Linux

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Päätinkin tässä avata Linuxille/Ubuntulle oman toikin. Niin, onko muita kuin minä, jolta löytyy tämä varsin mukava käyttöjärjestelmä?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Jason Voorhees sanoi:
Päätinkin tässä avata Linuxille/Ubuntulle oman toikin. Niin, onko muita kuin minä, jolta löytyy tämä varsin mukava käyttöjärjestelmä?
On mulla tuolla palvelinkoneissa Linuxia. Jokapäiväisessä käytössä on tietenkin Windows-koneet.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Kubuntu on toisella kiintolevyllä ja toiminut erinomaisesti, huomattavasti jouhevampi kuin XP eikä pyöri tarpeettomat ohjelmat taustalla.

abc

DNF
Pari sivua vilkaisin tota vanhaa ketjua. Sehän oli saatana raamattukeskustelu 2.

kessel

Well-known member
Sijainti
Tampere
debian on käytössä...

Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
En ole koskaan edes käyttänyt Linuxia kun en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa.

Doubtful

Banned
Linux on hyvä palvelimena ja netti surffauksessa, muuhun siitä ei sitten oikein olekkaan.

abc

DNF
Doubtful sanoi:
Linux on hyvä palvelimena ja netti surffauksessa, muuhun siitä ei sitten oikein olekkaan.
Tarkoittaako muu tietokonepelejä?

Tomacu

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
Kubuntu on ollut käytössä nyt parin kuukauden ajan. Windowssiin tottuneelle siinä oli paljonkin outoa säätämistä aluksi, tosin kyllä sitä säätämistä piisaa Winukassakin, siihen on vain jo niin tottunut. Netistä on löytynyt tähän mennessä jokaiseen vastaan tulleeseen ongelmaan ratkaisu. XP on yhä varmuuden vuoksi koneella ja sitä käytänkin silloin harvoin kun pelailen jotain, mutta Kubuntua tulee pääasiassa käytettyä.

Doubtful

Banned
VJR sanoi:
Tarkoittaako muu tietokonepelejä?
No jos vähänkin haluaa tehdä koneellaan muuta kuin selata nettiä niin Winukkaa alle ja äkkiä. Ei pelkästään pelit vaan yleensäkkin softatuki Winukalle on niin laaja, että linuxilla ei ole mitään jakoa. Toisekseen huomattavasti vaivattomampi käyttää, tietysti jos tykkää näpräillä conffitiedostoja niin mikäs siinä, itselläni on parempaakin tekemistä.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Doubtful sanoi:
No jos vähänkin haluaa tehdä koneellaan muuta kuin selata nettiä niin Winukkaa alle ja äkkiä. Ei pelkästään pelit vaan yleensäkkin softatuki Winukalle on niin laaja, että linuxilla ei ole mitään jakoa. Toisekseen huomattavasti vaivattomampi käyttää, tietysti jos tykkää näpräillä conffitiedostoja niin mikäs siinä, itselläni on parempaakin tekemistä.
Olet aivan väärässä, pitää nähdä jotain vaivaa, jotta oppisi Linuxin "moottoripyörän" ja Windowsin "auton" eroavaisuuksia ja vasta kun oppii Linuxin maailman, huomaa siinä, että miten paljon parempaa se itse asiassa on kuin kauheasti rajoitettu käyttis Windows-mikä-lie-minkäkin-versio-kopsattu-edelliseltä-mukamas-täysin-puhtaalta-tehty-ohjelma... Siinä syyt miksi en kovin enää innostu Windowsista. Enkä muuten kauheasti innostu kaupallisista linux-ohjelmista, koska periaate on se, että käyttöjärjestelmä alunperin oli ilmainen, joten en minä maksullista ottaisi, joka varmasti rajoittaa.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Thunder sanoi:
Olet aivan väärässä, pitää nähdä jotain vaivaa, jotta oppisi Linuxin "moottoripyörän" ja Windowsin "auton" eroavaisuuksia ja vasta kun oppii Linuxin maailman, huomaa siinä, että miten paljon parempaa se itse asiassa on kuin kauheasti rajoitettu käyttis Windows-mikä-lie-minkäkin-versio-kopsattu-edelliseltä-mukamas-täysin-puhtaalta-tehty-ohjelma... Siinä syyt miksi en kovin enää innostu Windowsista. Enkä muuten kauheasti innostu kaupallisista linux-ohjelmista, koska periaate on se, että käyttöjärjestelmä alunperin oli ilmainen, joten en minä maksullista ottaisi, joka varmasti rajoittaa.
Itseasiassa Linuxilla ei paljon vaivaa tarvii nähdä (tota koodamista nyt pois lukien), kun esim. uusimmista päivityksistä tulee automaattiset ilmoitukset jotka on vaivaton asentaa. Kun ensi kerran koko järjestelmän asentaa, kaikki tärkeät ohjelmat ovat valmiina, toisin kuin Windowsilla, jossa on vain niitä Mikrosofitin mikä-lie-ohjelmia. En kadu etten ostanut Vistaa.

