Linux

jamminen

Well-known member
jaska sanoi:
Varmasti ammattilaiskäytössä Linux on parempi, mutta minulle ei kukaan ole vielä kertonut miksi Linux kannattaisi kotikoneeseen hankkia. 99,9% kotikäyttäjistä ei pidä sitä hauskana, että saadakseen äänikortin toimimaan pitää vierailla 107:llä Linux-foorumilla lukemassa tasan 100 viestiä (/foorumi).
Tässä on mielenkiintoinen aspekti eli se, että nykymaailmassa kaikki pitää saada niin pirun helposti ja ajattelematta. Linuxiin ei kannata siirtyä, mikäli ei kiinnosta ajatella. Sen sijaan jos asennoidut siten, että haluat tietoa käyttöjärjestelmästäsi ja haluat sen isännäksi, niin kannattaa ainakin kokeilla; se ei nimittäin maksa mitään.
jaska sanoi:
Muutenkin:
- Windowsille on laajempi ohjelmatarjonta (esimerkkinä vaikka pelit)
- Windows on helppokäyttöisempi
- Ohjelmien asentaminen/laitteiden Windowsiin on helpompaa kuin Linuxiin mitä todennäköisemmin kohtaat vähemmän ongelmia sitä käyttäessäsi (esim. ajurituki)
- jne.
- No pelaaminen on todellakin asia erikseen, siinä Windows luonnollisesti vie voiton, toisaalta tulevaisuus voi tuoda asiaan muutoksia...
- Tämä ei minusta pidä paikkaansa, toisaalta käsitän sanan helppokäyttöisyys varmaankin erilailla.
- Jos nyt otetaan esimerkiksi Ubuntu ja sen paketinhallinta, niin se on kyllä PALJON helpompikäyttöinen kuin Windowsin ohjelmien asennus/poisto. Itseasiassa se on nerokas systeemi.
jaska sanoi:
En myöskään ymmärrä vastakkainasettelua mitä tästä tulee, eikö jokainen saa käyttää sitä käyttistä mitä haluaa? Tämän takia en ymmärrä miksi Linux-miehet on niin innokkaita käännyttämään Wintoosan käyttäjiä, jos joku sanoo "minulla on ongelma Windowssissa", niin eikös 5 ihmistä ole huutamassa "Vaihda Linuxiin" - eivätkö he usko, että joku voi olla aikuisten oikeesti tyytyväinen Windowsiin...?
Kaikkien osapuolten pitäisi tiedostaa, etteivät he oikeasti tiedä kaikista käyttöjärjestelmistä kaikkea. Kokeilkaa eri käyttöjärjestelmiä, ei se pahaa tee.

jamminen

Well-known member
Doubtful sanoi:
Laitappas niille sitten Linux, odota ja katso kuinka nopeasti sekin on solmussa. Mä veikkaan, että siinä koneella on niin paljon jotain paskaa, että winkkari on mennyt noin.
Siinä on jo Linux... Ja sitä ei saa solmuun ilman minun apuani.

Doubtful

Banned
jamminen sanoi:
Siinä on jo Linux... Ja sitä ei saa solmuun ilman minun apuani.
Mitä siinä sitten Windows tekee :confused: Ihan rehellisesti sanottuna täytyy olla käyttäjän aika käsi jos saa XP:n service pack 2:sella varustettuna totaaliseen juntturaan.

jamminen

Well-known member
Doubtful sanoi:
Mitä siinä sitten Windows tekee :confused: Ihan rehellisesti sanottuna täytyy olla käyttäjän aika käsi jos saa XP:n service pack 2:sella varustettuna totaaliseen juntturaan.
No aika perustilanne on se, että koneessa on windows XP home ja sitten sen jälkeen siihen on asennettu myös Linux. "Käsi käyttäjä" tarkoittaa vain sitä, ettei ole kiinnostunut huolehtimaan haittaohjelmista, eikö Windowsin käytön pitänyt olla helppoa? Tämä totaalinen junttura on todennäköisimmin seurausta myös itse Windowsin päivitysrumbasta, jota ei ole kiva hoitaa hitailla yhteyksillä. Minulla on semmoinen kuva ihan yleisestikin että vuosien kuluessa windows XP paisuu ja paisuu kunnes se on asennettava uudestaan.

