SamiJ
Well-known member
Ei oikein mun oikeustaju sulata tuota. Siis että henkilö, jonka pitäisi istua Suomen lain mukaan vankilassa, saa Suomen lain mukaan koskemattomuussuojan, jonka turvin hän voi tulla Suomeen todistamaan perheensä rahoja koskevassa jutussa pakoiltuaan omaa tuomiotaan ulkomailla vuosikaupalla. Aikaakin on annettu oikein ruhtinaalliset 15 päivää, että voi sitten kaikessa rauhassa palata Sveitsiin pakoilemaan tuomiotaan. Jotenkin luottamusta ei herätä sekään, että asianhoitajana toimii itse Kari UotiVankeustuomiota pakoileva Maija-Liisa Lahtinen ei paljastanut asuinpaikkaansa
2.6.2009 11:44 | Päivitetty: 2.6.2009 14:11
HS–STT
Vankeusrangaistusta vuodesta 2006 pakoillut Maija-Liisa Lahtinen on palannut Suomeen. Hän tuli tyttärensä oikeusjutun todistajaksi Tampereelle koskemattomuussuojan turvin.
Ilmeisesti milloinkaan aiemmin Suomessa toisessa asiassa tuomittu todistaja ei ole saanut koskemattomuussuojaa. Tämä tarkoittaa sitä, että Lahtista ei saa nyt ottaa kiinni ja vangita, vaikka Suomen viranomaiset haluaisivatkin naisen vankilaan suorittamaan yli kolmen vuoden kavallustuomiotaan. Lahtisella on 15 päivää aikaa viettää Suomessa koskemattomuussuojan turvin.
Aamulla alkaneessa riitajutussa käsitellään Lahtisen konkurssipesän kannetta. Pesä vaatii takaisin rahoja, jotka Maija-Liisa Lahtinen antoi tyttärelleen.
Lahtinen kertoi tulleensa Suomeen muutama päivä sitten ja lähtevänsä maasta pois melko pian todistajalausuntonsa jälkeen.
Hän kertoi asuvansa Keski-Euroopassa, mutta ei kuitenkaan Sveitsissä, jossa hänen on arveltu pakoilevan tuomiotaan.
Lahtinen sai tuomion miehensä miljoonaomaisuuden kavaltamisesta ja varojen siirtämisestä Sveitsiin. Lahtinen itse väitti miehensä lahjoittaneen varat
hänelle.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vankeustuomiota+pakoileva+Maija-Liisa+Lahtinen+ei+paljastanut+asuinpaikkaansa/1135246426603
Tulee vaan mieleen sellainen skenaario, että "syystä tai toisesta" rouvan lähtö viivästyisikin parilla viikolla, jolloin Sveitsin matka vaihtuisikin linnareissuun. Noh, kovastihan tuo yrittää selittää olevansa syytön. En ole perehtynyt asiaan sen syvemmin, mutta aika hämärältä tapaukselta vaikuttaa.