Leijonakuninkaan Kiihdytys Mestaruuden Tähtiin= Nigel Mansellin Maailmanmestaruudesta 1992 30 Vuotta

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä 30 vuotta sitten tuli viimein Nigel Mansellin kauan tavoittelema maailmanmestaruus.

Se oli kuin voitto mitä nyt tietenkin kakkostilalla.

Sellainen tuli Hungaroringin radalla.

Tällä erää ei ollut turva-autojen testiä, mutta siltikin se oli näkyvä osa kisaviikonloppua.

Turva-autona toimi Ford Escort RS Cosworth, mutta koskaan se ei kuohuttavasti kansainväliseen lähetykseen näkyneestä Safety Car-merkistä eli SC:stä huolimatta tullut radalle kisaan.

Ayrton Senna voitti Hungaroringilla, Mansell oli toinen ja maailmanmestari jo etukäteen etenkin kun Riccardo Patrese keskeytti ja jäi pisteittä huolimatta hänen paalupaikastaan, Gerhard Berger oli kolmas ja Mika Häkkinen oli neljäs mitä nyt oli tietysti lopun luisteluissa ulos radalta melkein sen menettää kuten Martin Brundlekin oman viitostilansa.

Brundle oli viides ja Ivan Capelli oli kuudes ja viimeinen pistemies kun vähän paremmalla tuurilla Capelli olisi voinut saada vielä pari lisäpistettäkin.

Michele Alboreto oli seitsemäs, Andrea de Cesaris oli kahdeksas, Paul Belmondo oli yhdeksäs, Mauricio Gugelmin oli kymmenes ja toiseksi viimeinen ja Damon Hill oli yhdestoista ja viimeinen mies Brabhamin lopulta viimeiseksi jääneessä selkeässä kilpailussa koskaan.

Eri pistesijoituksiin ja ajosuorituksiin vaikutti myös Michael Schumacherin jälleen levottomampi kisa ja keskeytys milloin nuoren saksalaisen levoton kesäkausi 1992 oli pantu huolestuneena merkille F1-piireissä.

Häkkiselle tuli suitsutusta jälleen melkoisen paljon, mutta JJ Lehdolle karsiutuminen pitkästä aikaa uran viimeiseksi sellaiseksi jääden oli ikävämpi juttu.

YLE:n selostamoon JJ tosin kyllä ehti mennä.

JJ:n seurana karsiutuneiden joukossa oli erikoisemmin esimerkiksi Minardin molemmat kuljettajat eli Gianni Morbidelli ja Alessandro Alex Zanardi.

Erikoisuus tuli siitä, että yleensä oli totuttu näkemään varmuudella edes yksi Minardi lähtöruudukossa tavalla tai toisella silloisen useamman vuoden väliseltä ajalta puhuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä 30 vuotta sitten tuli Michael Schumacherin ensimmäinen voitto.

Tietysti se tuli monien eri vaiheiden kautta Spa-Francorchampsin radalla, ilman muuta osin vain siksi kun Williamsin miehillä eli Nigel Mansellilla ja Riccardo Patresella oli ongelmia, Schumacher pysähtyi ihanteellisemmalla/ihanteellisimmalla mahdollisella kierroksella varikolle kuivan kelin renkaille ja lisäksi peri/meni itse pysähdyskierrokselle mikä oli tarkoitettu Martin Brundlelle.

Pitkälti kun tallimääräyksellä Brundlea oli kielletty/ohjeistettu käytännön kieltävästi mennä varikolle kierroksella mikä sitten kuitenkin Schumin suhteen kävi/ei ollut ongelma.

Schumin voittoa hehkutettiin huolimatta välillä paljonkin onnea sisältäneistä osuuksista, etenkin kun noin vuosi oli kulunut yleensäkin Schumin ensikilpailusta ja voitto oli tarpeen kun kesä 1992 oli mennyt ongelmissa/osumissa silloin kun ei olisi pitänyt ja kun harvoin onnistuessakin Schumi oli ajanut liian levottomasti herättäen paheksuntaa!

Kisa oli kieltämättä levoton ja keskeyttämällä/uuden lähdön ottamalla esimerkiksi alkumetrien sadeuhan takia Pierluigi Martini ja Gerhard Berger olisivat voineet lähteä vielä uudestaan kisaan ulosajon ja vaihdelaatikkovian jälkeenkin vara-autoilla.