Doubtful

Banned
jamminen sanoi:
No aika perustilanne on se, että koneessa on windows XP home ja sitten sen jälkeen siihen on asennettu myös Linux. "Käsi käyttäjä" tarkoittaa vain sitä, ettei ole kiinnostunut huolehtimaan haittaohjelmista, eikö Windowsin käytön pitänyt olla helppoa? Tämä totaalinen junttura on todennäköisimmin seurausta myös itse Windowsin päivitysrumbasta, jota ei ole kiva hoitaa hitailla yhteyksillä. Minulla on semmoinen kuva ihan yleisestikin että vuosien kuluessa windows XP paisuu ja paisuu kunnes se on asennettava uudestaan.
Ei kyllä tod. ole mikään perustilanne, että koneessa on linuxia ja winkkaria. Mihin tarvii toista niistä? Jos jotain täytyy tehdä linuxilla niin käyttää sitten vaikka vmwaree tai toisinpäin.

Jos sulla on SP2 ja joku softapalomuuri/nat niin eipä juuri tarvii paljon tehdä mitään. Oikei pari jotain turhaa adawaree tunkee koneelle joskus, mutta eipä nuo nyt haittaa mitään.

Kyllähän XP paisuu vuosien saatossa, mutta niin käy myös linuxille.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jamminen sanoi:
Minulla on semmoinen kuva ihan yleisestikin että vuosien kuluessa windows XP paisuu ja paisuu kunnes se on asennettava uudestaan.
Nojaa, mun nykyinen himassa käytössä oleva XP-asennus on loppuvuodelta 2003.

Kieltämättä olen sitä kyllä aikajoin hieman putsaillut.

jamminen

Well-known member
Doubtful sanoi:
Ei kyllä tod. ole mikään perustilanne, että koneessa on linuxia ja winkkaria. Mihin tarvii toista niistä? Jos jotain täytyy tehdä linuxilla niin käyttää sitten vaikka vmwaree tai toisinpäin.
On perustilanne, ei toimivan windowsin päälle kannata mitään asentaa jos sille on vielä käyttöä. Omassa läppärissäni käytän nimenomaan vmwarea (tulevaisuudessa virtualboxia, on parempi) mutta minulla onkin ykköskäyttiksenä linux, perheellä ei. Dualboot tulee ihan ittestään Ubuntun asennuksessa (vaikkakin olisivat voineet siitä vielä enemmän informoida asennusohjelmassa).
Doubtful sanoi:
Jos sulla on SP2 ja joku softapalomuuri/nat niin eipä juuri tarvii paljon tehdä mitään. Oikei pari jotain turhaa adawaree tunkee koneelle joskus, mutta eipä nuo nyt haittaa mitään.
Kyllähän XP paisuu vuosien saatossa, mutta niin käy myös linuxille.
Näin itsekin ajattelin eikä minulla olekaan ollut XP:n kanssa suurempia ongelmia, mutta näköjään SP2 + virustorjunta ja palomuuri ei riitä siihen, etteikö se menisi rikki niin, ettei enää edes sammu.

Linux ei paisu mihinkään jos sitä ei halua. Samaa voi ehkä sanoa windowsistakin, tosin siinä jatkuva päivitys tuntuu olevan suorastaan pakollista -> paisuminen.

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Asentele jamminen siihen XP koneeseen Spybot ja EasyCleaner. Sitten vaan tyhjennät kaiken turhan paskan rekisteristä ja muualta, jonka jälkeen kiintolevy(i)lle virheentarkistus ja vaikka defragmentointi.

Pitäs alkaa oleen jiirissä jossain määrin.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Banaani sanoi:
Asentele jamminen siihen XP koneeseen Spybot ja EasyCleaner. Sitten vaan tyhjennät kaiken turhan paskan rekisteristä ja muualta, jonka jälkeen kiintolevy(i)lle virheentarkistus ja vaikka defragmentointi.

