltaan tasokkaan kannettavan löytyminen inhimilliseen hintaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mulla on duunin puolesta IBM T41, mutta itte en Ibaria ostais.

Meinaan mua ärsyttää aivan suunnattomasti se, ettei Ibarin näppäimistössä oo Microsoft-näppäintä (eli se siinä ctrl:n ja alt:in välissä), mulla kun on tapana avata explorer aina Microsoft+e -yhdistelmällä :doubtful:

Mikäs Acerissä muka on vikana?

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Mulla on duunin puolesta IBM T41, mutta itte en Ibaria ostais.

Meinaan mua ärsyttää aivan suunnattomasti se, ettei Ibarin näppäimistössä oo Microsoft-näppäintä (eli se siinä ctrl:n ja alt:in välissä), mulla kun on tapana avata explorer aina Microsoft+e -yhdistelmällä :doubtful:

Oon muuten kiinnittänyt samaan seikkaan huomiota. Näytönohjaimet eivät ole kovin kummoisia. Samoin näytöt, niitä ei saa vielä widenä. Muutoin Ibari on varsin tasokas laite.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Acer on parantanut kovasti tulosta, nimenomaan läppärimarkkinoilla. Monia mielenkiintoisia malleja. :thumbup:

Asuksella olisi kans kiinnostavia malleja. En ole vain kuullut niistä kovin paljon kommentteja. Tekisi mieli testata jotain wide-näytöllistä konetta.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
OoPee sanoi:
Se natisee, siitä ei voi tehdä "master imagea", koska koneiden sisukalut muuttuu lennossa (tilaa 10 aceria, ja koita asentaa samasta imagesta. Jos onnistuu niin :thumbup: )

Sama koskee suurinta osaa muista. Henkilökohtaisesti en ole koskaan kaivannut MS näppäintä. Se vain häiritsee käyttöä. Vähän kun "typottaa" niin aina aukeaa jokin valikko....

Mut OoPee, tää on vaan mun mielipide :ahem:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Itse olen aina haukannut paskaa, kun olen HP:n laitteen ostanut ja aina ajatellut seuraavan kohalla "josko nyt" ... ja vanhemmat onnistu ilm. ostamaan suhteellisen hyvän koneen (HP Dv1006) toki tuosta puuttuu mm. infrapuna ja bluetooth, kun halpamalli on. Mutta jos ei noita tartte, niin. Kätevä peli joka tapauksessa, laajanäyttö, kevyt ja akku kestää hyvin :ahem:

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Niin ja ibarista vielä. Se on kokemuksen perusteella osoittautunut kestävimmäksi kannettavaksi kaikin puolin. Vikatihein tähän mennessä on ollut Fujitsun vehkeet. Ne on kyllä todellisia yksilöitä. Dellit on taasen akkujen osalta surkeita, ne on pääsääntöisesti loppu vajaassa 6 kuukaudessa. Dellien kuoren myöskin halkeilee, ja näppäimistöstä irtoilee kirjaimia / numeroita.

Kaikissa on omat ongelmansa, mutta toisilla käyttäjillä ei tunnu kestävän mikää laite :D

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Dj Ankka sanoi:
Niin ja ibarista vielä. Se on kokemuksen perusteella osoittautunut kestävimmäksi kannettavaksi kaikin puolin. Vikatihein tähän mennessä on ollut Fujitsun vehkeet. Ne on kyllä todellisia yksilöitä. Dellit on taasen akkujen osalta surkeita, ne on pääsääntöisesti loppu vajaassa 6 kuukaudessa. Dellien kuoren myöskin halkeilee, ja näppäimistöstä irtoilee kirjaimia / numeroita.

Kaikissa on omat ongelmansa, mutta toisilla käyttäjillä ei tunnu kestävän mikää laite :D
Fujitsut (varsinkin se ihan snadi) on käteviä. Mutta mä oon kanssa kuullut huonoa niiden kestävyydestä.

