Liikenteessä ärsyttää:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Pari päivää sitten Viron rekkareissa ollut Mersu yritti ohi liittymien kohdalla, jossa on juuri sen yhden auton mentävä tila. Kovasti vaan tunki vierelle, meinasin jo painaa äänitorvea, mutta tajus lopulta himmata. Meinaan 50m päässä ois kuitenkin ollut tosi leveää tietä.

Edelleenkin kaverin vinkki ajaa keskemmällä tietä, (skootterilla) sen enempää tilaa antamatta ois turvallisempi. Liekö itsessäki sitten vikaa kun helposti ajaudun sinne oikealle reunalle, muka hyväntahdon eleenä ja sitten yritetään joka paikassa ohi.

Sunnuntaina ajoin poliisiauton kanssa Hirvensalosta keskustaan, ainoa kerta kun takana ollut auto ei raivolla tehnyt ohitusta, siis se poliisiauto. Sit kun tuli kaksi kaistaa niin meni ohi, sitten pysähdyttiin valoihin ja se sammutti autonsa siihen. Meinasin painaa jo äänitorvea, mutta hillitsin itseni.

Eilen ajelin myös poliisi auton edessä, enkä huomannut 30-aluetta, kuin vastan sen päättymismerkistä. Tosin poliisiauto ajoi toisella kaistalla rinnalla koko matkan kans sitä 40-45 vauhtia.


Khih! <3
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Sen olen pannut merkille, että jos on olevinaan kiire johonkin niin kaikki ärsyttää paljon enemmän. Jos taas haluaa "kuunnella vielä tän yhden piisin loppuun" niin ei paljon haittaa jos liikennevalot vaihtuukin edessä punaisiksi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Sen olen pannut merkille, että jos on olevinaan kiire johonkin niin kaikki ärsyttää paljon enemmän. Jos taas haluaa "kuunnella vielä tän yhden piisin loppuun" niin ei paljon haittaa jos liikennevalot vaihtuukin edessä punaisiksi.
Sama, jokainen matelija ja kuppaaja ottaa todella paljon aivoon sillon.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
saatanan fillaristit sais ajaa siellä pyörille tarkoitetulle ajoradalla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
saatanan fillaristit sais ajaa siellä pyörille tarkoitetulle ajoradalla.
Kohta nuo pyöräilijät sanoo ajelevansa autotiellä, koska ne ajaa pyöräksi kovaa. Kauhea valitus kuitenkin tulisi, jos hitaasti ajavat, esimerkiksi eläkemummot ja -papat ajaisivat tuolla perusteella pyöräteillä.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Taas oli niin tyhmä mies liikenteessä jolle oli saatu myytyä bemari :) Ei vilkkua likkenneympyrästä poistuessa, ja turhaan odottelin että ehtii alta pois. Joskus olen kyllä nähnyt liikennesäännöt taitaviakin bemarimiehiä.
Vilkun täydellinen käyttämättömyys on ärsyttävää mutta itseäni saattaa jopa ärsyttää enemmän se, että joku käyttää vilkkua siinä vaiheessa kun hänen aikeensa on kiistatta todettavissa myös auton liikkeestä.

Eli esim. tilanne missä odottaa risteyksessä ja auto lähestyy sen verran vauhdilla että täytyy odottaa kun ei huvita täysilläkään alta mukaan tykittää. Kyseinen auto hidastaa hieman, hidastaa vielä. On sen verran lähellä että jos jatkaakin suoraa niin ei itse ehdi alta pois mikäli lähtee risteysalueelle kääntymään. Joten, odottelua.. Ja, kyseinen auto hidastaa vielä ja lähtee kääntymään samalle tielle missä itse seison odottelemassa. Ja SITTEN!!: kyseisessä autossa jo kuski veivaa rattia ja renkaat kääntyy.. Ja.. TA-DAA! kuski (yleensä äijä, naiset on sitä sorttia että ne eivät jaksa käyttää vilkkua ollenkaan, kevyttä yleistystä) pistää vilkun päälle.

AARGHH.

Olenkin suunnitellut ottavani mukaan pahvikyltin kera tekstin "NÄYTÄ SITÄ VILKKUA AJOISSA, TOLLO!" tjsp. ja vetäisen sitten sivuikkunaan esiin tarvittaessa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
saatanan fillaristit sais ajaa siellä pyörille tarkoitetulle ajoradalla.
Välillä ei pysty.. Joko ei ole pyörätietä ko. reitillä tai sitten pyörätie on liian huonossa kunnossa tai liian vilkas (jolloin on kokonaisvaltaisesti turvallisempaa ajaa autotiellä).. Jossain tapauksissa pyörätiellä on myös itselle vaarallisempaa ajaa, jos siinä on paljon risteyksiä. Saatanan autoilijat kun eivät koskaan väistä tullessaan kolmion takaa pyörätien päälle.

