Pitkänsillan päässä jonotettiin puskuri puskurissa. Jono jatkui pitkälle Hämeentielle asti.
Kurvasin hotelli Strandin rannasta suoraan suoraan oikealla kaistalle, bussikaistalle siis. Vasemmalle kaistalle pääsemiseksi olisi tarvittu kenkälusikkaa. Aamuhorroksessa tuumasin, että edessä on varmaan tietyö tai onnettomuus. Se selittäisi ruuhkan. Tuumasin yrittää sillan jälkeen uudelleen vasemmalle kaistalle.
Vasen kaista nyki epätoivoisessa ruuhkajonossa.
Bussikaista ammotti tyhjyyttään Hakaniemestä Kaisaniemenkadulle asti tai - muutama yksityisauto vilkutti suorastaan paniikissa Kaisaniemen puiston suuntaan. Mietin, mikähän siellä kiinnostaa.
Jalkakäytävälle oli ajettu vihreä pakettiauto.
Vihreä pakettiauto. Oivallus syttyi ihan liian hitaasti. Vihreä pakettiauto, jonka takaikkunasta heijastui pyöreän esineen muoto.
Kun sain vihdoin sullottua nokkaa metrin verran vasemmalle kaistalle, vihreän pakettiauton takaikkunassa välähti.
Hyvää huomenta sinnekin, kiittelin mielessäni.
Liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta on taas saatu hoideltua ainakin tämän tulevan rikesakon verran.
Kiitin myös omia hitaita hoksottimiani. Ei niillä muillakaan Kaisaniemen puistoon kääntyjillä sinne ollut asiaa.
Miksen minä tajunnut kääntyä oikealle.
Päädyin siihen, että se oli tämä vihreä pakettiauto. Vihreät poliisiautot pitäisi kieltää. Ei kukaan voi ottaa tosissaan vihreää pakettiautoa paitsi tietysti Saksassa, jossa vihreä on poliisin väri.
Vihreä pakettiauto vihreän puiston reunassa - sehän on suorastaan rikollista. Varokaa tien laitaan pysäköityä vihreää pakettiautoa.
Vihreille pakettiautoille riittää kyllä töitä Helsingissä nyt ja tulevaisuudessa.
Pääkadut on rakennettu sillä tavalla ovelasti, että yksityisautoille on jätetty vain yksi kaista. Ratikat pörhältävät yksityisessä yksityisyydessään keskellä leveää katua. Bussit ja taksit huristelevat omia latujaan katujen reunoilla. Yksityisautot on pantu jonoon yhdelle kaistalle. Siinä pitää pysyä, vaikka bussikaista ammottaisi tyhjyyttään. Ja jos sitten erehdyt, niin salama välähtää äkäisesti vihreän pakettiauton takaikkunassa.
Yksityisautolla ajava saa totisesti tuntea, että häntä ei tänne Helsinkiin haluta. Mietin, olisiko reilumpaa kieltää yksityisautolla ajo ihan kokonaan Helsingin ydinkeskustassa. Jos sitten Helsingin keskustan liike-elämä ja muut aktiviteetit päättäisivät siirtyä kehäkolmosen tuolle puolen, niin ainahan keskustasta voi visioida upean käveltävän museokeskuksen.
Valvontaa halutaan yhä kiristää. Vihreän pakettiauton kameraan pitää hankkia kestävä moottoriperä, jotta kaikki uudet rikolliset saadaan varmasti poimittua laskutettaviksi. Niitä nimittäin riittää, mutta jos kaikki yksityisautot päättäisivät jonakin päivänä ajaa tismalleen nopeusrajoitusten mukaan metri metriltä, niin liikennevirta jysähtäisi paikalleen. Niin, paitsi bussikaistoilla, jossa bussit viilettäisivät tuttua ylinopeuttaan ohi lain pelossa elävien yksityisautojonojen.
Epäilen nimittäin, että bussikaistaa kiihdyttävien bussien nopeudet eivät vihreää pakettiautoa kiinnosta. Toivottavasti olen väärässä.