Örfil
Guest
Nyt päästään asiaan: ilmankuivausharrastus tyssäsi aika pahasti kun Runski jätti forumin ja homma jäi yksin mun harteille.Varmasti. Kuten myös KILPAPOLTTIMIA!
Poltin-forumihan täältä puuttuikin! ja PKWCS-kisat
Nyt päästään asiaan: ilmankuivausharrastus tyssäsi aika pahasti kun Runski jätti forumin ja homma jäi yksin mun harteille.Varmasti. Kuten myös KILPAPOLTTIMIA!
Just jotain tuollaista ajattelin! Tänks, nyt tiedän mitä etsiä...Ohan niitä, joihin saa niitä pieniä kertakäyttöputeleja.
Tossa joku:
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-1
...mutta on niitä halavempiaki olemassa.
Yks toimivahko konsti vois olla tältä sivulta löytyvän "nippu balsalevyjä mallikaarien väliin" -menetelmän soveltaminen:Pulmia: tänään tuli sen B-29 pommarin piirustukset RCM:ltä, mutta siipi ja runko on tehtävä foamista ja noilla piirustuksilla (ja mun osaamisella siitä materiaalista) se ei taida luonnistua.
Nyt on kaksi vaihtoehtoa: 1) tilaan valmiina saatavat osat piirustusten laatijalta 2) teen koneesta oman version balsarakenteisena.
Kakkosvaihtoehdossa on se pulma että siipikaarien profiilit on vain tyvestä ja kärjestä kuvattuna, kaikki siltä väliltä pitäisi pystyä piirtämään itse. Sama koskee apaut runkoakin. Voi fan!
Ne välikaaret tulee siinä ikäänkuin itsestään kun veistelee sen balsalevynipun päissä olevien mallikaarien mukaisesti. Toisessa päässä on siis tyvikaaren mallinen vanerikaari ja toisessa kärkikaaren mallinen.Mut, mut... en nyt ymmärrä kuinka selvitän välillä olevat siipikaarien profiilit?
Ja mielestäni lentokoneen siipi pitää olla tehty jostain muusta kuin styroxista!
Äääh, laitan nyt mailia tuonne jenkkilään josko se heppu laittais kohtuullisella hinnalla foamiosat Suomeen.
Katotaan mitä vastaa....
Noin minäkin ajattelin mutta siipiprofiili kun ei ole "lineaarinen". Se ei ole kartio tms. Siksi se ei onnistu kuvista kahden siipikaaren perusteella.Ne välikaaret tulee siinä ikäänkuin itsestään kun veistelee sen balsalevynipun päissä olevien mallikaarien mukaisesti. Toisessa päässä on siis tyvikaaren mallinen vanerikaari ja toisessa kärkikaaren mallinen.
Just. Hiukan kyllä ihmettelen, että miten se siipi saataisiin aikaan styroksista muuten kuin jossain muotissa prässäämällä. Nimittäin vastuslangalla jos leikkaa niin kartio siitäkin tulee.Noin minäkin ajattelin mutta siipiprofiili kun ei ole "lineaarinen". Se ei ole kartio tms. Siksi se ei onnistu kuvista kahden siipikaaren perusteella.
Tuollainen muokkaaminen ja väsäily on just kivintä :ahem:. Samalla kannattaa varmaan tehdä toinen, hiukan yksinkertaisempi lennokki ja lennättää sitä mahdolliseksi salaatiksi asti niin ei tule heti riskeerattua monimutkaisempaa versiota.Mutta kun haluaisin tehdä identtisen koneen alkuperäisen kanssa!
Laitan tänään mailia tuon (RC) koneen suunniteelle hepulle. Katsotaan mitä juttu maksaa ja onko edes valmis lähettämään valmisosia tänne Perä-Pohjolaan.
Olis vaan aika makee väsätä 4-moottorinen kone. Tuohan on vain 3 servolla eli ei pommiluukkuja tai laskutelineitä. Eli ainakin sisäänvedettävät telineet + pommiluukut tulee finskimodiksena tuohon.
Telineet tuottavat hankaluuksia...tiedän...mutta tähän on aikaa pitkä 2011 talvi :ahem:
Koska kone oli kuulemma edistyksellinen aikanaan, niin ainakin runko ja siipiprofiili olis kiva tehdä apaut originellin mukaisesti.Tarkoitatko muuten "alkuperäisen kanssa identtisellä" lennokkia joka on identtinen suhteessa oikeaan B-29:ään vai identtinen sellaisen valmisosista kasatun lennokin kanssa?
Tänne saa sitten varmaan heitellä ehdotuksia? Ja vaikkei saisikaan niin heitän silti eli onko Catalina käynyt mielessä:Ps. etsin nyt tässä kesään saakka sopivaa projektia. Ainoat vaatimukset ovat:
- sähkömoottorit
- kone mallia WW2
- 2-4 moottorinen
- pommikone (ei siis raskas hävittäjä)
- missään nimessä ei saa olla mikään venäläinen malli :yuck:
Toki, lentovene - sopii pellolle kuin myös tuohon läheiseen Vähäjärveen. Tuosta olen nähnyt monia juutuupivideoita, hieno vekotin ja toki hyvä vaihtoehto!Tänne saa sitten varmaan heitellä ehdotuksia? Ja vaikkei saisikaan niin heitän silti eli onko Catalina käynyt mielessä:
Näytä liitetiedosto 13927
Jonkinlaista syvyyspommitusvalmiutta Catalinallakin käsittääkseni oli, mutta eipä se varsinaisesti mikään pommikone kyllä ole.Toki, lentovene - sopii pellolle kuin myös tuohon läheiseen Vähäjärveen. Tuosta olen nähnyt monia juutuupivideoita, hieno vekotin ja toki hyvä vaihtoehto!
Mutta haussa on nyt iso pommari.