Linux

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Itseasiassa olen tehnyt töitä erilaisissa *NIX-järjestelmissä varmasti moninkertaisen määrän verrattuna Windowsiin ja kaikki suurimmat sovelluspaketit olen tehnyt Linuxiin/Unixiin.

Mä ainakin erottelen työkäytön ja kotikäytön täysin toisistaan. Kotikäytössä en juurikaan alkais Linuxia käyttää (vaikka käytänkin jonkun verran) mutta vastaavasti olen tehnyt asiakkaille sellaisia sovelluksia joita ei tulisi mieleenkään tehdä Windowsille.

SamiJ

Well-known member
"Yllättävää", että tämäkin asiakeskustelu saatiin käännettyä jarnaksi.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mun mielestä voitais jarnata siitä, että jarnataanko täällä ylipäätään.

abc

DNF

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
VJR sanoi:
No mun mielestä toi oli tollasta aika yleistä höpinää alussa. Jarna alko tästä, kaikki ruosalaiset on homoja -tasoisesta kommentista:
Pikemminkin "kaikki ruotsalaiset on hyviä homoina, muuhun niistä ei sitten oikein olekkaan" -tasoinen kommentti :frank:

Doubtful

Banned
Arcanum sanoi:
No jopas on höpötystä. Jotta virus pystyisi toimimaan linuxissa, se vaatisi käyttäjän aktiivista toimintaa sen käynnistämiseksi tai vaihtoehtoisesti viruksen tulisi saada tietoonsa rootin salasana. Kaikenlisäksi Linux on niin laaja käsite, että eri linux-jakeluilla on täysin erilaisia toimintaperiaatteita ja komponentteja. Jos nyt kuitenkin käy niin, että joku ketales pääsee riehumaan, niin korjaus tulee varmasti melko nopeasti järjestelmän avoimmuuden vuoksi.

Omiin käyttökokemuksiin perustuen voin ainakin sanoa että Linuxin tietoturvarakenne tuntuisi olevan melkolailla paremmassa kuosissa kuin Windowsissa. Koska ainakin Ubuntussa ei edes ole root-käyttäjää, vaan kaikki toiminnot mitä on mahdollista hoitaa alemmalla tasolla, myös hoidetaan siellä. Kaikki järjestelmän muutokset myös vaativat salasanaa, joten virus tuskin voisi saada pahemmin mitään aikaiseksi ilman kyseistä tietoa.

Itse olen ollut käyttöjärjestelmien sekakäyttäjä suhteessa 80% Windows, 20% Linux, kummastakin pidän ja molemmista löydän hyviä puolia. Kummallekin järjestelmälle olen aina löytänyt myös kaikki tarvittavat ajurit. Oikeastaan ainoat syyt miksi Windows on tällä hetkellä pääkäyttiksenäni on Flash, Photoshop, sekä tietenkin kilpa-ajosimut, niitä kun ei hirveästi ole Linuxille näkynyt. Jos en noita kolmea tarvitsisi, niin voisin sanoa tulevani täydellisesti toimeen Linuxilla. :)

Olen varmasti huono ihminen nyt kun sanon pitäväni Vistasta ja uusimmasta Ubuntusta yhtä paljon. :D
LOLZ :D Tää oli varmaan tarkoitettu vitsiksi :D :D

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Kyllähän se nyt oikeasti on monessakin asiassa toi Linux parempi kuin Windows, sehän on selvä asia. Windowshan on monessa asiassa aika huono loppupeleissä.

Mutta tuo mitä itse hain takaa niin on juurikin se että jos Linux alkaisi tulemaan jokapojan käyttöjärjestelmäksi niin luuletteko ihan oikeasti että esim just käyttäjäoikeudet olisi kunnossa joka koneissa jne? Rupeaisi niitä "Windows-ongelmia" ilmenemään Linuxissakin kun sitä rupeaisi joka jamppa vääntämään.

Itse olen monesti miettinut Linuxin kokeilemista mutta loppupeleissä Windows on omassa käytössä toiminut sen verran hyvin että en ole nähnyt tarpeelliseksi alkaa mitään pohtimista kummempaa tekemään asian eteen.