Linuxin suurin vahvuus on toden totta vapaus tehdä haluamiaan asioita

Doubtful

Banned
Thunder sanoi:
Joo mielipiteitä on monia, ymmärrän kyllä jos joku tykkää käyttää linuxia kotikoneessa siitä vain, itse en vain kyllä linuxia kotikoneeseen pistä, saa tapella töissä ihan tarpeeksi linuxien ja muiden settien kanssa. Linuxille ei taida saada esimerkiksi Pro toolsia, Cubasee, Guitar Proota yms.. tai entä kuvankäsittelyohjelmia, kuten paintshoppia muuta kuin varmaan jonkun yliraskaan emun kautta.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Jason Voorhees sanoi:
En kadu etten ostanut Vistaa.
Minä ostin, kun ajattelin pääseväni vähemmällä säätämisellä. Enää en ole aivan niin varma tuosta. Toki Momon ratti ja muutama peli kallisti vaakakuppia, mutta edelleen Linuxin käyttö houkuttaisi omassa arkisessa kotikoneessa.

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Doubt more

Doubtful sanoi:
Niinkö? Itse olen käyttänyt Linuxia esim. www-sivujen tekoon ja testailuun, sen palvelimenkin kun saa siihen kätevästi, niin pääsee kokeilemaan vaikka php:llä koodattuja sivuja. Lisäksi Linuxiin tulee miltei automaattisesti mukana Microsoftin Officea vastaava -ellei parempi- Open Office. Eikä maksa mitään. Ehkä puolueettomamman arvion saamiseksi voisi lukea vaikka tietokonelehtien vertailuja. Esim. Tietokone-lehti taisi muutama kuukausi sitten vertailla Susea, Vistaa ja Mac:iä. Siinä vertailussa Windows taisi saada jopa pronssia :D

Doubtful sanoi:
No jos vähänkin haluaa tehdä koneellaan muuta kuin selata nettiä niin Winukkaa alle ja äkkiä. Ei pelkästään pelit vaan yleensäkkin softatuki Winukalle on niin laaja, että linuxilla ei ole mitään jakoa.
Muut vastauksesi paljastavat, että et ole juurikaan tietoinen Linuxille tehdystä softasta. Jos käytät vain Vintoosalle tehtyä softaa, niin kai se softatuki on silooin Vintoosassa parempi. Tosin uusimmalla Vintoosalla eli Vistalla ei taida olla välttämättä sitäkään. Siksi edes "Vista for Dummies" -kirjan kirjoittaja ei halua käyttää Vistaa:
http://itmanagement.earthweb.com/entdev/article.php/3669701

Ja kai ne softat pyörisivätkin paremmin, jos ei Vintoosa ja sen pakollinen virustorjunta veisi niin paljon koneen tehosta. Ei voi Vintoosaa ainakaan kiittää kasvihuoneilmiön torjunnasta, kun sitä pyörittämään vaaditaan vuosi vuodelta hurjempia tehoja.

Doubtful sanoi:
Toisekseen huomattavasti vaivattomampi käyttää, tietysti jos tykkää näpräillä conffitiedostoja niin mikäs siinä, itselläni on parempaakin tekemistä.
Käyttää? Vai tarkoitatko ohjelmien asennusta? Niin kyllä oli joskus, mutta ainakin Ubuntuun ja Suseen uusien ohjelmien asennus sujuu muutamalla hiiren klikkauksella. Ja ne ohjelmat ovat ilmaisia ja niitä on paljon.

