Riippuu siitä, oliko Toyota-kuskilla korkosaapikkaat.Vai olenko ihan väärässä mitähä?
Riippuu siitä, oliko Toyota-kuskilla korkosaapikkaat.Vai olenko ihan väärässä mitähä?
Tuskin. Vänkäristä en mene takuuseen.Riippuu siitä, oliko Toyota-kuskilla korkosaapikkaat.
Samaa mieltä olin minäkin ja silti minua kohdeltiin väärin ja kaltoin. Missä on vahingonkorvaukset. Oivoi!Kosta tossa on kaksi kaistaa, niin et ollut väistämisvelvollinen.
Se toinen kuljettaja varmaan halus vaan varmistaa, että huomaat kuinka huonon lähdön tämä otti niistä valoista. Osasi sentään ryhmittyä ensin sille oikeanpuoleiselle kaistalle eikä yrittänyt kääntää suoraan vasemmalle kaistalle ja alkanut siinä ihmetellä miten toi toinen auto on nyt tossa edessä....
Nyt kun käännyn vasemmalle niin Toyota-kuljettaja on siinä vaiheessa päässyt autollansa sen 10 metriä (samassa ajassa kun Audi on mennyt jo 50 metriä) ja ollaankin sitten yhtä aikaa tuolla uudella tiellä. Nyt Toyota alkaakin vaihtamaan kaistaa (koska on kääntymässä heti sitten vasemmalle) ja jostain syystä violetin ruksin kohdalla tööttää minulle koska olenkin hänen tiellään.
Jäin kyllä nyt kovin ihmettelemään että olisinko muka ollut tuossa väistämisvelvollinen vaikka vasemmalle käännyinkin koska Toyotanhan piti ensin ryhmittyä oikeanpuoleisemmalle kaistalle ja sen jälkeen risteysalueen jälkeen vaihtaa kaistaa vasemmanpuoleiselle kaistalle.
Ainakin mun liikennesääntöjen mukaan Toyota-kuljettaja oli tööttinsä kanssa nyt täysin pihalla ja tööttäsi täysin turhaan.
...
Vai olenko ihan väärässä mitähä?
Joo hyvä että ryhmittyi oikein. Muuten olisin joutunut lyömään jarrut keskellä risteystä. Mutta jäi vain kyrsimään tuo aiheeton jälkitööttäily.Se toinen kuljettaja varmaan halus vaan varmistaa, että huomaat kuinka huonon lähdön tämä otti niistä valoista. Osasi sentään ryhmittyä ensin sille oikeanpuoleiselle kaistalle eikä yrittänyt kääntää suoraan vasemmalle kaistalle ja alkanut siinä ihmetellä miten toi toinen auto on nyt tossa edessä.
Mahtaisiko tuollaisissa tilanteissa päteä sellainen "sääntö", että sen jonka pitää näyttää vilkkua (tämän Tojota-kuskin piti vielä vaihtaa vilkutussuuntaakin siinä kun taas sulla ei enää tarvinnut olla vilkkua päällä) telemistensä havainnollistamiseksi, pitää väistää?
Se ääni lähti varmaan oman autosi vilkusta, kun käänsit sen vilkuttamaan vasemmalle.Joo hyvä että ryhmittyi oikein. Muuten olisin joutunut lyömään jarrut keskellä risteystä. Mutta jäi vain kyrsimään tuo aiheeton jälkitööttäily.
Ei sentään ajanut sitten heti takapuskurissa kiinni loppumatkaa mutta olin kuulevinani parin kilometrin päässä ympyrässä niinkuin se ois töötänny vielä toistamiseen (se kun jatkoi siinä suoraan ja mä menin taas vasemmalle).
Tai sitten Toyotassa vain oli töötti särki.
Noin puolet vastaantulijoista osaavat olennaiset säännöt suurin piirtein. Noin puolet ei osaa, mutteivät tee siitä numeroa vaan pärjäilevät myötäilemällä. Joku prosentti ei osaa, ja osoittavat tyytymättömyyttään kun asiat eivät suju haluamallaan tavalla.Vai olenko ihan väärässä mitähä?
