Le Mans 24h 2017

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
LMP2-luokan kakkonen sähläili soralla, menettää ainakin yhden sijan.

Erikoisen paljon ollut luokkien kulloisissakin top3-porukoissa tapahtumia. Voihan se vain tuntua siltä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9805
Sijainti
Helsinki
Porschen nopein kierros ollut 3:19,7. Kierrosennätys, jonka teki vuonna 2015 Andre Lotterer (3.17.475) pysy voimassa.

Täytyy muistaa, että rata on muuttunut joten historian parhaat ajat eivät ole verrannollisia. Sarthen radan kaikkien aikojen nopein kilpailukierros on Jackie Oliverin nimissä vuodelta 1971, jolloin hän ajoi 3:13,7 Porsche 917:llä.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Aston-kuski hosui ja taisi hukata mahdollisuutensa. Ei sentään seinään ajanut. Hyvä taistelu.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Corvetesta rengas puhki... ja luokkavoitto menee viime hetkillä Aston Martinille.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Ei kestäny pää Corvette-kuskilla.
Ohjaaja muisti viime hetkellä että Gt-luokan taisteluhan se vain olikin ja jätti näyttämättä viimeisen kierroksen.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Mites muuten podiumjuhlallisuudet menee, nouseeko sinne ekassa porukassa LMP1-luokan kolme parasta, vai kokonaiskilpailun kolme parasta?
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Corvette menetti vielä 2. sijan viimeisissä mutkissa. Kai nyt tuossa tilanteessa voi pistää kaasun pohjaan vaikka kuinka auto täristäisi ja murenisi alta?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9805
Sijainti
Helsinki
Voitto #2 Porschelle Bernhard/Hartley/Bamber. Toinen sija ja LMP2-luokan voitto Jackie Chan DC Racing #38 Ho-Ping Tung/Thomas Laurent/Oliver Jarvis. Kolmas sija #13 Rebellionille Piquet/Beche/Henember-Hanson

GTE-Pro luokan voitto Aston Martin #97 Oliver Turner/Jonathan Adam/Daniel Sierra. GTE AM-luokan voitti #84 JMW Motorsportin Ferrari kolmikolla Robert Smith-Dries Vanthoor-Will Stevens.

Olipa mahtava kilpailu ja tämän erikoisuus lisää arvostusta. Kaikkialla paitsi Suomessa.
 

JGTP

Well-known member
Liittynyt
11.6.2015
Viestit
87
Huikea lopetus GT-luokassa. Aston Martinille onnittelut, mutta oli kyllä ankeaa Corvetelle. Kuluikohan renkaat tai jotain muuta vikaa vai olikohan vain Taylorin virhe.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kiitokset selostajille, jälleen kerran. Ensi vuonna sitten suomiselostusta koko kisan ajan?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Outo kisa, kun kaikki LMP1:t kärsivät ongelmista. Toyotalle ihan kaamea puolituntinen keskellä yötä, ja sen näyttikin että Porsche vaan kruisailee voittajana maaliin. Vaan ei kun ei. Hieman harmi, että toinen Porsche pystyi nouse. Kyllä tuonne yksityisautoja tarvittaisiin LMP1-luokkaan, jotta voisivat hyödyntää tehdasautojen ongelmat. LMP2:n vauhti ei siihen riitä. Toisaalta on hieno kuitenkin nähdä yksityistiimejä kokonaiskilpailun podiumilla. GTE oli ihan mieletön loppuun asti. Daytonaan verrattuna Le Mansissa on oikeaa kestävyyskilpailun tuntua, kun turva-auto ei kerää porukkaa jatkuvasti kasaan. Lähdöstä maaliin on pakko mennä täysillä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7213
Olipahan erikoinen kisa, kun kilpailun aikana 90 minuuttia varikolla korjattavana ollut Porsche onnistui voittamaan kisan ja yksikään LMP1-luokan autoista ei päässyt maaliin ilman ongelmia.

Pakko toivoa, että ensi vuonna LMP1-luokassa on vähintään kaksinkertainen määrä autoja mukana kuin tänä vuonna, koska kuusi autoa on selvästi liian vähän ja todellista kilpailua luokkavoitosta ei päästy näkemään missään vaiheessa erinäisten ongelmien riivattua jokaista LMP1-luokan autoa.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
523
Olipahan erikoinen kisa, kun kilpailun aikana 90 minuuttia varikolla korjattavana ollut Porsche onnistui voittamaan kisan ja yksikään LMP1-luokan autoista ei päässyt maaliin ilman ongelmia.