Saatanan autoilijat vois ottaa huomioon myös ajoradalla ajavat pyöräilijät vaikka se kuinka vituttaisikin (vaikka fillaristi ajaisikin väärässä paikassa, niin ei se ole mikään syy tappaa sitä fillaristia!!). Esim. ohittaessa hiljentää kunnolla ja/tai kiertää kaukaa. Mä olen monesti miettinyt mikä vittu siinä on, että traktorin perässä voidaan ajaa kyllä kolmeakymppiä sen pienen hetken, että pääsee turvallisesti ohi, mutta fillarin perässä EI KOSKAAN Suomessa. :mad_old:

Tommi (ja moni muukaan) ei varmasti tajua, mitä tarkoitan, joten suosittelen maantiepyöräilyharrastuksen aloittamista, niin ehkä tajuatte miltä se tuntuu kun auto ohittaa 120km/h nopeudella persettä hipoen kun itsellä on nopeutta vaikkapa 45km/h. :)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Vilkun täydellinen käyttämättömyys on ärsyttävää mutta itseäni saattaa jopa ärsyttää enemmän se, että joku käyttää vilkkua siinä vaiheessa kun hänen aikeensa on kiistatta todettavissa myös auton liikkeestä.

Eli esim. tilanne missä odottaa risteyksessä ja auto lähestyy sen verran vauhdilla että täytyy odottaa kun ei huvita täysilläkään alta mukaan tykittää. Kyseinen auto hidastaa hieman, hidastaa vielä. On sen verran lähellä että jos jatkaakin suoraa niin ei itse ehdi alta pois mikäli lähtee risteysalueelle kääntymään. Joten, odottelua.. Ja, kyseinen auto hidastaa vielä ja lähtee kääntymään samalle tielle missä itse seison odottelemassa. Ja SITTEN!!: kyseisessä autossa jo kuski veivaa rattia ja renkaat kääntyy.. Ja.. TA-DAA! kuski (yleensä äijä, naiset on sitä sorttia että ne eivät jaksa käyttää vilkkua ollenkaan, kevyttä yleistystä) pistää vilkun päälle.

AARGHH.

Olenkin suunnitellut ottavani mukaan pahvikyltin kera tekstin "NÄYTÄ SITÄ VILKKUA AJOISSA, TOLLO!" tjsp. ja vetäisen sitten sivuikkunaan esiin tarvittaessa.
Mulle tuli tästä kerran paha läheltäpiti tilanne. Aina risteystä lähestyessäni fillarilla katson tarkasti kaikista suunnista tulevien autojen aikeet. Kerran mulla oli sitten kuitenkin kiire ja ajoin suht kovalla vauhdilla liikennevaloihin (oli vihreää sekä samasta suunnasta kääntyville autoille että suojatielle). Katsoin, että autotiellä ajanut auto ajaa suoraan, koska vilkkua ei näkynyt. Yleensä en luota tähän, mutta nyt kiireen takia en ollut yhtä tarkka. Tietenkin tämä autoilija kääntyi kuitenkin vilkuttamatta (tai mahdollisesti vilkutti vasta kun oli jo suojatien päällä) ja jouduin tekemään äkkijarrutuksen. Onneksi ajoissa enkä osunut, mutta autoilija ei tästä huolimatta varmaan edes huomannut mua vaikka olin 2cm päässä..

Tähän liittyen mulle heräsikin kysymys foorumin autoilijoille. Itsehän ajoin autolla puolitoista viikkoa kesälomallani. Silloin etenkin kiinnitin tähän asiaan huomiota, mutta asia on askarruttanut minua pitkään. Minkä takia liikennevaloissa odottaessa vilkku laitetaan päälle vasta silloin kun valot ovat vaihtuneet? Minkä takia vilkkua ei voi laittaa päälle jo silloin kun odotellaan punaisten vaihtumista? Tällöin kaikille liikenteen käyttäjille tulisi varmasti selväksi mitä kuljettaja aikoo tehdä valojen vaihtumisen jälkeen.

