Lennokkitoikki

  • Viestiketjun aloittaja JPP
  • Aloituspäivämäärä

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Mistäköhän repisi innostusta kasailemaan oman lennokin kuntoon ... Jäi vaiheeseen kun kävin epäilemääm moottorin vetokulmaa , viimeksi n. 10v sitten tullut lennokki omistettua ja tuli tuossa toissakesänä hankittua kohtuu kehuttu "RTF" paketti autojen kaveriksi. Aikaa ei kuitenkaan ollut kasailla sitä vasta, kun viimekesänä , mutta pysähty tuohon vetokulman miettimiseen ja servojen säätöön.
 

Örfil

Guest
Jäi vaiheeseen kun kävin epäilemääm moottorin vetokulmaa
Mikä kone siinä on? Polttis vai sähkö?

Ton oman suunnitteleman koneen vetokulman oikeellisuus jäi viimeksi ekan viiden sekunnin arvion varaan ja suht nopsaan piti trimmata. Kokeilemalla se selviää :ahem:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Mikä kone siinä on? Polttis vai sähkö?

Ton oman suunnitteleman koneen vetokulman oikeellisuus jäi viimeksi ekan viiden sekunnin arvion varaan ja suht nopsaan piti trimmata. Kokeilemalla se selviää :ahem:
Karvattomal mennään , en muista edes noita ohjearvoja mitä lennokkifoorumilta luin , kun en saanut sinne regattua nikkiä :/ . Ei oikeen tehny yhteistyötä thunderbird paikallisen inteernet palveluntarjoajan kanssa ... Noh jos tässä talven aikana kerkeis saamaa paketin kasaan , vaikutti tuo tehtaan asentama n. 15 asteen vetokulma melko hurjalta tuolla potkurilla mikä vakiona on
 

Örfil

Guest
Grumman Albatross? Joskus tuli joku televisiosarja, jossa lennettiin tuollaisella.
Seagull, laitanpa siitä vanhaa valokuvaa jossain vaiheessa. Skannailen yhdestä ikivanhasta RC-lehdestä kuvaa.

Electrafly oli muuten sitten yläilmoissa viikko sitten. Vähän oli kömpelöä tuo ohjaaminen, mutta ilman kaputteja selvisin.

Ainoa ongelma oli että alkuperäiset (nylon) työntötangot kutistuivat -5 asteen pakkasessa aika lailla ja esim. sivuperäsimen trimmi piti vetää aivan toiseen laitaan että sai peräsimen suoraan. Oli hankala ajella kun koko ajan piti ohjata, ei mennyt suoraan hetkeäkään kaartopyrkimyksen vuoksi.

Vaihdoin kummatkin työntötangot Sullivaneiksi ja testin jälkeen (laitoin koneen ulos pakkaseen puoleksi tunniksi) kutistuminen oli enää tuskin havaittavaa.

Kunhan pakkaset vähän laskee, niin lennellään uudestaan.
 

Örfil

Guest
...lisärojektina ElectraFly koneeseen väsäilen siihen laskutelinettä suksilla.

Noin ulkonäöksellisesti sellainen ei oikein "purjekoneeseen" sovi, mutta haluan kokeilla että lähteekö se suksilta ilmaan. Samoin laskuihin tulisi uutta haastetta.

Hankaluutena on että moottorin säätö on pelkästään "on/off" tyyppinen ja koneen ohjailu maassa siten vähän mutkikkaampaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
...lisärojektina ElectraFly koneeseen väsäilen siihen laskutelinettä suksilla.

Noin ulkonäöksellisesti sellainen ei oikein "purjekoneeseen" sovi, mutta haluan kokeilla että lähteekö se suksilta ilmaan. Samoin laskuihin tulisi uutta haastetta.

