Panimo mokasi: Mämmiolut loppui kättelyssä
julkaistu tänään klo 14:39, päivitetty tänään klo 14:51
Suomalaisten innostusta kauden sesonkiolueen, mämmiolueen, ei osattu vieläkään veikata oikein. Mämmiolutta pantiin kolme kertaa enemmän kuin ennen ja sekin myytiin ennakkoon loppuun.
- Mokasimme, panimme mämmiolutta yli kolminkertaisen määrän viime vuoteen nähden. Viimeksi mämmiolut loppui kolmessa tunnissa ja nyt jo ennen myynnin aloittamista, harmittelee myyntijohtaja Marko Karjalainen Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalta.
Sesonkiolutta valmistettiin 30 000 litran erä, joka osoittautui auttamatta liian pieneksi.
Vaikka olut katosi varastosta ennätystahtia, voi sitä vielä löytyä kauppojen hyllyiltä. Tosin sitäkään Karjalainen ei lupaa.
Mämmiolutta on kahta vahvuutta, 4,3-prosenttista vähittäismyyntiin ja 6,1-prosenttista ravintola- ja monopolimyyntiin.
Laitilassa päädyttiin vuosi reilu vuosi sitten kokeilemaan oluen ja mämmin yhdistämistä. Mämmi koostuu pääosin vedestä, maltaasta sekä ruisjauhosta. Se on siksi oiva erikoisoluen juuri.
Oluen mämmipitoisuutta lisättiin
Mämmin toimittajaksi valittiin laihialainen Kymppi Maukkaat Oy, joka toimitti mämmin suoraan pakkauslinjaltaan. Mämmiä ei edes pakastettu matkallaan oluen raaka-aineeksi.
Tämän vuoden mämmiolut on entistä mämmimäisempää.
- Mämmin annostusta lisättiin ja panossa käytettiin myös mallastettua ruista sekä pomeranssinkuorta, kertoo oluen kehittäjä panimopäällikkö Ville Vilen.
YLE Häme