Ehkä siks että pyörä on aika paljon kapeampi? Joskus kapealla tiellä joutuu vähän hidastamaan niin ettei osuta vastaantulijan kanssa kohdakkain pyörän kohdalla. Myöskin ennen tiukkaa mutkaa voi vähän hidastaa että pyöräilijä ehtii pidemmälle ja itse näkee paremmin onko vastaantulijoita. Tällaisen ennakoinnin ansiosta ei ole koskaan tarvinnut hidastaa 30km/h vauhteihin. Ei kyllä ymmärrä sellaisia apinoita jotka ohittaa pyörän vaikka väkisin, hipoen.
Niin siitä se kai johtuu.. Ei tajuta, että pyöräilijä sattuu tarvitsemaan tilaa. Paitsi että ilmavirtaukset aiheuttavat vaikeuksia, niin pitäisi muistaa että fillarilla saattaa myös kaatua! Esim. itse kaaduin pari viikkoa sitten pyörällä (se 180 asteen voltti, josta kerroin jossain). Jos siinä olisi ollut auto samaan aikaan vieressä niin olisin luultavasti kuollut samantien riippumatta siitä että mulla oli kypärä päässä. Tällaistakaan asiaa autoilijat harvemmin ottaa huomioon. Paitsi tietty ne jotka harrastavat itsekin pyöräilyä, ja heidät kyllä yleensä tunnistaa hyvistä ajotavoista.
Mutta luuleko pyöräilijä olevansa "egologinen" ku pyöräilee niin leveesti. ja sit tulee 2 kuorma-autoo ni sit kummatki joutuu pysähtyy ja sit taas kiihdyttää siin menee nii perkeleesti löpöö että henkilöautol ajais helvetin kauan samal määräl
Viimeksi eilen kävi näin että Vastaan tuli pakettiauto ja itse olin kuorma-auton kyydissa ja sitten siinä sellanen kyrpä fillaroitsi että joutu pysähtymään ylämäkeenvielä ja vieressä on pyörätie aina ajetaa vähä ohitukse jälkee pientareella että pöööllyy nii perkeleesti.
No voi kauhistuksen kanahäkki! Kyllä ihan kauheuksia joutuvat kuorma-autot kestämään.. Varmaan menee 0,000001 litraa enemmän bensaa ton tilanteen takia! Voi vittu lähetä lasku pyöräilijälle jos rahatilanteesi on niin tiukoilla.
Syy ei pyöräilijän näkökulmasta ole ekologisuudessa vaan ihan
turvallisuudesta.
Kyllä leveästi ajamiseen on monta syytä ihan tilanteen mukaan.. Joillain teillä piennar on niin paskassa kunnossa että maantiepyörällä ei pysty ajamaan siinä puhkomatta renkaitaan.
Toiseksi kun sitä tietää että autoilijat joka tapauksessa yleensä ohittaa niin läheltä kuin mahdollista, niin sitä mielellään pitää sitä mahdollista horjahtamisvaraa tien oikealla puolella. Jos ajaisi ihan melkein hiekalla ja joku rekka sujahtaa ohi, niin vaarana on horjahtaa asfaltilta hiekalle, jolloin kaatuu todennäköisesti sen rekan alle! (huom! ainakin yksi helvetin pelottava läheltäpititilanne tästäkin.. onneksi en kaatunut)
Lisäksi olen huomannut että autoilta saa paremmin tilaa jos pitää itse leveämpää ajolinjaa. Tämä ei toki ole koskaan syy leveästi ajamiseen, mutta sellainen jännä juttu vaan, mikä on tullut havaittua.. Ehkä jotkut pyöräilijät pitävät sitä syynäkin.. Mietin vaan tota sunkin tilannettasi.. Jos pyöräilijä olisi ajanut reunemmassa, niin sinä olisit ajanut hiljentämättä persettä hipoen ohi. Pyöräilijä olisi kaatunut kuorma-autosi alle ja kuollut.
Ja mulle nyt on aivan sama vituttaako sitä autoilijaa hetkellinen vauhdin hidastuminen. Menköön hoitoon jos siitä muka koituu niin suuria ongelmia. Ei sitä silti ole mielestäni mitään syytä tappaa pyöräilijää? Vai onko sinun mielestäsi asia näin?
Edit: Joskus saatan kuulla takaata tulevan raskaan kaluston ja samalla näen että vastaan tulee auto. Tällöin yleensä viestin myös käsimerkillä (stop-merkki, se sama joka armeijassakin jo opetettiin) sen että nyt ei ole turvallinen tilanne mennä ohi..
Niin ja yleensä jos auto hiljentää takiani tai ohittaa reilusti vastaantulevien kaistan puolelta (kuten ohittaisi auton), niin morjenstan ihan reilusti kiitoksena hienosta eleestä. Eiköhän sen morjenstuksen peilistä näe..