Liikenteessä ärsyttää:

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ei pitäisi yleistää, mutta tuntuu tosiaan että pakettiautoilla on keskimääräistä suurempi tarve vaihtaa kaistalta toiselle. Vilkkuvivut ovat ilmeisesti aika monesta rikki.

Varmaankin tuohon kiireisyyteen jotenkin liittyy. Aikataulut painaa päälle ja tukusta pitäisi käydä nopeasti tavarat haettua jne. Se aggressiivinen kaistanvaihtelu tuottaa kuitenkin aika vähän hyötyä, siis mitä tulee siihen että miten nopeasti pääsee eteenpäin. Seuraavissa valoissa saattaa olla taas plusmiinusnolla. Ja haittapuolena useampia vaaratilanteita äkkiliikkeiden ja väliinänkeämisten johdosta.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Ei pitäisi yleistää, mutta tuntuu tosiaan että pakettiautoilla on keskimääräistä suurempi tarve vaihtaa kaistalta toiselle. Vilkkuvivut ovat ilmeisesti aika monesta rikki.

Varmaankin tuohon kiireisyyteen jotenkin liittyy. Aikataulut painaa päälle ja tukusta pitäisi käydä nopeasti tavarat haettua jne. Se aggressiivinen kaistanvaihtelu tuottaa kuitenkin aika vähän hyötyä, siis mitä tulee siihen että miten nopeasti pääsee eteenpäin. Seuraavissa valoissa saattaa olla taas plusmiinusnolla. Ja haittapuolena useampia vaaratilanteita äkkiliikkeiden ja väliinänkeämisten johdosta.
Pakusta näkee edessä olevat jonojen välit paremmin ja kokonaisuutena, mikä ehkä sekin edesauttaa niiden ulosmittausta kaistanvaihtoina.

Mutta kiirehän pakulla on aina kun mestat ja raha oottaa koko ajan.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Oikeastaan mua ei tuo kaistanvaihtelu haittaa lain. Se, että vilkkua ei käytä, pistää potuttamaan. Peilitkin ovat niissä paremmat useimmiten kuin mitä henkilöautoissa ja kun paku pieneen väliin änkeää niin pakukuski ehkä pystyy tilanteen paremmin tosiaan siksi arvioimaan kolaririskin osalta. Eli kaistanvaihto tosiaan varmaankaan ei ole samassa määrin toivotaan-toivotaan -toimintaa kuin mitä henkilöautoilla useammin näkee.

Ahtaaseen väliin änkeäminen on silti noilla toimintana yhtä ärsyttävää; kuski näkee itsensä muita tärkeämmäksi ja sen vuoksi aiheutetaan muille yllätyksiä. Ainahan tuollainen jokaiselle jonossa perässä tulevalle aaltomaisen nopeudenmuutoksen aiheuttaa.

Pakun puikkelehtimen ei silti mielestäni niin vaarallista ole kuin jonkin pikkuauton. Pakun näkee paljon helpommin eikä ne liikkeissään niin nopeita ole kuin esim. jokin pikkubemari (automerkki valittu satunnaisesti esimerkiksi).
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Oikeastaan mua ei tuo kaistanvaihtelu haittaa lain. Se, että vilkkua ei käytä, pistää potuttamaan. Peilitkin ovat niissä paremmat useimmiten kuin mitä henkilöautoissa ja kun paku pieneen väliin änkeää niin pakukuski ehkä pystyy tilanteen paremmin tosiaan siksi arvioimaan kolaririskin osalta.
Peilit on kuin norsunkorvat Transiteissa ja Jumppereissa. Paremmin ja laajemmalla alalla näkee taakse kuin henkilöautoissa. Transitissa on vielä vääräkuvasuurennospeilit perinteisten lisäksi, et ei missään nimessä osu mihinkään peruutellessakaan.

Ammattiautoilijat harvemmin töppäilee. Kyllä kitinä on sieltä, jolla ei ole mihinkään kiire oikeasti.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Troy: Jos kitinä-verbi liittyi mun kommentointiin, niin täytyy sanoa että tuolloin hieman sekoitat asioita. Vaikka mulla ei olekaan kiire niin ei se tarkoita että olisi ok se, että ammattiautoilijat ajavat noudattamatta yleisiä liikennesääntöjä.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Skootterityttöjä on kiva katsella ja ne on sööttejä liikenteessäkin ja lieventävät mahdollista ärsytystä, mutta mopoautopojat känny korvalla ärsyttävät ja niitä minäkin aina painostan virheisiin.

