Linux

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
www.tapsa.gov sanoi:
Lisätään vielä nettisurffauksen sisältöön kuvankäsittely ja nettisivujen teko. Joten korjattuna alkuperäinen lause kuuluisi:

"Linux on hyvä palvelimena ja netti surffauksessa, tekstinkäsittelyssä, taulukkolaskennassa, esitysgrafiikan teossa, nettisivujen tekemisessä, kuvankäsittelyssä ja vähän kaikenlaisessa muussakin, muuhun siitä ei sitten oikein olekkaan."
Ja lisätään siihen vielä ", mutta Wintoosa on helppokäyttöisempi."

Varmasti ammattilaiskäytössä Linux on parempi, mutta minulle ei kukaan ole vielä kertonut miksi Linux kannattaisi kotikoneeseen hankkia. 99,9% kotikäyttäjistä ei pidä sitä hauskana, että saadakseen äänikortin toimimaan pitää vierailla 107:llä Linux-foorumilla lukemassa tasan 100 viestiä (/foorumi).

Muutenkin:
- Windowsille on laajempi ohjelmatarjonta (esimerkkinä vaikka pelit)
- Windows on helppokäyttöisempi
- Ohjelmien asentaminen/laitteiden Windowsiin on helpompaa kuin Linuxiin mitä todennäköisemmin kohtaat vähemmän ongelmia sitä käyttäessäsi (esim. ajurituki)
- jne.

En myöskään ymmärrä vastakkainasettelua mitä tästä tulee, eikö jokainen saa käyttää sitä käyttistä mitä haluaa? Tämän takia en ymmärrä miksi Linux-miehet on niin innokkaita käännyttämään Wintoosan käyttäjiä, jos joku sanoo "minulla on ongelma Windowssissa", niin eikös 5 ihmistä ole huutamassa "Vaihda Linuxiin" - eivätkö he usko, että joku voi olla aikuisten oikeesti tyytyväinen Windowsiin...?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
J
En myöskään ymmärrä vastakkainasettelua mitä tästä tulee, eikö jokainen saa käyttää sitä käyttistä mitä haluaa? Tämän takia en ymmärrä miksi Linux-miehet on niin innokkaita käännyttämään Wintoosan käyttäjiä, jos joku sanoo "minulla on ongelma Windowssissa", niin eikös 5 ihmistä ole huutamassa "Vaihda Linuxiin" - eivätkö he usko, että joku voi olla aikuisten oikeesti tyytyväinen Windowsiin...?
Nimenomaan. Linuxiin hurahtaneiden kiihkoilu ja vaahtoaminen kyllä jaksaa vuosi toisensa perään ällistyttää ja jossain määrin naurattaa.

Onpa näkynyt sellaisiakin tapauksia, nää on mun mielestä huvittavimpia, että on kysytty vaikkapa netin toimimattomuuteen neuvoja ja vastaukseksi on tullut "Hanki LINUX!! niin ongelmat loppuvat täysin", jolloin alkuperäinen kysyjä on vastannut "Mulla ON Linux, ollut jo 15 vuotta" :D Uhoominen alkaa heti vaikka ei edes tiedetä mikä käyttis kysyjällä on. :D

Noh, useinhan tuo on sitä että Linux on itselle vielä uusi asia ja kuvitellaan että muut eivät vaan älyä asentaa sitä itselleen. Kyllä se Linux-uho useimmiten rauhoittuu kun sitä on pidempään käyttänyt, vaikkapa työn takia.

Omissa koneissa on molempia ihan täydessä sopusoinnussa, eikä tulis kyllä mieleenkään alkaa uhota kummankaan käyttiksen puolesta. Molemmilla on mulle omat käyttönsä. Tavallisessa, jokapäiväisessä käytössänii Windows kuitenkin on ylivoimainen. Jo senkin vuoksi, että on erilaisia kameroita, puhelimia yms. yms. joita en kertakaikkiaan viitsi alkaa viritellä Linuxiin kiinni ja osaa ei varmaankaan edes saisi. Wintoosaan homma on helppo: Piuha kiinni ja menoks.

