Liikenteessä ärsyttää:

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Jos itse tulee oltua odottelujonossa kärjessä jossain valoissa (esim. jonkin sortin päätie, josta kääntymässä) joiden tiedän olevan lyhyet eli vihreä palaa varsin lyhyen aikaa niin alitajuntaisesti pakko kytätä koko ajan että koska vihreä syttyy. Ja kun vihreä palaa niin risteystä ei silloin tule ajettua 15km/h vaan reippaalla vauhdilla jotta mahdollisimman moni muukin ehtisi vielä mukaan.

Sen verran monta kertaa vituttanut kun on ensin odotellut esim. kolmantena autona jonossa ja valon vaihduttua vihreälle ei ensin tapahdu yhtään mitään ja sitten arvonnan jälkeen ensimmäinen lähtee liikenteeseen ja kun itse on pääsemässä risteysalueelle palaakin jo valoissa punainen. hivenen riepoo siinä vaiheessa se ryssinyt auto joka ärsyttävän hitaasti lipuu eteenpäin kohti määränpäätään.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Eilen olin nousemassa Puu-Vallilasta Postin ohi Sturenkadulle.

Tilanne on siinä sellainen että ajamaani suuntaan on kaista vapaana mutta toiseen suuntaan tulevien kaista on varattu pysäköineille ja siten siis tuo yksi kaista vain vapaana.

Mamma porhaltaa kohtalaisen kovaa Sturenkadulta ja kääntyy samalle kadulle kanssani minua vastaan. Osaan jo tuollaista tilannetta tuossa kohtaa odottaa todennäköiseksi ja ajoin kohtalaisen rauhallisesti että jos oikein nopea tapaus tulee vastaan niin ei nokkakolaria tulisi. Toisella kaistalla oli autoja parkissa joten tämä mamma joutuisi ajamaan minun kaistaani päästäkseen jatkamaan matkaa.

En ehtinyt pysäyttämään autoani niin että tämä vastaantulijani olisi minun kaistaani käyttäen siitä edestä pystynyt pujahtamaan takaisin omalle kaistalleen. Tämä vastaantulija nökötti siinä nokka minuun päin kaistallani ja toljotti eteenpäin. Ilmeisesti ei tullut hänelle mieleenkään että olisi voinut itsekin hieman pakittaa taaksepäin jotta olisi päässyt väistämään asianmukaisesti omalle kaistalleen minua.

Valuttelin autoani (olin ylämäessä) taaksepäin siten että tarvittava tila muodostui. Toljottoja lähti liikkelle hitaasti perässä, tuntui odottelevan kiihkeästi että väistän riittävän määrän. Olin provosoitunut ja jätin tilaa vain sen verran että siitä mahtuu kohtalaisen helposti mutta en juuri paljon enempää. Kuskilla (nainen) luonnollisesti suu kävi vimmatusti, jutteli kovasti, ja tuijotti ärsyyntyneen näköisenä kun suhasi ohitseni omalle kaistalleen. Ei ollut selkeästi tyytyväinen tilanteeseen.

Myönnän että olisin voinut nopeamminkin väistää, mutta ärsyttää niin ankarasti nämä itsekeskeiset tapaukset. Ei tee mieli olla heti avuliaana että jahas, rouva kaahaa vastaantulevien kaistaa, no peruuttelenpa tästä nopeasti alta pois että pääsette nopeasti kohteeseenne, rouva kun vaikuttaa erittäin kiireiseltä ja sangen tärkeältä henkilöltä jotta alta joudankin väistää.

Hänellä oli velvollisuus väistää mutta puskee vain päälle. Eniten riepoo se, että tämäkään mamma ei varmaankaan mitenkään käsittänyt että kenen siinä olisi pitänyt väistää ja ketä. Ymmärtäisi virheensä ja kiittäisi tai jotain mutta ei.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Eilen olin nousemassa Puu-Vallilasta Postin ohi Sturenkadulle.

Tilanne on siinä sellainen että ajamaani suuntaan on kaista vapaana mutta toiseen suuntaan tulevien kaista on varattu pysäköineille ja siten siis tuo yksi kaista vain vapaana.

Mamma porhaltaa kohtalaisen kovaa Sturenkadulta ja kääntyy samalle kadulle kanssani minua vastaan. Osaan jo tuollaista tilannetta tuossa kohtaa odottaa todennäköiseksi ja ajoin kohtalaisen rauhallisesti että jos oikein nopea tapaus tulee vastaan niin ei nokkakolaria tulisi. Toisella kaistalla oli autoja parkissa joten tämä mamma joutuisi ajamaan minun kaistaani päästäkseen jatkamaan matkaa.

En ehtinyt pysäyttämään autoani niin että tämä vastaantulijani olisi minun kaistaani käyttäen siitä edestä pystynyt pujahtamaan takaisin omalle kaistalleen. Tämä vastaantulija nökötti siinä nokka minuun päin kaistallani ja toljotti eteenpäin. Ilmeisesti ei tullut hänelle mieleenkään että olisi voinut itsekin hieman pakittaa taaksepäin jotta olisi päässyt väistämään asianmukaisesti omalle kaistalleen minua.