Doubtful sanoi:
Joo mielipiteitä on monia, ymmärrän kyllä jos joku tykkää käyttää linuxia kotikoneessa siitä vain, itse en vain kyllä linuxia kotikoneeseen pistä, saa tapella töissä ihan tarpeeksi linuxien ja muiden settien kanssa.
En tiedä, millaista tappelua olet käynyt, mutta ainakaan ei tarvitse tapella virustorjunnan. Viruksia kun ei työasemiin ole. Koneen tehoja ja rahoja ei tarvitse haaskata virusohjelmiin.

Doubtful sanoi:
Linuxille ei taida saada esimerkiksi Pro toolsia, Cubasee, Guitar Proota yms.. tai entä kuvankäsittelyohjelmia, kuten paintshoppia muuta kuin varmaan jonkun yliraskaan emun kautta.

Jos vaivautuisit ottamaan selvää, niin luultavasti löytäisit Linuxille tehtyjä ilmaisia ohjelmia, jotka ainakin osittain vastaavat mainitsemiasi.
Pikagoogletuksella löysin esim. katkelman "recording studio is easy to make On Linux, the. principal project offering a direct replacement. for ProTools is Ardour, free software which has ...", mutta en jaksa tuohon itse alkaa perehtyä

Kuvankäsittelyyn voin suositella Gimpiä, joka on ilmainen ja jonka saa Windowsiinkin nykyään. Tietysti jos on ihan pro tarpeet eli tekee kuvankäsittelyä tai jotain ammatikseen, niin kaupallisten ohjelmien kalliimmat versiot ovat parempia. Mutta paljon on varmasti niitä, jotka vaan ostavat Vintoosaansa jonkun ohjelman ilman että tarvitsevat muuta kuin murto-osan sen ominaisuuksista. Ja Gimpiä esim. on verrattu Photoshoppiin, joten ei se mikään ihan vaatimaton ole.

Summa summarum: Ammattilaiselle Linux tai Mac voi joskus olla paras vaihtoehto joidenkin kaupallisten huippuohjelmien takia, mutta että Linux sopisi vain surffailuun, on potaskaa (vaikka se onkin siihen hyvä).

Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
www.tapsa.gov sanoi:
Niinkö? Itse olen käyttänyt Linuxia esim. www-sivujen tekoon ja testailuun, sen palvelimenkin kun saa siihen kätevästi, niin pääsee kokeilemaan vaikka php:llä koodattuja sivuja. Lisäksi Linuxiin tulee miltei automaattisesti mukana Microsoftin Officea vastaava -ellei parempi- Open Office. Eikä maksa mitään. Ehkä puolueettomamman arvion saamiseksi voisi lukea vaikka tietokonelehtien vertailuja. Esim. Tietokone-lehti taisi muutama kuukausi sitten vertailla Susea, Vistaa ja Mac:iä. Siinä vertailussa Windows taisi saada jopa pronssia :D

Muut vastauksesi paljastavat, että et ole juurikaan tietoinen Linuxille tehdystä softasta. Jos käytät vain Vintoosalle tehtyä softaa, niin kai se softatuki on silooin Vintoosassa parempi. Tosin uusimmalla Vintoosalla eli Vistalla ei taida olla välttämättä sitäkään. Siksi edes "Vista for Dummies" -kirjan kirjoittaja ei halua käyttää Vistaa:
http://itmanagement.earthweb.com/entdev/article.php/3669701

Ja kai ne softat pyörisivätkin paremmin, jos ei Vintoosa ja sen pakollinen virustorjunta veisi niin paljon koneen tehosta. Ei voi Vintoosaa ainakaan kiittää kasvihuoneilmiön torjunnasta, kun sitä pyörittämään vaaditaan vuosi vuodelta hurjempia tehoja.

Käyttää? Vai tarkoitatko ohjelmien asennusta? Niin kyllä oli joskus, mutta ainakin Ubuntuun ja Suseen uusien ohjelmien asennus sujuu muutamalla hiiren klikkauksella. Ja ne ohjelmat ovat ilmaisia ja niitä on paljon.

En tiedä, millaista tappelua olet käynyt, mutta ainakaan ei tarvitse tapella virustorjunnan. Viruksia kun ei työasemiin ole. Koneen tehoja ja rahoja ei tarvitse haaskata virusohjelmiin.