Ikävä kyllä Roland Bruynseraede ei näin toiminut toki lähdön levottomuuksista huolimatta kuten ei ollut suostunut lykkäämään lähtöä ennen kisaakaan sadeuhan katsomista varten.

Täten Martini ja Berger keskeyttivät sitten heti/vähän lähdön jälkeen milloin turva-autona toiminut Ford Escort RS Cosworthkin ehti ohi näistä herroista kuten oli ollut melko selvästi lähtökuvissakin hyvin edustettuna esillä.

Päivän erikoisin mies olikin sitten itsepäisyydessään muuan Ayrton Senna jolla oli kunnia olla Ruutulipussakin kisan arvuutelluin mies käytökseltään aina vedonlyöntiinkin asti.

Etenkin kun kyse oli siitä, että oliko kaikki se näytös/ratakäytös/kisaveto kuin vedonlyönniksi tarkoitettua hurjimusesitystä?

Ei sinänsä ollut järkiveto päivänä jolloin Sennakin joutui taipumaan varikolle menoon useamminkin vaihtelevissa keliolosuhteissa.

Päivän murheellisin pistemies tietysti tuntui olevan voittonsa/erittäin selvän palkintosijan menettänyt Brundle ja koko sadekelin jälkeisen kuivuvan radan ensipysähtyjä erittäin hienoa tulosta odottaen eli koti-isäntäkuski Thierry Boutsen Ligierillä.

Boutsen keskeytti, mutta murheellinen esimerkki toi toivon näyttöineen muille kuskeille kun he periaatteessa Schumia myöten eivät olleet uskaltaneet/eivät olleet aikeissa pysähtyä hetkeen ollenkaan edes kisainsinööriensä vakuutteluista huolimatta tiimiradioissa.

Niin vaikeaa oli tietysti ennustaa radan kuivumista silloin ja se maksoi Boutsenille erittäin selkeän pisteajon ja myös hyvinkin mahdollisen palkintoajon ellei peräti jotain hyvin upeaakin.

Viikonloppuna Brabham romahti velkoihinsa sulkien ovensa jolloin muun muassa Julian Baileyn F1-paluu tuolloin tai lähiajoille jäi tapahtumatta ja Damon Hill jäi Williamsin testikuljettajan virkaan jatkamaan.

Esikarsinta oli jäämäisillään historiaan ja täten kisasta uloskin jäivät loukkaantumisestaan toipunut Christian Fittipaldi Minardilla ja molemmat Andrea Modat eli kuskeineen Roberto 'Pupo' Moreno ja Perry McCarthy.

Alustavasti Andrea Sassettin pidätyksen myötä Andrea Moda oltiin valmiita sulkemaan lajista ulos kun lajin maine vahingoittui liikaa kyseisen tallin osalta siinä vaiheessa kautta.

Lisäksi Erik Comas oli vetäytynyt/karsiutunut kun häntä ei viikonlopun loukkaantumisen/lisäloukkaantumisen pelossa uskallettu päästää jatkamaan ajamista.

Span kisa oli kiihkeä sellainen, mutta yllättävänkin vähän juuri kukaan keskeytti minkä vuoksi myös pari tuloksiin laskettua kuskia myöten.

18 kuskia pääsi lopputuloksiin ja 16 kuskia selkeästi näistä maaliin kauden parhaimmaksi jääden maaliintulijoiden osalta puhuen.

Schumacher siis voitti, Mansell oli toinen, Patrese oli kolmas, Brundle oli neljäs, Senna viides ja Mika Häkkinen oli kuudes täydentäen pistemiesten ryhmän.

JJ Lehto oli monien mielestä vuoden 1992 parhaan/hyvin lähelle parasta ajoaan olleen suorituksen jälkeen seitsemäs eli heti Häkkisen perään sijoittuen ja vain huono lähtöruutu esti saamasta hyvinkin selkeitä pisteitä ellei peräti parempaakin, Andrea de Cesaris oli kahdeksas, Aguri Suzuki oli yhdeksäs ja Eric van de Poele oli kymmenes täydentäen kärkikymmenikön.