Valuttelin autoani (olin ylämäessä) taaksepäin siten että tarvittava tila muodostui. Toljottoja lähti liikkelle hitaasti perässä, tuntui odottelevan kiihkeästi että väistän riittävän määrän. Olin provosoitunut ja jätin tilaa vain sen verran että siitä mahtuu kohtalaisen helposti mutta en juuri paljon enempää. Kuskilla (nainen) luonnollisesti suu kävi vimmatusti, jutteli kovasti, ja tuijotti ärsyyntyneen näköisenä kun suhasi ohitseni omalle kaistalleen. Ei ollut selkeästi tyytyväinen tilanteeseen.

Myönnän että olisin voinut nopeamminkin väistää, mutta ärsyttää niin ankarasti nämä itsekeskeiset tapaukset. Ei tee mieli olla heti avuliaana että jahas, rouva kaahaa vastaantulevien kaistaa, no peruuttelenpa tästä nopeasti alta pois että pääsette nopeasti kohteeseenne, rouva kun vaikuttaa erittäin kiireiseltä ja sangen tärkeältä henkilöltä jotta alta joudankin väistää.

Hänellä oli velvollisuus väistää mutta puskee vain päälle. Eniten riepoo se, että tämäkään mamma ei varmaankaan mitenkään käsittänyt että kenen siinä olisi pitänyt väistää ja ketä. Ymmärtäisi virheensä ja kiittäisi tai jotain mutta ei.
Mä olisin varmaan laittanut auton kässärillä paikoilleen, noussut autosta ja käynyt kysymässä englanniksi jotain. "dount juu nou tät hiö in finland vii häv raitsaid träffik?"
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Huomasin muuten pienen ja ison kotimaisen kaupungin liikennekulttuurien eron havainnollisesti autoillessani juhannuksen aikoihin Kuusamossa. Sirkus Finlandia oli paikkakunnalla ja tuli käytyä siellä ihmettelemässä sirkuksen taikaa. Luonnollisesti jengiä oli paikalla paljon ja esityksen jälkeen ruuhka oli melkoinen.

Itse olin parkkeerannut pienelle sivutielle ja jouduin siis esityksen jälkeen odottamaan, että oikealta sirkuksen suunnalta tuleva, täysin katkeamaton joskin todella hitaasti mateleva autoletka menisi kokonaisuudessaan ohi. Väittäisinpä että Helsingissä joku olisi "uhrautunut" antamalla sen verran löysää että olisi mahtunut eteensä pujahtamaan, jono kun joka tapauksessa mateli todella hitaasti. Noh, ei tämä vielä mitään.

Jono nimittäin pysähtyi kokonaisuudessaan eräässä vaiheessa ja tässä kohtaa oletin edes jotenkin järkevähköön liikennetoimintaan tottuneena, että kun jono jälleen lähtee liikkeelle, joku kuskeista antaa tilaa jättämällä liikkeellelähtönsä hieman myöhäksi. Mutta ei. Olin vieläpä kärkkymässä sitä paikkaa jo tuossa vaiheessa, mutta isännät tulivat roihu silmissään omaa paikkaansa puolustaen eteenpäin kun jono taas lähti liikkeelle. :D Eli jos siihen olisi vain yrittänyt mennä, olisi saanut Corollasta kylkeen. Ei jumalauta että olin ihmeissäni. Stadissahan homma olisi hoitunut niin, että perempänä jonossa tulevat kuljettajat olisivat osanneet jo jarruttelevista autoista ennakoida jonon pysähtymisen ja jättäneet tyhjän tilan jo jonon pysähtyessä.

Asia vain on niin, että kun on pikkupaikkakunnalla totuttu ajamaan niin ei ihan terve maalaisjärki ja suhteellisuudentaju pelaa niin ollenkaan siinä vaiheessa kun autoja onkin jonossa enemmän kuin ne kolme.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tuli tuosta väärällä kaistalla ajamisesta mieleen, että oliko nyt viime viikolla, kun ajelin Kaarinasta moottoritietä pitkin Turkuun päin ja yhtäkkiä oli vastaan tulossa vanha 405 Pösö kuskinaan suht iäkäs mies. Oli siinä kieltämättä hiukan naurussa pitelemistä kun katselin hänen tekevän u-käännöstä siinä meikäläisen edessä. Sinänsä huvittava tilanne olisi voinut päättyä paljon vakavamminkin, ja on kyllä pakko ihmetellä että miten oli tiensä löytänyt nelikaistaisen väylän väärälle puolelle. Liittymäjärjestelytkin ovat yleensä sen verran hullunkuriset että on vaikea kuvitella kenenkään vahingossa ajavan niissä väärään suuntaan. Noh, meistä on moneksi mutta toivottavasti tämä kaveri käyttää vastedes julkisia.

