Liikenteessä ärsyttää:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jälleen yksi, jonka mielestä lakeja pitää noudattaa vain kun ne itselleen sopivat :rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Osta maantiepyörä ja yritä treenata sitä ihan oikean harjoitusohjelman mukaisesti muutama kuukausi. Luulen, että ymmärrät sen jälkeen, miksi joissain paikoissa on parempi ajaa autotiellä kuin pyörätiellä.
Se että on ostanut maantiepyörän ei tarkoita etteikö lakeja pitäisi noudattaa. Sitä paitsi sillä pyörällä voi ajaa pyöräteitä pitkin ihan rauhassa ja voi taluttaa sellaisille tieosuukselle missä on aivan laillista ajaa pyörällä autotiellä. Laissa ei ole poikkeuspykälää "Ostin US Postal Service-tiimin trikoot, hiilikuitumaantiepyörän ja mulla on keltainen livestrongranneke, joten voin ajaa lainvastaisesti autotiella".
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Niissä paikoissa joissa minä ajan autotiellä jopa laittomasti (eli pyörätie menisi ihan oikealla puolella), niin syy autotiellä ajamiseen on nimenomaan turvallisuus ja se, että muiden liikkuminen olisi sujuvampaa. Esim. yhdistetty pyörätie, jossa liikkuu paljon jalankulkijoita, hitaita pyöräilijöitä ja erityisesti lapsia, on vaarallinen urheilijan treenipaikaksi.
Komppi. Ei ole yks eikä kaks sattumanvaraiseen suuntaan haahuilevaa jalankulkijaa ja / tai lemmikkieläintä jotka on meinannut syöksähtää fillarini alle yhdistetyllä jalka-/pyörätiellä ajaessa.

Ja meikän keskinopeudet on kuitenkin luokkaa 25km/h hitaampia kun Jarkon.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Osta maantiepyörä ja yritä treenata sitä ihan oikean harjoitusohjelman mukaisesti muutama kuukausi. Luulen, että ymmärrät sen jälkeen, miksi joissain paikoissa on parempi ajaa autotiellä kuin pyörätiellä.
Niissä paikoissa joissa minä ajan autotiellä jopa laittomasti (eli pyörätie menisi ihan oikealla puolella), niin syy autotiellä ajamiseen on nimenomaan turvallisuus ja se, että muiden liikkuminen olisi sujuvampaa. Esim. yhdistetty pyörätie, jossa liikkuu paljon jalankulkijoita, hitaita pyöräilijöitä ja erityisesti lapsia, on vaarallinen urheilijan treenipaikaksi.
Eikös tämä päätetty jo aiemmin, että urheilua ei saa sivistysvaltiossa harrastaa ajoradalla?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No saako tuossa ajaa tiellä jos on menossa nuolen osoittamaan suuntaa.
Ei välttämättä. Riippuu tiestä.. Muistaakseni siinä lakipykälässä oli jokin ehto sille milloin autotietä saa käyttää tossa tilanteessa.. Jos siirtyminen pyörätielle on vaarallista, niin silloin voi ajaa autotiellä..

Esimerkiksi tällaisia paikkoja on joillain maanteillä, jotka menevät pienen kylän läpi. Pyörätie on vain toisella puolella, ja se päättyy heti kylän jälkeen. Pyörätielle siirtyminen vaatisi tien ylittämisen kaksi kertaa lyhyen matkan sisällä, mikä on turvallisuusriski ja yleensä vielä täysin tarpeeton.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mä oon ilmeisesti jotenkin vanhakantanen, kun minusta liikenteessä:
- On noudatettava lakeja
- On suhteutettava oma toimintansa muihin tielläliikkujiin
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Komppi. Ei ole yks eikä kaks sattumanvaraiseen suuntaan haahuilevaa jalankulkijaa ja / tai lemmikkieläintä jotka on meinannut syöksähtää fillarini alle yhdistetyllä jalka-/pyörätiellä ajaessa.

Ja meikän keskinopeudet on kuitenkin luokkaa 25km/h hitaampia kun Jarkon.
Ei pyörätiellä saa ajaa kovempaa kuin tilanne vaatii. Jos siellä on haahuilevia jalankulkijoita ja lemmikkieläimiä niin sitten pitää hidastaa. Järki käteen taas vaihteeksi. "Koska ajan liian kovaa pyörätiellä niin voin siirtyä ajamaan lainvastaisesti autotielle"...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jälleen yksi, jonka mielestä lakeja pitää noudattaa vain kun ne itselleen sopivat :rolleyes:
Oletko sitä mieltä, että pyöräilijöiden pitäisi ajaa surutta treeninsä lasten ja vanhusten yli ajaen vain koska laki kieltää jossain turvallisemmassa paikassa ajamisen?

