Otto Hokkanen
Well-known member
No totta helvetissä jalan kuljettaessa otetaan lakki päästä ja seisahdutaan toviksi (emmä kyllä kumartelemaan rupee), mutta en mä silti ole tommosta autolla pysähtelyä kuullut kuin silloin ja nyt äsken uudelleen.
Se on todellakin vaikuttava tilanne. Arvostan.Kohtasin kirkolla käydessäni hienon ja kai jo kohta menneen maailman eleen. Jäin kyläraitilla hautajaissaattueen perään. Siinä kun ajelin läpi kylän ja pisti koskettavasti silmääni, että kaikki vastaantulijat kunnioittivat saattuetta pysähtymällä. Näin pienellä paikalla tällainen tapa vielä onnistuukin.
Ei sakkoja Suomessa, kilsoja takana n750k. Enkä koe olevani tulppana liikenteessä. Välillä kyllä pääsee haiseva cruise persuksesta.Täytynee vielä todeta, että n. 20 vuotta olen autoa ajanut ilman yhtäkään ylinopeussakkoa. Kilometrejä on tähän asti kertynyt 15-20 kiloa per vuosi, nykyisin kulkumulkkuna tahti on kovempi.
Ainakin Mikkelin ja Juvan välillä nopeusrajoitus pääsääntöisesti (muistaakseni) muuttuu kahdeksasta kympistä sataseen aina ohituskaistan kohdalla. Tarkoituksena on vissiin, että ohitettaisiin vain rekkoja, peräkärryllisiä autoja ja vastaavia, mutta yleensä ihmiset vetää kieli vyön alla ohi kaikesta mitä edessä näkyy. Lopputuloksena esim. viiden auton jono on ohituskaistan jälkeen päinvastaisessa järjestyksessä kaistan loputtua kun toinen auto ohittaa ensimmäisen, kolmas auto ensimäisen ja toisen jne...Samat kaverit kiihdyttävät ohituskaistan alkaessa vaikeivät ole ketään ohittamassa.
Mie olen huomannu saman, että ohituskaistan aikana on pakko ohittaa. Ja vielä viime metreillä ennen ohituskaistan päättymistä on aivan välttämätöntä puristaa se viimeinen ohitus ja sitten jäädä siihin jonon kärkeen jähimään..Ainakin Mikkelin ja Juvan välillä nopeusrajoitus pääsääntöisesti (muistaakseni) muuttuu kahdeksasta kympistä sataseen aina ohituskaistan kohdalla. Tarkoituksena on vissiin, että ohitettaisiin vain rekkoja, peräkärryllisiä autoja ja vastaavia, mutta yleensä ihmiset vetää kieli vyön alla ohi kaikesta mitä edessä näkyy. Lopputuloksena esim. viiden auton jono on ohituskaistan jälkeen päinvastaisessa järjestyksessä kaistan loputtua kun toinen auto ohittaa ensimmäisen, kolmas auto ensimäisen ja toisen jne...
Mie olen huomannu saman, että ohituskaistan aikana on pakko ohittaa. Ja vielä viime metreillä ennen ohituskaistan päättymistä on aivan välttämätöntä puristaa se viimeinen ohitus ja sitten jäädä siihin jonon kärkeen jähimään..
En miekään autolla pysähtymisestä ole ikinä kuullut, mutta jalkaisin jos on liikenteessä ja saatto vastaan tulee niin toki silloin.. siviilivermeissä seisahdutaan, tempaistaan lakki päästä jos semmoinen sattuu olemaan ja seurataan katseella vainajaa kunnes saatto on mennyt ohitse. Sotilasasussa tervehditään viemällä käsi päähineeseen asennossa seisten rintamasuunta joko suoraan saaton kulkusuuntaa vastaan, tai ohimarssin mukaisesti 90 asteen kulmassa (riippuu lähinnä siintä onko itse alunperin liikkeessä vai paikallaan. Itse olen tämän tehnyt Valkealan kirkon vieressä olevalla bussipysäkillä, tällöin valitsin 90 asteen kulman), vainajaa katseella seuraten.Ai...Minä en ole ikinä kuullut, että pitäisi pysähtyä hautajaisauton tullen. Vain jottei sitä saa ohittaa. Huonot opettajat ollut:thumbfh: Vai onko täällä Länsi-Venäjällä omat säännöt?
Tosimiehet pitää tuossa tilanteessa ikkunat tiukasti kiinni ja kääntää lämmöt täysille.Liikenteessä ärsyttää myös se, että on vatta kuralla, ja saa pysähtyä melkeen joka huoltsikalle paskalle. Sen lisäksi turauttaa niin pahanhajuiset piarut autoon, ettei itsekään pysty siellä olemaan ikkunat kiinni.:yuck:
Tulee aivan mieleen kun saksasta ajoin suomeen salmonellan kourissa. Suomessa vasta selvisi etta kyseessa oli salmonella, mutta kun vatsa varoitti, oli aikaa vain muutama minuutti loytaa vessa. Kylla siina meinasi usko loppua... :thumbfh:Liikenteessä ärsyttää myös se, että on vatta kuralla, ja saa pysähtyä melkeen joka huoltsikalle paskalle. Sen lisäksi turauttaa niin pahanhajuiset piarut autoon, ettei itsekään pysty siellä olemaan ikkunat kiinni.:yuck:
Tiedä sitten mikä on tuollaisten 100km/h ohituskaistan pointti 80km/h tiellä...
Kun se tukkeena ollut vähän alle rajoituksen ajava kiihdyttää siihen melkein sataseen, ja jonon veto jatkuu entiseen malliin sitten taas ohituskaistan jälkeen. Ja rekat on vieläkin samassa jonossa eikä tilanne muuttunut miksikään kiihdyttelystä huolimatta. Järjestys vaan vähän muuttui. Siinä sitten pitää kiihdyttää reilusti yli satasen jos siitä tulpasta haluaa kukaan ehtiä. Eipä se oikein onnistu.
Hitaiden rekkojen ja karavaanien ohittamiseen nuo 100km/h ohituskaistat kyllä toimii. Muista joutuu heittämään ohi jossain muualla.
Liikenteessä ärsyttää myös se, että on vatta kuralla, ja saa pysähtyä melkeen joka huoltsikalle paskalle. Sen lisäksi turauttaa niin pahanhajuiset piarut autoon, ettei itsekään pysty siellä olemaan ikkunat kiinni.:yuck:
Ja ilmankierto suljetuksi ettei tule mitään turhaa ulkoilmaa sotkemaan hyviä käryjä. Siinä latinki sitten jalostuu kiertäessään ympyrää ja lämmetessään. :ahem: :ahem:Tosimiehet pitää tuossa tilanteessa ikkunat tiukasti kiinni ja kääntää lämmöt täysille.
:ahem::ahem::ahem::ahem::ahem:edit - en ajele micralla, mutta kyllähän sellaisellakin ohi pääsee - muualla kuin ohituskaistalla
Tuo on niiiiin ihimeellistä käytöstä jotta ei voi käsittää.Tuo madalletun Golffin kuski. Ajoi 5km kapeaa hiekkatietä 20km/h nopeudella, eikä suostunut väistämään levennyksille torvikonsertista huolimatta. Tien levetessä jatkoi ajamista niin ettei ohi pääse. Tien muututtua kestopäällysteiseksi lähti kaahailemaan ylinopeudella.
Kännissä tai vanha papparainen?
Juuri päinvastaista toimintaa kuin mitä luulisi kun on Rallitkin käynnissä. :nope: