Minua ärsyttää liikenteessä ne paskaiset, jotka eivät anna moottoritiellä / vastaavalla kaksikaistaisella tietä niille, jotka liittyvät liikenteeseen rampilta.
Moottoritielle liittymisen pitäisi kyllä onnistua ilman tilanantoa, jos sen tekee oikein. Itse liityn siis niin, että ajan liittymiskaistalle n. 20% rajoitusta hitaammalla nopeudella, ja sitten liittymiskaistalta vaihdan kaistaa sopivaksi katsomani auton perään samalla kiihdyttäen. Ja tämä onnistuu autolla, jonka 0-100 kiihtyvyys kuormattakin on 20s.
Yleinen virhe on ajaa liian kovaa tai liian hiljaa ja syyttää muita miksei tilaa anneta. Liian kovaa liittymisellä tarkoitan, että nopeutta on saman verran kuin moottoritiellä ajavalla, ja sitten ajetaan liittymiskaistaa rinnalla ja ihmetellään kun tilaa ei tule. Liian hitaasti liittyjä puolestaan vaatii tosi pitkän välin johon liittyä.
Kyllähän sitä itsekin väistän liittyjiä joskus vähän nopeutta muuttamalla tai kaistaa vaihtamalla, kun ei voi tietää miten taitava liittyjä toinen on ja onko huomannut kuolleesta kulmasta tulevan auton. Ja moni väistää mua samoin. Kohtelias tapa, mutta ilmankin pitäisi pärjätä.