Leksan aika tuli nyt sitten vuorostaan lähteä vaikka toki viimeiset 10 vuotta sitä tavallaan on odottanut ja tavallaan taas ei tilan tiedostaen ja välillä aloin jopa uskoa, että ei tarvitse lähtöä pelätä jopa moneen vuoteen vielä tästä päivästäkään katseltuna sen hetken pohjalta tulevaisuutta arvioiden kun mitä tuolloin arvioin.
Toisaalta viimeiset pari vuotta olen ollut tuon luulon suhteen ja varsinkin tämän vuoden alusta lähtien melko väärässä kun mitä tilaa olen tarkkaillut ja kuullut asioiden tilasta hänen suhteensa.
Nyt ei tarvitse enää sitäkään sitten harmittavasti miettiä ja nimenomaan edes toivoa taas sellaista tilan paranemista kun ei enää ole mitä toivoakaan.:frown:
Leo Kinnunen oli kaikkien aikojen ehkäpä paras muu ratamoottoriurheilija tavallaan omassa lajissaan ja mitä oikeastaan seikasta puhuttaessa huononsi vain juurikin epäonninen ja aivan liian aikaisin muutenkin liikkeelle sponsorien painostuksesta käynnistetty F1-yritys kun oikeasti se ehkä olisi pitänyt aloittaa vasta seuraavan vuoden eli tuolloin vuoden 1975 puolella muutenkin ja debyytti tehdä muutenkin vuonna 1974 eri aikaan kun tehtiin.
Ei edes Ruotsiinkaan suunniteltu debyyttikään pitänyt paikkaansa kun sponsorit painostivat sen aikaistamisen suhteen ja lopultahan koko tarina lähti liikkeelle Belgiasta ja päättyi Italiaan kun Kanadaan ja Yhdysvaltoihin ei rahaa edes valtavista palkintorahahoukutuksista huolimattakaan ollut matkustamista varten.
Kinnusen ja myös Keke Rosbergin mukaan ehkä ainoa häntä itseään mahdollisesti tulevaisuudessa tai muuten parempi ratamoottoriurheilija olisi ollut Hans Laine mikäli olisi elänyt, mutta ymmärrettävästi ei kuitenkaan elänyt.
Kinnunen tosiaan oli uransa aikana ja vähän uransa jälkeenkin aika jäähermoinen kaveri huolimatta sattumanvaraisesta ja joskus jopa kulissien takana selvemmästäkin kuumapäisyydestäänkin, mutta myös arvonsa tarkkaan tunteva ja herrasmiesmäinen myös oman luonteensa tiedostaen Kinnunen oli ja heti kun isommin ura oli takana niin luonteen ikävimmätkin särmät hioutuivat pois sillä sekunnilla tehden Kinnusesta vielä mahtavammankin herrasmiehen kuin mitä oli muuten.
Toisaalta Kinnunen oli myös melkoisessa kilpa-ajomaailman koulutuksessa ja oli oikeastaan sellainen aika ujo luonne josta sitten toki kuoriutui vaihtolämpöisen hurja kilpa-ajaja siinä missä Pedro Rodriguez tosiaan oli sitten todella kuuma kaveri joka sitten vain halusi nousta veljensä maineen vangista omaksi itsekseen pahimmillaan melkein keinolla millä hyvänsä. Tosiaan hyvä luonnehdinta tuosta tulesta ja jäästä siihen mitä tulee Kinnuseen ja Rodrigueziin se pitää tässä myöntää.
Välillä tuntui kyllä joskus siltä, että taisi vähän muut ajajat joskus kerta kaikkiaan ainakin aiemmin ennen saavutusten puhumista puolestaan kyllä vähän käydä liikaa Kinnusen hermoille ja iholle kun Kinnunen oli vain luonteeltaan sellainen kuin oli eikä halunnut mitään ongelmia kenenkään kanssa ja myöhemmin sitten joko maineen nousua tai sitä ilmankin oli vain yksinkertaisesti äärimmäisen tarkka arvostaan.
Jos se ei olisi haitannut niin ehkä pahin virhe oli se kuuluisa kielitaidottomuus ja se välillä jopa tietyllä tapaa jopa Rosbergin Kekenkin ehdottomuuden asenteen ylittänyt ehdottomuus ja suorapuheisuus kaikesta siitä mitä hän arvoiltaan itseltään kiihkeimmillään vaati ja myös muiltakin tavallaan eli kunnioituksen oli tietyllä tapaa pakko olla vastavuoroista hänen ajotaidoistaan tai muusta olemuksestaan mitä ei sitten varsinkaan toinen kuumapää pahimmillaan ulkokuorestaan huolimatta eli Bernie Ecclestone muun muassa pystynyt kerta kaikkiaan nielemään.
Muutama muukin tällainen kaveri oli tuon ajan nuorekkaan miehekkäissä tallipäällikköpiireissä ja muutama sitten oli vähän jotakin siltä ja väliltä kuten Frank Williams joka pystyi muun muassa Berniestä poiketen hieman enemmän samaistumaan Kinnuseen ja tämän asemaan ja Walter Wolf vielä Frankiakin enemmän. Lajipäättäjät olivat sitten tietysti tavallaan Kinnuselle sitten se toinen punainen vaate tavallaan niin rallipuolella kotimaassa kuin vaikkapa Bernien edeltäjä Monsieur Pierre Ugeux silloin vuonna 1974.
Ikävä uutinen oli kyllä kuulla ja aluksi en ollut edes uskoa sitä, mutta pakkohan se vain lopulta oli uskoa kun kaikkialla siitä alettiin puhua.
Lisäksi myös luulin aluksi jälleen erään hyvin tuntemani kotimaisen moottoriurheiluhenkilön jo lähteneen kuten luulin jo Timo Mäkisenkin kohdalla, mutta hän ei vieläkään lähtenyt vaikka hän onkin melkein kymmenkunta vuotta Leksaa vanhempi ja ollut huonossa kunnossa myöskin ihan viime aikoina.
Kun hänen aikansa ennen pitkää tulee niin mainitsen hänestä sitten tarpeen mukaan enemmän vaikka toivon sen hetken olevan vielä tietenkin kaukana tai ainakin toivon niin. Tosin ei hänellekään varmaan ehkä noin 10 vuotta enempää sitä aikaa taida olla vaikka voihan niitä vuosia olla edessä vielä vaikka kuinka monta 10 vuoden jälkeenkin. Mikä ettei vaikka toistakymmentäkin vuotta jos on hyvä onni.
Leksan osalta voin vain sanoa lopuksi, että lepää rauhassa!