Jos vaivautuisit ottamaan selvää, niin luultavasti löytäisit Linuxille tehtyjä ilmaisia ohjelmia, jotka ainakin osittain vastaavat mainitsemiasi.
Pikagoogletuksella löysin esim. katkelman "recording studio is easy to make On Linux, the. principal project offering a direct replacement. for ProTools is Ardour, free software which has ...", mutta en jaksa tuohon itse alkaa perehtyä

Kuvankäsittelyyn voin suositella Gimpiä, joka on ilmainen ja jonka saa Windowsiinkin nykyään. Tietysti jos on ihan pro tarpeet eli tekee kuvankäsittelyä tai jotain ammatikseen, niin kaupallisten ohjelmien kalliimmat versiot ovat parempia. Mutta paljon on varmasti niitä, jotka vaan ostavat Vintoosaansa jonkun ohjelman ilman että tarvitsevat muuta kuin murto-osan sen ominaisuuksista. Ja Gimpiä esim. on verrattu Photoshoppiin, joten ei se mikään ihan vaatimaton ole.

Summa summarum: Ammattilaiselle Linux tai Mac voi joskus olla paras vaihtoehto joidenkin kaupallisten huippuohjelmien takia, mutta että Linux sopisi vain surffailuun, on potaskaa (vaikka se onkin siihen hyvä).
Joo onhan se kotisivuja tehdessä kätevä sen palvelin puolen takia. Ei yllätä mitenkään jos Vista on saanut pronssia. Kuka sitä nyt vielä menee käyttämään? Ihan raakile vielä kaikintavoin.

Winkkariin kaikenlaiset laiteasennukset käy todella vaivattomasti ja ajureita löytyy vaan eipä löydy linuxiin tai jos löytyy niin ovat jotain purkkaviritelmiä. Jos joku väittää ihan tosissaan, että softatuki on linuxille yhtä hyvä kuin Winkkarille niin hohhoijakkaa :rolleyes:

En tiedä mitä ihmeen virustorjuntoja Winkkareissa käytät/käytit yms.. mutta itselläni vie jopa huikeat alle megan muistia. Jos osaa käyttää Winkkaria niin mitään ihmeen virustorjunta hässäköitä ei edes tarvii, kunnon palomuuri vain niin avot. Ja mitäs luulet, että jos karkkia lisätään ruudulle yms.. niin olisi se aika ihme jos tehoa veisi sitten vähemmän.

Tarkoitan joitakin laiteasennuksia, verkkokonfiguraatioita, softa asennuksia yms.. ja kaikki palvelimen asetukset tehdään ihan conffi tiedostoihin yms.. mutta ei tosiaan perusjuttuja tietenkään. Ohjelmia on joo ja niiden taso on poikkeuksetta samaa tasoa kuin winkkarin freewaret. Ubuntussa/Susessa poikeuksetta tavallinen käyttö on tehty hyvinkin yksinkertaiseksi. Tavallisen kotikäyttäjän tarvitsemat perus setit saa hyvinkin helposti, mutta jälleen kun jotain spesiaalia lähdetään tekemään niin a) joko toimivaa softaa ei löydy alustalle b) löytyy mutta sepä onkin tunnin konffauksen takana tai c) softasta puuttuu olennaisia ominaisuuksia.

Niin kuin jo totesin eipä paljoa myllyn tehoista mene mihinkään viruksiin kun osaa laittaa. Linuxilla taasen tehoa menee sitten jo vaillinaisten ajurien takia hukkaan (graafisissa sovelluksissa)

Tuo Ardour on oikeastaan pelkkä nauhoitus softa, jollaisen saa kyllä winkkariinkin freewarena. Enpä tiedä yhtään studiota jossa pyörisi Linux. Gimp on hyvä, mutta ei todellakaan mikään ammattilaisille suunnattu.

summa summarum: Ammattilaiselle linux/mac voi olla todellakin parempi vaihtoehto. Kyllähän linux siis käy ihan kotikäytössä jos ei mitään ihmeempiä tahdo eli vähän kärjistetysti heitin että pelkästään netin surffaukseen. Linux on palvelimena paras ja kotikäytössä menee jos tavallista käyttöä. Itellä tulee vaan käytettyä tosiaan kaikennäköistä "spesiaalia" ja laitteita riittää, jolloin winukka on paras ratkaisu minulle.