Karl Wendlinger oli yhdestoista, Emanuele Naspetti oli kahdestoista ensikisan jälkeen, Johnny Herbert moottoririkkoon päättyneestä keskeytyksestään huolimatta oli kolmastoista lopputuloksissa, Mauricio Gugelmin oli neljästoista, Stefano Modena oli viidestoista, Gianni Morbidelli oli kuudestoista, tavallaan kolmanneksi viimeinen mies maalissa ja muutoin toiseksi viimeinen mies ajamalla, Ukyo Katayama oli seitsemästoista, tavallaan toiseksi viimeinen mies maalissa ja muutoin viimeinen mies ajamalla ja Bertrand Gachot oli kahdeksastoista ja viimeinen mies kaikkiaan maalissa lopputuloksiin merkittynä ulosajoon päättyneestä keskeytyksestään huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä 30 vuotta sitten tuli Ayrton Sennan viimeinen Hondan moottorilla ajettu voitto.

Tietysti se tuli monien eri vaiheiden kautta Monzan radalla, ilman muuta osin vain siksi kun jälleen Williamsin miehillä eli Nigel Mansellilla ja Riccardo Patresella oli ongelmia, Michael Schumacher oli kisan alussa riittävän kovissa vaikeuksissa taas malttamattomuuttaan, Gerhard Berger joutui lähtemään varikolta kisaan ongelmien takia kuten myös pysähtyi huonoimmilla mahdollisilla kierroksilla liian varhain varikolle ja lisäksi Martin Brundlelle tuli riittävästi hitautta radan tärkeissä sektoreissa jolloin voittoon ei Brundle kyennyt jälleen erinomaisesta muusta ajosta huolimatta.

Mansell tosiaan keskeytti ja Patresekin välttyi keskeytykseltä lähinnä koko vikavaurion iskettyä riittävän myöhään jolloin voitiin päästä ruutulipulle.

Aiemmin sama juttu mikäli olisi tapahtunut niin Patrese olisi myös keskeyttänyt ja Mansell sitten itse myöhemmin joutuessaan pinteeseen olisi selvinnyt maaliin osien ehkä mennessä toisin päin.

Ilman muuta uhka molempien Williamsien jäämisestä radan varteen oli todellinen.

Senna siis voitti, Brundle oli toinen, Schumacher oli kolmas, Berger oli hienosti hänniltä ajaneena neljäs kun voittoon/toiseen sijaan tallimääräyksellä oli kaikki mahdollisuudet mikäli ei vain olisi ollut vaikeuksia kuten oli, Patrese oli kuin olikin ihmeen kaupalla edes viides keskeyttämättä ja Andrea de Cesaris oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Michele Alboreto oli seitsemäs, Pierluigi Martini oli kahdeksas, Ukyo Katayama oli yhdeksäs keskeytyksestään huolimatta lopputuloksiin merkittynä, Karl Wendlinger oli kymmenes, selvemmin toiseksi viimeinen ja muutoin tavallaan kolmanneksi viimeinen mies maalissa, viimeisenä selvästi ajaen ja yhdestoista, selvemmin viimeinen ja muutoin tavallaan toiseksi viimeinen mies maalissa oli JJ Lehto keskeytyksestään huolimatta lopputuloksiin merkittynä kun kaikkiaan viimeinen mies maalissa keskeytyksestään huolimatta jäi merkitsemättä täpärästi lopputuloksiin tuomariston päätöksellä eli Mauricio Gugelmin sijalle kaksitoista.

Mika Häkkinen keskeytti kisan alkuvaiheissa ja Ferrarille päivä oli myös katastrofi tifosojen edessä tuplakeskeytyksellä ja jonka päätteeksi kuin ihmeen kaupalla nyt äärimmäisen paljon haukuttu Ferrarin täysin tarkoitukseton syntipukki eli Ivan Capelli sai häneen kohdistuneesta hirvittävästä raivosta huolimatta vielä jatkaa tallissa sen sijaan, että jo pitkään povattu testikuljettaja Nicola Larini olisi tullut Estoriliin ajamaan.

Viikonlopun myötä kuohui muutenkin:

Andrea Sassettin pidätys jäi voimiin ja sen myötä Andrea Moda suljettiin lajista ulos kun lajin maine vahingoittui liikaa kyseisen tallin osalta siinä vaiheessa kautta lopullisesti.