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Kuten jo sanoinkin, niin itselläni on parilla koneella molemmat. Siinä toisessa sitä vaan ei juuri käytetä, kun lqapset sillä vaan pelaa koko ajan. Tässä työkoneessa on molemmat ja molemmissa on tietysti puolensa. Esimerkiksi tossa nettisivujen tekemisessä ja php:llä leikkimisessä Linux puoli on minusta kätevämpi ja Ubuntussa oli valmiina hyvä editori. Tosin nyt kun muistelen, niin olihan siinä ensin vähän tapeltava, että sain sen php:n toimimaan, kai kun asensin sen aluksi komentoriviltä :D

Windowsissa on sitten taas Winscp sftp-ohjelmana ja se on minusta parempi kuin mitä olen Linuxiin löytänyt. Käytän siellä Filezillaa ja se on muuten hyvä, mutta en saa tiedostonimiä näkymään kokonaisina ja voi tulla sekaannusta, kun on saman alkuisia tiedostoja. Linuxissa myös jotkut ohjelmat tilttailee välillä oudosti, kai niissä on bugeja kun ovat harrastemielessä tehtyjä. Paljon ohjelmia löytyy valmiina asennattaviksi parilla klikkauksella, mutta tietysti on semmoisiakin, joita ei löydy sieltä valikoista ja asennus voi olla paljon hankalampaa. Tosin kannattaa varmaan kokeilla apt-get -komennolla ensin, senhän pitäisi löytää kaikki tarvittava.

En nyt ala sitten etsimään vikoja Windowsistakin, ellei joku vastaa jotain päätöntä. Molemmissa on puolensa ja minusta Linux sopii mainiosti vaikka ainoaksi käyttikseksi silloin, jos ei tarvitse erityisesti jotain vain Windowsille tehtyä ohjelmaa. Mutta jos koneessa on kerran ostettaessa ollut Windows ja on tyytyväinen siihen niin parempi silloin pitäytyä tutussa. Saisivat kyllä alkaa myymään koneet siten, että asiakas saisi valita sen käyttöjärjestelmän tarpeidensa mukaan.

Yksi live-versio -Linux kyllä kaikkien kannattaa hankkia pelastuslevyksi siltä varaltä, ettei kone enää käynnisty käyttiksen kaaduttua. Sillä saa tärkeimmät tiedostot haettua vaikka usb-tikulle ennen uutta asennusta.

Törni

Well-known member
Mielenkiintoista keskustelua. Tosin ei yhtään mitään uutta.

On olemassa vain yksi syy miksi Linux häviää Windowsille. Se on Windowsin suurempi levinneisyys. Tämä johtaa siihen, että laite- ja softamarkkinoilla Windows on toimittajien päämarkkinasegmentti. Päämarkkinasegmentti saa luonnollisesti ensisijaisen ajuri- ja yhteensopivuustuen. Tuki marginaalisemmalle markkinasegmentille seuraa perässä. Ja jos ei seuraa, niin sitten pitää odottaa kolmansien osapuolien tai linuxyhteisön rajapintaratkaisuja tai ajureita.

Pääosa perusvehkeistä ja softista toimii molemmilla järjestelmillä. Ja tässä kohtaa Linuxista löytyy runsaasti hyviä ominaisuuksia joissa Windows jää jälkeen. Siinä vaiheessa kun rauta- ja softalistaa jatketaan riittävän pitkälle, alkaa XP päästä niskan päälle.

Jaska tuossa minusta kertoi oleellisen seikan. Jokainen käyttäköön juuri sitä järjestelmää kun haluaa. Linuxin käyttäjä törmää kuitenkin Windows käyttäjää useammin ongelmiin. Uuutta Communikaattoria ostaessa ei kaupassa ehkä heti tule mieleen, että kalenterin synkkaus Linuxissa ei suju kuin tanssi....

PS.En tiedä onko tuo viimeksi mainitsemani ongelma jo poistunut. Tietoni siitä on hieman vanhentunut. Se on kuitenkin hyvä esimerkki miinoista joihin pingviinimaailmassa yllättävän usein kompastuu.

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Pitäis varmaan joskus kokeilla Linuxia. Ostamani uusi läppäri sisälsi Vistan joten käyttistä on nyt tullut räplättyä 1,5 kk. Kyllä tää jonkun service packin tarttis, omituisia bugeja on ilmennyt. Defender lakkas toimimasta, sitä ei saa päälle laisin. Security center ei tunnista virustorjuntaa ja kerran pukkasi jopa "Blue Screen of Deathin". Silmäkarkkia piisaa mutta muuten ei kyllä ainakaan ole menty eteenpäin.

