Se on hyvä, kun julkinen liikenne toimii hyvin, eikä ole tarvetta auton käyttöön.
Miksiköhän Kyllänen ei ole käyttänyt omaa autoa noihin matkoihin, sillä 1900,-/kk saisi ajella jo yli 4.200 km/kk.
Se on hyvä, kun julkinen liikenne toimii hyvin, eikä ole tarvetta auton käyttöön.
valtioneuvoston autoja ei käytetä Kuopion pohjoispuolella
Liikenneministerin taksilasku 2 000 euroa kuussa!
IL selvitti: Liikenneministeri Merja Kyllönen vinguttaa valtion maksukorttia ahkerimmin.
Elokuu: 1 785 euroa. Syyskuu: 1 142 euroa. Lokakuu: 2 666 euroa.
Tällaisia summia löytyy ministeri Merja Kyllösen (vas) taksilaskuista, joihin IL tutustui selvittäessään ministereiden kuluja. Suomussalmella asuva Kyllönen on käyttänyt taksia ministereistä ylivoimaisesti eniten.
Esimerkiksi seinäjokelainen sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko (kok) laskutti taksia viime vuoden joulukuussa 45 eurolla. Samassa ajassa Kyllönen höyläsi valtion maksukorttia taksissa 1 639 euron edestä. Tämäkin luku on edelleen alle liikenneministerin keskiarvon.
Seitsemän kuukauden seurantajaksolla elokuusta helmikuuhun Kyllönen on käyttänyt taksipalveluita keskimäärin 1 900 eurolla kuukaudessa.
Ovelta ovelle
Liikenneministerin kotimaan taksimatkat ovat syntyneet pitkälti Kajaanin lentokentän ja ministerin Suomussalmella olevan kotitalon välisestä ajosta. Keskiverto kotikyyti on maksanut kuittien perusteella reilut 200 euroa.
Kotimatkojen lisäksi mukaan mahtuu myös paljon kalliimpia virkamatkoja. Kuntavierailullaan Himangalle ja Kalajaolle Kyllönen käytti taksia 575 euron edestä.
Myös ministerin kuntavierailu Kuopioon lokakuun lopulla tuotti taksiyrittäjälle hyvän tilipussin: Kyllösen ajeli tuolloin taksilla 446 eurolla, kun ministeri haettiin kotiovelta tapaamisiin ja takaisin.
Tapaamiset maakunnissa ovat yleensä olleet vajaan parin tunnin mittaisia piipahduksia alueellisten vaikuttajien luona. Aina ei tosin ole tavattu edes kunnanjohtajia.
Esimerkiksi tammikuun lopulla ministeri kävi Oulussa puhumassa paikallisen kartingseuran 50-vuotisjuhlissa. Takaisin Suomussalmelle tultiin taksilla. Laskua pyrähdyksestä syntyi 386 euroa.
Odottelua
Muhkeimmat Kyllösen taksilaskut ovat syntyneet, kun ministeri on tehnyt maakuntamatkoja ja seisottanut taksikuskia odottamassa. Esimerkiksi tammikuun 16. päivän maakuntavierailulla taksikuski on odottanut ministeriä viisi ja puoli tuntia. Laskua tästä odottelusta ja ajosta kertyi lähes 470 euroa. Vastaavia odotteluaikoja löytyy useasta taksikuitista.
Lentokentältä lähtevillä kotimatkoilla ministeriä on tavallisesti odoteltu vain lyhyen aikaa, mutta maakunnissa mittari on nakuttanut laskua useimmiten monia tunteja.
Lähes kaikki matkan Kyllönen on tehty samalla suomussalmelaisella taksilla. Taksiyrittäjä Anssi Raution mukaan heillä on ministerin mukaan kahdenkeskinen sopimus kuljetuksista.
- Kyllönen on hyvä asiakas, lomailemasta tavoitettu Rautio tuumii.
"Turvallisuus ratkaisee"
Liikenneministeri Merja Kyllönen, muilla ministereillä ei ole tuhansien eurojen taksikuluja. Miten juuri teillä on kertynyt näin paljon pitkiä taksimatkoja? Eikö ministerin pitäisi käyttää virka-autoa kotimatkoihin?
- Valtioneuvoston autoja ei käytetä Kuopion pohjoispuolella, joten joudun turvautumaan taksiin säännöllisesti. Omalla autolla liikkumista ei turvallisuussyistä suositella. Kerran olen ajanut omalla autollani ja siitä tuli heti pyyhkeitä turvallisuusväeltä. Sama pätee julkisiin kulkuvälineisiin. Tilanne on valitettava, mutta olen saanut uhkauksia ja sen mukaan on elettävä. Turvallisuus ratkaisee.