Vaikka pidätys olisi peruttu päätöksineen ja erillinen lajista sulkemispäätös purettu niin esimerkiksi erilliseen kotikisasulkuun talli oli julistettu jo valmiiksi jolloin ainoa mahdollisuus olisi ollut kokonaan uusi muu omistaja, mutta ymmärrettävästi tätä tai muuta yksittäistä sulkua kiertämään ei kukaan halunnut ostaa käytännön kilpailukyvytöntä tallia itselleen silloin. loppuvuodeksi 1992 Estoriliin/päätöskisoihin tai edes vuodeksi 1993.

Esikarsintaa ei tarvittu, Fondmetalin viimeiseksi kisaksi tämä kisa jäi ja vain kaksi kuskia eli Christian Fittipaldi ja Stefano Modena karsiutuivat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä 30 vuotta sitten tuli Nigel Mansellin uran viimeiseksi jäänyt Euroopan kauden voitto.

Lisäksi Mansell piti nyt yllä tuolloisin näkymin voittojen ennätystä yhdeksällä kappaleella vuoteen ja eniten pisteitä vuoteen keränneen kuskin asemaa,

Tietysti se tuli monien eri vaiheiden kautta Estorilin radalla ja kymmenettä voittoa odotettiin Suzukasta tai Adelaidesta,

Gerhard Berger oli toinen huolimatta muun muassa itsensä ja Riccardo Patresen välisestä kolarista ja Ayrton Senna oli kolmas kun tallimääräystä hänen edukseen kerrankin ei McLarenilla viitsitty langettaa.

Senna yritti Williamsin voittamiseksi kaikkensa ja nyt yritettiin tehdä Keke Rosbergin Adelaiden 1985 voittosuoritus eli neljän selkeän, tarkoituksellisen varikkokäynnin taktiikalla koetettiin kerätä voitto kotiin.

Siinä Senna ei onnistunut vaikkakin kuvio taktisesti oli mielenkiintoinen ja tietyin ehdoin ja oloin tietysti voitto olisi vielä voinut tullakin.

Toki Williams oli liian ylivoimainen pääosin ja enemmänkin tiettyjä rataosuuksia ja kierroksia huomioimatta kyse oli enemmänkin välimatkan pienentymisestä maalissa ja tietenkin Bergerin edellä olisi oltu.

Hondan moottoreilla saatiin tällä menettelyllä kisan nopein kierros ja se olikin viimeinen ennen Monzaa 2016 ja Fernando Alonson temppua ja lisäksi viimeinen kerta oli kun kaksi Hondan moottoreilla ajanutta kuskia oli pisteillä ennen Hungaroringia 2015.

Berger-Patrese-kolari ei ihme kyllä tuonut radalle Patresen keskeytyksen myötä Ford Escort RS Cosworth Safety Caria mistä jälleen tehtiin huomioita ja pitkälti lienee ollut Roland 'Rolle' Bruynseraeden mahtikäsky syynä, että sitä ei nähty tälläkään erää.

Sirpaleet tuottivat Pierluigi Martinin keskeytyksen ja Michael Schumacherin ylimääräisen pysähdyksen.

JJ Lehto sai kiertokangen pätkästä osuman ja joutui keskeyttämään juurikin Bergerin-Patresen välisestä kolarista johtuen vähän myöhemmin ollen täten päivän viimeinen keskeyttäjä.

Pieni loukkaantuminen tuli myös JJ:lle.

Martin Brundle oli neljäs, Mika Häkkinen oli jälleen odotuksia herättäneesti viides ja Michele Alboreto oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Schumacher oli seitsemäs ja pisteittä kun muuten hän olisi ollut selkeämmin pisteillä, Thierry Boutsen oli kahdeksas, Andrea de Cesaris oli yhdeksäs ja Aguri Suzuki oli kymmenes täydentäen kärkikymmenikön.

Emanuele Naspetti oli yhdestoista, Christian Fittipaldi oli kahdestoista, Stefano Modena oli kolmastoista ja toiseksi viimeinen ja Gianni Morbidelli oli neljästoista ja viimeinen mies maalissa.

Fondmetal sulkeutui ulos lajista kun rahat loppui Giuseppe Bugattin ajattamisyrityksestä ja maksurahoista huolimatta eikä toivoa ollut kauden lopusta kun Suzuka ja Adelaide olivat kaukokisoja.