Estate

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Noh, useinhan tuo on sitä että Linux on itselle vielä uusi asia ja kuvitellaan että muut eivät vaan älyä asentaa sitä itselleen.
Juuri näinhän ihmiset käyttäytyvät usein melkein minkä tahansa asian suhteen. Oli sitten kyseessä vaikkapa ruokavalio.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Kubuntua olen käyttänyt nyt jo reilut puoli vuotta ja olen tyytyväinen.

Ajuriongelmia ei ole esiintynyt lainkaan, mm. Realtek:n audiopiiri toiminut moitteetta eikä asennuksessa ollut mitään ihmeellistä mainitsemisen arvoista. Samoin GF 7600GT asentui ilman ongelmia ja sen kummempia "erityisvirittelyjä".

Mitään ei ole tarvinnut jälkeenpäin alkaa erikseen hakemaan vaan kaikki tarpeellinen löytyy Kubuntun tukisivuilta ja päivitykset hoituvat automaattisesti.

Ei ole muutenkaan ollut tarpeen tehdä mitään erityisiä hienosäätöjä tai "nörttiviritelmiä", kaikki toimii jouhevammin kuin XP:ssä, eikä taustalla ole pyörimässä mitään sillä hetkellä tarpeetonta ohjelmaa, kuten XP:ssä tapahtuu.

Ei ole ilmennyt mitään moitittavaa Kubuntusta. Totean vaan, että hieno ja toimiva järjestelmä kaikin puolin.

XP:hän alkaa olla jo vanha, mutta toimiva käyttis. Saa olla vielä toistaiseksi toisella kiintolevyllä. Vistaan en tulle siirtymään koskaan ja sen korvaa Kubuntu täydellisesti.

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Lienee selvää, että Realtekin audio- ja GeForcen videokorteille tuki löytyy Linuxillekin. Veikkaan vaan, että kun lähdetään menemään sivuun tuollaisista peruskorteista ja ylipäätään muunlaisiin, ei-pakollisiin laitteisiin, niin menee yhteensopivuuskikkailuksi.

abc

DNF
Runar ja Kyllikki sanoi:
Nimenomaan. Linuxiin hurahtaneiden kiihkoilu ja vaahtoaminen kyllä jaksaa vuosi toisensa perään ällistyttää ja jossain määrin naurattaa.
Oon tässä sun kans vähän samalla linjoilla. Toisaalta vastaava kiihkoaminen Windowsin puolesta ällisyttää ja naurattaa vielä enemmän. Siinäkään ei nähdä mitään ongelmaa, että yhdellä firmalla on käytännössä monopoliasema. Jopa niin vahva, että Microsoftilla on varaa markkinoida ja myydä täysin keskeneräistä käyttöjärjestelmää (en oo Vistaa käytänny, sanokaa jos olen väärässä).

Kikkailin tuon KnoppiXin kanssa viime viikolla. Olin siinä käsityksessä, että se on sellainen, missä on kaikki tarvitta asenettu ja pitäis olla melko helppo käyttää. No, PPPOE-yhteyden konffaaminen löytyiki sieltä, mutta jostain vitun syystä se piti tehdä useita kertoja (täysin samalla tavalla), ennen ku yhteys alkoi toimimaan. Tietysti sen jostaki ois saanu kertalaakista toimiin jos ois oisannu. Samoin videotiedostojen katselu tökki. MPlayer ei jostain syystä toiminut ollenkaan ja joku toinen ohjelma, joka toimi, oli niin surkea ettei mitään rajaa. Lisäksi NTFS-kiintolevyiltä näkyi jostain syystä vain osa tiedostoista. Tosin tuo on täysin Microsoftin syytä ja mun mielestä ton NTFS-levyjärjestelmän salaisuuksien piilottaminen on vähä hämärän pelin rajoilla.

