No ei kyllä ole. Sehän typeryyttä ja tekisi mieli pistää *viuh*, *vouh* nenään kaikkia, jotka roikkuvat persuksissa kiinni.... mutta pieni puskurissa roikkuminen on ihan ymmärrettävää.
En itsekään pidä roikkumisesta, enkä tavallisesti harrasta sitä, mutta tuossa tilanteessa käväisin vähän lähellä ja ohittaessani kaverin, kuskin ilmeestä oli kyllä luettavissa, mitä mieltä hän siitä oli.No ei kyllä ole. Sehän typeryyttä ja tekisi mieli pistää *viuh*, *vouh* nenään kaikkia, jotka roikkuvat persuksissa kiinni.
No mustakin tuo 130 km on hiukan liikaa eli 125 on varmaan oma maksimi. Enkä siis aja cruisella, kun sellaista ei ole.En itsekään pidä roikkumisesta, enkä tavallisesti harrasta sitä, mutta tuossa tilanteessa käväisin vähän lähellä ja ohittaessani kaverin, kuskin ilmeestä oli kyllä luettavissa, mitä mieltä hän siitä oli.
Roikkuminen ei kuitenkaan ollut se jutun pointti, vaan se että cruisella ajelu juuri nopeusrajoituksen yläpuolella aiheuttaa kaikille muille harmaita hiuksia. Ajaisi muiden mukana oikealla kaistalla, niin ei ole muiden tiellä. Ei ole mitään syytä ajaa 130km/h cruisella, jos rajoitus on 120km/h.
Tietenkin se vauhdin kelaaminen aloitetaan ajoissa, että voidaan pyyhkäistä "vihaisesti" ohi heti, kun mahdollisuus aukenee.:ahem:Monesti nämä perseestä pitävät sitten tunkevat tossakin tilanteessa kärsimättömästi ihan lähi tuntumaan....
Ei pidäkään. Korkeintaan 120 km/h. Siksi sinäkin kutsuit sitä rajoitukseksi.Pitääkö sillä saatanan ohituskaistalla ajaa 130km/h cruisella rajoituksen ollessa 120km/h?!
Tästähän on ollut puhetta monessa foorumissa kautta aikain. Se vasen kaista motarilla on ohituskaista, ei ajelukaista. Sieltä takaa voi tulla esimerkiksi ambulanssi tai poliisi jotka ajaa vielä kovempaa.Ei pidäkään. Korkeintaan 120 km/h. Siksi sinäkin kutsuit sitä rajoitukseksi.
Se oikea kaista on tarkoitettu hitaammille ja vasen niille jotka ajavat rajoituksen mukaista nopeutta, jotta pääsisivät turvallisesti ohi hitaammista. Yli 120 km/h ei saa ajaa kummallakaan kaistalla. Ei cruisella eikä ilman.
Se ei tee lainkuuliaisemmista tielläliikkujista kusipäitä, että sinä haluat tietoisesti rikkoa tieliikennelakia. Se homma on kato vähän niinq päinvastoin. Vastoinpäin.
Todennäköisesti omistat maamme valtatiet. :thumbup:
Totta, olisi pitänyt sanoa että vasen on varattu niiden ohitusta varten jotka ajavat rajoitusta alhaisemmalla nopeudella oikeaa kaistaa. My bad.Tästähän on ollut puhetta monessa foorumissa kautta aikain. Se vasen kaista motarilla on ohituskaista, ei ajelukaista. Sieltä takaa voi tulla esimerkiksi ambulanssi tai poliisi jotka ajaa vielä kovempaa.
En jaksa kaikkia taman hahmon juttuja quotata, mutta hyvin antaa kuvan kuinka luulee omistavansa maantien. :nope::nope::nope:Pitääkö sillä saatanan ohituskaistalla ajaa 130km/h cruisella rajoituksen ollessa 120km/h?! Pistät sen cruisen 120km/h ja ajat oikeaa kaistaa, niin ongelmaa ei ole, eihän?