Pakettiautojen kuskeissa on suhteettoman paljon juntteja. Autot on kuitenkin aika ketteriä ja henkilöautomaisia, niiden peileistä näkee melko hyvin ja ollaan olevinaan ammattimiehiä. Raskaan kaluston kuskit ovat aivan eri porukkaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Kaistanvaihtelu on kyllä hauskaa katseltavaa. Varsinkin sopivissa olosuhteissa, kuten Lahdessa, jossa samalla kaistalla pysyttelemällä pääsääntöisesti etenee yhtä nopeasti kuin älyttömällä vaihtorumballa. Yleensä ne kaistanvaihtelijat sitten vielä ajavat sen verran liian lujaa, että joutuvat pysähtymään lähes joka liikennevaloissa (ollaan siis edelleen Lahdessa). Parhaissa tapauksissa olen ajanut muun liikenteen joukossa samalla kaistalla tasaista vauhtia ensimmäisistä liikennevaloista viimeisiin (ja edelleen ollaan ajamassa Lahden sivuitse idästä länteen) pysähtymättä kertaakaan samalla kun joku "kiireinen" puikkelehtija kiihdyttelee ja jarruttelee päätyen lopulta minun taakseni valittuaan jossain vaiheessa "sopivasti väärän" kaistan.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kaistanvaihtelu on kyllä hauskaa katseltavaa. Varsinkin sopivissa olosuhteissa, kuten Lahdessa, jossa samalla kaistalla pysyttelemällä pääsääntöisesti etenee yhtä nopeasti kuin älyttömällä vaihtorumballa. Yleensä ne kaistanvaihtelijat sitten vielä ajavat sen verran liian lujaa, että joutuvat pysähtymään lähes joka liikennevaloissa (ollaan siis edelleen Lahdessa). Parhaissa tapauksissa olen ajanut muun liikenteen joukossa samalla kaistalla tasaista vauhtia ensimmäisistä liikennevaloista viimeisiin (ja edelleen ollaan ajamassa Lahden sivuitse idästä länteen) pysähtymättä kertaakaan samalla kun joku "kiireinen" puikkelehtija kiihdyttelee ja jarruttelee päätyen lopulta minun taakseni valittuaan jossain vaiheessa "sopivasti väärän" kaistan.
Juuri näin tuppaa noille käymään monesti. Hirveää rumbaa ja sähläystä ja voittoa nolla sekuntia.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Troy: Jos kitinä-verbi liittyi mun kommentointiin, niin täytyy sanoa että tuolloin hieman sekoitat asioita. Vaikka mulla ei olekaan kiire niin ei se tarkoita että olisi ok se, että ammattiautoilijat ajavat noudattamatta yleisiä liikennesääntöjä.
Toki, toki. Sääntöjä on kaikkien noudatettava. Yhtään ei tuosta kannata tinkiä. Ehkä se mitä paremminkin yritin sanoa on vain et jotkut on liikenteessä enemmän, toiset vähemmän, ja kun tavara on pakotettu liikkumaan, niin raha sitäkin ajaa. Mitä nopeammin, pienemmällä kululla, se on kilpailua ja se näkyy katuliikenteessä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tänään aamulla teki lääkintäesimiehen auto, tai ketä nyt siinä pienemmässä farkkumallisessa ambulanssissa sitten onkin, aika optimisitisen ohituksen meikäläisestä.

Just ajoin vihreistä valoista suoraan, jonka jälkeen on noin 10-20 m päässä heti toinen risteys, josta vasemmainen kaista kääntyy vasemmalle ja oikea jatkaa suoraan. No liikennesääntöjen mukaisesti ajoin ensin risteyksen läpi, ennen kuin ajattelin kaistaa vaihtaa, varsinkaan kun kaistanvaihtoa tuolle ei voinut suorittaa aikaisemmin, koska se sama kaista kääntyi myös niistä liikennevaloista ainoastaan vasemmalle.

Juuri tässä kohtaa, kun vilkkua aloin hapuilla pamahti kauheat sireenit päälle, välitön vilkaisu peleihin ja ympäristöön, että mistä se tulee ja samalla se olikin mennyt jo vasemmalta ohi, ja kääntyi siis sinne samaan suuntaan minne itse olin kääntymässä. Alueella oli 50-rajoitus ja vettä satoi kaatamalla.

