Kai se prossutehoakin kuluttaa? Ja karkkia eli jotain ihmeen kolmiulotteisia härveleitä, kuka niitä siihen työpöydälleen edes tarvii? Meinaan itse ainakin käynnistän oitis jotain ohjelmia, enkä jää työpöytää tuijottamaan.
Verkkokonfiguraatioissa ei isompia ongelmia pitäisi olla ja softat menee nykyisillä asennustyökaluilla hiirtä klikkailemalla. Muistan kyllä ajan, kun asennukset meni "jonnekin", joutui purkamman tar-paketteja ja kääntämään ne itse lähdekoodista ja sitten jokin lib se tai tuo puuttui. Mutta ei ainakaan Ubuntulla ole enää moinen tarpeellista ja Susessakin taitaa Yastilla homma mennä yhtä helposti.
Mistähän löytyy Vintoosaan esim. Open Officen ja Gimpin tasoiset freewaret? Nuo ohjelmat kun tulevat Linuxin mukana ja ne eivät ole freewareja vaan open source -kamaa. Eli samaa tavaraa kuin Linux ja ainakin Gimp on alunperin Linuxille tehtykin.
Enpä ole tuosta Linuxin vaillinaisten ajureiden ongelmasta kuullut.
Vintoosassa virus uhka on kuitenkin aina olemassa, jos esim. lataat jotain netistä, vaikka niitä ajureita. Itse latasin muutaman hyötyohjelman www-sivujen tekoon ja siinä se tuli, vaikka oli se virustorjuntakin. Jos Vintoosa on muuten niin helppo niin ainakin tietoturvan kanssa saa siten temppuilla. Vintoosassa ilman virustorjuntaa on kuin kävelisi ratakiskoilla. Pitää osata hypätä turvaan, kun juna tulee. Linuxissa ei ole junia.
Ardour ei siis ole Pro Toolsin veroinen?
Katselin aihetta vähän lisää ja löytyi ainakin
artikkeli, jossa kerrotaan m.m.Ubuntu Studiosta ja 64Studiosta. Viimeksi mainittu on suunniteltu 64 bittiseen ympäristöön ja sille löytyy kaupallista teknistä tukea. Artikkelin kirjoittaja sanoo lopussa m.m. seuraavasti:
"I personally have not completely replaced my studio with Linux. I have a Mac that runs Reason/Pro Tools and Logic, a Windows PC that runs GigaStudio, and a Linux machine that runs Studio64 with Ardour/Hydrogen/JAMin as the main apps. This way I get the best of all worlds.
I am amazed at how far Linux has come in the last few years. The sheer amount of programming hours that has gone in to all the programs available is staggering. I don’t think it’s time to throw out Sonar, Digital Performer, or Logic for Linux but I think its fair to say that musicians and engineers do have a third platform choice now that is completely capable of competing in a Pro Audio environment."