Pakko toivoa, että ensi vuonna LMP1-luokassa on vähintään kaksinkertainen määrä autoja mukana kuin tänä vuonna, koska kuusi autoa on selvästi liian vähän ja todellista kilpailua luokkavoitosta ei päästy näkemään missään vaiheessa erinäisten ongelmien riivattua jokaista LMP1-luokan autoa.
Voisi kai sanoa, että LMP1-luokka on jonkinlaisessa kriisissä. Mitä tehdään jos Toyota saa kyllikseen pettymyksistä tai Porsche voittamisesta ja ei olekaan lähtemässä ensi vuonna mukaan?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://sportscar365.com/lemans/wec/vasselon-frustrated-with-toyotas-missed-opportunity/

The pole-sitting No. 7 Toyota of Kobayashi retired in the 10th hour with clutch failure, in what Vasselon said was triggered by a bizarre pit lane incident.

He said it was the “most amazing” problem they had during the race.

Kobayashi pitted for routine service while under the race’s second safety car period before going into the queue at pit exit, where Vasselon said he was signaled to re-enter the track by a fake marshal, believed to be a driver from another team.

“It’s amazing… Someone came to tell him, and we have it on video: ‘Go go go!’ And normally, our drivers are used to the human action dominate signs,” Vasselon explained.

“From our side, we told him stop because the safety car queue was coming, and it was not possible.

“There has been, as you can imagine, some confusion. Start, stop, start, stop.

“So he had done several restarts with the clutch and the combustion engine… and burned the clutch because he has been thrown into a situation which should not exist.”


https://streamable.com/kvdca

Todennäköisesti harmiton "peukutus" kuskilta jonka on jo tunnistetukin, mutta ajattelematon.

Sopivaa jatkoa 2014:lle (FIA:n pakollinen monitorointiboksi tai sen johdotus suli ja hajotti koko auton sähköt) ja tietenkin viime vuodelle. :yuck:
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Pakko toivoa, että ensi vuonna LMP1-luokassa on vähintään kaksinkertainen määrä autoja mukana kuin tänä vuonna, koska kuusi autoa on selvästi liian vähän ja todellista kilpailua luokkavoitosta ei päästy näkemään missään vaiheessa erinäisten ongelmien riivattua jokaista LMP1-luokan autoa.
Muutama yksityinen on ihan realistista. Tärkeimpä projektina Ginetta joka tekee vaan auton jonka myy useammalle tiimille. Sitten oli jotain muitakin projekteja, ainakin Perrinn joka on myynyt 2 autoa ja BR/Dallara.

Mitään uutta tehdastiimiä ei voi tulla ennen 2020 ja taas vähän päivittyviä sääntöjä koska aikataulu ei ole realistinen eikä kukaan tee yhdeksi vuodeksi autoa. Sen sijaan saa olla onnellinen jos nykyisetkin kaksi pysyvät mukana.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9805
Sijainti
Helsinki
Rebellion-talli hylätty.

https://www.motorsport.com/lemans/news/rebellion-lmp2-squad-stripped-of-overall-le-mans-podium-920544/

The Rebellion LMP2 squad has been stripped of its overall Le Mans 24 Hours podium, after video evidence found the Swiss squad guilty of a bodywork infringement used to restart its engine after pitstops.

Nelson Piquet Jr, David Heinemeier Hansson and Mathias Beche had taken Rebellion's #13 Oreca 07-Gibson to the team's first outright podium finish at La Sarthe last Sunday, taking advantage of only two LMP1 cars finishing the race and none without significant mechanical trouble.

The #13 trio ended up three laps behind the winning Porsche LMP1 in third overall, and two laps down on the winning LMP2 car, the #38 DC Racing Oreca of Oliver Jarvis, Thomas Laurent and Ho-Pin Tung.

However, Rebellion was found to be guilty post-race of "modifying a homologated part and using it partly during the race," and has been disqualified from the results.

The offence relates to a "hole that [had] been fashioned by the competitor in the right-hand side of the engine cover," which had been done to grant the Rebellion crew access to the starter motor – to tap a malfunctioning solenoid to reset it – without having to remove the engine cover and rear bodywork.

This in effect meant the #13 car ran the final part of the event with non-homologated bodywork, without any "crash damage or other cause which may be in mitigation".

Stewards were informed of this fact by a video taken by the technical delegate's staff during a pitstop, which was then shown to Rebellion.

The disqualification promotes the second DC Racing LMP2 car, the #37 machine shared by Alex Brundle, Tristan Gommendy and David Cheng, to second in class and third overall.

Signatech Alpine's #35 entry moves up to fourth, while the United Autosports Ligier inherits fifth. Toyota's only finisher, the #8 TS050 Hybrid, is promoted to eighth overall.
 
Ylös