Mulla meni just samanlaisen valujan kanssa hermot viimeksi, kun ajoin motarilla. Kaveri oli autossaan suurinpiirtein makuuasennossa, cruise juurikin 130km/h, ja oli juuri ohittamassa muutamaa autoa, kun tulin hänen peräänsä. Kyllä se ottaa vietävästi kupoliin, kun joutuu hidastamaan sen takia, että joku cruisailee juuri hieman yli nopeusrajoituksen. Jos perkele haluaa ajaa kovempaa, kuin muut niin tekee sen sitten kunnolla. Cruise on sitä varten, että voi ajaa virran mukana, ei ohitteluun.
Tuo eteen jarruttelu on tietenkin ihan oma lukunsa ja erittäin tuomittavaa toimintaa, mutta pieni puskurissa roikkuminen on ihan ymmärrettävää.
Totta. Fiksu kruisaaja tietaa mista sen saa pois paalta, ja kaantaakin sen pois paalta paastaessaan yhden tai useamman ohitseen ja siirtyy takaisin omaan vauhtiinsa tien selkiytyessa. :thumbup:Osa cruisekuskeista tuntuu ajattelevan, että jos ajaa tasaisesti sitä suurinta sallittua, ei tarvitse katsoa taakse, ja moottoritiellä on ok jäädä vasemmalle.
Cruisesta kiinni pitävät kuskit aiheuttavat lisäksi kitkaa erinopeudella ajavien ohitustilanteisiin. Vähän kun nopeuttaa ohittaessa tai löystää päästääkseen nopeamman ensin edelle, ohitustilanteet sujuvat paljon jouhevammin. Etenkin jos molemmat osapuolet ymmärtävät toisiaan.
Pirssikurssilla kysyttiin aikoinaan kytilta jotta voiko oikealta ohittaa. Vastasivat jotta jos edella ajava ei anna tieta ja nopeusrajoitus antaa myoten, ohitus on hyvaksyttavaa. Tieda hanta katsooko kaikki pollarit noin...Moottoritiellä on ajettava oikeanpuoleisinta vapaana olevaa kaistaa, joten jos puolpöhkö on vasemmalla, on luonnollista ajaa oikealta ohi.
Itsella toi riippuu kylla liikenteen tiheydesta. Maksimissaan on 130, yleensa 120 ja 130 valilla, silla milla pysyy hyvin mukana. Mokille ajaessa perjantai-iltana se on kylla lahempana 120 km/h nopeutta.No mustakin tuo 130 km on hiukan liikaa eli 125 on varmaan oma maksimi. Enkä siis aja cruisella, kun sellaista ei ole.
Korjaan käsityksiäsi sen verran, että minä en ole kertonut rikkovani kaistasääntöjä vaan siirryn ohitustilanteen jälkeen takaisin oikealle kaistalle heti kun se on mahdollista. Toki jättäen sopivan turvavälin ohitettavaan. Ja rapakelillä vielä sopivamman turvavälin.On se jännä miksi rikot mieluummin kaistasääntöä kuin nopeussääntöä. Kaistasäännön rikkomisesta on vaan haittaa, nopeussäännön rikkomisella sentään voittaa jotain. Kyllä mun mielestä ainakin väistämissääntöjen yms. noudattaminen on tärkeämpää kuin pilkuntarkka rajoituksen noudattaminen.
Kukaan ei varmaan ole kirjoitellut noin, mutta minä näin:Kukas täällä sanoikaan, että vetää varmana mieluummin takaa tulevan eteen, kuin jää itse hitaampien taakse pussiin. Ei tunneta velvollisuutta väistää ylinopeutta ajavia jne. Tämä on juuri sitä joustavuutta. Pannaan muut hiadastamaan, vaikka itsellä ei ollut edes niin kiire. :ahem:
Ajat siis kylmän rauhallisesti ylinopeutta. Voit olla rauhallinen kuski, mutta rikot kuitenkin sääntöjä ja aiheutat harmia kanssaliikennöitsijöille.------
Oma nopeus motarilla on varmaan varmaan n.140 km/h, tietenkin kelistä ja tien kunnosta riippuen.
----
Olen oikeasti varsin rauhallinen kuski ja pyrin aina ennen kaikkea välttämään aiheuttamasta harmia muille kanssaliikennöitsijöille. Välillä ottaa päähän ja tuli ehkä kirjoitettua vähän kärjistetysti, mihin muiden on sitten kiva tarttua.