Olen odotellut, että milloin joku keksii tehdä oikeasti helppokäyttöisen Linux-distron. Linux-puolella on kuitenki niin moni asia tehty niin paljon paremmin, että siihen sais varmasti rakennettua käyttöjärjestelmän, jonka jälkeen kukaan ei enää ostaisi MS:n järjestelmiä. Ajurituet yms. tulisi suosion myötä automaattisesti.

Doubtful

Banned
Runar ja Kyllikki sanoi:

Onpa näkynyt sellaisiakin tapauksia, nää on mun mielestä huvittavimpia, että on kysytty vaikkapa netin toimimattomuuteen neuvoja ja vastaukseksi on tullut "Hanki LINUX!! niin ongelmat loppuvat täysin", jolloin alkuperäinen kysyjä on vastannut "Mulla ON Linux, ollut jo 15 vuotta" :D Uhoominen alkaa heti vaikka ei edes tiedetä mikä käyttis kysyjällä on. :D

Noh, useinhan tuo on sitä että Linux on itselle vielä uusi asia ja kuvitellaan että muut eivät vaan älyä asentaa sitä itselleen. Kyllä se Linux-uho useimmiten rauhoittuu kun sitä on pidempään käyttänyt, vaikkapa työn takia.

Omissa koneissa on molempia ihan täydessä sopusoinnussa, eikä tulis kyllä mieleenkään alkaa uhota kummankaan käyttiksen puolesta. Molemmilla on mulle omat käyttönsä. Tavallisessa, jokapäiväisessä käytössänii Windows kuitenkin on ylivoimainen. Jo senkin vuoksi, että on erilaisia kameroita, puhelimia yms. yms. joita en kertakaikkiaan viitsi alkaa viritellä Linuxiin kiinni ja osaa ei varmaankaan edes saisi. Wintoosaan homma on helppo: Piuha kiinni ja menoks.
Nyt tuli se mitä olen yrittänyt jauhaa :thumbup:

SamiJ

Well-known member
Tuosta ajuriasiasta sen verran, että usein niiden koodaamista Linuxille vaikeuttaa se, että valmistajat ei syystä tai toisesta halua paljastaa kehittäjille kunnollisia speksejä laitteistaan.

Linus Torvaldsin kommentti aiheesta kertonee paljon :D :

APC: Out of curiosity, do you have anything to say to hardware manufacturers who refuse to release datasheets or specifications about the functioning of their hardware so it could operate with the Linux kernel?

LT: Is "I hope you all die a painful death" too strong?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Micael sanoi:
eikä taustalla ole pyörimässä mitään sillä hetkellä tarpeetonta ohjelmaa

Ookko ihan 100% varma? :doubtful: En ole Kubuntua käyttänyt kuin yhden testiasennuksen verran, eikä muistikuva ole millään tavalla 100% varma, mutta olen vahvasti sitä mieltä että Debianiin suoraan perustuvana distrona se käynnistää mm. Apachen ja SSH:n joille perttiperuspertillä ei oo yhtään mitään käyttöä mutta silti esim. edes palomuuri (vaikkapa Firestarter jota itse käytän linux-koneissa) ei perusasetuksilla käynnisty automaattisesti systeemin startatessa.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
No XP:ssähän on taustalla jos jonkinlaista ohjelmaa käynnissä mutta niitäkin voi ainakin jonkin verran itse määrittää. Itse olen XP:ssä MsConfig -komennon kautta määrittänyt järjestelmän käynnistyessä käynnistyvät ohjelmat ja jättänyt ns. turhat käynnistymättä, mikä nopeuttaa käynnistymistä.

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
SamiJ sanoi:
Tuosta ajuriasiasta sen verran, että usein niiden koodaamista Linuxille vaikeuttaa se, että valmistajat ei syystä tai toisesta halua paljastaa kehittäjille kunnollisia speksejä laitteistaan.