Sen sijaan pöytäkoneessa oleva XP Pro toimii kuin rasvattu.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Banaani sanoi:
Defender lakkas toimimasta, sitä ei saa päälle laisin. Security center ei tunnista virustorjuntaa ja kerran pukkasi jopa "Blue Screen of Deathin". Silmäkarkkia piisaa mutta muuten ei kyllä ainakaan ole menty eteenpäin.
Se, että Security Center ei tunnista virustorjuntaa ei välttämättä ole Vista-ongelma, kyllä noita sattuu ihan tasaisin väliajoin XP:nkin kanssa. Se ongelma saattaa hyvinkin olla itse virustorjuntaohjelmassa eikä käyttöjärjestelmässä. Virusohjelmiston uudelleenasennus saattaa mahdollisesti auttaa.

Se, ettei Windows Defended suostu käynnistymään voi johtua ihan puhtaasti siitäkin, että sun käyttämäsi antivirusohjelma estää sen.

Mikä AV-softa sulla muuten on koneellas?

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
OoPee sanoi:
Se ongelma saattaa hyvinkin olla itse virustorjuntaohjelmassa eikä käyttöjärjestelmässä. Virusohjelmiston uudelleenasennus saattaa mahdollisesti auttaa.

Se, ettei Windows Defended suostu käynnistymään voi johtua ihan puhtaasti siitäkin, että sun käyttämäsi antivirusohjelma estää sen.

Mikä AV-softa sulla muuten on koneellas?
Juuri nyt ei ole minkäänlaista. Tuo ongelma ilmeni n. 3 viikkoa sitten. Kuitenkin käytin viimeviikkoon saakka Aviran ilmaista AntiViriä joka pelasi mainiosti kunnes itse virustorjunta aiheutti tuon blue screenin ja se piti poistaa. Kavereiden Vistoissa AntiVir on pelannut mainiosti edelleen.

En muuten ole ainoa, jolla on toi ongelma: http://www.winforumz.com/vista/Unable-turn-Windows-Defender-Center-ftopict1837.html

Tolla yhdellä hepulla tuntuu olevan ihan eri virustorjunnat. Päivitystä Microsoftilta odotellessa...

jamminen

Well-known member
Mitä sillä on väliä, kumpi on "parempi", Linux vai Windows. Kuluttaja tekee tässä ideologisen valinnan, ja minulle Linux on (myös) ideologinen valinta. En halua tukea Microsoftia kun löytyy vaihtoehto, joka on tuotettu ilman raha-ahneutta. Linux on toivo siitä, että tulevaisuudessakin yhteisöllisyys voittaa individualistisen paskan.

Erittäin miellyttävä yllätys on se, että Ubuntu olikin sitten paljon "parempi" käyttis minulle. Muutama asia puuttuu winukkaan verrattuna, mutta tulevaisuudessa voi olla toisin. Parhaat asiat elämässä ovat ilmaisia.

PS. vanhempien windows XP on hyvässä kuosissa... Ei suostu sulkeutumaan, lisää/poista sovelluksia ei näytä mitään, veikkaisin että sitä pitäisi yrittää päivittää mutta kun IE kaatuu ja firefoxilla homma ei onnistu... voi elämä...

EDIT. niin se meni tuohon kuntoon kun olin vuoden ulkomailla, todennäköisesti joku toinen perheenjäsen oli hieman ladannut tavaraa netistä. Varmasti siis käyttäjän ongelma, mutta korjaus ei todellakaan ole helppoa. Varmaan korjausasennusta tjms seuraavaksi.

Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
jamminen sanoi:
PS. vanhempien windows XP on hyvässä kuosissa... Ei suostu sulkeutumaan, lisää/poista sovelluksia ei näytä mitään, veikkaisin että sitä pitäisi yrittää päivittää mutta kun IE kaatuu ja firefoxilla homma ei onnistu... voi elämä...
Laitappas niille sitten Linux, odota ja katso kuinka nopeasti sekin on solmussa. Mä veikkaan, että siinä koneella on niin paljon jotain paskaa, että winkkari on mennyt noin.