Tällä mielipiteellä saa yleensä aikaan melkoista parranpärinää, mutta mä olen sitä mieltä että polkupyörät ei kuulu kaupunkien keskustoihin, siis autojen sekaan. Pyöräilijät kun ovat siitä vekkuli laji, että he kuvittelevat olevansa sekä moottoripyöräilijöitä että jalankulkijoita, ja ajaminen on sen mukaista. Ensin sompaillaan keskellä tietä autojen edessä, ja sitten kun on punaiset valot tulossa niin koukataan jalankulkijoiden sekaan suojatielle ja siitä risteyksen yli. No kyllä pyöräilijöiden perässä nyt vielä ajelee, mutta eniten ärsyttää se ettei niiden käyttäytymistä voi mitenkään ennustaa. Autoilijat noudattavat (yleensä) liikennesääntöjä ja kävelijöitä täytyy väistellä suojateillä, mutta pyöräilijät ajelevat milloin missäkin eivätkä yleensä ilmoita aikeistaan millään tavalla. Nopeuttakin heillä on usein sen verran paljon että autolla saa olla tosissaan tarkkana ja muutenkin pyöräilijää on yllättävän vaikea havaita muun liikenteen seasta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Asia vain on niin, että kun on pikkupaikkakunnalla totuttu ajamaan niin ei ihan terve maalaisjärki ja suhteellisuudentaju pelaa niin ollenkaan siinä vaiheessa kun autoja onkin jonossa enemmän kuin ne kolme.
Veikkaisin myös loogiseksi syyksi tuohon sitä, että pikkupaikkakunnalla on harvemmin noita suuria ruuhkatilanteita, joten ovat kovin tottumattomia siihen ja eivät avuttomat ymmärrä miltä tuntuu venailla siinä sivussa, kun kukaan pässi ei anna tilaa. - ELI SIIS AIVAN KUTEN SANOIT

Turkulaiset aina haukkuu Turun liikennettä ja sitä, ettei kukaan anna tilaa. Mun mielestä täällä saa ihan hyvin tilaa. Myös Kajaanilaiset soimasivat sikäläist liikennekäyttäytymistä, mutta sen liikennekulttuurista ei ole omakohtaisia kokemuksia.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Asia vain on niin, että kun on pikkupaikkakunnalla totuttu ajamaan niin ei ihan terve maalaisjärki ja suhteellisuudentaju pelaa niin ollenkaan siinä vaiheessa kun autoja onkin jonossa enemmän kuin ne kolme.
Isommilla paikkakunnilla enemmän ajaneet taas ovat tottuneet jonoihin; motarillakin sitten ajetaan puolen metrin välein.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Tommi (ja moni muukaan) ei varmasti tajua, mitä tarkoitan, joten suosittelen maantiepyöräilyharrastuksen aloittamista, niin ehkä tajuatte miltä se tuntuu kun auto ohittaa 120km/h nopeudella persettä hipoen kun itsellä on nopeutta vaikkapa 45km/h. :)
Mua vituttaa liikenteessä moottoritiellä tunkevat polkupyöräilijät.:eek:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Liikenteessä ärsyttää keskiviivan päällä seitsemääkymppiä sekä kuudenkympin että kahdeksankympin alueella ajavat kuljettajat kun pohjoiseen menee viikonlopun viettäjiä eikä pääse ohi etelään vievällä kaistalla. :mad:
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Mutta luuleko pyöräilijä olevansa "egologinen" ku pyöräilee niin leveesti. ja sit tulee 2 kuorma-autoo ni sit kummatki joutuu pysähtyy ja sit taas kiihdyttää siin menee nii perkeleesti löpöö että henkilöautol ajais helvetin kauan samal määräl
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Noh, ärsytti yksi autokoulu oppilaineen samassa korttelissa oman duunin kanssa. Nythän oon lomalla, ei ärsytä enää, mut nokki se kylläkin kun harjoiteltiin kytkimen käyttöä ja mäkilähtöjä suht kiireellisellä kadulla. Neljä viikkoa ja se on taas edessä, se sama Volvo.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Mutta luuleko pyöräilijä olevansa "egologinen" ku pyöräilee niin leveesti. ja sit tulee 2 kuorma-autoo ni sit kummatki joutuu pysähtyy ja sit taas kiihdyttää siin menee nii perkeleesti löpöö että henkilöautol ajais helvetin kauan samal määräl
No tuohan nimenomaan vaikuttaa egologiselta toiminnalta :ahem:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mua vituttaa kaikki pakettiautokuskit.:mad: Ne kaahaavat ja kiilaavat, roikkuvat puskurissa kiinni, eivätkä osaa käyttää sitä hiivatun vilkkua.:mad_old:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Mua vituttaa kaikki pakettiautokuskit.:mad: Ne kaahaavat ja kiilaavat, roikkuvat puskurissa kiinni, eivätkä osaa käyttää sitä hiivatun vilkkua.:mad_old:
Niil on kiire työtä tehdessään. Sulla ei ilmeisesti ole kiire mihinkään. Take it easy!
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Viimeksi eilen kävi näin että Vastaan tuli pakettiauto ja itse olin kuorma-auton kyydissa ja sitten siinä sellanen kyrpä fillaroitsi että joutu pysähtymään ylämäkeenvielä ja vieressä on pyörätie aina ajetaa vähä ohitukse jälkee pientareella että pöööllyy nii perkeleesti.
 
Ylös