Linus Torvaldsin kommentti aiheesta kertonee paljon :D :
Tuota on tullut mielessä tuskailtua, ja olenkin miettinyt, että mitäs, jos kaikki laitteet toimisivatkin plug & play periaattella. Eli kaikilla laitteilla olisi "ajurit" suoraan raudassa, jotka kertovat mille tahansa alustalle kaiken tarpeellisen itsestän, ja komponentti tekisi itse kaiken työn. Eli äänikortit, näyttikset, tv-kortit, mitä ikinä toimisivat kaikkialla välittömästi. Ajurien päivittäminen voisi siis muistuttaa esim. biosin tai firmwaren päivitystä. Tästä sitten tulikin mieleeni, että siinä voi sitten käyttäjä vahingossa saada vähän "vakavampaakin" haittaa aikaan, jonka ratkaisuksi keksin, että kaikissa komponenteissa olisi myös "back up -piiri", jolta alkuperäisasetukset saa palautettua ykkösmuistiin vaikka jollain jumpperisiirrolla tms. Back up -piirin tietoja ei pääsisi siis muuttamaan mitenkään, ja se olisi poissa käytöstä normaalitilanteessa.

Mihinkään ei koskaan olisi pakko asentaa ajureita, eikä valmistajien tarvitsisi kertoa liikesalaisuuksiksi luokiteltavia speksejä. Kuinka paljon tämä helpottaisikaan käyttiksen tekijöitä, softan tekijöitä, käyttäjiä, jällenemyyjiä, ihan kaikkia osapuolia.

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Joteskin minusta kuullosti kiihkoilulta tuo "Linuxista ei ole muuhun kun palvelimeksi ja nettisurffailuun, muuhun heti Winukkaa alle!"

Sitten ilmeni, että nettisurffailu onkin varsin laaja käsite ja sisältää kaikenlaisen tietokoneen peruskäytön ja jopa vähän spesiaaliakin käyttöä.

Windowsin "helppokäyttöisyys" perustunee osittain sen tuttuudelle: se, mitä on opetellut käyttämään, on "helppokäyttöisempi" ja osittain myös vanhoille mielikuville Linuxista ajalta jolloin asiat piti hoitaa tekstitilassa. Kannattaisi tutustua vähän vaikka Ubuntuun ennenkuin alkaa väittämään, että uusien ohjelmien asennus Linuxiin on vaikeaa.

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
jaska sanoi:
Varmasti ammattilaiskäytössä Linux on parempi, mutta minulle ei kukaan ole vielä kertonut miksi Linux kannattaisi kotikoneeseen hankkia.
Esimerkiksi siksi, ettei sen tavallisen kotikäyttäjän tarvi enää sen jälkeen pelätä viruksia yms. Ja jos teet koneen itse, niin ei tarvitse ostaa sitä Microsoftin tuotetta, kun tavallinen käyttäjä pärjää jopa paremmin Linuxilla. Siinä pari syytä, joiden vuoksi valitsin Linuxin isälleni, kun hän päätti vihdoin huolia koneen ja avata nettiyhteyden. Miksi ihmeessä olisin valinnut Windowsin ja maksanut siitä sekä virustorjunnasta?

Säästääkseen luontoa. Ei tarvita uusia ydinvoimaloita lisää koko ajan, kun ei tarvitse jatkuvasti hankkia tehokkaampaa konetta, että jaksaa pyörittää uutta , kallista Windowsia ja vielä uusinta virustorjuntaa. :D

jaska sanoi:
99,9% kotikäyttäjistä ei pidä sitä hauskana, että saadakseen äänikortin toimimaan pitää vierailla 107:llä Linux-foorumilla lukemassa tasan 100 viestiä (/foorumi).
Ehkä he sitten pitävät hauskana sitä, että heidät pakotetaan ostamaan Windows Vista uuden koneen mukana ja sitten ei löydykään ajureita. Reilua olisi, jos asiakas saisi vertailla hieman eri käyttiksiä, vaikka XP:tä, Vistaa ja paria Linux-jakelua ja valita sitten tarpeidensa mukaan sopivan. Eipä olisi äänikorttiongelmia, jos Linux olisi valmiiksi asennettu.

