Liikenneministeri Kyllösen valvontasaaga

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kyllönenhän taisi todeta, että julkinen liikenne toimii Jyväskylän eteläpuolella. Selitys tuolle löytyikin tuolta:
valtioneuvoston autoja ei käytetä Kuopion pohjoispuolella
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Liikenneministerin taksilasku 2 000 euroa kuussa!

IL selvitti: Liikenneministeri Merja Kyllönen vinguttaa valtion maksukorttia ahkerimmin.
Elokuu: 1 785 euroa. Syyskuu: 1 142 euroa. Lokakuu: 2 666 euroa.

Tällaisia summia löytyy ministeri Merja Kyllösen (vas) taksilaskuista, joihin IL tutustui selvittäessään ministereiden kuluja. Suomussalmella asuva Kyllönen on käyttänyt taksia ministereistä ylivoimaisesti eniten.

Esimerkiksi seinäjokelainen sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko (kok) laskutti taksia viime vuoden joulukuussa 45 eurolla. Samassa ajassa Kyllönen höyläsi valtion maksukorttia taksissa 1 639 euron edestä. Tämäkin luku on edelleen alle liikenneministerin keskiarvon.

Seitsemän kuukauden seurantajaksolla elokuusta helmikuuhun Kyllönen on käyttänyt taksipalveluita keskimäärin 1 900 eurolla kuukaudessa.


Ovelta ovelle

Liikenneministerin kotimaan taksimatkat ovat syntyneet pitkälti Kajaanin lentokentän ja ministerin Suomussalmella olevan kotitalon välisestä ajosta. Keskiverto kotikyyti on maksanut kuittien perusteella reilut 200 euroa.

Kotimatkojen lisäksi mukaan mahtuu myös paljon kalliimpia virkamatkoja. Kuntavierailullaan Himangalle ja Kalajaolle Kyllönen käytti taksia 575 euron edestä.

Myös ministerin kuntavierailu Kuopioon lokakuun lopulla tuotti taksiyrittäjälle hyvän tilipussin: Kyllösen ajeli tuolloin taksilla 446 eurolla, kun ministeri haettiin kotiovelta tapaamisiin ja takaisin.

Tapaamiset maakunnissa ovat yleensä olleet vajaan parin tunnin mittaisia piipahduksia alueellisten vaikuttajien luona. Aina ei tosin ole tavattu edes kunnanjohtajia.

Esimerkiksi tammikuun lopulla ministeri kävi Oulussa puhumassa paikallisen kartingseuran 50-vuotisjuhlissa. Takaisin Suomussalmelle tultiin taksilla. Laskua pyrähdyksestä syntyi 386 euroa.


Odottelua

Muhkeimmat Kyllösen taksilaskut ovat syntyneet, kun ministeri on tehnyt maakuntamatkoja ja seisottanut taksikuskia odottamassa. Esimerkiksi tammikuun 16. päivän maakuntavierailulla taksikuski on odottanut ministeriä viisi ja puoli tuntia. Laskua tästä odottelusta ja ajosta kertyi lähes 470 euroa. Vastaavia odotteluaikoja löytyy useasta taksikuitista.

Lentokentältä lähtevillä kotimatkoilla ministeriä on tavallisesti odoteltu vain lyhyen aikaa, mutta maakunnissa mittari on nakuttanut laskua useimmiten monia tunteja.

Lähes kaikki matkan Kyllönen on tehty samalla suomussalmelaisella taksilla. Taksiyrittäjä Anssi Raution mukaan heillä on ministerin mukaan kahdenkeskinen sopimus kuljetuksista.

- Kyllönen on hyvä asiakas, lomailemasta tavoitettu Rautio tuumii.


"Turvallisuus ratkaisee"

Liikenneministeri Merja Kyllönen, muilla ministereillä ei ole tuhansien eurojen taksikuluja. Miten juuri teillä on kertynyt näin paljon pitkiä taksimatkoja? Eikö ministerin pitäisi käyttää virka-autoa kotimatkoihin?

