jjv
Arschloch
- Liittynyt
- 4.5.2005
- Viestit
- 26892
Se on omituista, että monet päiväkodit (pikaisen googletuksen perusteella) sulkeutuvat jo klo 17, vaikka monissa palvelualan duuneissa työaikakin loppuu vasta silloin eikä kyse ole mistään vuorotyöstä. Tunnin työmatka suuntaansa on kyllä ihan normaalia joka puolellla Suomea yksityisautolla kulkevillekin ja varmaan myös pääkaupunkiseudun ruuhkissa.:eek!:
Heh, viet aamulla lapset hoitoon 7:00, ehdit töihin hikiseen kahdeksaksi tai myöhästyt vähän. Töissä hillitöntä munaravia neljään asti, josta kera kauhean stressin hakemaan lapsia tarhasta, joka sulkeutuu viideltä. Pari myöhästymistä kuukauteen, niin tulee ylimääräistä sanktiota/ilmoituksia sosiaaliviranomaisille.
Tuon jälkeen sitten vielä pakolliset kauppa- ym. asiat, niin ehtiikin hetken rentoutua ennen seuraavaa aamua :ahem:
Tuo poikittaisliikennekin varmaan toimisi paremmin, jos runkoliikenne toimisi nopeasti ja esimerkiksi lähijuna-asemilla linja-autot olisivat valmiina odottamassa saapuvaa junaa (ja odottaisivat, vaikka juna olisi myöhässä).Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne toimii kivasti, jos pitää päästä paikasta X (Helsingin) keskustaan. Poikittaisliikenne puolestaan on pahasti vajavainen.
Vaihtojen määrällä on merkitystä juurikin siksi, että vaihtoyhteyksien toimiminen on aina epävarmaa, aikataulut kun tuppaavat joustamaan varsinkin kiireisimpinä aikoina. Jos vaihto syystä tai toisesta kusee, se lisää yleensä matka-aikaa huomattavasti, vuorovälit kun ovat toisinaan pitkähköt. Homma sitten kertautuu, jos vaihtoja on enemmän kuin yksi (mikä on kai kuitenkin kohtalaisen harvinaista).
Täytyy tunnustaa, että mulla on sellanen perverssi intohimo ulkomaanmatkoilla suhailla isojen kaupunkien julkisessa liikenteessä ihan vaan kiertelemisen ilosta, myös asumalähiöissä. Olen huomannut, että juuri nuo vaihtoyhteydet voidaan ihan Helsingin kokoisissa kaupungeissakin saada todella toimiviksi, jolloin ei ole juuri merkitystä, vaikka tunnissa oli kolme vaihtoa. Kyllä Helsingin seudun väestömäärällä ja tuolla pinta-alalla (ihan joka omakotitaloalueelle ei tartte julkisilla 50 metrin päähän ovesta päästä) on mahdollista saada joukkoliikenne toimivaksi.
Matkustusmukavuus on tietenkin myös yksi tärkeä asia. Liikkuvassa kulkuneuvossa seisoskelu kaverin niskaa hengittäen ei ole kovin nautinnollista huvia päivittäin tehtäväksi. Jos vaikkapa lähijunissa on ruuhkaa eikä jostain syystä voi vaunuja lisätä (esim. laiturien pituus), pitää hankkia kaksikerroksisia vaunuja kuten kaukoliikenteessä.