jaska sanoi:
Muutenkin:
On on, kaupalliset huippupelit tehdään yleensä vain Windowsille. Pelaajan ei kannata valita Linuxia ainakaan ainoaksi käyttöjärjestelmäksi. Mutta taitaa olla XP parempi pelinopeudessa kuin Vista, eivätkä vanhat pelit siinä välttämättä toimi. Ja silti se nyt laitetaan kaikkiin uusiin koneisiin asiakkaalta kysymättä.

jaska sanoi:
Joissain suhtissa varmaan, mutta osin helppokäyttöisyys=tuttuus ja Linuxin vaikeakäyttöisyys=outous+ muistikuvat vanhoilta ajoilta.

jaska sanoi:
- Ohjelmien asentaminen/laitteiden Windowsiin on helpompaa kuin Linuxiin mitä todennäköisemmin kohtaat vähemmän ongelmia sitä käyttäessäsi (esim. ajurituki)
Jos verrataan siihen Vistaan, niin meneekö tasoihin? Kuten olen maininnut, edes Vista for Dummies -oppaan tekijä ei vielä suostu Vistaa käyttämään. Ja ohjelmien asennuksessa ei ole käytännössä mitään eroa, jos otetaan asennus Windowsiin tai Ubuntuun. Molemmat sujuvat hiirellä valiten ja sen jälkeen ohjelmat ovat valikossa. Ja Linuxin valikosta voisi Windowskin ottaa mallia, Linuxilla on selkeämpi hierarkia, Windowsissa ohjelmat on valikossa vähän miten sattuu.

jaska sanoi:
Itse käytän molempia rinnan ja ongelmansa on Linuxissakin. Ilmaiselle voi antaa vähän enempi anteeksi kuin maksulliselle monopolille. Ja eipä täällä kukaan sanonut "Mulla on ongelma Windowsissa" vaan ennemminkin "Linuxista ei oo mihkään, hanki Windows!"

Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Micael sanoi:
No XP:ssähän on taustalla jos jonkinlaista ohjelmaa käynnissä mutta niitäkin voi ainakin jonkin verran itse määrittää. Itse olen XP:ssä MsConfig -komennon kautta määrittänyt järjestelmän käynnistyessä käynnistyvät ohjelmat ja jättänyt ns. turhat käynnistymättä, mikä nopeuttaa käynnistymistä.
Kysehän oli siitä, että oletko ihan varma ettei sun Linuxissa pyöri taustalla täysin ylimääräisiä ohjelmia ja palveluita?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
www.tapsa.gov sanoi:
On on, kaupalliset huippupelit tehdään yleensä vain Windowsille. Pelaajan ei kannata valita Linuxia ainakaan ainoaksi käyttöjärjestelmäksi. Mutta taitaa olla XP parempi pelinopeudessa kuin Vista, eivätkä vanhat pelit siinä välttämättä toimi. Ja silti se nyt laitetaan kaikkiin uusiin koneisiin asiakkaalta kysymättä.
Ihan rehellisesti, kuinka monen tavallisen peruskäyttäjän luulet pitävän koneessa kahta käyttöjärjestelmää ? Kuinka moni edes tietää sellaisen olevan mahdollista?

www.tapsa.gov sanoi:
Ilmaiselle voi antaa vähän enempi anteeksi kuin maksulliselle monopolille.
Eli Windows on parempi, mutta Linux onkin parempi kun se on ilmainen?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
Ja lisätään siihen vielä ", mutta Wintoosa on helppokäyttöisempi."