- Valtioneuvoston autoja ei käytetä Kuopion pohjoispuolella, joten joudun turvautumaan taksiin säännöllisesti. Omalla autolla liikkumista ei turvallisuussyistä suositella. Kerran olen ajanut omalla autollani ja siitä tuli heti pyyhkeitä turvallisuusväeltä. Sama pätee julkisiin kulkuvälineisiin. Tilanne on valitettava, mutta olen saanut uhkauksia ja sen mukaan on elettävä. Turvallisuus ratkaisee.

Käydessänne tammikuussa maakuntavierailulla taksiyrittäjä odotti teitä monta tuntia ja laskutti pelkästä odottelusta lähes 200 euroa. Onko tämä teistä vastuullista rahankäyttöä?

- Nämä asiat on laskettu ja on päädytty edullisimpaan ratkaisuun. Toinen vaihtoehto tässä tilanteessa olisi ollut, että taksi ajaa takaisin Suomussalmelle ja lähtee taas takaisin minua hakemaan. Se vasta olisi kalliiksi tullutkin.

Eikö joku toinen taksi olisi voinut tulla hakemaan teitä? Miksi käytätte lähes poikkeuksetta aina samaa taksiyrittäjää?

- Kyseiselle kuljettajalle on tehty turvatarkastus ja hänen kanssaan on käyty läpi turvallisuuteen liittyviä asioita. Periaatteessa en haluaisi suosia yhtä liikennöitsijää, mutta kyseessä on käytännön sanelema pakko. Turvatarkastus pitäisi tehdä jokaiselle maakunnan taksille, jos niitä haluttaisiin joka kerta vaihtaa.

Miksi maksutapahtumat on rekisteröity Helsingissä, vaikka taksia on yleensä käytetty Suomussalmella?

- Tähän en osaa vastata. Kyseessä on varmasti jokin taksien sisäisiin laskutusjärjestelmiin liittyvä asia. Ajot on kuitenkin tehty Suomussalmella ja sen ympäristössä.

JANI PARKKARI
jani.parkkari@iltalehti.fi
:eek:
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Lopettakaa se Kyllösen uhkailu niin saa luvan ajaa omalla autolla.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Eipä tuossa nyt mitään erikoista ollut. Kyllönen selitti asian ihan uskottavasti. Taksilasku ei ole ministerin ongelma vaan systeemin, joka suunnilleen pakottaa taksin käyttöön.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eipä tuo mikään ongelma ole että ministeri käyttää taksia. Halvemmaksi se varmasti tulee kuin virka-auton ja kuljettajan ajattaminen Kainuuseen. Kyse on kuitenkin kansanedustajasta eikä ministeristä, vaikkei ehkä uskoisi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Kalliiksi sekin tulisi, jos ministeri liikkuisi julkisilla kulkuneuvoilla, mutta mukana olisi aina turvamies. Se taitaisi olla tuossa se vaihtoehto.

Jos ison firman paljon julkisuudessa esiintyvä johtaja joutuu uhkailujen kohteeksi, tuskin hänkään perjantai-illan paikallisbussilla työmatkojaan kulkee.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Eihän siellä ollut kuin joku linkki ja pari virkettä. Kuka noita linkkejä jaksaa avata?:doubtful:
Lisäksi iltapäivälehtimäisen asenteellisesti ja sanomaa vääristäen valitut rivit quotessa. Ehkä tuo on sitä jaskan peräänkuuluttamaan asiakeskustelun tason parantamista.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Oikeestaan pitää pyytää anteeksi Iltalehdeltä tota sanomaani, koska hehän kertovat asiallisesti syyn suuriin taksilaskuihin, toisin ku jaska.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Joo. Mun mielestä ministerin pitäisi ehdottomasti käyttää enemmän kapasiteettiaan juuri omien liikkumisjärjestyiden miettimiseen, kuin varsinaisiin ministerin tehtäviin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sinänsä ihan hyvä idea, mutta tuon on ehdottomasti lähdettävä EU:sta. Mitään maahantuojien asentamia purkkavirityksiä ei uusiin autoihin kaivata. Tuonkin voi hoitaa monella tavalla. Volvoissa on ollut jo pidempään äänimerkki ja valomerkki, joka ilmoittaa turvavyön olevan auki. Autolla voi ajaa, mutta äänimerkki on sen verran rasittava että helpompi on laittaa turvavyö kiinni. Toinen miten ton voi hoitaa on estää auton käynnistäminen ilman turvavyötä, mutta ongelma on siinä että auto ei saa sammua jos turvavyö otetaan pois.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052015597273_uu.shtml