Hankaluutena on että moottorin säätö on pelkästään "on/off" tyyppinen ja koneen ohjailu maassa siten vähän mutkikkaampaa.
Oliko tässä koneessa se alkuperäinen Speed 660 moottori suoravedolla? Ehkä se silläkin nousee liukkaalta lumelta, onhan siinä pikkuisen ylitehoa. Sukset varmaan toteutustavasta riippuen verottaa jonkin verran liito-ominaisuuksia.
 

Örfil

Guest
Oliko tässä koneessa se alkuperäinen Speed 660 moottori suoravedolla? Ehkä se silläkin nousee liukkaalta lumelta, onhan siinä pikkuisen ylitehoa. Sukset varmaan toteutustavasta riippuen verottaa jonkin verran liito-ominaisuuksia.
Moottori ei ole enää alkuperäinen. Ekan kaputin jälkeen kun keula meni hieman remonttiin, laitoin nokalle muistaakseni 600-sarjan moottorin (alkuperäinen oli 500-sarjaa?) sekä nostin kennomäärän kuudesta seitsemään.

Ja on tosiaan suoravetoinen.

Tehoa on enemmän kuin vanhalla konfiguraatiolla, mutta luulisin että sen saa täydellä akulla ja ekalla vedolla hangelta ilmaan pitkän nousukiidon jälkeen, mutta sen jälkeen saattaa olla jo huonommassa hapessa akku eikä nousisi enää hangelta välttämättä.

Täytyy vähän punnita että mitä tuo teline ja 3 kpl suksea tekee painoa lisää.

Tehoista vielä että tuo uusi akku (4500 mAh Ni-Mh) on vielä sen verran uusi että siitä ei irtoa ihan parhaita tehoja/kapasiteettiä. Lisäksi luin jostain että kun sitä lataa vähintään 1C:llä niin saa paremmin puhtia irti (käyttöiän kustannuksella). Nyt latasin sen ekan kerran 0.1C:llä sekä sen jälkeen jokusen kerran 0.5C:llä. Jotkut autohemmot latailee kuulemma 3-4C:llä (!) ja akku menee todella kuumaksi, mutta saapahan puhtia irti paremmin kuin standardilatauksella. Tämä siis on tietenkin kannattavaa vain ajoakuille, lähetinakut on asia erikseen ja niissä kapasiteetti on tärkeämpää.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Moottori ei ole enää alkuperäinen. Ekan kaputin jälkeen kun keula meni hieman remonttiin, laitoin nokalle muistaakseni 600-sarjan moottorin (alkuperäinen oli 500-sarjaa?) sekä nostin kennomäärän kuudesta seitsemään.
Voi olla että muistin väärin, ehkä se olikin 550? Tai sitten jossain vaiheessa on moottorin koko vaihtunut. Mutta luulis edellytyksiä olevan nousuun, EF:n koneella oon nostanu 120cm kärkivälisen laminaattirunkoisen vesitason ilmaan, tosin ihan tyvenellä ei pintajännitys päästänyt irti :D
 

Örfil

Guest
Mutta luulis edellytyksiä olevan nousuun, EF:n koneella oon nostanu 120cm kärkivälisen laminaattirunkoisen vesitason ilmaan, tosin ihan tyvenellä ei pintajännitys päästänyt irti :D
Mikä on "EF:n kone"?
 

Örfil

Guest
Ahaa, ok!

Onkos kellään tietoa että miten selvitellä että mikä harjaton vastaa esim. "vanhaa" 400/500/600 sarjan hiilimoottoria?
Vähän hakusessa tuo homma meikäläisellä kun on tuo tekniikka muuttunut viimeisten 10 vuoden aikana :D
Verrataanko noita wattien mukaan vai minkä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ahaa, ok!