Jos tossa olisin vilkunkin ehtinyt jo laittaa ja kääntymisen aloittaa niin empä tiedä mitä siitä olisi tullut. Nyt kuitenkin säästyttiin lisäuhreilta.

No, jospa näillä hälytysajoneuvojen kuskeilla vähän silmää tuohon hommaan on. Todella nopeasti se tilanne vaan tapahtui, ettei siinä ehtinyt kuin leuka loksahtaa auki.
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tänään aamulla teki lääkintäesimiehen auto, tai ketä siinä pienemässä farkkumallisessa ambulanssissa sitten onkiin, aika optimisitisen ohituksen meikäläisestä.

Just ajoin vihreistä valoista suoraan, jonka jälkeen on noin 10-20 m päässä heti toinen risteys, josta vasemmainen kaista kääntyy vasemmalle ja oikea jatkaa suoraan. No liikennesääntöjen mukaisesti ajoin ensin risteyksen läpi, ennen kuin ajattelin kaistaa vaihtaa, varsinkaan kun kaistanvaihtoa tuolle ei voinut suorittaa aikaisemmin, koska se sama kaista kääntyi myös niistä liikennevaloista ainoastaan vasemmalle.

Juuri tässä kohtaa, kun vilkkua aloin hapuilla pamahti kauheat sireenit päälle, välitön vilkaisu peleihin ja ympäristöön, että mistä se tulee ja samalla se olikin mennyt jo vasemmalta ohi, ja kääntyi siis sinne samaan suuntaan minne itse olin kääntymässä. Alueella oli 50-rajoitus ja vettä satoi kaatamalla.

Jos tossa olisin vilkunkin ehtinyt jo laittaa ja kääntymisen aloittaa niin empä tiedä mitä siitä olisi tullut. Nyt kuitenkin säästyttiin lisäuhreilta.

No, jospa näillä hälytysajoneuvojen kuskeilla vähän silmää tuohon hommaan on. Todella nopeasti se tilanne vaan tapahtui, ettei siinä ehtinyt kuin leuka loksahtaa auki.
Ambulanssissa käyty keskustelu:

- katoppa kun forumin Domppari ajelee skootteriillaan! Pullakahveista veto että ku laitat pillit päälle ja ohitat röyhkeesti tosta ihan vierestä niin marmattaa meistä forumilla alle tunnin?
- kiinni veti... PIIPAAPIIPAAPIIPAAPIIPAAPIIPAA...!!!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ehkä siks että pyörä on aika paljon kapeampi? Joskus kapealla tiellä joutuu vähän hidastamaan niin ettei osuta vastaantulijan kanssa kohdakkain pyörän kohdalla. Myöskin ennen tiukkaa mutkaa voi vähän hidastaa että pyöräilijä ehtii pidemmälle ja itse näkee paremmin onko vastaantulijoita. Tällaisen ennakoinnin ansiosta ei ole koskaan tarvinnut hidastaa 30km/h vauhteihin. Ei kyllä ymmärrä sellaisia apinoita jotka ohittaa pyörän vaikka väkisin, hipoen.
Niin siitä se kai johtuu.. Ei tajuta, että pyöräilijä sattuu tarvitsemaan tilaa. Paitsi että ilmavirtaukset aiheuttavat vaikeuksia, niin pitäisi muistaa että fillarilla saattaa myös kaatua! Esim. itse kaaduin pari viikkoa sitten pyörällä (se 180 asteen voltti, josta kerroin jossain). Jos siinä olisi ollut auto samaan aikaan vieressä niin olisin luultavasti kuollut samantien riippumatta siitä että mulla oli kypärä päässä. Tällaistakaan asiaa autoilijat harvemmin ottaa huomioon. Paitsi tietty ne jotka harrastavat itsekin pyöräilyä, ja heidät kyllä yleensä tunnistaa hyvistä ajotavoista.