... toki jos ei pakolla Wintoosaa halua, niin iBookit ei käsittääkseni ihan surkeita ole.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Dj Ankka sanoi:
Se natisee, siitä ei voi tehdä "master imagea", koska koneiden sisukalut muuttuu lennossa (tilaa 10 aceria, ja koita asentaa samasta imagesta. Jos onnistuu niin :thumbup: )

Sama koskee suurinta osaa muista. Henkilökohtaisesti en ole koskaan kaivannut MS näppäintä. Se vain häiritsee käyttöä. Vähän kun "typottaa" niin aina aukeaa jokin valikko....

Meinaatko, että sisusten komponentit eivät ole vakioituja saman mallin koneissa?

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
jaska sanoi:
Fujitsut (varsinkin se ihan snadi) on käteviä. Mutta mä oon kanssa kuullut huonoa niiden kestävyydestä.

... toki jos ei pakolla Wintoosaa halua, niin iBookit ei käsittääkseni ihan surkeita ole.
Mutta Microsoftan Mäkkikäännös Officesta on. :nope:

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
ml sanoi:
Meinaatko, että sisusten komponentit eivät ole vakioituja saman mallin koneissa?
On ja ei. Toiset valmistajat eivät sitoudu siihen, että sisukalut pysyy muuttumattomina, vaan ne hankitaan sieltä mistä halvimalla saadaan, ja acer valitettavasti kuuluu tähän, kuten dell, fujitsu ja moni muu. Jopa HP ja IBM, mutta onneksi ne kertoo, minkä mallien osalta

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Dj Ankka sanoi:
On ja ei. Toiset valmistajat eivät sitoudu siihen, että sisukalut pysyy muuttumattomina, vaan ne hankitaan sieltä mistä halvimalla saadaan, ja acer valitettavasti kuuluu tähän, kuten dell, fujitsu ja moni muu. Jopa HP ja IBM, mutta onneksi ne kertoo, minkä mallien osalta
Mun ei ole tarvinnut (vielä) pitää tusinatehdasta pystyyn. Kiinnostais hieman, mitkä komponentit vaihtelee? Emo integroitune komponetteineen olisi kriittisin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:

Ei kai niillä sisuskalujen jaktuvalla muuttumisella ole mitään merkitystä, jos ostat koneen himakäyttöön.

Mutta ei mulla ole sen ihmeempää mielipidettä, koska läppärikokemukset ovat suhtkoht rajoitetut.

Mitä muuten imageen tulee, niin olen jo useamman viikon tapellu IBM:n R51:n imagen kanssa. Kaikki skulaa kunnes teen toimivasta asennuksesta imagen, jonka tallennan ja kloonaan uuden koneen sysprepin avulla. Kone kyllä toimii virtajohdolla, mutta hetikun nappaan virtapistokkeen irti, tulee blue screeniä. En ymmärrä :dunno: Ja vika tulee siis VAIN, jos käytän sysprepiä kloonauksessa. Millään muulla Thinkpad-mallilla (tosin kaikki T-sarjaa) ei vastaavaa ongelmaa ole esiintynyt. Luin kyllä, että just toi sama akkuvirta-ongelma esiintyi aikaisemmin Intelin Mobile-prosessoreilla XP:n kanssa, mutta SP2:n mukana tuli uusi prossuajuri, joka tuon ongelman korjasi. Ja mulla siis on se ajuri asennettuna... silti sukkaa.

MS-näppäin on semmonen, että kun sen käyttöön tottuu, niin ilman on vaikee olla :(

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Haa.

OoPee sanoi:
Läppärissä turvautuisin tunnettuihin merkkeihin.
Kuten tuolla ylempänä viittasin, niin tyttö/perheensä ovat kiinnostuneet Fujitsusta/HP:sta.

Mielipide ?

Dj Ankka sanoi:
Ensin pitää selvittää budjetti. Seuraavaksi tarpeet. Tytölle en missään nimessä suosittele laajakuvakannettavaa, vaan nimenomaan pientä.
Tonni. Opiskelijabudjetti.

jaska sanoi:
... toki jos ei pakolla Wintoosaa halua,
Windows pitää olla, tuttu juttu jne...

Laittakaas vielä mielipiteitä näytöistä. Koosta, katselukulmista, ym. tärkeästä...