Syyksi ei kelpaa se, että on kaistalla, jossa saa vain kääntyä.. Vittu! Ei pyörätiellä ajava välttämättä kiinnitä huomiota siihen saako ko. kaistalta ajaa myös suoraan vai ei. Tai vastaantuleva auto ei myöskään tiedä tätä välttämättä, jos siis risteys on sellainen, että vihreät palaa myös vastasuunnasta kääntyville autoille. Vittu! Mitä haittaa siitä vilkun käyttämisestä on? Se vitun polttimo tuskin palaa ihan kovin helposti loppuun? :mad_old:
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Välillä ei pysty.. Joko ei ole pyörätietä ko. reitillä tai sitten pyörätie on liian huonossa kunnossa tai liian vilkas (jolloin on kokonaisvaltaisesti turvallisempaa ajaa autotiellä).. Jossain tapauksissa pyörätiellä on myös itselle vaarallisempaa ajaa, jos siinä on paljon risteyksiä. Saatanan autoilijat kun eivät koskaan väistä tullessaan kolmion takaa pyörätien päälle.

Saatanan autoilijat vois ottaa huomioon myös ajoradalla ajavat pyöräilijät vaikka se kuinka vituttaisikin (vaikka fillaristi ajaisikin väärässä paikassa, niin ei se ole mikään syy tappaa sitä fillaristia!!). Esim. ohittaessa hiljentää kunnolla ja/tai kiertää kaukaa. Mä olen monesti miettinyt mikä vittu siinä on, että traktorin perässä voidaan ajaa kyllä kolmeakymppiä sen pienen hetken, että pääsee turvallisesti ohi, mutta fillarin perässä EI KOSKAAN Suomessa. :mad_old:

Tommi (ja moni muukaan) ei varmasti tajua, mitä tarkoitan, joten suosittelen maantiepyöräilyharrastuksen aloittamista, niin ehkä tajuatte miltä se tuntuu kun auto ohittaa 120km/h nopeudella persettä hipoen kun itsellä on nopeutta vaikkapa 45km/h. :)
On myös melkoinen turvallisuusriski kenkäistä satasen alueella 25km/h liikkuvan pyöräilijän kohdalla jarru pohjaan. Hiljentää voi sopivasti, mutta ei nyt mennä sentään ihan järjettömyyksiin. Periaatteessa fillaroijien ja mopoilijoiden lain mukaan on suositeltavaa, muttei pakollista ajaa pientareen puolella (eli sen valkoisen viiva oikealla puolella). Ja kyllä tiedän, ettei monestikaan sitä pientaretta ole kuin jokunen sentti sen viivan vieressä, ellei halua harrastaa maastopyöräilyä / enduroa. Mutta silloin on yleensä nopeusrajoituksetkin maltillisempia 60-80 välillä.

Että tuota, toi on semmonen asia mihin ihan helppoa hyvää ratkaisua ei ole.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tähän liittyen mulle heräsikin kysymys foorumin autoilijoille. Itsehän ajoin autolla puolitoista viikkoa kesälomallani. Silloin etenkin kiinnitin tähän asiaan huomiota, mutta asia on askarruttanut minua pitkään. Minkä takia liikennevaloissa odottaessa vilkku laitetaan päälle vasta silloin kun valot ovat vaihtuneet? Minkä takia vilkkua ei voi laittaa päälle jo silloin kun odotellaan punaisten vaihtumista? Tällöin kaikille liikenteen käyttäjille tulisi varmasti selväksi mitä kuljettaja aikoo tehdä valojen vaihtumisen jälkeen.
Itse laitan vilkun siinä vaiheessa kun kaistojen välinen sulkuviiva alkaa. Aikaisemmin jos vilkuttelee niin voi ikävästi hämätä muita, että oiskin vaihtamassa kaistaa.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tähän liittyen mulle heräsikin kysymys foorumin autoilijoille. Itsehän ajoin autolla puolitoista viikkoa kesälomallani. Silloin etenkin kiinnitin tähän asiaan huomiota, mutta asia on askarruttanut minua pitkään. Minkä takia liikennevaloissa odottaessa vilkku laitetaan päälle vasta silloin kun valot ovat vaihtuneet? Minkä takia vilkkua ei voi laittaa päälle jo silloin kun odotellaan punaisten vaihtumista? Tällöin kaikille liikenteen käyttäjille tulisi varmasti selväksi mitä kuljettaja aikoo tehdä valojen vaihtumisen jälkeen.
Edellisen koirani aikana minun oli pakko tehdä noin. Koira haukkui autossa aina sietämättömästi, kun vilkku oli päällä ja se tormaili kuin mielenvikainen tarhakettu ympäri autoa. Saman se teki aina ohitustilanteessa riippumatta siitä ohitettiinko meidät vai ohitettiinko itse. Meinasi mennä hermot eräänkin kerran. Sitten auton ulkopuolella se oli kuin mikähän enkeli ja aina oli ensimmäisenä autossa, kun oltiin lähdössä. :eek:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mulle tuli tästä kerran paha läheltäpiti tilanne. Aina risteystä lähestyessäni fillarilla katson tarkasti kaikista suunnista tulevien autojen aikeet. Kerran mulla oli sitten kuitenkin kiire ja ajoin suht kovalla vauhdilla liikennevaloihin (oli vihreää sekä samasta suunnasta kääntyville autoille että suojatielle). Katsoin, että autotiellä ajanut auto ajaa suoraan, koska vilkkua ei näkynyt. Yleensä en luota tähän, mutta nyt kiireen takia en ollut yhtä tarkka. Tietenkin tämä autoilija kääntyi kuitenkin vilkuttamatta (tai mahdollisesti vilkutti vasta kun oli jo suojatien päällä) ja jouduin tekemään äkkijarrutuksen. Onneksi ajoissa enkä osunut, mutta autoilija ei tästä huolimatta varmaan edes huomannut mua vaikka olin 2cm päässä..
Mulla kävi samantyylisesti eilen pyöräillessäni illalla duunista himaan. Valot olivat juurikin samalla tavalla kuin mainitsemassasi tapauksessa, vilkkua ei käytetty ja auto kääntyi suoraan eteeni vilkaisematta ennen kääntymistä sivulleen. Etuajo-oikeushan tuossa tapauksessa kuitenkin on juurikin sillä risteävän tien yli tulevalla pyöräilijällä, eikä tämän pitäisi autoilijalle tulla yllätyksenä koska vihreä valo ei ole tapauksessa nuolivalo.

