Työttömyysturva katkesi kahvinkeittoon kierrätyskeskuksen avajaisissa: "Nöyryyttävää"
Julkaistu: 20.8.2013 20:36
Paikallislehti Ylä-Satakunta teki viime tammikuussa uutisen kierrätyskeskus Marmian avajaisista. Marmia harjoittaa hyväntekeväisyyttä, lahjoittamalla muun muassa huonekaluja vähävaraisille.
Jutussa haastateltiin parkanolaista työtöntä Eija Partasta, joka oli auttamassa avajaisissa ja keittämässä kahvia.
Haastattelua antaessaan Partanen ei arvannut, että se katkaisisi hänen työttömyysturvansa.
Pian avajaisten jälkeen Partanen sai TE-toimistolta kirjeen, jossa ilmoitettiin hänen työttömyysturvansa katkaisemisesta. Syyksi kerrottiin, että Partanen työskenteli kierrätyskeskuksessa.
- En ollut kuin yhtenä päivänä keittämässä kahvia, enkä saanut palkkaa penniäkään. Autoin vain ystävääni Marja Voutilaista, joka on kierrätyskeskuksen omistaja.
TE-toimiston mukaan Partasen toiminta ei ollut vapaaehtoistyötä. Perusteluissa sanotaan, ettei työnhakijalla ole oikeutta työttömyysetuuteen, jos hän työskentelee palkatta yrityksessä tai tehtävässä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana.
Sekä Partanen että kierrätyskeskuksen omistaja Marja Voutilainen pitävät päätöstä pöyristyttävänä.
Partanen kertoo, ettei TE-toimistossa edes haluttu ymmärtää asiaa, vaan päätös työttömyysturvan katkaisusta tehtiin lehtijutun perusteella.
- Minulle ei edes soitettu asiasta, sain pelkän kirjeen. Kun yritin käydä puhumassa asiasta työkkärissä, minulle sanottiin, että päätös on jo tehty, sanoo Partanen.
- Lisäksi kerrottiin, että minut on nähty kierrätyskeskuksessa myös avajaisten jälkeen. En uskalla käydä siellä enää edes asiakkaana!
Partanen arvioi tehneensä asiasta 5-6 valitusta. Ne kaikki ovat tulleet bumerangina takaisin.
Tälläkin hetkellä yksi valitus odottaa käsittelyä, mutta Partanen ei ole järin toiveikas sen suhteen.
- Minulla ja miehelläni ei ole nyt mitään toimeentuloa. Onneksi kierrätyskeskus on lahjoittanut meille tarvikkeita ja myös muut ystävät ovat auttaneet.
Asiasta kertoivat tänään aiemmin Yle ja Ylä-Satakunta.