Sunnuntaisuomalainen: Ministeri haluaa estää turvavöittä autoilun

Kyllönen sanoo Väli-Suomen median Sunnuntaisuomalaiselle, että hän voi ottaa asian esille EU:n ministeritapaamisissa.

Autojen varustelusta päätetään EU:ssa, minkä takia ministeri ei lupaa asiasta lakiehdotusta. Ratkaisevassa asemassa ovat hänen mielestään autonvalmistajat.

Liikenneturvan mukaan alkolukon tapainen ratkaisu voisi pelastaa vuosittain kymmeniä ihmisiä. Tieliikenteessä on kuollut viime vuosina keskimäärin reilut 300 ihmistä vuodessa. Kuolonkolarien taustalla ovat useimmiten ylinopeus, alkoholi ja turvavyön käyttämättä jättäminen.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö ja liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsen Antero Aho kertoo lehdelle, että tutkijalautakunta on vaatinut jo vuosia järjestelmää. Esto olisi Ahon mukaan helppo toteuttaa myös teknisesti.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ei tuosta kyl enää saa ollenkaan järkevää ratkaisua. Normaalissa autossa on kuskin lisäksi neljä muutakin paikkaa ja vyötä.

Antaisi vaan luonnon hoitaa tämän asian.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ei tuosta kyl enää saa ollenkaan järkevää ratkaisua. Normaalissa autossa on kuskin lisäksi neljä muutakin paikkaa ja vyötä.

Antaisi vaan luonnon hoitaa tämän asian.
Mun isompi auto ulvoo ikävästi myös vänkärin vyön puuttuessa. On tainnut Olgakin joskus forumilla valittaa, kun käy turvavyöhälytin piippaamaan koiran istuessa tai kurkotellessa ikkunasta ulos. Luulisi tuon ärsyttävän äänen olevan riittävä toimenpide valmistajien puolelta.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Ei tuosta kyl enää saa ollenkaan järkevää ratkaisua. Normaalissa autossa on kuskin lisäksi neljä muutakin paikkaa ja vyötä.

Antaisi vaan luonnon hoitaa tämän asian.
Jep, menee taas vähän liialliseksi holhoamiseksi tämä homma. Kyllä aikuinen ihminen ymmärtää, että turvavyötä kannattaa käyttää. Jos on niin urpo, että näin ei tieten tahtoen toimi, niin voi voi.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Jos nyt kuviteltaisiin, että auto ei liiku ennen kuin kaikki vyöt on kiinni. No joo, teknisesti helppo toteuttaa. No se taas on vaikeampi toteuttaa, tietääkö compuutteri, että meneekö tämä vyö istujan rintakehän yli. Todennäköisesti nykytekniikalla vyöttömiä tulisi tuplaten enempi. Miksi irrottaa vyö, mennä istumaan ja laittaa vyö kiinni? Tuplaten hommaa nykyiseen verrattuna. Painotunnistimetkin on epäluotettavia. Paksu setä/pieni lapsi jne.

Yksi homma olisi hyvä. Jos et vyötä laita kiinni ennen liikkeelle lähtöä, ei se auton liikkeellä ollessakaan enää onnistuisi. Mahtaa viimeistään siinä kohtaa ahistaa, kun poliisisetä on mutkan takana käsi pystyssä ja aivan muissa asioissa kuin turvavyöratsiassa
 
Ylös