Seitsemän kuollut onnettomuuksissa - yhteinen nimittäjä löytyi
Sunnuntai 1.9.2013 klo 06.30
Ultrakevyiden lentokoneiden ohjekirjoissa on havaittu turvallisuuspuutteita.
Ultrakevyt lentokone teki pakkolaskun Rovaniemelle toukokuussa. Tällä kertaa pilotti selvisi naarmuitta.
Ultrakevyt lentokone teki pakkolaskun Rovaniemelle toukokuussa. Tällä kertaa pilotti selvisi naarmuitta. (RAIJA SUOPAJÄRVI / LAPIN KANSA)
Lentoturmia tutkineen Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan joidenkin koneiden ohjekirjoissa ei ole ollut tarpeellisia tietoja koneen sakkausominaisuuksista. Sakkauksessa siipi menettää suuren osan nostovoimastaan ja kone lähtee putoamaan.
Ohjekirjat ovat valmistajan laatimia ja maahantuojien kääntämiä. Maahantuojien mielestä ohjekirjojen väitetyt puutteet eivät ole syynä turmiin.
Tänä ja viime vuonna ultrakoneonnettomuuksissa on kuollut seitsemän ihmistä, ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on keväästä lähtien pohtinut keinoja turvallisuuden parantamiseksi.
Onnettomuustutkintakeskus kertoo löytäneensä yhteisen tekijän ultrien onnettomuuksissa.
Google-mainokset
Golfmailat Online
Klooneja Callawaysta, TaylorMadesta Rautasetti €105, Driverit €95
www.NordicaGolf.fi
Formula Center Helsinki
Koe vauhdin hurmaa maanalaisella karting radalla.
www.formulacenter.com
- Tutkittavien koneiden lento-ohjekirjat ovat melko vaatimattomia, kun puhutaan koneen sakkausominaisuuksista ja -nopeuksista, kertoo johtava tutkija Ismo Aaltonen.
Ultrakevyet koneet kuuluvat harrasteluokan ilma-aluksiin, joten ohjekirjoista ei ole tarkkaa viranomaismallia.
- Yleisilmailukoneille on sen sijaan määritelty tarkasti, mitä ohjekirjassa pitäisi olla.
STT