Jouduin pysähtymään keskelle tietä välttääkseni osumasta urpoon. Huomasin auton ikkunan olevan avoinna, joten huusin vielä perään jotta "vitun urpo tsiigaa sivuilles saatana". Kaveri pysähtyi (nyt kyllä kelpas pysähtyä keskelle tietä mutta ei silloin kun olis pitänyt) ja tökkäsi päänsä ulos ikkunasta katsoen meikäläistä kohti. Vastasin sikaniskan hölmistyneeseen katseeseen huutamalla "just sä". Olisi vituttanut paljon enämpi jos ei olisi onnistunut antamaan kuskille mitään palautetta.

Minkä takia liikennevaloissa odottaessa vilkku laitetaan päälle vasta silloin kun valot ovat vaihtuneet? Minkä takia vilkkua ei voi laittaa päälle jo silloin kun odotellaan punaisten vaihtumista? Tällöin kaikille liikenteen käyttäjille tulisi varmasti selväksi mitä kuljettaja aikoo tehdä valojen vaihtumisen jälkeen.

Syyksi ei kelpaa se, että on kaistalla, jossa saa vain kääntyä.. Vittu! Ei pyörätiellä ajava välttämättä kiinnitä huomiota siihen saako ko. kaistalta ajaa myös suoraan vai ei. Tai vastaantuleva auto ei myöskään tiedä tätä välttämättä, jos siis risteys on sellainen, että vihreät palaa myös vastasuunnasta kääntyville autoille. Vittu! Mitä haittaa siitä vilkun käyttämisestä on? Se vitun polttimo tuskin palaa ihan kovin helposti loppuun? :mad_old:
Tuo haittaa menoa vaikka ei olisi liikenteessä pyörälläkään. Lyhyillä vihreillä saattaa se oma vuoro hulahtaa vasemmalle kääntyessä ohi, jos vastaantulija laittaa vilkun päälle vasta kääntyessään ja itse nököttää paikallaan odottaen että kaveri jatkaa suoraan.