Brabham oli myytävänä jäämistöineen, mutta kukaan ei halunnut ottaa sen paikkaa ja tietenkin Andrea Moda oli suljettu lajista ulos.

Siten loppuvuodeksi 1992 jokainen talli pääsi kisaan mitä nyt uhkana oli toki harvemmin noudatettu 110 % sääntö.

Kisa oli YLE:n viimeinen vuodeksi 1992, Markku Pentikäisen viimeinen F1-selostus tämä oli kun Mika Sohlbergin kanssa oli kiroilukohu kesken kisan ja samoin myös viimeinen, tarkoituksellisena normaalin mittaisena koosteena tullut kilpailu YLE:n lähetyksistä puhuen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Ei Sennan neljä stoppia hirveän suunniteltu juttu ollut, vaan huono ajettavuus aiheutti luuloja siitä että renkaat olisivat huonossa kunnossa. Pysähdykset tapahtuivat kierroksilla 20, 47, 56 ja 62. Näistä jälkimmäinen pudotti Sennan Brundlen taakse, mutta onnistui sitten kolme kierrosta ennen maalia nousemaan edelle. Bergerin ja Sennan ero oli siinä vaiheessa jo minuutin luokkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä 30 vuotta sitten tuli Riccardo Patresen uran viimeiseksi jäänyt voitto.

Siihen tietysti liittyi tietenkin kohu tallimääräyksestä minkä vuoksi sitten toiseksi sijoittunut Gerhard Berger tietysti Ron Dennisin ja Ayrton Sennan aloitteesta käytännössä kosti sanoistaan huolimatta silloisen edellisvuoden Riccardo Patresen jutut tallimääräyksistä ja urheilulajin pettämisistä kertomalla sitten samoin Williamsin toiminnasta.

Tämä oli Japanin Grand Prixinä toinen ja Suzukassa ensimmäinen missä ei ollut mestaruudellista panosta enää jäljellä.

Martin Brundle oli kolmas ajaen myös hienon päivän.

Andrea de Cesaris oli neljäs, Jean Alesi oli viides ja Christian Fittipaldi oli Minardilla kuudes ja viimeinen pistemies.

Lähellä oli, että Stefano Modena ei myös olisi ollut pisteillä ennen bensan loppumisuhkaa. Hän oli siten seitsemäs, Aguri Suzuki oli kahdeksas, JJ Lehto oli yhdeksäs ja Pierluigi Martini oli kymmenes täydentäen kärkikymmenikön.

Ukyo Katayama oli yhdestoista, Nicola Larini Ferrarin testikuljettajana kisakuskiksi kauden loppuun laitettuna Ivan Capellin saatua viimein potkut oli kahdestoista, Emanuele Naspetti oli kolmastoista, Gianni Morbidelli oli neljästoista ja toiseksi viimeinen ja Michele Alboreto oli viidestoista ja viimeinen.

Ayrton Senna McLarenin vihdoin ja viimein huippuhienosta evoluutiomoottorista huolimatta joutui keskeyttämään yllättävänkin varhain ja samoin keskeytti ainoan kerran kaudella todella selväksi jääneeseen tekniseen murheeseen Michael Schumacher kun aiemmin auto oli tuotu maaliin mahdollisesta teknisestä vauriosta huolimatta milloin vain 'Schumi' itse ei ollut kolaroinut itseään kisasta pois.

Nigel Mansell olisi voittanut tai ollut melko rauhallisesti toinen, mutta tietysti keskeytti moottoririkkoon ja samoin kävi siihen asti ja lopulta koko Lotus-ajan hienoimman kisan ajaneelle Suomen Mika Häkkiselle.

Häkkinen oli ollut ihan vähän aikaa toisena ja oli selvemmin menossa kohti kolmatta tilaa ennen kuin moottoririkko tuli.

Tätä ennen Kolmostelevision selostamossa jo Kekekin oli alkanut innostua Matin lisäksi kun yleensä Keke oli se joka piti sitä hommaa rauhoittuneemman oloisena silloin kun Matilla meni jutut liian levottomaksi.

Muuna juttuna ja erikoisesti viimein toki pitkin vuotta 1992 maksutestattuaan Jan Lammers viimein palasi F1:siin Marchilla 10 vuoden tauon jälkeen!

