Runar ja Kyllikki
Next door to Alice
Jone taitaa ollakin KASSAJONOSUTKAUTTELIJA! "Etukortti??? EI OO EES TAKAKORTTII, HÄHÄHÄHÄHÄHÄ "Etelä-Suomessa tuo on vihtakirja.
Jone taitaa ollakin KASSAJONOSUTKAUTTELIJA! "Etukortti??? EI OO EES TAKAKORTTII, HÄHÄHÄHÄHÄHÄ "Etelä-Suomessa tuo on vihtakirja.
Mä ostin vielä Suomusjärvelle muuttaessani, 2000-luvulla siis, paikallisesta K-kaupasta vastakirjalle. Loppui se systeemi samantien kun ko. kauppakin lopetettiin. Joskus, oisko 2010 tms.Aikanaan kun menin ekaan työpaikkaani ja pian ihka ensimmäiseen vuokra-asuntoon, niin ostin ruokaa alkuun vastakirjalle paikallisesta K-kaupasta. Tilipäivänä sitten piti käydä lyhentelemässä ruokavelkoja pois.
Kaljaa en kehdannut ostaa velaksi.
En muista tarkalleen milloin vastakirjaostokset lopetin, mutta intin jälkeen se ei kaiketi enää ollut edes mahdollista eli vuoden -83 jälkeen.
Vastakirja tarkoitti kaupassa sinikantista ruutuvihkoa, johon ostokset kirjattiin.
Totta kai silloin maksetaan käteisellä, koska on aina se mahdollisuus että kassa antaa liikaa vaihtorahaa.Silloin maksetaan kortilla, kun ostosten yhteishinta päättyy 3, 4, 8, tai 9 senttiin. Ei pyöristy summa ylöspäin. :frank:
Silloin maksetaan käteisellä, kun ostosten yhteishinta päättyy 1, 2, 6, tai 7 senttiin. Summa pyöristyy alaspäin. :frank:
Noin toimien voi säästää jopa useammankin euron vuoden aikana!
Silloin kun ostosten hinta päättyy 0 tai 5 senttiin, voi valita maksutavan sen mukaan kumpaa pitää parempana vaihtoehtona. :ahem:
Kyllä, oon melko varma, että kerran tullessain bussilla Tampereelta kotio, bussikuski maksoi mulle siitä. Olin kyllä itse yhtä ajatuksissani kuin kuskikin.Totta kai silloin maksetaan käteisellä, koska on aina se mahdollisuus että kassa antaa liikaa vaihtorahaa.
Onhan se nyt kun hyvyyttäs lainaat rahaa pankille, niin sitten ne veloittaa siitä että saat omasi takaisin, eivätkä edes maksa korkoa.Kyllä jaksavat tuosta nostojen maksullisuudestaa jauhaa. Eivätkö ihmiset tajua että eivät ne nostot mitenkään ilmaisia ole tähänkään mennessä olleet. Kulut on peritty asiakkailta jollain muulla tavalla.
Ei ei ei. Eihän se nyt noin mene. Pankkihan on vuokrannut sulle tilin, jossa voit rahojasi säilyttää. Samaten kun verkkopankki ohjelmiston, jolla voit rahojasi siirrellä eteenpäin. Kyllähän siitä nyt jotain pitää velottaa.Onhan se nyt kun hyvyyttäs lainaat rahaa pankille, niin sitten ne veloittaa siitä että saat omasi takaisin, eivätkä edes maksa korkoa.
Hallitus pohtii uusien peltipoliisien määrän lisäämistä
Valtio tarvitsee lisää tuloja sakoista.
Hallitus ei voi korottaa sakkomaksuja, joten valvonnan lisääminen tulee kyseeseen.
Toistaiseksi "peltipoliisien" lisäämisestä ei ole päätetty.
Lakivaliokunnan pj. Kari Tolvanen (kok.) suhtautuu ajatukseen myönteisesti.
Hallituksen vaikeuksiin joutuneet sakkojen korotusaikeet saattavat tietää lisää peltipoliiseja teiden varsille.
Eduskunnan lakivaliokunta ratkaisee syyskuussa, mitä se tekee hallituksen esitykselle sakkojen korottamisesta. Esityksessä rikesakkoja nostettaisiin 25 prosentilla ja päiväsakot kaksinkertaistettaisiin nykyisestä. Rikesakot tuplattiin kertaalleen jo viime vuoden syyskuussa, ja hallitus esitti sakkojen korottamista toistamiseen helmikuussa. Perustuslakivaliokunta linjasi omassa lausunnossaan lakivaliokunnalle, ettei valtiontalouden sopeutustoimia voida pitää hyväksyttävänä perusteena korottaa sakkoja.