Mutta luuleko pyöräilijä olevansa "egologinen" ku pyöräilee niin leveesti. ja sit tulee 2 kuorma-autoo ni sit kummatki joutuu pysähtyy ja sit taas kiihdyttää siin menee nii perkeleesti löpöö että henkilöautol ajais helvetin kauan samal määräl
Viimeksi eilen kävi näin että Vastaan tuli pakettiauto ja itse olin kuorma-auton kyydissa ja sitten siinä sellanen kyrpä fillaroitsi että joutu pysähtymään ylämäkeenvielä ja vieressä on pyörätie aina ajetaa vähä ohitukse jälkee pientareella että pöööllyy nii perkeleesti.
No voi kauhistuksen kanahäkki! Kyllä ihan kauheuksia joutuvat kuorma-autot kestämään.. Varmaan menee 0,000001 litraa enemmän bensaa ton tilanteen takia! Voi vittu lähetä lasku pyöräilijälle jos rahatilanteesi on niin tiukoilla. :D

Syy ei pyöräilijän näkökulmasta ole ekologisuudessa vaan ihan turvallisuudesta.

Kyllä leveästi ajamiseen on monta syytä ihan tilanteen mukaan.. Joillain teillä piennar on niin paskassa kunnossa että maantiepyörällä ei pysty ajamaan siinä puhkomatta renkaitaan.
Toiseksi kun sitä tietää että autoilijat joka tapauksessa yleensä ohittaa niin läheltä kuin mahdollista, niin sitä mielellään pitää sitä mahdollista horjahtamisvaraa tien oikealla puolella. Jos ajaisi ihan melkein hiekalla ja joku rekka sujahtaa ohi, niin vaarana on horjahtaa asfaltilta hiekalle, jolloin kaatuu todennäköisesti sen rekan alle! (huom! ainakin yksi helvetin pelottava läheltäpititilanne tästäkin.. onneksi en kaatunut)

Lisäksi olen huomannut että autoilta saa paremmin tilaa jos pitää itse leveämpää ajolinjaa. Tämä ei toki ole koskaan syy leveästi ajamiseen, mutta sellainen jännä juttu vaan, mikä on tullut havaittua.. Ehkä jotkut pyöräilijät pitävät sitä syynäkin.. Mietin vaan tota sunkin tilannettasi.. Jos pyöräilijä olisi ajanut reunemmassa, niin sinä olisit ajanut hiljentämättä persettä hipoen ohi. Pyöräilijä olisi kaatunut kuorma-autosi alle ja kuollut.

Ja mulle nyt on aivan sama vituttaako sitä autoilijaa hetkellinen vauhdin hidastuminen. Menköön hoitoon jos siitä muka koituu niin suuria ongelmia. Ei sitä silti ole mielestäni mitään syytä tappaa pyöräilijää? Vai onko sinun mielestäsi asia näin?

Edit: Joskus saatan kuulla takaata tulevan raskaan kaluston ja samalla näen että vastaan tulee auto. Tällöin yleensä viestin myös käsimerkillä (stop-merkki, se sama joka armeijassakin jo opetettiin) sen että nyt ei ole turvallinen tilanne mennä ohi..
Niin ja yleensä jos auto hiljentää takiani tai ohittaa reilusti vastaantulevien kaistan puolelta (kuten ohittaisi auton), niin morjenstan ihan reilusti kiitoksena hienosta eleestä. Eiköhän sen morjenstuksen peilistä näe..
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Tiesittekö että pyöräilijän päälle saa ajaa suojatiellä:)
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
En tiedä oliko tämä jo täällä, mutta taas kerran tuli tehtyä kauppareissulla seuraavanlainen havainto useampaan kertaan. Ajelen autolla suojatietä kohti, kun jalankulkija astuu suojatielle. Etäisyyttä on tällä hetkellä noin 50 metriä. Hiljennän vauhtiani, että kyseinen henkilö pääsee kulkemaan rauhassa yli. Tähän asti ok.

Mutta sitten jalankulkija kääntää katseensa toiseen suuntaan ja havaitsee vastaantulevan liikenteen kulkevat autot. NYT! Sen sijaan, että jalankulkija kävelisi keskikorokkeelle asti odottelemaan toisesta suunnasta tulevien autojen pysähtymistä (tai todennäköisemmin ohi ajamista), hän sen sijaan hidastaa kulkuaan ja käytännössä pysähtyy minun ajamalleni ajokaistalle, jolloin minä ja takani tuleva autojono joutuu myös pysähtymään, kunnes vastaantulevien autojen letkassa tulee riittävän iso väli, jotta jalankulkija ehtii kipittämään tien yli.

Minkä takia jalankulkija ei voi ottaa kahta askelta enemmän ja pysähtyä siihen keskikorokkeelle, vaan tahallaan tukkii toiseen suuntaan kulkevan autoliikenteen?
 
Ylös