Käydessänne tammikuussa maakuntavierailulla taksiyrittäjä odotti teitä monta tuntia ja laskutti pelkästä odottelusta lähes 200 euroa. Onko tämä teistä vastuullista rahankäyttöä?
- Nämä asiat on laskettu ja on päädytty edullisimpaan ratkaisuun. Toinen vaihtoehto tässä tilanteessa olisi ollut, että taksi ajaa takaisin Suomussalmelle ja lähtee taas takaisin minua hakemaan. Se vasta olisi kalliiksi tullutkin.
Eikö joku toinen taksi olisi voinut tulla hakemaan teitä? Miksi käytätte lähes poikkeuksetta aina samaa taksiyrittäjää?
- Kyseiselle kuljettajalle on tehty turvatarkastus ja hänen kanssaan on käyty läpi turvallisuuteen liittyviä asioita. Periaatteessa en haluaisi suosia yhtä liikennöitsijää, mutta kyseessä on käytännön sanelema pakko. Turvatarkastus pitäisi tehdä jokaiselle maakunnan taksille, jos niitä haluttaisiin joka kerta vaihtaa.
Miksi maksutapahtumat on rekisteröity Helsingissä, vaikka taksia on yleensä käytetty Suomussalmella?
- Tähän en osaa vastata. Kyseessä on varmasti jokin taksien sisäisiin laskutusjärjestelmiin liittyvä asia. Ajot on kuitenkin tehty Suomussalmella ja sen ympäristössä.
JANI PARKKARI
jani.parkkari@iltalehti.fi
Eihän siellä ollut kuin joku linkki ja pari virkettä. Kuka noita linkkejä jaksaa avata?:doubtful:Mosse voisi katsoa edes pari postausta ylemmäs.
Lisäksi iltapäivälehtimäisen asenteellisesti ja sanomaa vääristäen valitut rivit quotessa. Ehkä tuo on sitä jaskan peräänkuuluttamaan asiakeskustelun tason parantamista.Eihän siellä ollut kuin joku linkki ja pari virkettä. Kuka noita linkkejä jaksaa avata?:doubtful:
No niistä virkkeistä kyllä asia mitä siinä linkattiin tuli selväksi.Eihän siellä ollut kuin joku linkki ja pari virkettä. Kuka noita linkkejä jaksaa avata?:doubtful:
Anteeksi että postasin vähän lisätietoa kirjoitetussa asussa.No niistä virkkeistä kyllä asia mitä siinä linkattiin tuli selväksi.
Eihän jaskan postauksiin voi olla mitään lisättävää.Oikeestaan pitää pyytää anteeksi Iltalehdeltä tota sanomaani, koska hehän kertovat asiallisesti syyn suuriin taksilaskuihin, toisin ku jaska.
Sunnuntaisuomalainen: Ministeri haluaa estää turvavöittä autoilun
Kyllönen sanoo Väli-Suomen median Sunnuntaisuomalaiselle, että hän voi ottaa asian esille EU:n ministeritapaamisissa.
Autojen varustelusta päätetään EU:ssa, minkä takia ministeri ei lupaa asiasta lakiehdotusta. Ratkaisevassa asemassa ovat hänen mielestään autonvalmistajat.
Liikenneturvan mukaan alkolukon tapainen ratkaisu voisi pelastaa vuosittain kymmeniä ihmisiä. Tieliikenteessä on kuollut viime vuosina keskimäärin reilut 300 ihmistä vuodessa. Kuolonkolarien taustalla ovat useimmiten ylinopeus, alkoholi ja turvavyön käyttämättä jättäminen.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö ja liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsen Antero Aho kertoo lehdelle, että tutkijalautakunta on vaatinut jo vuosia järjestelmää. Esto olisi Ahon mukaan helppo toteuttaa myös teknisesti.
Mun isompi auto ulvoo ikävästi myös vänkärin vyön puuttuessa. On tainnut Olgakin joskus forumilla valittaa, kun käy turvavyöhälytin piippaamaan koiran istuessa tai kurkotellessa ikkunasta ulos. Luulisi tuon ärsyttävän äänen olevan riittävä toimenpide valmistajien puolelta.Ei tuosta kyl enää saa ollenkaan järkevää ratkaisua. Normaalissa autossa on kuskin lisäksi neljä muutakin paikkaa ja vyötä.
Antaisi vaan luonnon hoitaa tämän asian.
Jep, menee taas vähän liialliseksi holhoamiseksi tämä homma. Kyllä aikuinen ihminen ymmärtää, että turvavyötä kannattaa käyttää. Jos on niin urpo, että näin ei tieten tahtoen toimi, niin voi voi.Ei tuosta kyl enää saa ollenkaan järkevää ratkaisua. Normaalissa autossa on kuskin lisäksi neljä muutakin paikkaa ja vyötä.
Antaisi vaan luonnon hoitaa tämän asian.