Tuo "ei saa kääntyä kuin yhteen suuntaan" on perusteluna kieltämättä aika perseestä. Eikö vilkun tehtävä nimenomaan ole viestittää muille aikeistaan, vaikka se itselleen olisikin selvää ettei saa tehdä muuta kuin kääntyä tiettyyn suuntaan. Muut kun eivät yleensä näe toisesta suunnasta tulevien opasteita joten se pakollinen kääntyminen ei todellakaan ole kaikille tiedossa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuo "ei saa kääntyä kuin yhteen suuntaan" on perusteluna kieltämättä aika erseestä. Eikö vilkun tehtävä nimenomaan ole viestittää muille aikeistaan, vaikka se itselleen olisikin selvää ettei saa tehdä muuta kuin kääntyä tiettyyn suuntaan. Muut kun eivät yleensä näe toisesta suunnasta tulevien opasteita joten se pakollinen kääntyminen ei todellakaan ole kaikille tiedossa.
Erään työkaverin oli poliisit pysäyttäneet, en muista tuliko vain nuhtelu vai sakot, mutta juuri tuota poliisitkin käyttivät perusteluna. He eivät toisesta suunnasta tulevana voi tietää, onko se kääntyvä kaista vai ei.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Tähän liittyen mulle heräsikin kysymys foorumin autoilijoille. Itsehän ajoin autolla puolitoista viikkoa kesälomallani. Silloin etenkin kiinnitin tähän asiaan huomiota, mutta asia on askarruttanut minua pitkään. Minkä takia liikennevaloissa odottaessa vilkku laitetaan päälle vasta silloin kun valot ovat vaihtuneet? Minkä takia vilkkua ei voi laittaa päälle jo silloin kun odotellaan punaisten vaihtumista? Tällöin kaikille liikenteen käyttäjille tulisi varmasti selväksi mitä kuljettaja aikoo tehdä valojen vaihtumisen jälkeen.
Luonnollisesti tuo omakin viestini kumpusi saman aiheen harmittelusta ja ihmettelystä.

Itsekeskeisyydestä ja ajattelemattomuudesta tuo kumpuaa. Kun ei asiasta ole itselle hyötyä niin jää tekemättä. Tehdään autossa sillä välin jotain muuta, ehkä laitetaan pari tekstiviestiä tai jutellaan vieressä olevalle. Tai mietitään nollat taulussa jotain ihan muuta kun pitäisi keskittyä liikenteeseen.

Vaan mitäs tuolle voi. Poliisia ei tuo tunnu kiinnostavan joten muutosta tuskin on luvassa. Itsekeskeisyys tuntuu olevan koko ajan lisääntymässä joten eiköhän pahempaan päin vain mennä tuossakin.

Osa noista sankareista ei pysty käyttämään vilkkua kun kun puhuvat samaan aikaan kännykkään. Ja tuollekaan ei mitään oikein voi. Kun asiasta ei hevillä sakkoja tule.

Kun sattuu kolari, niin poliisi pitäisi määrätä velvolliseksi selvittämään että onko kolarin syypää puhunut puhelimeen samaan aikaan. Veikkaisin että aika monta "en vain nähnyt ja se vain tapahtui" -tapausta muuttuisikin "puhuin puhelimeen ja ei riittänyt aivokapasiteetti" -tapaukseksi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Tähän liittyen mulle heräsikin kysymys foorumin autoilijoille. Itsehän ajoin autolla puolitoista viikkoa kesälomallani. Silloin etenkin kiinnitin tähän asiaan huomiota, mutta asia on askarruttanut minua pitkään. Minkä takia liikennevaloissa odottaessa vilkku laitetaan päälle vasta silloin kun valot ovat vaihtuneet? Minkä takia vilkkua ei voi laittaa päälle jo silloin kun odotellaan punaisten vaihtumista? Tällöin kaikille liikenteen käyttäjille tulisi varmasti selväksi mitä kuljettaja aikoo tehdä valojen vaihtumisen jälkeen.
Siis vilkkuhan on sitä varten, että sillä kuitataan ratti käännetyksi. :doubtful:

Yleensäkin ottaen tuntuu siltä, että osa kuljettajista ei liikenteen kokonaisuudesta tajua kuin juuri ja juuri oman tilanteensa. Se menee täysin yli ymmärryksen, millainen vaikutus omalla ajamisella on muiden etenemiseen. Esim. täällä Lappeenrannassa ja varmaan monessa muussakin kaupungissa on valoristeys, jossa saa hyvin jumitettua takaa tulevan liikenteen jos jää vasemmalle kääntyessään siihen valojen taakse odottelemaan vastaantulijoiden loppumista. Jos ajaisi pari metriä edemmäs (liikenteenjakajien väliin) niin takanatulijat pääsisivät ajamaan ajonsa ja yleisen vitutuksen määrä vähenisi huomattavasti.

Näkemäesteelliseen risteykseen ajamisessa on muuten selkeästi havaittavissa kahta eri koulukuntaa. Niitä, jotka lähtevät oletuksesta, että "ei sieltä ketään tule" ja niitä, jotka ajavat siltä pohjalta että kuitenkin joku on tulossa. Edelliset tuppaa hiukan ärsyttämään kun heitä näkee, vaikkeivat omaa ajoani häiritsisikään. Ovat kuitenkin ikäänkuin tapahtumistaan odottava onnettomuus.
 
Ylös