CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15039
Tänä päivänä 30 vuotta sitten tuli viimein Nigel Mansellin kauan tavoittelema maailmanmestaruus.
Se oli kuin voitto mitä nyt tietenkin kakkostilalla.
Sellainen tuli Hungaroringin radalla.
Tällä erää ei ollut turva-autojen testiä, mutta siltikin se oli näkyvä osa kisaviikonloppua.
Turva-autona toimi Ford Escort RS Cosworth, mutta koskaan se ei kuohuttavasti kansainväliseen lähetykseen näkyneestä Safety Car-merkistä eli SC:stä huolimatta tullut radalle kisaan.
Ayrton Senna voitti Hungaroringilla, Mansell oli toinen ja maailmanmestari jo etukäteen etenkin kun Riccardo Patrese keskeytti ja jäi pisteittä huolimatta hänen paalupaikastaan, Gerhard Berger oli kolmas ja Mika Häkkinen oli neljäs mitä nyt oli tietysti lopun luisteluissa ulos radalta melkein sen menettää kuten Martin Brundlekin oman viitostilansa.
Brundle oli viides ja Ivan Capelli oli kuudes ja viimeinen pistemies kun vähän paremmalla tuurilla Capelli olisi voinut saada vielä pari lisäpistettäkin.
Michele Alboreto oli seitsemäs, Andrea de Cesaris oli kahdeksas, Paul Belmondo oli yhdeksäs, Mauricio Gugelmin oli kymmenes ja toiseksi viimeinen ja Damon Hill oli yhdestoista ja viimeinen mies Brabhamin lopulta viimeiseksi jääneessä selkeässä kilpailussa koskaan.
Eri pistesijoituksiin ja ajosuorituksiin vaikutti myös Michael Schumacherin jälleen levottomampi kisa ja keskeytys milloin nuoren saksalaisen levoton kesäkausi 1992 oli pantu huolestuneena merkille F1-piireissä.
Häkkiselle tuli suitsutusta jälleen melkoisen paljon, mutta JJ Lehdolle karsiutuminen pitkästä aikaa uran viimeiseksi sellaiseksi jääden oli ikävämpi juttu.
YLE:n selostamoon JJ tosin kyllä ehti mennä.
JJ:n seurana karsiutuneiden joukossa oli erikoisemmin esimerkiksi Minardin molemmat kuljettajat eli Gianni Morbidelli ja Alessandro Alex Zanardi.
Erikoisuus tuli siitä, että yleensä oli totuttu näkemään varmuudella edes yksi Minardi lähtöruudukossa tavalla tai toisella silloisen useamman vuoden väliseltä ajalta puhuen.
Se oli kuin voitto mitä nyt tietenkin kakkostilalla.
Sellainen tuli Hungaroringin radalla.
Tällä erää ei ollut turva-autojen testiä, mutta siltikin se oli näkyvä osa kisaviikonloppua.
Turva-autona toimi Ford Escort RS Cosworth, mutta koskaan se ei kuohuttavasti kansainväliseen lähetykseen näkyneestä Safety Car-merkistä eli SC:stä huolimatta tullut radalle kisaan.
Ayrton Senna voitti Hungaroringilla, Mansell oli toinen ja maailmanmestari jo etukäteen etenkin kun Riccardo Patrese keskeytti ja jäi pisteittä huolimatta hänen paalupaikastaan, Gerhard Berger oli kolmas ja Mika Häkkinen oli neljäs mitä nyt oli tietysti lopun luisteluissa ulos radalta melkein sen menettää kuten Martin Brundlekin oman viitostilansa.
Brundle oli viides ja Ivan Capelli oli kuudes ja viimeinen pistemies kun vähän paremmalla tuurilla Capelli olisi voinut saada vielä pari lisäpistettäkin.
Michele Alboreto oli seitsemäs, Andrea de Cesaris oli kahdeksas, Paul Belmondo oli yhdeksäs, Mauricio Gugelmin oli kymmenes ja toiseksi viimeinen ja Damon Hill oli yhdestoista ja viimeinen mies Brabhamin lopulta viimeiseksi jääneessä selkeässä kilpailussa koskaan.
Eri pistesijoituksiin ja ajosuorituksiin vaikutti myös Michael Schumacherin jälleen levottomampi kisa ja keskeytys milloin nuoren saksalaisen levoton kesäkausi 1992 oli pantu huolestuneena merkille F1-piireissä.
Häkkiselle tuli suitsutusta jälleen melkoisen paljon, mutta JJ Lehdolle karsiutuminen pitkästä aikaa uran viimeiseksi sellaiseksi jääden oli ikävämpi juttu.
YLE:n selostamoon JJ tosin kyllä ehti mennä.
JJ:n seurana karsiutuneiden joukossa oli erikoisemmin esimerkiksi Minardin molemmat kuljettajat eli Gianni Morbidelli ja Alessandro Alex Zanardi.
Erikoisuus tuli siitä, että yleensä oli totuttu näkemään varmuudella edes yksi Minardi lähtöruudukossa tavalla tai toisella silloisen useamman vuoden väliseltä ajalta puhuen.