Onkos kellään tietoa että miten selvitellä että mikä harjaton vastaa esim. "vanhaa" 400/500/600 sarjan hiilimoottoria?
Vähän hakusessa tuo homma meikäläisellä kun on tuo tekniikka muuttunut viimeisten 10 vuoden aikana :D
Verrataanko noita wattien mukaan vai minkä?
Varmaan niistä saa hyvän käsityksen missä tehoissa liikutaan, kun huomio mahdolliset erot hyötysuhteissa. Uskomattoman kevyitähän nuo uudet moottorit on tuottamaansa tehoonsa nähden verrattaessa vanhoihin rautapunnuksiin.

Alkoi vähän himottamaan 3.5 metrin sähköliidokit ja sitten parin metrin nelitahtiset taitolentokoneet verkkokaupan sivuille harhautuessa, mutta jos kuitenkin etsisi vaan uuden moottorin ja voimansiirto-osat siihen kopteriin että siitä jotain joskus tulisi. Pitäisi lentää vanhatkin laitteet romuksi ennen kuin alkaa tilailemaan uutta sälää.

Sabesta näyttäisi saavan jotain varaosia ja edullisesti sopivan moottorin, tosin varastossa niilläkään ei ole että ehkä tilaan suoraan jostain ulkomailta.
 

Örfil

Guest
Tässä vähän viideota tuosta toisesta koneesta. Omaa designiä ja lennetty tosiaan tasan kerran joskus vuonna 1999. Kone nyt kasattu ja uusi akku odottamassa lentoa.

Peräsimissä järkyttävä flutteri jos siipi ei ole kiinni ja akku ulkona koneesta. Kun kone on kasassa, kaikki toimii kuin vettä vaan. Ehdin jo huolestua...

Tässä pienet pärinät...

http://www.youtube.com/watch?v=j0Nnecl6228

Ps. lentokuvaa purjekoneesta tulossa heti kun keli paranee...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24326
Sijainti
lappeen Ranta
Peräsimissä järkyttävä flutteri jos siipi ei ole kiinni ja akku ulkona koneesta. Kun kone on kasassa, kaikki toimii kuin vettä vaan. Ehdin jo huolestua...
Kavereiden kanssa aikoinaan (80-luvun alkupuolella, on sittemmin "hiukan" varmaan akku- ja muu tekniikka kehittynyt) rakennettiin ja lennätettiin QB 2500:n piirustuksista rakennettuja rc-liidokkeja. Yhden hepun koneessa oli hiukan veltohkot siivet ja oli aika jännään näköistä kun menivät syöksyssä flutteriin, melkoista lepatusta, joka loppui kun vauhti hiljeni. Liidokkien siivet oli leikattu styroksista vastuslangalla ja jäykistetty 1x1 cm mäntyrimalla sekä päällystettu mainosteipillä. Ei kevein mahdollinen rakenne, mutta kätevä ja kestävä harjoituskäytössä.

QB 2500 on tällainen vehje (kuva löytyi netistä):
Näytä liitetiedosto 13788
 

Örfil

Guest
QB puolestaan tulee sanoista Quick Build. Ei tuollainen kaarirakenteinen siipi mikään kauhean nopea rakennettava ole.
Itte liimaan siipikaaret aina kosteuden kestävällä puuliimalla (en luota cyanoon) ja painan käsin 10 min per kaari, eli kun tuosta laskee siipikaarien lukumäärät x 10 min niin heh heh ;)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24326
Sijainti
lappeen Ranta
Itte liimaan siipikaaret aina kosteuden kestävällä puuliimalla (en luota cyanoon) ja painan käsin 10 min per kaari, eli kun tuosta laskee siipikaarien lukumäärät x 10 min niin heh heh ;)
Sama kuvio kuin mulla jossain vaiheessa laivan pienoismallin kanssa ennen kuin keksin käyttää niitä pienikantaisia nauloja lautojen päissä laivan keulassa ja perässä. Siihen asti painoin myös käsin paikoilleen noin vartin verran, hiukan varmuuskerrointa oli ajassa kun ne lautojen päät pyrki aika pontevasti nousemaan irti alustastaan.
 
Ylös