Lisäksi missasit pointtini siitä, että itsekin kyllä pyrin noudattamaan lakia pyöräreittini valinnalla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Näinhän te mulkut päätitte.
Nämä luettuani olen entistä vakuuttuneempi siitä, että me mulkut tehtiin ihan oikea päätös:

Niissä paikoissa joissa minä ajan autotiellä jopa laittomasti (eli pyörätie menisi ihan oikealla puolella), niin syy autotiellä ajamiseen on nimenomaan turvallisuus ja se, että muiden liikkuminen olisi sujuvampaa. Esim. yhdistetty pyörätie, jossa liikkuu paljon jalankulkijoita, hitaita pyöräilijöitä ja erityisesti lapsia, on vaarallinen urheilijan treenipaikaksi.
Komppi. Ei ole yks eikä kaks sattumanvaraiseen suuntaan haahuilevaa jalankulkijaa ja / tai lemmikkieläintä jotka on meinannut syöksähtää fillarini alle yhdistetyllä jalka-/pyörätiellä ajaessa.

Ja meikän keskinopeudet on kuitenkin luokkaa 25km/h hitaampia kun Jarkon.
Muutenkin olisin about valmis heivaamaan kaikki pyöräilijät liikenteestä vittuun tai vähintäänkin autokouluun ja nopeusrajoitusten piiriin. Audi- ja Bemarimiehet eivät mitenkään pärjää pyöräilijöille liikenneperseilyn ja ennen kaikkea suhteettomien tilannenopeuksien saralla.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mä oon ilmeisesti jotenkin vanhakantanen, kun minusta liikenteessä:
- On noudatettava lakeja
- On suhteutettava oma toimintansa muihin tielläliikkujiin
Liikenteessä on erityisesti noudatettava turvallisuutta. Se on asioista kaikkein tärkein!
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei pyörätiellä saa ajaa kovempaa kuin tilanne vaatii. Jos siellä on haahuilevia jalankulkijoita ja lemmikkieläimiä niin sitten pitää hidastaa. Järki käteen taas vaihteeksi. "Koska ajan liian kovaa pyörätiellä niin voin siirtyä ajamaan lainvastaisesti autotielle"...
Tilanne vaatii aina ajamaan täysiä. Toinen asia mitä se sitten sallii.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Liikenteessä on erityisesti noudatettava turvallisuutta. Se on asioista kaikkein tärkein!
Mutte eikö sääntöjä noudattamalla ajeta turvallisesti?

Eikö tuossa ole riski, että tie on kapea jolloin kohtaamistilanteessa (2 autoa + 2 pyörää) kaikki eivät mahdu tielle -> paniikkijarrutuksia + kolareita jne.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Muutenkin olisin about valmis heivaamaan kaikki pyöräilijät liikenteestä vittuun tai vähintäänkin autokouluun ja nopeusrajoitusten piiriin. Audi- ja Bemarimiehet eivät mitenkään pärjää pyöräilijöille liikenneperseilyn ja ennen kaikkea suhteettomien tilannenopeuksien saralla.
:D Hyvin sanottu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jälleen yksi, jonka mielestä lakeja pitää noudattaa vain kun ne itselleen sopivat :rolleyes:
Siinä on kuitenkin vissi ero, rikkooko lakia piittaamattomuuttaan aiheuttaen samalla välittömän hengenvaaran muille tienkäyttäjille (jokaisella pyöräreissulla autoilijat syyllistyvät tohon), vai aiheuttaako vähäistä viivettä tai ohitustarvetta muulle liikenteelle. Se että sulla on mielestäs kiire, ei oikeuta ajamaan hitaampien yli!

Ja tuo mitä itse sanoin pyörällä tekeväni, on lain mukaista, vaikkeivät kaikki sitä tunnu ymmärtävän.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Siinä on kuitenkin vissi ero, rikkooko lakia piittaamattomuuttaan aiheuttaen samalla välittömän hengenvaaran muille tienkäyttäjille (jokaisella pyöräreissulla autoilijat syyllistyvät tohon), vai aiheuttaako vähäistä viivettä tai ohitustarvetta muulle liikenteelle. Se että sulla on mielestäs kiire, ei oikeuta ajamaan hitaampien yli!

Ja tuo mitä itse sanoin pyörällä tekeväni, on lain mukaista, vaikkeivät kaikki sitä tunnu ymmärtävän.
Eli sinun on tuossa laillista ajaa tietä pitkin vai?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eli sinun on tuossa laillista ajaa tietä pitkin vai?
Kyllä. Mutta jos kyseessä on monen kilometrin pätkä, siirryn mieluummin pyörätielle. Ainahan sitä ei voi etukäteen tietää onko vasemmanpuoleisen pyörätien osuus 200m vai 5km, joten silloin saattaa tulla jatkettua oikealla muutenkin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Siinä on kuitenkin vissi ero, rikkooko lakia piittaamattomuuttaan aiheuttaen samalla välittömän hengenvaaran muille tienkäyttäjille (jokaisella pyöräreissulla autoilijat syyllistyvät tohon), vai aiheuttaako vähäistä viivettä tai ohitustarvetta muulle liikenteelle. Se että sulla on mielestäs kiire, ei oikeuta ajamaan hitaampien yli!
Miten niin, kummassakin tapauksessa rikotaan rakia piittaamattomuuttaan, tai lähinnä koska "tiedetään paremmin".

Molemmissa tilanteissa luotetaan siihen, että joku muu väistää.

Enkä ole koskaan sanonut, että yli saisi ajaa, liikenteessä tilanteita voi tulla myös yllättäen. Suurin osa meistä ei omaa avaruusnäköä.
 
Ylös