Suzukassa homma sujui tutuksi tulleella radalla melko hyvin, mutta ikävä kyllä hän joutui keskeyttämään kytkinrikkoon.

Suzukassa 1992 kenties vähän toisenlaisella tavalla olisi voinut olla uusintalähtö kun Larini ei saanut autoaan kunnolla liikkeelle tippuen viimeiseksi tai hyvin lähelle viimeisiä sijoja kierroksen kestäessä, mutta kun ei ollut kolareita tai muuta vaaraa niin Roland 'Rolle' Bruynseraede kieltäytyi näin tekemästä.

Katayamankin kisapäivä vaikeutui kun taas oli kolari tallikaveri Bertrand Gachotin kanssa mihin Gachot sitten keskeyttikin ja tallipäällikkö Gerard Larrousse ei poikien päitä silitellyt kisan jälkeen ei sitten yhtään.

Yleensä en tekisi näin, mutta tässä vielä video kisapäivältä näyttäen toki silloisen Jääkiekon SM-Liigan ottelun ja sisältäen siinä myös YLE:n uutisten pätkän TV2:ssa Suzukasta 1992 22 sekunnin verran kohdassa 1.37.26-1.37.48 ja kun ikävä kyllä itse TV3:n lähetystä ei löytynyt:

 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä 30 vuotta sitten tuli Gerhard Bergerin uran kolmanneksi viimeiseksi jäänyt voitto.

Vuoden 1992 viimeisen osakilpailun Berger voitti kun jälleen Montrealin toisintona Nigel Mansell, Ayrton Senna ja Riccardo Patrese joutuivat nopeampina kisassa sellaisenaan keskeyttämään.

Mansell ja Senna kolaroidenkin.

Kolmostelevision viimeiseksi jääneessä F1-kisassa paalupaikalta 14:sta kertaa kaudella lähteneen Mansellin vaikeuksia arvuuteltiin ennen ja jälkeen kolarin.

Berger siis voitti, Michael Schumacher oli hyvin niukasti toinen ja Martin Brundle oli kolmas jolloin Benetton oli täten ensimmäinen talli sitten vuoden 1963 Lotuksen joka onnistui muotoon toiseen keräämään pisteitä jokaiseen kauden kisaan.

Jean Alesi oli neljäs, Thierry Boutsen oli viides keräten kauden ensimmäiset pisteet Ligierille ja oman uransa viimeiset sellaiset ja Stefano Modena läpi kauden jatkuneista kiukutteluistaan huolimatta keräsi Jordanin ainoan pisteen kaudella ja sekin oli jäädä saamatta esimerkiksi polttoaineen loppumisen takia kun sekin piste jäi Modenalle uran viimeiseksi.

Mika Häkkinen oli seitsemäs ja pisteittä, Aguri Suzuki oli kahdeksas, Christian Fittipaldi oli yhdeksäs, Gianni Morbidelli oli kymmenes, Nicola Larini oli yhdestoista ja kolmanneksi viimeinen jouduttuaan lähtemään muutenkin kisaan ruudukon takaa ongelmien vuoksi, Jan Lammers oli kahdestoista ja toiseksi viimeinen lähdettyään muutenkin yhtä toiseksi viimeisestä ruudusta uransa viimeiseen kilpailuun vieraalle radalle myös Marchin viimeisessä selkeässä ajetussa kilpailussa ja Johnny Herbert oli kolmastoista ja viimeinen.

Suomen JJ Lehto oli kolmanneksi viimeisestä ruudusta lähdettyään kisaan vuoden 1992 viimeinen keskeyttäjä viimeisessä Dallara-kisassaan ja muillakin kuskeilla kuten viimeisestä ruudusta kisan lähteneellä Ukyo Katayamalla oli vaikeuksia kisassa joutuen keskeyttämään.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Kaikki eivät 30 vuotta vanhoja F1-kausia muista ja sitä ei yllä sanottu, joten lisään yleisölle tiedoksi, että kisa ajettiin Australian Adelaidessa.
Mansell ja Senna kolaroidenkin.
Senna siis ajoi Mansellin perään jarrutuksessa ennen mutkaa. Tämä oli se kolari, josta Senna jälkeenpäin sanoi syyksi Mansellin jarruttaneen eri kohdassa, kuin aiemmin. Kyllönen nimitti selostuksessaan onnettomuutta Sennamaiseksi.
 
Ylös