Mulle vilkutettiin kerran pitkiä perään. Ohitin alla olevassa kartassa punaisella ympäröidyllä alueella auton, joka ajoi vajaata viittäkymppiä 60km/h rajoitusalueella. Itse ohitustilanteen yhteydessä ei tullut mitään "kommenttia", mutta kun jonkin ajan kuluttua tulin valoristeykseen (kuva kartan vasemmassa ylänurkassa) ja pääsin juuri ja juuri vihreillä läpi risteyksen, alkoi reilun sadan metrin päässä takanani melkoinen valojen vilkutus. Että jos en ollut jo valmiiksi tyytyväinen kun ohituksen ansiosta vältyin valoihinpysähtymiseltä, niin tuo valoshow sitten varmisti asian.Sain tänään keskareita mersusta, jonka ohitin nöyryyttävästi.
En rupea kaivamaan faktatietoa mutta yhdet sakot saaneena sanoisin että ei ole moisia poikkeussääntöjä olemassa.Poikkeuskäännöksen teko lienee luvallista jos toi katu on lyhyt. Kumman sitten lie pitäis väistää, luulis perille pääsevän ilman sitä tietoa. Se menee eteen joka on edellä.
Kyl toi poikkeuskäännös opetetaan jo autokoulussa jos sellaisen on käynyt, ja liikenneturvakin valistaa:En rupea kaivamaan faktatietoa mutta yhdet sakot saaneena sanoisin että ei ole moisia poikkeussääntöjä olemassa.
En muista enää tapauksesi yksityiskohtia, kurvasitko kenties suoraan toiselle kaistalle ruuhkan vuoksi tms. Olisi kai siitä voinut valittaa, jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi?http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7325
Itse käyttäisin suuntaa antavana arviona noin 50m matkaa. Jos kaistanvaihdolle ja ryhmittymiselle jäävä tila on alle sen, voisi poikkeuskäännöksen tehdä. Asia toki riippuu liikennetilanteesta, liikenteen määrästä ja muista asioista. Poikkeuskäännöksen voi tehdä yhden tai useamman kaistan ylitse, jos tilanne sitä edellyttää. Pääperiaate on se, että risteyksen jättösäännöstä tingitään mieluummin kuin ryhmittymisestä seuraavaan käännökseen.
No en kokenut tulleeni väärin kohdelluksi. Tilaahan siinä on vaihtaa mutta neljänruuhkan takia jouhevimmin se toimi noin. Seuraavaan liittymään siinä oli joku pari sataa metriä tms mutta junaradan alitus siinä niin se esti kaistanvaihdon puoleksi siitä ajasta. Ja kuitenkin menosuuntaan kolme kaistaa niin olisi joutunut vaihtelemaan koko ajan kaistoja.En muista enää tapauksesi yksityiskohtia, kurvasitko kenties suoraan toiselle kaistalle ruuhkan vuoksi tms. Olisi kai siitä voinut valittaa, jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi?
Veikkaisin ettei poikkeuskäännöksen tekeminen muuta väistämisvelvollisuutta, eli oikeelta tuleva menee ensin ja käyttää tasan niin monta kaistaa kun tarvii, niinkuin esim. bussit. Sitten varmaan syyllisyys muuttuu, jos tekee aiheettoman poikkeuskäännöksen, sellaisen josta sakkoa saisi?Mutta jos se olisi tuollaisen poikkeuskäännöksen tehnyt niin enhän minä sitä olisi voinut tietää joten silloin varmaankin myös se oikealle kääntyvä poikkeuskäännöstä tekevä olisi ollut syyllinen. Kait. Tai ainakin oman logiikan mukaan menee niin että jos poikkeussääntöjä alan ottamaan käyttöön niin varmistan sitten kyllä silloin että ite "väistelen" muita koska he eivät välttämättä tiedä että en liikukaan ns normaalisääntöjen mukaan.
Poliisi sanoi:Kuvassa olevassa tapauksessa vasemmalle kääntyvä ajoneuvo väistää Tieliikennelain 14§:n mukaisesti vastaantulevaa (ja oikealle poikkeuskäännöksen tekevää) ajoneuvoa ellei liikennemerkein tai-valoin osoiteta muuta väistämisjärjestystä.
----
Tarkoitin tilannetta jossa toinen on kääntymässä poikkeuskäännöksenä oikealle ja toinen kääntymässä yksisuuntaiselle vasemmalle. Silloinhan tuo oikealle kääntyvä on vielä risteyksen keskikohdalla tulossa suoraan jolloin vasemmalle kääntyvä on väistämisvelvollinen.
Kääntymisen jälkeen toki tulee voimaan normaalit kaistanvaihtosäännöt.
Jatkoi matkaansa kohti Alavieskaa/Kalajokea.Veikkaan että Matxin vastapeluri on Nivalasta.