Varmasti ammattilaiskäytössä Linux on parempi, mutta minulle ei kukaan ole vielä kertonut miksi Linux kannattaisi kotikoneeseen hankkia. 99,9% kotikäyttäjistä ei pidä sitä hauskana, että saadakseen äänikortin toimimaan pitää vierailla 107:llä Linux-foorumilla lukemassa tasan 100 viestiä (/foorumi).

Muutenkin:
- jne.

Jaskan kanssa prikulleen samaa mieltä. :thumbup:
Ryynäri
Kuin myös tästä...monesti tosiaan muistuttaa uskonnollista jarnaamista.

tapsa
Niinkö? Itse olen käyttänyt Linuxia esim. www-sivujen tekoon ja testailuun, sen palvelimenkin kun saa siihen kätevästi, niin pääsee kokeilemaan vaikka php:llä koodattuja sivuja.
Onnistuuhan tuo mainitsemasi asia vallan mainiosti wintoosassa. Apachea vaan peliin, jos ei muuta keksi.

Ammattikäytössäkin win-alustat toimivat. (kait jostain löytyisi osuuksistakin jotain). Ongelmilta ei voi välttyä kummassakaan ympäristössä.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kysehän oli siitä, että oletko ihan varma ettei sun Linuxissa pyöri taustalla täysin ylimääräisiä ohjelmia ja palveluita?
Lähes varma sillä kokemuksella mitä nyt reilun puolen vuoden aikana on tullut.

Ainahan sitä pientä hienosäätöä tulee joskus tehtyä Kubuntuunkin, samoin kuin joskus XP:nkin, mutta huomattavasti iisimmin pyörii Kubuntu kuin XP.

Niistä ajureista sen verran, että Kubuntuun löytyy ajurit siinä missä Windowsiinkin lähes kaikille korteille ja Linukan ohjelmat ovat ainakin mun mielestä mukavammat käyttää kuin Windowsin vastaavat.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
www.tapsa.gov sanoi:
Esimerkiksi siksi, ettei sen tavallisen kotikäyttäjän tarvi enää sen jälkeen pelätä viruksia yms. Ja jos teet koneen itse, niin ei tarvitse ostaa sitä Microsoftin tuotetta, kun tavallinen käyttäjä pärjää jopa paremmin Linuxilla. Siinä pari syytä, joiden vuoksi valitsin Linuxin isälleni, kun hän päätti vihdoin huolia koneen ja avata nettiyhteyden. Miksi ihmeessä olisin valinnut Windowsin ja maksanut siitä sekä virustorjunnasta?
Mitäs luulet jos/kun Linux pääsee likimainkaan samoihin käyttölukuihin (koneita netissä kiinni) kuin Windows. Mitä luulet paljonko rupeaa viruksia tunkemaan Linux-puolellekin?
Nythän vain on niin että Linux on sen verran marginaalinen loppupeleissä että viruksia ei sinne kannata juuri alkaa väkertämään. Varsinkin kun ne on käytössä sellaisilla tyypeillä joilla koneet olisi muutenkin kunnossa eli viruksilta suojassa.

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
Matxi sanoi:
Mitäs luulet jos/kun Linux pääsee likimainkaan samoihin käyttölukuihin (koneita netissä kiinni) kuin Windows. Mitä luulet paljonko rupeaa viruksia tunkemaan Linux-puolellekin?
Nythän vain on niin että Linux on sen verran marginaalinen loppupeleissä että viruksia ei sinne kannata juuri alkaa väkertämään. Varsinkin kun ne on käytössä sellaisilla tyypeillä joilla koneet olisi muutenkin kunnossa eli viruksilta suojassa.
Asiahan ei suinkaan ole noin. Jotta virus toimisi Linuxissa, sillä pitäs olla root-käyttäjäoikeudet, joka taas on mahdollista vain, jos koneen käyttäjä sellaiset oikeudet virukselle antaa.