Ja kyseessä on tavan käyttäjälle erittäin helppo toimenpide. On se Windowskin niin helppo :D :D

Doubtful

Banned
Sam sanoi:
Ja kyseessä on tavan käyttäjälle erittäin helppo toimenpide. On se Windowskin niin helppo :D :D
No jos vertaat siihen mitä joudut tekemään jos linux on jojossa niin helppoa on.

kessel

Well-known member
Sijainti
Tampere
Doubtful sanoi:
No jos vertaat siihen mitä joudut tekemään jos linux on jojossa niin helppoa on.
Yhtälailla tekemätön paikka voi olla peruskäyttäjälle, oli kyseessä kumpi tahansa - eli uudelleenasennus voi olla edessä jos ei apuja löydy ja kone ei boottaa.
Paitsi että windowsin tapauksessa joudut soittelemaan MS:lle jos olet joutunut tähän tilanteeseen liian usein ja tuoteavaimesi ei enää toimikaan :dunno:

EDIT: siis tuoteavaimellasi ei aktivointi toimi

Doubtful

Banned
kessel sanoi:
Yhtälailla tekemätön paikka voi olla peruskäyttäjälle, oli kyseessä kumpi tahansa - eli uudelleenasennus voi olla edessä jos ei apuja löydy ja kone ei boottaa.
Paitsi että windowsin tapauksessa joudut soittelemaan MS:lle jos olet joutunut tähän tilanteeseen liian usein ja tuoteavaimesi ei enää toimikaan :dunno:

EDIT: siis tuoteavaimellasi ei aktivointi toimi
Joo peruskäyttäjältä jää kyllä tekemäti, peruskäyttäjälle jopa ohjelmien poistaminen koneelta on aika tuntematon juttu.

jamminen

Well-known member
Banaani sanoi:

Adaware löytyy jo ja se ei löytä mitään, "turhan paskan tyhjennys rekisteristä" - tähän ei ole tietotaitoa eikä kiinnostakaan, kiintolevy on jo eheytetty. Eiköhän se jossain vaiheessa tule korjatuksi, nyt vaan ei kiinnosta kun muut käyttiksen toimii moitteetta.

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
jamminen sanoi:
Adaware löytyy jo ja se ei löytä mitään, "turhan paskan tyhjennys rekisteristä" - tähän ei ole tietotaitoa eikä kiinnostakaan, kiintolevy on jo eheytetty. Eiköhän se jossain vaiheessa tule korjatuksi, nyt vaan ei kiinnosta kun muut käyttiksen toimii moitteetta.
Se EasyCleaner poistaa nuo turhat paskat rekkarista. Erittäin helppokäyttöinen ohjelma, kielen saa suomeksi.

Adaware ei mullakaan ole löytänyt mitään vuosiin, Spybot sen sijaan löytää vaikka mitä.

Doubtful

Banned
Henkilökohtaisen kokemuksen mukaan SASW on paras noista eli superantispyware.

Törni

Well-known member
jamminen sanoi:
Mitä sillä on väliä, kumpi on "parempi", Linux vai Windows. Kuluttaja tekee tässä ideologisen valinnan, ja minulle Linux on (myös) ideologinen valinta. En halua tukea Microsoftia kun löytyy vaihtoehto, joka on tuotettu ilman raha-ahneutta. Linux on toivo siitä, että tulevaisuudessakin yhteisöllisyys voittaa individualistisen paskan.
Mukava, että joku kertoo tämänkin. Ja toivotaan, että asiat kehittyvät. Massat eivät kuitenkaan kovin äkkiä linuxia omaksu.

Kun eukko tuo kouraan taloushallintaohjelman ja kysyy, että saisko tämän asennettua meidän kotikoneeseen, ei vaimoa paljoa lämmitä kysmys, että löytyykö tuosta linux-versiota. Tai että kävisikö eri ohjelma minkä opettelitte siellä kansalaisopiston kurssilla. Tuo taloushallintaohjelman CD-levy tulee sataa äijän otsalohkoon viimeistään siinä vaiheessa kun äijä ottaa puheeksi ideologisen valinnan :p Kun himokuntoilija Virtanen ostaa uuden sykemittarin ja fillarin ajotietokoneen, hän on melko ihmeissään kun työntää noiden hilavitkuttimien mukana tulleet softalevyt linuxiin ja ihmittelee kun tilastointiohjelma ei toimi.

Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Vika ei ole siinä, että Linux olisi huonompi kun Windows. Asia lienee päin vastoin. Vika on siinä, että yritysten ei kannata panostaa marginaaliseen markkinasegmenttiin.

Esille ottamasi asenne on tietysti askel oikeaan suuntaan, mutta ei se kelkka vielä sillä käänny. Suuret massat eivät tiedä linuxin käytöstä juuri mitään. Heille on aika vaikea perustella miksi heidän pitäisi opetella uusi käyttöjärjestelmä ja odottaa vuositolkulla ennen kuin saavat kännyköidensä kalenterit synkattua tietokoneen kanssa.