Rahaa valtion kassaan
Hallituksen tavoitteena on ollut saada kerättyä sakkomaksujen korotuksilla noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Jo tänä vuonna lisätuloja pitäisi tulla hallitusohjelman mukaan yli 50 miljoonaa euroa. Tavoitteeseen ei päästä, sillä viime syksynä sovitusta rikesakkojen korotuksesta kertyy vain 20 miljoonan potti. Uudet korotukset eivät ehtisi vaikuttaa, vaikka eduskunta hyväksyisikin ne.
Lisää peltipoliiseja - lisää sakkotuloja
Lakivaliokunnan puheenjohtaja Kari Tolvanen (kok.) kertoo, että hallituksessa on ollut puhetta automaattisen nopeusvalvonnan lisäämisestä. Mitään ei ole vielä päätetty.
Poliisitaustainen Tolvanen uskoo, että peltipoliisien lisääminen olisi helpommin perusteltavissa kuin sakkojen korotus, koska kiinnijäämisriskin kasvu parantaa tutkitusti liikenneturvallisuutta. Sen sijaan rangaistusten korottamisen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen ei ole tutkimustietoa. Muun rikollisuuden osalta asiaa on tutkittu ja myönteinen vaikutus on havaittu lyhytaikaiseksi.
- Valvonnan määrän lisääminen, oli kyse oikeista poliiseista tai peltipoliiseista, olisi fiksumpi tie parantaa liikenneturvallisuutta. Kun puhutaan peltipoliiseista, niin kyllähän se ehdottomasti tuo lisää tuloja valtiolle.
STT
Perustuslakia päähän. Norminpurkutalkoot puliveivareille ja muille lisävalvontaa.Heh, prioriteetit kohdillaan kun tärkeintä ei ole parantaa liikenneturvallisuutta vaan kerätä rahaa valtion kassaan.
Noinhan Tanskassa tehtiin ja tulokset olivat varsin hyviä.Sakkojen korottamisen sijaan kansalaisia pitäis kannustaa ajamaan lujempaa. Pois kaikki töyssyt ja hidasteet, pönttökameroita tilalle.
Nopeusrajoitusten nosto
vähensi vauhteja Tanskassa
Auto ja liikenne | Turun Sanomat | 6.12.2004 3:00 | 0
KARI PITKÄNEN
Korkeampi nopeus, enemmän kolareita. Tätä kohtalonyhteyttä meille suomalaisille on vakuutettu vuosikymmenet niin, että muuhun uskovia pidetään helposti vähän vauhtihulluina tai muuten vain vastuuttomina.
Tanskassa nostettiin nopeusrajoitus 110:stä 130:een yli puolella maan moottoritieverkkoa toukokuun alusta tänä vuonna. Näin oli luvannut maata hallitseva oikeistohallitus vaalikampanjassaan vuonna 2001.
Nopeusrajoitusten nostoon liittyi tien- ja liikenneympäristön parannuksia 115 miljoonalla kruunulla, massiivinen valistus- ja neuvontakampanja sekä poliisivalvonnan tehostaminen.
Lisäksi rangaistuksia ylinopeusrikkomuksista kiristettiin. Pieniäkään ylinopeuksia ei enää katsota läpi sormien.
- Mitäkö tapahtui? Elokuussa tehtyjen selvitysten mukaan keskinopeudet moottoriteillä putosivat, 130:n alueilla jopa 120:n kilometrin tuntumaan, summaa Suomen Liikenneturvaa Tanskassa vastaavan Rådet for Større Færdselssikkerhedin projektipäällikkö Kirsten Tode.
Johtopäätöksiä vuoden päästäHämmästyttävää kyllä, myös kuolonkolarit vähenivät. Tanskassa on tänä vuonna menehtynyt liikenteen uhreina vajaa 340 ihmistä eli lähes sata edellisvuotta vähemmän. Luku on alin sitten vuoden 1947.
Noinhan se olisi parempi, korkeammat rajoitukset ja nollatoleranssi. Nyt siellä kaikilla on eri toleranssit käytössä joku ajaa mittari turvallisesti alle rajoituksen joku karvan alle rajoituksen, joku suunilleen todellista rajoitusnopeutta, suurin osa puuttumiskynnystä ja ehkä vähän ylikin, joku päiväsakkorajaa ja joku muuten vaan pumppailee miten sattuu.Noinhan Tanskassa tehtiin ja tulokset olivat varsin hyviä.
Ihan normivedolla Mäntsälästä Heinolaan tiellä liikkuu autoja 80 - 140 kmh nopeudella. Onhan jo tuossakin 60 kmh:n nopeusero.Noinhan se olisi parempi, korkeammat rajoitukset ja nollatoleranssi. Nyt siellä kaikilla on eri toleranssit käytössä joku ajaa mittari turvallisesti alle rajoituksen joku karvan alle rajoituksen, joku suunilleen todellista rajoitusnopeutta, suurin osa puuttumiskynnystä ja ehkä vähän ylikin, joku päiväsakkorajaa ja joku muuten vaan pumppailee miten sattuu.