Viimeksi muokattu:

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Törni sanoi:
Esille ottamasi asenne on tietysti askel oikeaan suuntaan, mutta ei se kelkka vielä sillä käänny. Suuret massat eivät tiedä linuxin käytöstä juuri mitään. Heille on aika vaikea perustella miksi heidän pitäisi opetella uusi käyttöjärjestelmä ja odottaa vuositolkulla ennen kuin saavat kännyköidensä kalenterit synkattua tietokoneen kanssa.
Totta on se, että moni spesiaaliohjelma on tehty vaan Windowsille. Mutta nyt kun Microsoft myy keskeneräistä ja kallista Vistaansa uusien koneiden mukana, niin asia hyväksytään mukisematta. Samoin mukisematta on hyväksytty kaikenlaiset turva-aukot ja virusongelmat, joita Windowsissa on ollut.

Jos tietokoneliikkeet myisivät koneita asiakkaiden tarpeiden mukaan, niin Linuxkin yleistyisi. Sellainen henkilö, joka ei pelaa tai tarvitse juuri jotain Windowsiin tehtyä erikoisohjelmaa, saisi Linux-koneesta turvallisemman ja halvemman vaihtoehdon. Ikkunointijärjestelmäthän ovat lopulta aika samanlaiset, klikkaa tästä ja tuo käynnistyy.

Törni

Well-known member
www.tapsa.gov sanoi:
Totta on se, että moni spesiaaliohjelma on tehty vaan Windowsille. Mutta nyt kun Microsoft myy keskeneräistä ja kallista Vistaansa uusien koneiden mukana, niin asia hyväksytään mukisematta. Samoin mukisematta on hyväksytty kaikenlaiset turva-aukot ja virusongelmat, joita Windowsissa on ollut.

Jos tietokoneliikkeet myisivät koneita asiakkaiden tarpeiden mukaan, niin Linuxkin yleistyisi. Sellainen henkilö, joka ei pelaa tai tarvitse juuri jotain Windowsiin tehtyä erikoisohjelmaa, saisi Linux-koneesta turvallisemman ja halvemman vaihtoehdon. Ikkunointijärjestelmäthän ovat lopulta aika samanlaiset, klikkaa tästä ja tuo käynnistyy.
Uusien koneiden mukana tyrkytetään tosiaan Vistaa, mutta muuten Vistan myynti on lähtenyt kovin nihkeästi liikkeelle.

Muuten puhut kyllä asiaa. En ole ollenkaan eri mieltä. Linuxin ja vapaan lähdekoodin "läpimurrosta" puhuttiin suurin kirjaimin jo lähes kymmenen vuotta sitten. Nyt ideologian eturintamaan on tainnut astua jo toinen sukupolvi. Silti tuo tavoite ei ole tullut yhtään lähemmäksi. Tämä siitä huolimatta, että linuxdistrojen asennettavuus, ajurituki ja käyttäjäystävällisyys ovat näiden vuosien aikana hypänneet aivan uudelle dekadille. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että yrityksille Windows on edelleen Linuxia edullisempi ratkaisu työasemaohjelmistona.

Minä en keksi, mitä pitäisi tehdä, jotta saataisiin aikaan Linuxin läpimurto. Jos sinulla on hyviä ajatuksia, niin kakaise ulos.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Törni sanoi:
Minä en keksi, mitä pitäisi tehdä, jotta saataisiin aikaan Linuxin läpimurto. Jos sinulla on hyviä ajatuksia, niin kakaise ulos.
Nimenomaan. On tavattoman helppoa olla tyytymätön nykytilanteseen, (Kuten esim. minä itsekin olen. Microsoft käyttää kylmästi maksavia asiakkaita betatestitason käyttisten "testaajina". Vistaa itselleni ei tule mieleenkään ottaa pääasialliseen käyttöön vielä aikoihin. Mutta joku Windows täytyy silti olla, että kaikki laitteet toimivat) mutta toimivan ratkaisumallin esittäminen on täysin eri juttu.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Heh. Tuli tossa mieleen, että en uuteen koneeseni huolinut Vistaa.

Sen sijaan aavistuksen verran taas alkoi kiinnostaa Linuxilla leikkiminen. (eli jos laittais tohon uuteen koneeseen). Mitään käytännön hyötyähän siitä ei olisi...